پخش زنده
امروز: -
معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت:بیش از ۷۰ کشور برای حضور در نمایشگاه توانمندی های صادراتی کشورمان اعلام آمادگی کردند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،رادیو گفتگو در برنامه روزنه با مهدی ضیغمی معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفتگو کرد.
سوال : پنجمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران خبر بسیاری خوبی است ، آقای ضیغمی خسته نباشید می گویم به هرحال آمادگی چنین نمایشگاهی تدارکات بسیاری دارد اما انشاالله که دستاوردهای خوبی داشته باشد . راجع به نمایشگاه برای ما بفرمائید .
ضیغمی : این برنامه عملا پنجمین دوره این نمایشگاه است ولی چندسال وقفه بوده به خاطر کرونا ولی امسال شاید اولین سال است که در این سطح در کشور چنین برنامه ای برگزار می شود یعنی شاید بشود گفت اولین دوره برنامه ملی ، بین المللی این نمایشگاه است از این جهت می گویم ملی بین المللی برای این که نمایشگاه فقط شرکت های داخلی صادر کننده می توانند به عنوان غرفه دار و شرکت کننده، شرکت کنند و از آن طرف هم مخاطب اصلی این شرکت ها ، تجار و شرکت های بزرگ بین المللی و خارجی هستند .
سوال : یعنی سرمایه گذارها به این نمایشگاه دعوت شده اند ؟
ضیغمی : بله تا الان نزدیک به دو هزار نفر از بیش از ۷۰ کشور تقاضای حضور در این نمایشگاه را دادند که با توجه به ظرفیت و پتانسیل های پذیرش هیات ها و محدودیت هایی که است از جمله هتل و سفر و زیرساخت های شهری و همه مباحث ، ما بیش از ۱۲۰۰نفر را تائید نکردیم گرچه ممکن است تعداد بیشتری هم وارد کشور شوند .
سوال : از مهمترین شاخصه های این پنجمین نمایشگاه به نظر شما چیست ؟
ضیغمی : این نمایشگاه از دوازده حوزه صنعتی یا خدماتی تشکیل شده ، در حوزه های مختلف شرکت ها هستند از حوزه های ساختمان، لوازم خانگی، پتروشیمی ، صنایع دستی ، خدمات فنی مهندسی ، حوزه های تجیهزات پزشکی دانش بنیان ما یک تمرکز جدی گذاشتیم ، برنامه ای که امسال عملا دیده شده تعریفی دارد که ما از پارسال روی این تمرکز کردیم و مقام معظم رهبری هم در سخنرانی نوروزی امسالشان نکته درباره تحول در تجارت خارجی فرمودند که باید در تجارت خارجی کشور تحول ایجاد شود . ما برنامه ای که داشتیم و از پارسال شروع کردیم و امسال انشاالله داریم اجرا می کنیم افزایش کشورهای مقصد صادراتی است . همه می دانند ما بیشترین صادراتمان شاید هفتاد و هشتاد درصد صادرات ما به پنج یا شش کشور است هم همسایه و هم چین . در این نمایشگاه بازارهای جدیدی که امکان تعامل داشتیم مثل شرق آسیا، آفریقا ، آمریکای جنوبی و همسایگانی که با آن ها تعامل کمتری داریم ولی پتانسیل دارند روی این ها تمرکز جدی کردیم ، مسئله دوم افزایش گروه کالاهای صادراتی است . همین طور که ما چهار یا پنج کشور داریم که بیشترین صادرات را داریم ، چهار یا پنج حوزه کالایی هم داریم که بیشترین صادرات را تشکیل می دهند .
سوال : یعنی تنوع محصولات .
ضیغمی : بله عملا تنوع محصولات ما در بحث صادرات می شود گفت کم است ، نفت ، پتروشیمی ، حوزه های معدنی و فولادی و تا حدی خشکبار است . ما امسال برنامه دیگری هم داشتیم که بیاییم این ها را هم اضافه کنیم و تا الان که الحمدلله موفق بودیم گرچه برنامه ، برنامه بسیار سنگینی است و قطعا در آن ایراد و مشکل هم است انشاالله طی یک برنامه جامعی که اگر هر سال برنامه ریزی و اجرا شود من خیلی امیدوار هستم تا چند سال آینده به بلوغی برسد که هم کل کشور بتوانند بسیج شوند و چنین برنامه ای اجرا کنند و هرسال خود این برنامه به تنهایی بتواند درآمدهای صادراتی غیرنفتی به کشور اضافه کند و تحولی در این حوزه ایجاد کند .