پخش زنده
امروز: -
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی: آموزش و پرورش یک نظام آموزشی و تربیتی است و باید به دور از سلایق و دسته بندیهای سیاسی باشد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آقای فلاحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با رادیو فرهنگ در برنامه پویش در خصوص تحول در آموزش و پرورش گفتگو کرده است.
سوال: مقام معظم رهبری فرمایشاتی را فرمودند و مردم و معلمها هم شنیدند و نقطه نظرات ایشان را هم قطعا مسئولان مورد توجه قرار میدهند. شما به عنوان نماینده مجلس بفرمائید این ثباتی که در آموزش و پرورش نیاز است برای این که ما به سمت تحول آموزش و پرورش حرکت کنیم چرا در این سالها ایجاد نشده است و اشکال از کجا بوده؟ آیا ما واقعا معلمهای نخبهای که بتوانند سکان دار آموزش و پرورش کشور باشند را نداریم یا خدای نکرده در این زمینه سهل انگاریهایی صورت گرفته است؟
فلاحی: اشکال اساسی که مقام معظم رهبری در این دیدار تصریح کردند عدم ثبات مدیریت بود من فکر میکنم که اگر تاریخ آموزش و پرورش را در نظام جمهوری اسلامی بررسی کنیم در یک مقطعی آموزش و پرورش ثبات نسبی دارد تا دهه ۷۰، بعد از دهه ۷۰ متاسفانه این عدم ثبات بیشتر میشود که علت آن هم این است که نوع نگاه به آموزش و پرورش سیاسی میشود تا این که تخصصی باشد. آموزش و پرورش یک نظام آموزشی و تربیتی به دور از سلائق و دسته بندیهای سیاسی باید باشد. بعضی مقاطع میبینیم که این خیلی پررنگ میشود متاسفانه و باعث میشود کسانی بیایند که فضای آموزش و پرورش را به سمت مسائل سیاسی ببرند این طبیعتا در تخصص گرایی و شایسته سالاری اثر میگذارد و کسی که باید بیاید این جا از دل آموزش و پرورش که اشاره کردید ما چقدر مدیران کارآمد خوب را از آموزش و پرورش داشتیم که تربیت شدند و رفتند. انتظار فرهنگیان عزیز این است که الان کسی که همین الان در دل آموزش و پرورش سمت معلمی را دارد و با کم و کاستیهای آموزش و پرورش در ارتباط است بیاید که این قشر را درک کند. من فکر میکنم ما در این زمینه نگاه درستی نداشتیم و مسئله اصلی هم این است که در بخش دیگری از صحبت هایشان فرمودند که باید نوع نگاه به آموزش و پرورش عوض شود ما آموزش و پرورش را با بقیه وزارتخانهها نبینیم اگر وزارتخانه صمت، رفاه و ... آن جا مثلا عدم ثبات پیش بیاید خیلی با این جا متفاوت است. ما این جا در وزارت آموزش و پرورش صاحب ۵۰ میلیون عائله هستیم یعنی ما بیش از ۱۴ میلیون دانش آموز داریم با خانواده هایشان به طور متوسط ما قریب به ۵۰ میلیون جمعیت داریم این جا زیرساختهای سیاسی و اجتماعی حتی اقتصادی، من مقالهای که داشتم تنظیم میکردم دیدم حضرت امام وقتی در بحث استقلال اقتصادی دارد صحبت میکند این را در جمع معلمها مطرح کرده یعنی زیرساختهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و حتی امنیتی جامعه در آموزش و پرورش رقم میخورد پس وزارتخانهای که دارد تمام این پایهها را میچیند و بالا میآید خروجی این وزارتخانه که حتی ما بخش دیگری صحبت داشتیم که نباید دالانی برای دانشگاه شود وزارت آموزش و پرورش، باید دانش آموز ما در مسیری که طی میکند تا دیپلم میگیرد یک شخص کارآمد و به درد بخور در جامعه باشد کما این که قبلا این گونه بوده و خیلیها با مدرک دیپلم فرمانده شده، مدیر شده، بخش دار و استاندار شده با همین مدرک دیپلم، متاسفانه این مسیر آسیب دیده است پس وزارتخانهای که دارد مدیریت جامعه را تربیت میکند، زیرساختهای سیاسی، اجتماعی و امنیتی جامعه را تعیین میکند، این جا باید تربیت شود نوع نگاه باید به این جا متفاوت باشد.
