به گزارش
خبرگزاری صداوسیما، دکتر جلال مشاور وزیر اقتصاد و مجری طرح هوشندسازی یارانه آرد در برنامه نمودار رادیو ایران درباره سامانه هوشمند برنامک گفتگو کرد .
سوال: ما در خبرها داشتیم سامانه و این برنامکی که در این حوزه پیش بینی شده و اتفاقی که قرار است در این حوزه بیفتد، در صنف نانوایان هم مثل همه صنوف دیگر شاید عزیزانی باشند که قدری کم لطف باشند ابزار نظارتی از طریق این برنامک در اختیار مردم قرار گرفته است. معرفی این طرح را از زبان شما داشته باشیم.جلال: قشر عظیمی از نانوایان عزیز را داریم که در این صنف یک زحمت بی شائبهای را متحمل میشوندو تمام تلاش شان را دارند، ساعتهای کاری خاصی که متعهدانه به عرضه نان میپردازند و سعی شان بر این است که رضایت مردم را جلب کنند، اما برای این که بتوانیم از همین جمعیت حداکثری یک دفاع قابل اتکاتری را انجام دهیم الگویی در دستور کار قرار گرفت مبنی بر این که برنامکی توسعه داده شود و در این برنامک مردم عزیز ما با مراجعه به آن و ثبت نام و ثبت شماره کارت بانکی مدنظر خودشان میتوانند کلیه سوابق خرید خودشان را به تفکیک در حوزه نان مشاهده کنند و بعد از مشاهده ویژگیها و مختصات خرید خودشان در قبال مفاهیم کیفی مثل قیمت نان، کیفیت نان، احیانا فروش اجباری نان، عدم رعایت صف، عدم رعایت بهداشت و یا حتی نقاط قوت، برخورد مناسب نانوائیان، کیفیت قابل قبول نانوائیان، رعایت نرخنامه مصوب و موضوعاتی از این جنس اظهار نظر کنندو اظهار نظر مردم در حجم بالا، چون اتفاق میافتد دادههای قابل اتکا و فراگیری را فراهم میکند که سامانه به شکل هوشمند پردازش آن را انجام دهد و ساختار تخصیص آرد یارانهای یا ساختار پرداخت کمک هزینههایی که از سمت دولت به نانوائیها اختصاص پیدا میکند بر پایه نظرات مردم رقم بخورد، ما تا پایان اردیبهشت ماه آدرس اینترنتی این برنامک را انشاالله از طریق رسانه ملی و رسانههای مختلف به اطلاع عموم مردم خواهیم رساند و فکر میکنیم نظارت موثر مردم در موضوع نان به عنوان یکی از مهمترین کالاهای اساسی در سبد معیشتی مردم میتواند رقم بخورد.
سوال: دادههایی که از طریق این طرح جمع آوری میشود مخاطبشان چه کسانی هستند و این دادهها چه مسیری را در ادامه طی خواهد کرد؟جلال: تاکنون از محل پیاده سازی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان روزانه حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون تراکنش خرید نان در کشور ثبت میشود که سامانه مرکزی این زیرساخت به صورت هوشمند و بدون دخالت هرگونه سلیقه انسانی پردازش تراکنشهای خرید یا فروش نان را در سمت نانوائیان انجام میدهد و ساختار اختصاص آرد یارانهای به نانوایان و موضوع کمک هزینهها بر پایه این تحلیل دادهها اتفاق میافتد. مشارکت مردم در برنامک جدید، پایه دادهای جدیدی را فراهم میکند که باز هم مجددا سامانه مرکزی این طرح به صورت هوشمند و فراگیر تحلیل دادهها را از نظرات مردم انجام میدهد و اقتصاد نانوا به صورت معنی داری از میزان رضایت مردم از تجربه خریدشان متاثر میشود ما فکر میکنیم این ایده میتواند کمک کند که نانوایان متعهد ما که جمعیت بزرگی از نانوایان را شامل میشوند بتوانند اقتصاد خودشان را ترمیم کنند، دسترسی هایشان برای تولید نان بیشتر، تولید نان با کیفیت ارتقا پیدا کند و آن جمع محدودی که احیانا کم لطفی دارند یا تخلفاتی دارند یا ساعت کاری خودشان را خارج از ضابطهها کاهش میدهند و منجر به این میشود که در برخی از مناطق صفهای غیرمتعارفی مشاهده شود آنها انگیزه شان را برای تکرار این رفتار ازدست بدهند و به جمع نانوایانی که رفتار متعهدانه دارند اضافه شود.
