پخش زنده
امروز: -
دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: دولت به طور قانونی ۳ ماه فرصت دارد که وزرایش را معرفی کند و وزارت خانهها میتوانند ۳ ماه با سرپرست اداره شوند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه رویداد رادیو گفت و گو در خصوص وزیر نداشتن وزارتخانههای کلیدی در دولت با خانم شیوا قاسمی پور دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مصاحبه کرد.
سوال: میشود گفت وزارت جهاد و کشاورزی، صمت، وزارت آموزش و پرورش وتعدادی از وزارتخانههای دولت بدون سکان دار هستند و دارند با سرپرست اداره میشوند بفرمائید که دولت چه زمانی میتواند وزرای خودش را به مجلس معرفی بکند؟
قاسمی پور: فرمایش شما در مورد این است دولت چه زمانی را وقت دارد که این وزرایش را معرفی کند قانوناً ۳ ماه فرصت دارند، ۳ ماه قانوناً وزارت خانه با سرپرست میتواند اداره شود، ولی ما هم در نطقها و هم روزی که این اتفاق افتاد آقای دکتر قالیباف طی نطقی که در تریبون مجلس داشتند از دولت خواهش کرد که این زمان را قانوناً وقت دارد، ولی زمان را کوتاهتر کند که مجلس بتواند روی گزینههایی که دولت معرفی میکند تصمیماتی را بگیرد و افراد مطمئن و صادق و توانمند در این حوزه معرفی کند.
سوال: البته خانم قاسمی پور حالا به جز وزیر صمت که در هفتههای اخیر عدم رای اعتماد گرفت از مجلس شورای اسلامی وزاری آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی تقریباً میشود گفت در روزهای پایانی فرصت این ۳ ماه که شما میفرمائید که آئین نامه مجلس به اونها میگوید که به لحاظ روند حقوقی بتوانند وزرای پیشنهادی شان را به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد بدهند سخنگوی دولت هم اعلام کرده بودند هفته گذشته که این هفته خبرهای خیلی خوبی دارند یعنی قرار است که وزرای که پیشنهادشان هست را به مجلس بیاورند در حال حاضر هنوز خبری نیست؟
قاسمی پور: فعلاً خبری نیست من خبری نشنیدم.
سوال: اصولاً خانم قاسم پور وقتی که قرار است که وزراء به ورزش معرفی شوند به عنوان وزرای پیشنهادی معرفی شوند رایزنیها در مجلس شورای اسلامی شروع می شود دیدن این طور صحنهها برای خبرنگاران حوزه مجلس خیلی صحنههای آشنایی است رایزنیها در مورد افراد خاصی در مجلس شروع نشده با کمیسیونهای مختلف با توجه به اینکه شما کمیسیون آموزش و تحقیقات هستید حتماً یکی از وزراء حالا فارغ از اینکه وزرای دیگر هم رجوع میکنند به شما برای اینکه بخواهند رایزنی بکنند یک وزارت خانه آموزش و پرورش به طور خاص در حوزهای است که بالاخره باید نظرات شما را هم کسب بکنند؟
قاسمی پور: ما کل برنامه مان یعنی جمع بندی کمیسیون این است که افرادی که به کمیسیون معرفی میشوند حالا یک نفر یا چند نفر باید ملاک و معیارها با همدیگر این هماهنگی بین اعضای کمیسیون ایجاد شده حتماً باید گزینهای باشد که ما ۶ ماه بعد دوباره نیاییم پشت تریبون و بگوئیم که اینها مشکل دارند و نتوانستند در این حوزه کار بکنند به نظر من، چون ما سال آخرمان هم هست یعنی فرصتی نداریم باید گزینهای انتخاب کنیم که بتواند در این وزارتخانه مخصوصاً وزات آموزش و پرورش که برای کمیسیون ما یک وزارتخانه کلیدی است و واقعاً تاثیر گذار است. کمیسیون وظیفه خودش را انجام داد ما در مجلس همچین شرایطی نداشتیم که دو تا وزیر سرپرستی که معرفی کردند ما آنها را انداختیم نفر سوم دیگر در شرایط خیلی حادی بود، ولی الان هم میخواهیم همین تصمیم را بگیریم تا فرد توانمند و کارآمد و یک نیرویی که واقعاً هم از بدنه آموزش و پرورش باشد و هم آشنا باشد به مسائل آموزش و پرورش فکر نکنم حداقل این اطمینان را میتوانم به جامعه معلمان بدهم و به جامعه آموزش و پرورش و مردم عزیز ایران حداقل روی این حرفمان بمانیم و هستیم.