سوال: راهبرد مجلس چیست؟ یک سال از عمر مجلس باقی مانده و مجلس هم مجلسی بوده که در خیلی از کارها انقلابی عمل کرده البته بنده به عنوان کسی که ارتباط نزدیکی با نمایندگان محترم مجلس در زمینه کارهای مختلفشان داشتم میدانم که خیلی کم و کاستیهایی هم بوده، اما واقعا زحمت کشیدند. نمایندگان محترم تلاش کردند که در مسیر یک مجلس انقلابی حرکت کنند، اما الان واقعا در این عمر باقی مانده مجلس برای این که رهنمودهای مقام معظم رهبری از یک سو و دغدغه مردم از سوی دیگر که هر دو هم سو با هم هستند واقعا پوشش داده شود، چه کار میخواهد بکند که در کمیسیون آموزش چه کار میخواهد بکند که در کمیسیون آموزش تحولی ایجاد شود مثلا در بحث آموزش، در بحث پرورش مطرح بود، در بحث ثبات و بحث این که حمایت از مدارس دولتی، واقعا مدارس دولتی ما حمایت نمیشوند و از طرفی هم فرهنگ مردم هم دچار بحرانی شده که میگویند مدرسه دولتی به درد نمیخورد در صورتی که چنین چیزی نیست و ما دهها و صدها مدرسه دولتی داریم و همه ماها در مدارس دولتی درس خواندیم و هیچ اشکالی هم نداشته و خوب هم درس خواندیم و اینها همه به نظر من کلیدواژههایی است که باید مجلس و کمیسیون آموزش در یک مسیر حرکت کنیم به عنوان یک راهبرد جدی در یک سال باقی مانده عمر مجلس چه کار میخواهیم بکنیم؟
فلاحی: اول در بحث ثبات مدیریتی عرض کنم که ما داریم میگوییم چه کسی باید مدیر را معرفی کند که بیاید به عنوان وزیر رای بیاورد؟ دولت باید این کار را انجام دهد که فردی که معرفی میکند میآید این جا نظر داده میشود میرود صحن و رای اعتماد و یا عدم اعتماد میگیرد شاید در این دوره ما عدم ثبات در معرفی وزیر را داریم، نکته بعدی در بحث لوایح است توصیه مقام معظم رهبری حالا این بحث مدیریت را من عبور میکنم، چون آن کسی که معرفی میکنند ما چندبار مثلا در همین دوره رای عدم اعتماد به وزیر دادند، دولت باید برود ما کم آدم نداریم ضمن این که من تقدیر و تشکر دارم از زحمات وزیر قبلی آقای نوری که رفتند و واقعا زحمت هم کشیدند رای درست هم ما دادیم یک شخصیتی که در چینش ساختار کارش خوب بود منتها سنگینی معضل رتبه بندی روی دوش این بنده خدا ریخت، ببینید مجلس این جا چه تصمیمی باید بگیرد؟ ما هنوز آمدیم ببینیم که در بحث عدم پرداخت حقوق فرهنگیان تا شب عید مشکل کار کجا بوده؟ کمیسیون جلسه تشکیل دادیم که بررسی کنیم یک دفعه ۲۰ دقیقه قبل از جلسه خبر استعفای وزیر میرسد، پس ما این جا نمیتوانیم به جای دولت تصمیم بگیریم. دولت خودش تصمیم میگیرد و نکته کلیدی که مقام معظم رهبری دارند، من برگردم در بحثهای دیگر که اشاره کردید بحث پرورشی، آموزشی، ما باید برویم مثلا الان محتوای درسی که حضرت آقا اشاره کردند محتواهای درسی باید برای دانش آموز مشوق باشد یا در بحث پرورشی که تاکید داشتند، تاکید مقام معظم رهبری بر لایحه محوری است یعنی باید نظام آموزش و پرورش، وزارتخانه یا شورای عالی یا خود دولت اصلا اگر ما بخواهیم آموزش و پرورش را در جایگاه واقعی ببینیم باید خود رئیس جمهور در راس حداقل ماهی یک بار، دو ماه یک بار جلسه را حضور یابد به خاطر اهتمام به این بخش بعد بیایند لایحه بدهند، ما قطعا نیاز به تغییر در سرفصلها داریم باید سرفصلهای آموزش و پرورش ما عوض شود، در بحث نظام گزینش معلمها باید تصمیم درستی بگیریم و اینها روندی است که دولت باید از دل آموزش و پرورش که گفتید فرهیختگان زیادی داریم و تاکید حضرت آقا که فرمودند معلمهای قدیمی که تجربه کافی دارند و سردی و گرمی آموزش و پرورش را دیدند، اشکالات محتواها را دیدند، اشکالات آموزشی را دیدند، بحث پرورشی را دیدند باید بیایند یک نظام جامع اصلاحی بدهند من به عنوان کسی که یک بخشی را بررسی کردم با گروههای پژوهشی، عرض میکنم که حتی پایههای درسی ما نیاز به ۱۲ پایه ندارد همه کشورها هم این گونه نیست که حتما مقید به ۱۲ پایه باشند ما اگر حذف و اضافهها را انجام دهیم و اصلاح کنیم ممکن است دوران مدرسه ما با ۹ پایه تمام شود. چه کسی باید بررسی کند که به قانون تبدیل شود؟ این خود نظام آموزش و پرورش است که باید انجام دهد.
سوال: البته خوب این که آموزش و پرورش در سالهای گذشته هر بار یک تغییری کرده نظام قدیم و نظام جدید، سالی واحدی، ۶، ۳، ۳ به هرحال امیدواریم که تحولی اتفاق بیفتد.
فلاحی: اینها محتوا نبوده در ساختار اشکالات زیادی ایجاد کرده است. قانون ۶، ۳، ۳ اصلا قانون ندارد و کار مجلس هم نبوده است.
سوال: خیلی مهم است این که روندی پیدا کند و قانونمند جلو برود خیلی بهتر است امیدوارم مجلس در یک سال باقی مانده از عمرش که دوستان عزیز مجلس یازدهم دارند زحمت میکشند حرکتهای تحولی انجام دهد که یک باقیات الصالحاتی برای همه عزیزان ما در مجلس باشد.