پخش زنده
امروز: -
معاون راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت : مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ابلاغ باید در صحن مجلس شورای اسلامی تصویب شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، رادیو گفت و گو در برنامه صبح و گفتگو با سید جلال موسوی ،معاون راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و احمد حسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی موضوع لغو مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی را بررسی کرد.
سوال: آقای موسوی درباره اصل مصوبه کنکوری شورا توضیح میفرمایید.
موسوی: شورای انقلاب فرهنگی پارسال مصوبهای داشته مبتنی بر نیاز دانشآموزان، اما نکتهای که الان دانش آموزان خیلی درگیر هستند و با شورا و دیگر بخشها تماس میگیرند این است که کمیسیون شأن تصویبی ندارد، رسانهای شده لغو مصوبه، باید مصوبه صحن شورا تشکیل شود، الان در کمیسیونهای شورای انقلاب فرهنگی تصمیمات متعددی گرفته میشود، اما این تصمیمات شأن ابلاغی ندارد، شأن مشورتی و تصویب داخلی دارد، نهایتاً برای ابلاغ باید در صحن شورا یا صحن مجلس تصویب شود این باعث شده دانش آموزان خیلی، چون دانش آموزان شأن کمیسیونها و شأن صحن را نمیدانند و این باعث استرس و نگرانی زیادی برای دانش آموزان شده است و مصوبه ما مبتنی بر نظرسنجی که از خود دانش آموزان انجام شده، اتفاق افتاده نظر من این است که در بحث رسانهای کردن این موضوع باید کارها انجام شود و نهایتا بعد از تصویب به اطلاع دانش آموزان برسد. الان دانش آموزان به شدت نگران این موضوع هستند که نهایت امسال، سال بعد و سالهای بعد چه اتفاقی میافتد.
سوال: اطلاع رسانی را چه کسی انجام داده بوده؟
موسوی: به صورت غیررسمی، بعضی از دوستان ما در مجلس از طریق پروفایلهای شخصی اطلاع رسانی کردند و اضطراب و استرس را در کل کشور تحت شعاع قرار دادند و به نظرم خیلی صلاح نبود الان چنین اتفاقی بیفتد. باید بعد از تصویب و تایید شورای نگهبان این اتفاق میافتاد که خودش فرآیندی دارد که باید طی میشد تا این اتفاق میافتاد. یک مقدار از دوستان در مجلس گلهمند هستیم که این را الان رسانهای کردن شاید خیلی مناسب دانش آموزان نباشد و علاوه بر آن اضطراب و استرس بین دانش آموزان و داوطلبان و خانوادههای آنها زیاد کرده است.
سوال: آقای فلاحی شما بفرمایید.
فلاحی: در قسمت اول نکتهای که آقای دکتر موسوی اشاره میکنند که نباید رسانهای شود به نظر من درست است در کمیسیون یک تصمیم گرفته شده و باید به صحن برود و پیشنهادات نمایندگان روی آن بیاید و مخالف و موافق صحبت کند و نهایتا تصویب شود به شورا برود و نظر نهایی داده شود که میشود مصوبه نهایی مجلس، اگر تصمیم گیری ما ناظر به نظرسنجیها و نگاه جامعه باشد همین بساطی است که وجود دارد، شورای عالی انقلاب فرهنگی شأن سیاست گذاری دارد، مجلس شأن قانون گذاری دارد. ما هم باید نگاه تخصصی کنیم با نکاتی که الان مقام معظم رهبری روز معلم دردیدار با معلمها فرمودند نکات بسیار مهم در خصوص آموزش و پرورش بود که آموزش پرورش شده دالانی برای ورود به دانشگاه و متاسفانه از برنامههای خودمان عقب هستیم برنامه ششم توسعه میخواستیم ۵۰% آموزش، مهارتی باشد و الان ۳۴ تا ۳۶ درصد هستیم از برنامه عقب هستیم، پروژه آموزش و پرورش ما شده که پشت کنکور دانشگاه باشند، در صورتی که ایشان هم اشاره کردند لزومی ندارد همه دانش آموزان وارد دانشگاه شوند.
فرایند کنکور یک فرآیند بسیار مفصل است با یک مصوبه نه شورای انقلاب فرهنگی مشکل حل خواهد شد و نه لغو آن توسط کمیسیون به قول ایشان بنابراین یک کار تخصصی بسیار مهم است که این تصمیم هم من در صحن کمیسیون هم عرض کردم اینها یک داروی مسکن موقت است و مشکل ما را در بحث آموزش و پرورش و کنکور حل نخواهد کرد؛ لذا شورا تصمیمی گرفته باید نتیجه آن را ما در فرایند کیفیت آموزش ببینیم و دوستان هم طرحی در کمیسیون ارائه دادند که البته نگاه ما متفاوت بوده، نگاه ما لغو مصوبه شورای انقلاب فرهنگی نبوده و تعدیلی ایجاد شده بین شورای انقلاب فرهنگی و مصوبه قبلی مجلس، یعنی قبل از اینکه شورا مصوب داشته باشد مجلس در این خصوص مصوبه داشته است.
