پخش زنده
امروز: -
رسانهها با بهره از معارف اهل بیت(ع) در قالبهای تازه و غیرکلیشهای به رفع مشکلات جامعه کمک کنند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، تولیت آستان قدس رضوی در دیدار جمعی از مدیران ارشد معاونت سیمای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، نسبت به اهمیت استفاده از گنجینه بینظیر و ممتاز معارف و سیره اهل بیت عصمت و طهارت(ع) توسط رسانهها برای حل مشکلات جامعه تأکید کرد.
حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی از ساخت برنامه تلویزیونی پر مخاطب «محفل» در ماه مبارک رمضان قدردانی و اظهار کرد: «محفل» نشان داد که میتوان برنامههای تلویزیونی مذهبی و معرفتی را نیز در قالبهای هنری جذاب و شاد تولید کرد.
وی با بیان اینکه هنر از بهترین و اثرگذارترین راهکارها برای انتقال مفاهیم و آموزههای دینی به جامعه است، تصریح کرد: برنامه «محفل» اثبات کرد که میتوان جذابیت و شادابی را توأمان با حفظ وزانت مذهب و معنویت در برنامههای تلویزیونی ایجاد کرد و امیدواریم این برنامه سرآغازی برای استفاده بیش از پیش از هنر در حوزه مسائل دینی و معرفتی باشد.
حجت الاسلام والمسلمین مروی در ادامه با اشاره به کتاب پانزده جلدی «سرگذشت استعمار» نوشته مهدی میرکیایی، این اثر را از جمله کتابهای خواندنی که قابلیت ساخت فیلم و سریال اقتباسی از روی آن وجود دارد، معرفی و عنوان کرد: این کتاب با نثری روان و در پانزده جلد و بصورت کم حجم به گونهای که خواننده را از مطالعه خسته نمیکند، نگاشته و به خوبی تاریخ جنایت بار غرب را به تصویر کشیده است؛ در عرصه چاپ و نشر کتابهای دینی نیز باید همین گونه با خلاقیت و نوآوری وارد شد.
تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خداوند را به جهت همکاری خوبی که میان حرم مطهر و سازمان صدا و سیما شکل گرفته شاکر هستیم، عنوان کرد: در برنامه سازی برای مناسبتهای مذهبی از جمله دهه کرامت باید یک هدف معرفتی دنبال شود و تنها به معرفی آیینها و مراسمات مذهبی نباید بسنده کرد؛ اگر چه که پرداختن به مناسک مذهبی نیز در جای خود بسیار ارزشمند است.
وی با تأکید بر اینکه پرداختن به شعائر و مناسک بسیار لازم و خوب است اما در کنارش باید به عمقبخشی معرفتی نیز توجه شود، ابراز کرد: همانگونه که قرآن پاسخگوی تمام نیازهای بشر تا روز قیامت است، ائمه اطهار(ع) نیز ترجمان قرآن بوده و سیره و معارف ایشان پاسخگوی مشکلات بشریت در تمام اعصار است.
تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: ساخت آثار تلویزیونی و سینمایی که صرفاً بیان زندگی نامه امام باشد به تنهایی کافی نیست، باید متناسب با اقتضائات زمان، ائمه اطهار(ع) را به جامعه معرفی کرد تا سیره، آموزهها و تعالیم آن حضرات در ابعاد مختلف زندگی انسان امروز گسترش یابد.
حجت الاسلام والمسلمین مروی مدیران و دست اندرکاران رسانه ملی را به تولید برنامههای خلاقانه رسانهای مرتبط با فرهنگ رضوی دعوت و تصریح کرد: جاذبه مغناطیس حرم مطهر رضوی که سالانه 30 میلیون زائران را از اقصی نقاط ایران و جهان جذب این بارگاه نورانی میکند، پدیدهای بینظیر بوده که تنها منحصر به جهان اسلام است، این جاذبه خود سوژهای جذاب برای فعالیتهای رسانهای، هنری و مستندسازی است.
