به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مجید عبداللهی معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور در برنامه روزنه رادیو گفتگو درباره تجهیز و توسعه کلاس درس در کشور گفتگو کرد .سوال: یک خبر خوب به دست ما رسید ۱۳ هزار کلاس درس در سال جدید هرچه قدر کلاس اضافه بشود من فکر میکنم باز هم کم هست هنوزم که هنوزه ما مدارسی را میبینیم که حالا تعداد دانش آموزان در کلاس بالاست حالا نیمکتها مناسب نیست حالا چند نفری روی نیمکت مینشینند هنوز هم این مساله هست نه تنها در کشور ما در همه جای دنیا هست حالا بفرمایید چه اتفاق خوبی افتاده در این زمینه؟عبداللهی: من در ابتدا اجازه میخواهم که هفته بزرگداشت مقام معلم را خدمت همکاران عزیزم در حوزه فرهنگ و آموزش و پرورش در پهنه ایران اسلامی تبریک و تهنیت داشته باشم و آروز بکنیم که انشاالله مجموعه عزیزانمان در تعلیم و تربیت بتوانیم یک فرصت خوبی را برای دانش اموزان عزیز در کشور فراهم کنیم ما در حوزه سازمان نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس کشور به عنوان نماینده وزارت آموزش و پرورش در حوزه ساخت احداث و توسعه مدارس و فضاهای آموزشی مسئولیت و ماموریت قانونی داریم خدمت شما عرض بکنم که ما در سال گذشته با برنامه ریزیهایی که صورت دو هزار و ۷۰۰ پروژه را با ۱۵ هزار کلاس درس و با زیربنایی بالغ بر دو میلیون متر مربع و هزینه کرد اعتباری بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد تومان که از محل منابع عمومی دولت تامین شده بود و بخشی از آن هم خوشبختانه در همکاری و مشارکت جدی با جامعه خیرین مدرسه ساز کشور بود این مدارس تکمیل وتحویل شد که هزار و ۱۰۰ پروژه انتهایی در دهه مبارک فجر منتهی به سال ۱۴۰۱ با حضور ریاست جمهور در مدرسه خیرساز گل نراقی در فشافویه افتتاح شد امسال با منابعی که دولت در بودجه پیش بینی کرده هدفگذاری صورت گرفته برای این است که بتوانیم ۱۷ هزار کلاس درس را در سال جاری تحویل بدهیم که حدود ۱۳ هزار کلاس درسش را در مهرماه تمرکز داریم دلیلش هم این است که تلاش دارد میشود که آن نکتهای که جنابعالی فرمودید بحث کاهش تراکم جمعیت دانش آموزی ارتقای کیفیت فضاهای آموزشی و یکی از هدفگذاریهای جدی که در بودجه ۱۴۰۲ صورت گرفته بحث ایمن سازی فضاهای اموزشی و کاهش کلاسهای تخریبی و نیازمند به مقاوم سازی را بتوانیم عملیاتی بکنیم اانشالله این کلاس اگر موفق بشویم با تامین منابعی که پیش بینی شده برنامه ریزیهایی که الان با همکارانمان در استانها دارد به صورت دورهای و منظم صورت میگیرد کمک موثری به ارتقای کیفیت ارائه خدمات به جامعه دانش آموزی نظام تعلیم و تربیت از یک سو و از یک طرف دیگر فرصت مغتنمی را برای همکاران مان در آموزش و پرورش به دانش آموزان ایران اسلامی فراهم بشود.
