پخش زنده
امروز: -
سلمان اسحاقی سخنگوی فراکسیون حقوقدانان مجلس گفت:مجلس برای کنترل تورم بالای صنعت خودرو بحث واردات خودرو رامطرح کرد تا این که دولت این اراده را پیدا کرد که لایحه واردات خودروهای کارکرده را به صورت عملی انجام بدهد.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما برنامه صبح و گفتگورادیو گفتگو با حضورسلمان اسحاقی سخنگوی فراکسیون حقوقدانان مجلس وامیرحسین کاکاوند عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت به موضوع تورم بالای صنعت خودروپرداخت.
مجری: دیروز ما صحبتهایی با حضور میهمانان درباره صنعت خودرو داشتیم و شما درباره فرازهایی از آن صحبتها درباره پاسخ دادنش نیازی احساس کردید و فرمودید که باید صحبتهایی در این باره داشته باشیم با شما شروع میکنیم.
سلمان اسحاقی: نکتهای که در کشور ما به عنوان یک دغدغه تبدیل شده و امروز به یک بحران تبدیل شده و مردم را با یاس و ناامید روبرو کرده بحث خودرو است اگر تاملی بکنید یک زمانی ما میتوانستیم با حداقل پولی که داریم یک زمانی یادم میآید که با سه و نیم میلیون تومان با چهار میلیون تومان و حتی با هفت میلیون تومان ما میتوانستیم یک خودروی صفر بخریم، اما بازه زمانی که انجام شد به ناگاه خودرو پرشهای ده برابر و چه بسا صد برابر انجام شد خب این دغدغه مجلس بود که چه بکند این اتفاق را کنترل بکند این تورم بالای صنعت خودرو را کنترل بکند تا این که موضوع بحث واردات خودرو مطرح شد در لوایح مختلف بودجه هم این موضوع دیده شد تا این که دولت این اراده را پیدا کرد که لایحه واردات خودروهای کارکرده را به صورت عملی انجام بدهد، اما چه اتفاقی که آمد اینجا انجام شد ببینید دوستان من ما در بحث خودرو متاسفانه نه واژه فساد را بکار میبریم نه رانت را، واقعیت را میگوییم واقعیت این است که متاسفانه مردم نه از کیفیت خودرو راضی هستند و نه از قیمت و کمیت خودرو و نه تنها این موارد بلکه از شرایط تحویل خودرو راضی هستند یعنی به عبارتی ما شاهد این هستیم که اگر به مردم یک نظرسنجی و یک رفراندوم بین این مردم برگزار بکنیم مردم بسیار علاقهمند هستن دکه صنعت خودرو در کشور تعطیل بشود با این رویه و با این تصمیم گیری که انجام میشود و ما شاهد این باشیم در جامعه که واردات خودرو داشته باشیم. صنعتی که نه مردم راضی هستند نه حاکمیت راضی است نه دولت و نه مجلس راضی هست همه اینها را بگذاریم کنار نه پلیس راهنمایی و رانندگی ما راضی هست نه استاندارد کشور ما راضی نه دستگاههای دیگر راضی هستند به نظر شما وقتی که اصلاح نمیشود برای چه ما اصرار داشته باشیم که این تداوم داشته باشد؟ آقای کاکاوند دیروز گفتند بحث کارگران من هم با ایشان موافق هستم من به شما قول میدهم البته من از طرف همه مردم نمیتوانم صحبت بکنم مبحث کارشناسی را میگویم من به شما قول میدهم که اگر با این رویهای که در صنعت خودروسازی دارد انجام میشود اگر شما واردات خودرو را انجام بدهید و ان هم وارداتی که قانونمند و مردم ذینفع باشند باز نه یک طیف خاصی به عنوان مثال واردات خودرو را میگذاریم قیمت واردات خودرو را میدهیم به شورای سیاستگذاری و قیمت گذاری همان کسانی که خودروساز داخلی هستند خب هیچوقت خودروساز داخلی نمیآید قیمتی برای واردات خودرو بگذارد که در بورس و غیربورس بگذارد که به نفع باز مردم باشد اون باز این کار را میکند که بتواند قیمت خودشرا کنترل بکنددر صحبت ابتدایی خودم اگر این رویه غلط قیمت گذاری و سیاستگذاری درصنعت خودروی کشورمان ادامه پیدا بنکد ما بیاییم واردات خودر را به نفع مردم آزاد کنیم واردات خودروهای کارکرده را به نفع مردم انجام بدهیم من به شما قول میدهم صنعت خودرو را تعطیل بکنیم تا زمانی که زمان باشد کارگران ما میتوانند از قبل سودی که مردم در واردات خودرو میبرند میتوانند حقوق کارگرانی هم که کار نمیکنند را در شرکتهای خودروسازی پرداخت بکنند این مقدمه اول بود.