در ابتدای این دیدار محسن هوشمند، رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد مجموعه متبوع خود، از همکاریهای رسانه ملی با آستان قدس رضوی تقدیر و تصریح کرد: در تعامل و همکاری با رسانه ملی هیچگاه این احساس را نداشتهایم که آستان قدس رضوی و رسانه ملی دو مجموعه مجزا بوده و همکاری و تعاملات بسیاری مؤثری بین این دو نهاد برقرار است.
هوشمند همچین از رویکرد جدید رسانه ملی در عمق بخشی به محتوا و استفاده خلاقانه از قالبهای هنری در برنامه سازیهای معارفی تقدیر کرد.
در ادامه تعدادی از مدیران رسانه ملی به بیان دیدگاهها و نقطه نظرات خود در خصوص مسائل مختلف رسانهای و هنری پرداختند.
محسن برمهانی، معاون سیما سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در این دیدار ضمن بیان گزارشی از برنامههای این معاونت برای دهه کرامت، عنوان کرد: دوره جدید رسانه ملی را میتوان دوران طلایی در همکاری این رسانه با آستان قدس رضوی نامید، امروز اخوتی ویژه بین این دونهاد برقرار بوده و این امر موجب ظهور ایدههای جدید و تحولی در عرصه برنامه سازی در حرم مطهر شده است.
معاون سیما ابراز کرد: با توجه به اینکه یکی از عرصههای مورد هجوم فرهنگی دشمن خانواده است و با عنایت به اهمیت این نهاد مقدس در آینده جامعه، برای دهه کرامت که آغازش با میلاد حضرت معصمومه(س) و پایان آن با میلاد حضرت رضا(ع) است، به دنبال اجرای پویش خواهر و برادری و انتخاب شعاری در این زمینه هستیم زیرا یکی از ارکان اصلی خانواده را خواهر و برادر میدانیم.
محمدحسین کشکولی، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما نیز ضمن ارائه گزارشی از اقدامات رسانه ملی در ماه مبارک رمضان، تصریح کرد: تلاش رسانه ملی در عرصه برنامه سازی معارفی تحقق تنوع و جذابیت است، همچنین توجه به تنوع مخاطبان یکی دیگر از عرصههای مورد توجه بوده که تلاش کردهایم از مخاطبان کودک و نوجوان تا بزرگسال را تحت پوشش قرار دهیم.
کشکولی با بیان اینکه برای برنامههای دهه کرامت توجه به نشاط و جشن در کنار اهتمام به ابعاد فرهنگی و معارفی در دستور کار است، خاطرنشان کرد: تلاش داریم جشنهای دهه کرامت را به مشهد و قم محدود نسازیم تا در اقصی نقاط کشور شور، نشاط و جشنهای این دهه ظهور و بروز داشته باشد.
مهدی نقویان، رییس مرکز سیمافیلم «امام رضا(ع)» و «زیارت» را از موضوعات مورد علاقه و توجه ملت ایران دانست و تصریح کرد: تولید و ساخت فیلمها و سریالهایی با مضامین دینی و مذهبی مورد استقبال مخاطبان است و آثاری که به موضوع زندگی بزرگان دین و ائمه اطهار(ع) پرداختهاند، از جایگاه ویژهای نزد طیف وسیعی از مخاطبان برخوردار هستند.
رییس مرکز سیمافیلم همچنین از آغاز پیش تولید سریال حضرت معصومه(س) خبر داد و عنوان کرد: استفاده از ظرفیت و جغرافیای حرم مطهر رضوی در تولید آثار سینمایی و سریال بسیار ارزشمند است.
علی فروغی، مدیر شبکه سه سیما گزارشی از برنامه «محفل» ارائه و ابراز کرد: برنامه «محفل» ماحصل یک کارگروهی و همکاری بخشهای مختلفی و برکتی الهی در نتیجه این همکاریها بود.
فروغی ابراز کرد: برنامه «محفل» برکاتی را پیش روی ما قرار داد که متصور نبودیم؛ از جمله اینکه دوباره جلسات قرآن محل رجوع بسیاری از نوجوانان و خانوادهها قرار گرفت و بر اساس گزارشات مراجعات به مؤسسات قرآنی افزایش قابل توجهی یافتند؛ همچنین این برنامه بازخوردهای قابل توجهی در میان اقشار مختلف جامعه داشته اند.