سوال: شما اشاره کردید به اینکه وقتی میخواهید یک وزیری را انتخاب کنید و حداقل در کمیسیون به نظر جمعی برسید که موافق ایشان هستید یکسری معیارهایی را گذاشتید که بر اساس اون معیارها و شاخصها اون وزیر پیشنهادی را در کمیسیون بررسی کنید چند مورد از معیارها و شاخصهایی که برای وزرای پیشنهادی گذاشتید را میفرمائید خصوصاً همین آموزش و پرورش که به صورت خاص مرتبط با کمیسیون شماست؟
قاسمی پور: من یک چیزی خدمت شما عرض کنم الان این دغدغه رهبری هم هست ما در دیداری که معلمان با حضرت آقا داشتیم ایشان هم این دغدغه را مطرح کردند اینکه در ۱۰ سال گذشته ۴ تا وزیر و ۵ تا سرپرست معرفی شده این خیلی بد است یعنی ایشان هم از این موضوع نگران و ناراحت بودند. وظیفه ما سنگینتر شده که حتماً باید یک گزینهای را انتخاب بکنیم که معیارهای یک وزیر توانمند و کارآمد و آشنا به مسائل آموزش و پرورش و پیگیر مشکلات آموزش و پرورش باشد من این را یک اتفاقی که در مجلس یازدهم افتاد برای خاص آموزش و پرورش این بحث رتبه بندی از ۱۲ سال پیش مانده بود من چندین بار با افراد مختلف در این مورد جلسه گذاشتم. موضوع قانون هیچگونه مشکلی نداشت بحث آئین نامه بود که خیلی از اعتراضات جامعه معلمین را برانگیخته و مشکلاتی را پیش آورده پس این وظیفه من است به عنوان یک قانونگذار این است که واقعا ًدنبال یک گزینهای باشم که بتوانم حداقل دیگه کمترینش با مسائل آموزش و پرورش آشنا باشد بتواند آئین نامهای که برای اجرای یک قانون تدوین میکند مشکلات نه تنها حل نکند بلکه مشکلات را بیشتر کرده ما واقعاً یک کار مانده از ۱۲ سال پیش را یکدفعه توانستیم در یک سال و یک سال و نیم به سرانجام برسانیم و بعد قانون هم هیچ جای کار ایراد نداشته باشد این خیلی مهم است، ولی این آئین نامه سراسر اشکال است این آئین نامه سرتاپا اشکال ضررش را ما میبینیم دیگر کل جامعه هم میبیند.
سوال: بله خوب جامعه فرهنگیان تقریباً میشود گفت که علاوه بر اینکه خودشان یک جامعه بزرگی هستند اینکه هر کدام از این فرهنگیان هر کدام از ما در ایران یک دانش آموز داریم و به نوعی مرتبط هستیم تقریباً میشود گفت تمام جامعه ایران به نوعی با اجرای نامناسب این بحث رتبه بندی معلمان که در طول یکسال به سرانجام رسید و بعد از ۱۲ سال با اجرایی نشدنش و بد اجرایی شدنش لطمات زیادی به حوزه آموزش و پرورش و کسانی که در واقع با اون در ارتباط بودند داشت به جز این موضوع رتبه بندی معلمان شما فرمودید که یکی از موضوعات مهم است که فردی که پیشنهاد میشود به شما باید یک فردی باشد که بتواند در این حوزه مسلط باشد بتواند قوانین اجرای و دستورالعملهای اجرایی را بنویسد و بهترین حالت ممکن اجرایی بکند این موضوع را چه موضوع دیگری در حوزه آموزش و پرورش است که مد نظر شما و کمیسیون است که باید حتماً وزیر پیشنهادی آن را داشته باشد؟
قاسمی پور: ما چند تا معیار در نظر گرفتیم مثلاً ۴ تا ۵ تا موضوع را هر وزیر که تایید شود میخواهیم یکی این رتبه بندی اجرای کامل رتبه بندی، یکی طرح ساماندهی نیروهای انسانی که واقعاً یکی از عمده مشکلات آموزش و پرورش است واقعاً با مشکل کمبود نیرو در ارتباطیم و قانونش هم در نوبت صحن است ما در کمیسیون تمام کارهایش را انجام دادیم حدود ۱۱ تا طرح بوده ما این ۱۱ طرح را به تجمیع کردیم به صورت یک طرح به نام طرح ساماندهی معلمان که جزء اولویت هایمان است بحث فوق العاده معلمان که در ادارات و ارگانهای مختلف ۵۰ درصد اعمال میشود فوق العاده شغل، ولی در آموزش و پرورش هنوز این اجرا نشده است. بحث سازمان ملی تعلیم و تربیت که سازمان ملی تعلیم و تربیت همانطور که میدانید آموزش و پرورش از ۶ ساله دستش بود تا ۶ دست بهزیستی و ادارات مختلف و ارگانهای مختلف، ولی در این مجلس سازمان ملی تعلیم و تربیت متمرکز شده یعنی کل آموزش از صفر تا ۱۰۰ زیر نظر آموزش و پرورش است یعنی دیگه هیچ کسی و هیچ جایی اجازه این کار را ندارد بحث ساماندهی مدارس غیر انتفاعی که این هم در نوبت صحن است سازمان ملی تعلیم و تربیت هم زیر این مجموعه است به عنوان مدارس غیر انتفاعی واقعاً این هم یکی از مشکلات است یعنی این ۵ تا ۶ مورد که خدمت شما عرض کردم. اگر این معیارها را داشته باشد کمیسیون موافقت میکند.