مجری:دکتر کاکاوند بفرمایید؟
کاکاوند:علم اقتصاد کلان یک کمی پیچیده است لذا از یک مثال ساده استفاده میکنم اخیرا زحمت کشیدید و مرغ وارد کردید و این مرغ شده کیلویی ۶۵ تومان مرغ ایرانی بوده کیلویی ۸۵ تومان خیلی عالی است بگوییم چرا همیشه واردات مرغ نمیکنیم تا قیمت مرغ پایین بیاید و پایین بماند چه اتفاقی میافتد وقتی شما مرغ را با دلار محدود موجود وارد میکنید دو تا اتفاق میافتد اولا به صنعت مرغداری در حقیقت ضربه وارد میکنید و در نتیجه دوباره چالشها ادامه پیدا میکند و قیمتهای تولیدی بالا میرود از ان طرف هر دفعه همین کار را میکنیم که میرویم با واردات جبران میکنیم وقتی واردات انجام میشود یعنی دلار مصرف میکنیم بدون این که ان پشتوانههای تولیدی را بالا ببریم نتیجه اش چی میشود این که دائما قیمت ارز بالا میرود ببخشید من کلمه دلار را دیگر بکار نبرم ارزش ریال پایین میآید لذا ما دائما با یک تورم همیشگی روبرو هستیم این که شما فرمودید مردم از تورم خودرو خسته شدند بله مردم از تورم همه چیز خسته شدند و به خصوص قبل از خودرو تورم در حقیقت غذا و دارو از خودرو مهمتر است بد نیست به آمار پارسال برگردید و ببینید که تورم بخش غذایی چقدر بالاتر بوده این را داشته باشید پس در مورد تورم یادتان باشد که مردم از خیلی چیزها ناراضی اند یکی اش خودرو است و ما باید یک فکری برای مملکت بکنیم که این تورم را کنترل کنیم یک بخشی از این تورم کنترلش چیه؟ توسط بانک مرکزی است که من واردش نمیشوم، اما بخشی که به من مربوط است این است که باید در کشور تولیدات ارزش آفرینی اتفاق بیافتد یکی صنعت خودرو است ما سال هاست که این را انتخاب کردیم دست ما هم نبوده توسط گذشتگان مان انتخاب شده کار درستی هم کردند در مقاطعی هم نشان داده که این صنعت بسیار ارزش آفرین است حالا چه اتفاقی افتاد اخیرا در چند سال گذشته شما آقایان سیاستگذار شامل مجلس و دولت که البته منظورم این دولت خاص نیست دولتهای گذشته ما تو دولت قبلی پنج وزیر صنعت عوض کردیم من فکر میکنم با این رویه هم که الان شروع شده ما در این دولت هم همین را خواهیم دید چه اتفاقی میافتد شما آمدید با سیاستگذری هایان صنعت را تخریب کردید بعد الان به جای این که بیایید مشکل را حل بکنید میآیید صورت مساله را پاک میکنید میگویید بله ما کلا صنعت خودرو را تعطیل کنیم بروند خانه به نفعمان هست جوری صحبت میکنید که صنعت خودرو یک موجود جدای از شماست در حالی که این سیاست گذاریهای شما میگویم شما دارم تاکید میکنم فقط مجلس نیست مجموعه مجلس و دولتیهاست که با دخالتهای نادرستشان سیاستگذاری نادرست شان در همین سه چهار سال گذشته بالای ۱۴۰ هزار میلیارد تومان زیان روی دست خودروساز گذاشته یک عالمه مشکلاتی دارند که در چی در اوج تحریمها یعنی ما به جای این که بیاییم دست تان درد نکند له شان هم کردیم یک بررسی بفرمایید خواهش میکنم شما استاد حقوق هستید ظاهرا، چون در فراکسیون حقوق هستید بروید بررسی کنید ببینید در سه سال گذشته که شما وکیل بودید آیا یک دانه مانع از جلوی تولید برداشتیدیا نه؟ بروید بررسی کنید این مانع آیا حداقل پنج درصد در کاهش هزینههای تولید مثلا خودرو اثر داشته یا نه؟ من به عنوان کسی که با صنعت به شدت ارتباط دارد به شما عرض میکنم نه تنها توی این سه سال گذشته هیچ مانعی را بر نداشتید ضمن این که یادآوری میکنم شعارهای سال مربوط به تولید بوده هیچ مانعی را برنداشتید بلکه موانع بیشتر هم شد و بروید پای درد و دل قطعه سازان، کارگران و کارخانه داران بنشینید ببینید چه میگویند شما چه بلایی سر این صنعت آوردید خب بله دست تان هم درد نکند خیلی ممنون و متشکر لطف کنید در صنعت را ببندید بروید ببینید با واردات شما چه جوری میخواهید ارزش ریال را افزایش بدهید؟
مجری: آقای اسحاقی به عنوان جمع بندی بفرمایید
اسحاقی: تاکید در صدور مجوز کسب و کارها افتخار مجلس است نکته بعدی صنعتی که روح و روان مردم را مخدوش کرده صنعتی که با جان مردم بازی کرده صنعتی که به قدری به فساد آغشته شده که نه دولت نه مجلس نه قوه قضائیه فساد آن را نمیتواند بخشکاند به نظر من تعطیل بشود بهتر است تا صنعتی به جای آن بیاید اینی که میفرمایید دنبال تعطیلی صنعت خودرو هستید نه ما دنبال تعطیلی صنعت خورو نیستیم ما دنبال آن هستیم که آن ریشه فسادی که در صنعت خودرو به قدری محکم شده که به ضرر مردم و به نفع یک باند به نفع یک رانت خاصی روز به روز دارد از قبل مردم رشد میکند و این غول هفت سر شده که هرسر آن را که میزنیم باز زنده میشود، این صنعت را ما نمیگوییم تعطیل بکنید ما میگوییم که سه سال است که با لوایح مختلف با بحثهای مختلف با هر ترفندی که شده نتوانستیم که این فساد داخل صنعت قیمت گذاری و خودرو را بخشکانیم بیایم چکار کنیم صنعتی را باهاش این گونه برخورد بکنیم این چه صنعتی است که دولت و مجلس و قوه قضائیه سالها از او حمایت کرند، اما او وقیحتر شده و به مردم ظلم بیشتری میکند قطعا وقتی این قدر نمیداند مجلس ورود میکند با لایحه خودروهای کارکرده.
کاکاوند: کوتاه بگویم آقای اسحاقی یعنی اعلام میکنند که ناتوانند در اصلاح قوانین و اجرائیات برای مقابله با فساد اگر این جوری باشد خیللیهای دیگر هم فساد داریم و به زودی باید شاهد تعطیلی بسیاری از صنایع و کسب و کارها باشیم ضمنا اشاره کردند که ما قانون بهبود فضای کسب و کار را بهبود دادیم با اجازه تان بروند چک کنند ببینند در واقعیت چقدر هزینههای تولید در جاهای مختلف را پایین آوردند خواهیم دید که نه تنها پایین نیاوردند بلکه این هزینهها در طی این سه سال به شدت افزایش پیدا کرده
اسحاقی: اتفاقا توانایی مجلس باعث شده که برای این که مقابله با فساد بکنیم صدای آن کسانی که آغشته هست به فساد قیمت گذاری در خودرو صدایشان در بیاید و احساس ناراحتی بکنند، چون امروز مجلس به نفع مردم تصمیم گرفته و این فسادی که ریشه کرده روزی خشک خواهد شد.