پخش زنده
امروز: -
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برای ۶ هزار نفر از اساتید جدیدالاستخدام پنج سال گذشته، دانشمندان یک درصد و دو درصد و اساتید ممتاز پژوهانه ارسال شد که بسیاری از این افراد هنوز آن را دریافت نکردند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، محمدعلی زلفیگل افزود: متأسفانه برخی رؤسای دانشگاهها کارهایی که منافع جامعه دانشگاهی در آن نهفته است را به درستی پیگیری نمیکنند، پایه های تشویقی یک سال قبل تصویب شد و قرار بود در ابتدای سال ۱۴۰۲ حکم افرادی که شامل آنها میشود بتوانند از آن بهره ببرند که این کار محقق نشد.
محمدعلی زلفیگل روز پنجشنبه در مراسم آغاز به کار اجلاس رؤسای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری افزود: برای ۶ هزار نفر از اساتید جدیدالاستخدام پنج سال گذشته، دانشمندان یک درصد و دو درصد و اساتید ممتاز پژوهانه ارسال شد که بسیاری از این افراد هنوز آن را دریافت نکردند. ما این اقدامات را انجام میدهیم تا موتور این افراد روشن شود و امیدوار شوند.
زلفیگل هشدار داد: اگر معاون پژوهشی یا آموزشی کار خود را درست انجام نمیدهند باید به آنها تذکر داده شود امیدوارم در اجلاس بعدی شاهد اینگونه موارد نباشیم. این شیوه برخورد و ریاست کردن پذیرفته نیست.
وی با اشاره به اینکه بین آموزش عالی بخش خصوصی و دولتی تفاوت وجود دارد، گفت: بودجه دولتی برای آموزش عالی تعریف شده است اما بخش غیر دولتی بخش عرضه و تقاضا است که میتوان راستای نیازهای جامعه باشد و میتوانیم برای آن سیاستهای راهبردی خاص خود را به کار ببریم.
این مقام وزارت با بیان اینکه پیشنهاداتی درخصوص پیگیری بحث سرود هر دانشگاه بر پایه هویت آن دانشگاه و راهاندازی تالار افتخارات مطرح شده بود که برخی از روسای دانشگاهها آن را دنبال و پیگیری کردند، گفت: جامعه دانشگاهی و رؤسای دانشگاهها باید زمانی که دستورالعمل و یا نامه از وزارت خانه دریافت میکنند در اولین فرصت به آن رسیدگی کنند.
وزیر علوم اضافه کرد: ما باید بدانیم که با نسلی روبه رو هستیم که این نسل در کمترین زمان ممکن بیشترین تغییرات دنیا را مشاهده کرده است.باید نیازهای جامعه را شناسایی کنیم و در مسیر برطرف کردن نیازها گام برداریم.دانشجو باید احساس هویت کند و هویت خود را در خروج از کشور نبیند و به آینده امیدوار شود.
وزیر علوم ادامه داد: ما با نسل هایی روبه رو هستیم که تغییر اقلیمهای فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و سیاسی زیادی را تجربه کردهاند. از زمان ایحاد اینترنت و ایمیل و فضای مجازی و هوس مصنوعی ایجاد مدت زیادی میگذرد. این در حالیست که در گذشته برای چاپ مقاله باید فرآیند طولانی طی می شد اما در حال حاضر شرایطی فراهم شده که بسیار راحت با هر کجای دنیا ارتباطات برقرار میشود.
وی اضافه کرد: طبیعی است که در چنین شرایطی باید تغییراتی را در شیوه آموزش و پژوهش، تعامل با دانشجو و دادن خدمات به دانشجویان اعمال کنیم. کار ما دشوار است این تغییرات در گذشته چند قرن طول میکشید اما در حال حاضر با نسلی روبه رو هستیم که به زودی تغییرات جدیتری را هم خواهند دید.
زلفیگل بیان کرد: اگر خودمان را با نسل جدید تطبیق ندهیم و منعطف نباشیم در برنامهریزی حتما شکست خواهیم خورد. پس باید همفکری و کمک کنیم تا خود را با این نسل که این تغییرات پرشتاب را میبیند منطبق کنیم.
وی افزود: برنامه ریزی ها را باید تغییر دهیم چراکه دانش توان آفرینش، قدرت خلق، کارآفرینی، ثروت آفرینی، هویت آفرینی، امید آفرینی، نیاز آفرینی، فرهنگ آفرینی و باور آفرینی میدهد.
او با بیان اینکه دانش جدید فرهنگ جدید با خود میآورد و فرهنگ گذشته را از رده خارج میکند،گفت: دانش و دانشگاه فرهنگ جدید ایجاد میکند و ما باید مدیریت تغییر فرهنگ و آفرینش حاصل از دانش را دست بگیرم وگرنه از رده خارج میشویم.
وزیر علوم با بیان اینکه دانش قدرت نیازآفرینی و نیازسنجی می دهد گفت: باید نیازهای جامعه را شناسایی کنیم و در مسیر برطرف کردن نیازها گام برداریم. دانش به ما این امکان را میدهد که تشخیص بدهیم نسلهای آینده چه نیازهایی دارند تا برای آن برنامهیزی کنیم. دانشگاه باید چنین ویژگی داشته باشد.
او با بیان اینکه دانش، مزیت آفرینی را ممکن میکند، گفت: در حال حاضر مزیتهای نسبی مانند معدن، گاز، نفت و اقلیم چهارفصل داریم اما با کمک دانش میتوانیم افزون بر این مزیتها برای جامعه مزیت آفرینی کنیم و دانشی را خلق کنیم که وجود ندارد و دنیا به آن دست پیدا نکرده است؛ مصولاتی را تولید کنیم که منابع آن در کشور نیست.
زلفی گل با بیان اینکه مزیتهای ایجادی نتیجه دانش است، گفت: دانشگاه باید قدرت آفرینی، کارآفرینی، فرهنگ آفرینی، ثروت آفرینی، هویت آفرینی و امید آفرینی کند.
وی گفت: اگر از دانش درست استفاده کنیم و دانشجو باور کند که اگر درس بخواند مهارتی کسب میکند که با آن میتواند امرار معاش کند قطعا ایمانش تقویت میشود، احساس هویت می کند و هویت خود را در خروج از کشور نمیبیند و به آینده امیدوار می شود. لذا وظیفه اساتید و روسای دانشگاهها و مسوولین آموزش عالی بسیار سنگین است.
زلفی گل بیان کرد: تصمیم گرفتیم در شورای گسترش آموزش عالی توسعه را هدفمند کنیم. برای تقاضای تاسیس رشته هم باید پیوست اشتغال در کنارش باشد و این کار را بر اساس نیازها انجام دهیم. بایستی دست به دست هم دهیم و طرحی نو در اندازیم.