سوال: طرح مجلس الان چیست؟
فلاحی: مجلس طرح دو بار کنکور در سال را پذیرفته، در بحث تاثیر قطعی معدل الان دعوا است کسانی هم که به نمایندگان زنگ میزنند یا شورا یا پیام میگذارند، نگاه اینها برای ما مهم نیست، چون آنها بالاخره دو دسته هستند یک عده مخالف هستند و یک عده موافق هستند. ما باید ببینیم که نگاه تخصصی چیست، ما در بحث دروس معارف تاکید جدی داریم که در مدرسه مورد بی مهری و بی اهمیتی قرار نگیرند، کیفیت را آنجا بالا ببریم، تاثیر معدل را آنجا ببریم؛ بنابراین دو سال را ما آنجا پذیرفته شده
سوال: مجلس به دنبال این است که طرح را تبدیل به قانون کند برای همین امسال؟
فلاحی: نه برای سال ۱۴۰۳ است.
سوال: نمیشد نکتهای که آقای موسوی گفتند بعد از کنکور و بعد از ایام کنکور و پذیرش دانشگاه مجلس وارد این موضوع میشد که نگرانی برای دانشآموزان و خانوادهها ایجاد نشود؟
فلاحی: چرا ورود به کنکور و مصوبات، ما از کنکور کلا استرس و مشکلات برای خانوادهها بوده است، تصمیم شورا که آمده مشکلات دیگر ایجاد شده است، الان این که در کمیسیون مطرح شده فضای دیگر ایجاد کرده است، حرف آقای موسوی درست است، ما تا زمانی که مصوبه قطعی نشده و قانون نشده نباید بگوییم، ولی متاسفانه مشکلی که ما داریم و خود ما هم منتقد هستیم
سوال: گفتن آن به کنار عرض من این است که نمیشد حتی بررسی این هم از دسترس خارج شود و بعد از ایام کنکور در دستور کار قرار بگیرد؟
فلاحی: بالاخره یک طرحی میآید در روند مجلس قرار میگیرد و به کمیسیون ابلاغ میشود، کمیسیون هم مدتی حق دارد این را نگه دارد، نماینده طراح هم اصرار دارد طرحش زودتر مطرح شود. چرا میشد این کار را کرد، ولی اصرار نماینده طراح و تصمیم رئیس کمیسیون موثر است، ما طرحهای اولویتدار دیگری هم خیلی در مجلس و هم در کمیسیون داریم، ولی نظر دوستان این بود آمد این جا، ولی بحث اطلاعرسانی آن، حالا ما تصمیمی را میگیریم ضمن این که اطلاع رسانی آن لازم نیست الان باشد و برخی از اخبار به صورت غیررسمی از مجلس بیرون میرود که این را ما گلایه کردیم که چطور ما همان لحظه که داریم نظر میدهیم یک دفعه پیامک برای ما میآید یا ما را توبیخ میکنند یا تشکر میکنند ما هنوز داریم نظریهپردازی میکنیم و نظر مخالف و موافق داده میشود، ولی چگونه در فضای مجازی پخش میشود، این هم در خصوص اداره کلیات مجلس است که از گفتگوها صیانت کند، ولی اینها توسط دوستان بیرون آمده و هنور روی صحن نرفته این را عرض کنم این تصمیم کمیسیون هنوز در کمیسیون است و هنوز به صحن نرفته است که تبدیل به قانون شود.
سوال: آقای دکتر موسوی توضیحات آقای فلاحی را شنیدید.
موسوی: نظر آقای فلاحی را کاملا قبول دارم مشکل آموزش و پرورش استعداد یابی، هدایت تحصیلی است، مشکلات آموزش و پرورش تربیت مهارت و تربیت دانش آموز به عنوان یک شهروند خوب در کشور ما است اینها است و البته کنکور هم یک مسئله است.
دغدغه ما این است که کنکور یک ازمون تستی است که دانش آموز ۲ تا ۳ سال تلاش میکند که مهارت تست زنی را بالا ببرد این نه به درد دانشگاه میخورد نه به درد زندگی و نه به درد کارش و نه به درد جامعه میخورد.
