لزوم برندسازی گل محمدی و گلاب ایرانی در جهان
رئیس مرکز بیوتکنولوژی گفت : باید برای گلاب و گل محمدی رسانه داشته باشیم و بر روی آن به درستی تبلیغ کنیم.
رئیس مرکز بیوتکنولوژی دکتر رستگار در همایش هماندیشی تحول در زنجیره ارزش گل محمدی که امروز در سالن توسعه وزارت جهاد کشاورزی برگزارشد با اشاره به قدمت تاریخی پرورش و استفاده از گل محمدی در ایران گفت: ترکیه تنها با استفاده از عکس پادشاه عثمانی بر روی شیشه گلاب توانسته در این زمینه برای خود تبلیغ کند و قدمت گل محمدی را به کشور خود نسبت دهد.
رستگار گفت : یکی از مسئولیتهای ما هویتسازی برای گل محمدی در کشور است.
وی افزود: یکی از راههایی که میتوانیم در این زمینه انجام دهیم استفاده از ادبیات در حوزه هویتسازی برای گل محمدی است مانند اشعار شاهنامه که در این شاهکار ۲۴۰ بیت به گل و گیاه اختصاص داشته و ۴۷ بار نام گلاب آورده شده است.
رئیس مرکز بیوتکنولوژی دکتر رستگار گفت: گل محمدی و گلاب در ایران قدمت باستانی دارد و استفاده از شاهنامه میتواند به جایگاه گلاب و هویتسازی آن در دنیا کمک کند.
علی علیزاده علیآبادی رئیس موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور هم در این نشست گفت : نخستین کار نظاممندی که از سوی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع شکل گرفته، در زمینه جمعآوری و نگهداری ژنوتیپهای مختلف گل محمدی از سراسر ایران و استقرار آن در باغ گیاهشناسی ملی ایران بوده است.
وی تحقیقات ژنتیکی، مولکولی، اصلاح نباتات، سازگاری و آزمون اسانسهای گل محمدی را از جمله فعالیتهای این موسسه عنوان کرد.
علیزاده در همین حال به اجرای پایلوت تولید گلاب و اسانس اشاره کرد و گفت: اخیرا دستگاه اسانسگیری گل محمدی در حد نیمه صنعتی را با هدف استانداردسازی گلاب و اسانس راهاندازی کردهایم.
وی گفت : دستاوردهای این موسسه تحقیقاتی در زمینه معرفی ارقام و ارایه به شرکت های مختلف برای تولید، کاشت و کشت دیم و با توجه به نیاز آبی بوده است.
گفتنی است : بیش از ۳۱ طرح تحقیقاتی با هدف افزایش عملکرد تولید، کیفیت، توسعه کشت و بهرهبرداری از گل محمدی تاکنون توسط موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور انجام شده است..