سوال: بفرمائید ابزارهای تشویقی و تنبیهی شما ناشی از اطلاعاتی که از طریق این برنامک به دست میآورید چه چیزهایی است و چه اتفاقاتی قرار است بعد از آن برای نانواییها بیفتد.جلال: با پیاده سازی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان مهمترین دارایی نانوایان، سلامت و بهداشت تراکنشها و کیفیت رفتارشان با مشتریان است یعنی اعتباری که از محل کیفیت رفتارشان با مشتریان و رعایت سلامت تراکنشها و عدم اجازه دادن به ثبت تراکنشهای غیرواقعی بزرگترین دارایی نانوایان را شکل میدهد و بر پایه این دارایی اعتباری، اختصاص آرد یارانهای به نانوایان و کمک هزینهای که الان دارد به نانوایان پرداخت میشود معادل سی درصد عملکردشان در کارتخوانهای هوشمند در پایان هر شب به حساب نانوایان دارد واریز میشود این دو ابزار وسیلهای است که ما بتوانیم از نانوایان متعهد حمایت و دفاع کنیم و فرصتها را برای نانواییهایی که نقض قاعده میکنند محدود کنیم.
سوال: من چند پیام را برای شما میخوانم، دوستان نوشته اند که برخی از نانوایان کارتهای بانکی متعددی دارند که بدون ارائه نان کارت میکشند و به نوعی وانمود میکنند که نان فروخته شده، ما که این پیامها را میخوانیم قدردان تمام عزیزان نانوایی هستیم که متعهدانه دارند فعالیت میکنند و داریم فقط مواردی که تخلف وجود دارد را دوباره برای شما مرور میکنیم، عزیزی نوشتند در رودسر نان سنگکی خریدند که خیلی کوچک بوده و ۵۰ هزار تومان هم قیمت آن نان بوده یا دوست دیگری هم نوشتند دستگاهی که به نانوایی داده شده هر مبلغی که متصدی بکشد ما که خریدار نان هستیم نمیبینیم و گاهی هم زود تعطیل میکنند یا در زمان لازم فعالیتشان، فعالیت را ندارند. موارد این چنینی خیلی است. امیدواریم برنامه که دارید در مورد آن ویژه فعالیت میکنید این موارد را ویژهتر به آن نگاه کنید و شاید بشود به نوعی آنها را جدیتر گرفت که دیگر تکرار نشود.جلال: دقیقا همین طور که میفرمائید اینها همه مقولات کیفی هستند که ما فکر میکنیم موثرترین الگوی نظارت مردم هستند و این نوید را باید بدهیم در آن برنامکی که پیش بینی شده فارغ از این که کارتخوان در اختیار مردم باشد یا در اختیار نانوا باشد و این که ثبت تراکنش را مردم انجام دهند یا نانوا انجام دهد در لحظهای که تراکنش ثبت میشود مردم بتوانند سابقه تراکنش و ویژگیهایی که برایش ثبت شده را بلادرنگ در اپلیکیشن روی گوشی تلفن همراه خودشان مشاهده کنند و همان جا اظهار نظر کنند در مقولات کیفی مثل گران فروشی، فروش اجباری، ثبت تراکنشهای غیرواقعی، استفاده از کارتهای مکرر و امثال آنها، روی این موضوع عزیزان نگرانی نداشته باشند انشاالله با راه اندازی این زیرساخت فکر میکنیم یکی از بزرگترین تجارب مشارکت موثر و واقعی مردم در نظارت و نظم بخشی به یک زیرساخت اقتصادی در کشور رقم بخورد.
سوال: امیدوارم اتفاق مبارکی باشد هم برای نانواهای محترم و هم برای ما که هر روز برای سفره هایمان نان تهیه میکنیم و حرکتی است که مشارکت جویانه است امیدوارم همه از آن خوب استفاده کنند.