مسئله اصلی که وجود دارد در آموزش و پرورش این است که ما میخواهیم چنین فردی را تربیت کنیم، اما کنکور نمیگذارد دلیلش این است که ما یک ریل گذاری کردیم دانش آموز مجبور است از این فرآیند پیروی کند. ما میخواهیم این ریل گذاری و هدایت تحصیلی را عوض کنیم مبتنی بر آزمون نهایی که آزمون تشریحی است که دانش فرد را میسنجند نه مهارت تست زنی را، رویکرد ما این است و من تقاضا دارم با دوستان کمیسیون آموزش یک سری جلسات کارشناسی داشته باشیم تا تصمیمی گرفته شود که نهایتاً نه کشور ضرر کند، نه دانشگاه ضرر کند و نه دانش آموز ضرر کند و آن را به نحوی حل کنیم تا قبل از اینکه جمع بندی نهایی شود رسانهای نشود که دانش آموز دچار اضطراب و استرس نشود، دانش آموز خودش اضطرابهای متعددی دارد ما دیگر این اضطراب و مشکلات را بیشتر نکنیم. کاری که ما انجام دادیم دوسال کار کارشناسی کردیم الان در جهان کسانی که در حوزه آموزش موفق هستند آزمون تستی به این شکل نمیگیرند و مبتنی بر سابقه تحصیلی کار میکنند. اگر آموزش و پرورش خلائی دارد کمکش کنیم مصوبهای تصویب کنیم که آموزش و پرورش بتواند آن قدرت را داشته باشد که آزمون دقیق و مناسب مبتنی بر دانش و مهارت دانش آموزان بگیرد این شدنی است، چون خیلی از کشورها این کار را کردند. اگر بخواهیم این خلاء را پوشش ندهیم و دوباره بیاییم در حوزه آزمونهای مهارتی، کشور ضرر میکند، مردم و دانش آموزان و جامعه ضرر میکند.
نگاه ما این است که این اتفاق بیفتد، این ریلگذاری عوض شود که همه نظام آموزشی، مردم، کشور به یک نتیجه خوب برسند. من فکر میکنم باید با دوستان کمیسیون آموزش مجلس باید همفکری کنیم. نکته بعد اینکه میگذاشتیم امسال یکی دو سال اجرا میشد بررسی میکردیم، چون این موضوع یک دوره هم برگزار نشد بررسی میکردیم میدیدیم نتایج آن به چه صورت است؟ برای دانش آموز و جامعه مفید است؟ آموزش و پرورش خودش را کشانده بالا که آزمونهای خوب و استاندارد بگیرد و بعد با هم فکری دوستان مجلس و شورا به یک جمعبندی رسیدیم که این ریل گذاری را ادامه دهیم یا تغییر دهیم که به نفع مردم و جامعه و دانش آموز باشد.
سوال: آقای فلاحی مجلس که این آمادگی را دارد؟
فلاحی: بله کاش این پیشنهاد آقای موسوی قبلش انجام میگرفت و ما هم گفتیم کاش با همفکری و همنشینی این کار انجام میگرفت. پیشنهاد آقای موسوی هم در کمیسیون مطرح شد که ما به جای تست به سمت تشریحی برویم که سال ۴۸ آخرین بار بود که کنکور تشریحی برگزار شده و بعد از آن متاسفانه به سمت تستی رفته و همانطور که ایشان گفتند کاملاً درست است به هیچ وجه باسوادی و مهارت و کارآمدی دانش آموز ما را اثبات نمیکند، چه بسا کسانی که بهترین دانش آموز هستند در این تست نمیتوانند خودشان را برسانند و بالعکس و نکته دیگری که در کمیسیون البته یک بار آقای موسوی کنکور توسط شورای سنجش برگزار شد، پیشنهادی که آمده تصمیم گیری را برای شورای سنجش گذاشتیم که دو نفر آموزش و پرورش و دو نفر از وزارت علوم و رئیس سازمان سنجش هم به عنوان دبیر آنها در جزئیات تصمیم میگیرند که این نقطه مثبت این قسمت است، البته ما معتقد هستیم که آن جا باید بیشترین نقش و سهم را به آموزش و پرورش بدهیم دوستان آموزش و پرورش هم گلایه داشتند که آنها نظر بدهند، الان خروجی آموزش و پرورش برای ما مهم است در بحث کیفیت که آقای موسوی اشاره کردند، هر حال اینها کلا مسکن است انشاءالله نکتهای که ایشان اشاره کردند نشست مشترکی باشد، ما کل ساختار آموزش و پرورش را از نظامهایی که وجود دارد و محتواها و سرفصلها باید به هم بریزیم که خروجی ما به این منجر نشود که حتما کنکور باید معضلات برگزار شود و یک کاسبی و بازاری برای موسسات کنکور درست کنیم. این کار باید اساسی و ریشهای حل شود.