سوال: جناب آقای دکتر عبداللهی این ۱۳ هز ار کلاس درس به صورت پراکنده در کل کشور محاسبه شده دیگر یا این که متمرکز در حالا یک استان یا چند استان خاص هست؟عبداللهی: خیر خوشبختانه آن بحث توازن، عدالت اجتماعی، عدالت در دسترسی به خدمات و منابع و امکانات باز در سند تحول تاکید شده و در سیاستهای محوری آموزش و پرورش هم هست در ۳۱ استان کشور این تعداد مدارس پراکنش خواهند داشت و توزیع شان صورت خواهد گرفت عرض کردم الان تمرکز بر این است که با حداکثر توان فنی و اجرایی که در کشور وجود دارد بتوانیم این پروژهها را بتوانیم در کل کشور در ۳۱ استان عملیاتی و اجرایی بکنیم و مکمل اینها باید این را عرض بکنم که آموزش و پرورش همانطور که متعهد است سازمان نوسازی همانطوری که متعهد است مدارس را نوساز بکند احداث بکند متعهد هست که تجهیزات کلاسی آموزشی و کمک آموزشی را هم برای مدارس پیش بینی بکند یعنی همانطور که انشاالله این کلاسها ساخته میشوند این فضاهای آموزشی اضافه میشوند به مجموعه فضاهای آموزشی کشور که الان بالغ بر ۱۰۴ هزار فضای آموزشی کشور در خوشبختانه دارند کار تامین فضا را در اختیار دانش آموزان قرار میدهند تجهیزات کلاسی، هوشمندسازی در واقع و نیازمندیهای آموزشی و کمک آموزشی هم خوشبختانه با منابعی که در بودجه پیش بینی شده و انشالله امیدوار هستیم که تخصیص ش هم به موقع باشد بتوانیم این قول و وعدهای را که هم ریاست سازمان نوسازی دادند به جامعه تعلیم و تربیت به حول و قوه الهی در اول مهرماه به عنوان پروژه مهر پروژه مهری که انشالله با نشاط باشد در سال تحصیلی ۱۴۰۲ بتوانیم تحویل جامعه دانش آموزی بدهیم.
سوال: همانطوری که حالا من فکر میکنم که حتما به طور قطع شما هم در جریان هستید همچنان برخی از مراکز آموزشی ما مدارس اگر بخواهیم مدرسه اسمش را بگذاریم مدرسه نگذاریم در کانکس برگزار میشود حالا چه ممکن است که مناطق زلزله زده باشد یا این که مناطق خیلی دور باشند مثلا عشایری باشند که مرتب کوچ میکنند حتی ممکن است در فضای باز این کلاسها برگزار بشود حتی ممکن است در چادر باشد یا کپر برگزار بشود هستند نمیتوانیم منکر این قضیه بشویم ایا در معاونت فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس برای این مراکز آموزشی برای این کلاسها هم فکری شده انشالله برای سال جدید؟عبداللهی: نکته دقیقی را اشاره کردید از باب این که موضوع کیفیت بخشی به فضاها و هویت بخشی به فضاهای آموزشی دو سیاست جدی است که در معاونت فنی و در خود سازمان نوسازی مدارس کشور در دستور کار قرار گرفته است موضوع مدارس کانکسی اگر خاطر شما و شنوندگان باشد در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ در قالب طرح شهید پناهی موضوع ساماندهی مدارس کانکسی در کشور شروع شد و در آن قالب هزار و ۷۰۳ مدرسه کانکسی را هدفگذاری کردیم خوشبختانه منابع مربوط به این طرح ساماندهی مدارس کانکسی در کشور تامین شد ۶۰۰ میلیارد تومان منابع این طرح تامین شده و در اختیار استانها قرار گرفته و در کنار هم بنیاد برکت متکفل تامین ۴۰ درصد از منابع مکمل برای این پروژه و این مدارس شده که آنها هم دارند این منابع را به تدریج دارند تزریق میکنند به مجموعه ادارات کل نوسازی با برنامه ریزی که صورت گرفته بخش عمدهای این هزار و ۷۰۳ مدرسه انشااله در مهرماه ۱۴۰۲ ساماندهی اش اتفاق خواهد افتاد و با مدارس مقاوم، ایمن و باکیفیت جایگزین خواهد شد، اما این را اضافه بکنم که ما در مدارس کانکسی دو شکل مدارس کانکسی داریم یکی مدارس کانکسی که اشاره کردید عشایری است یک جاهایی مدارس مستقل کانکسی است در جاهایی که مستقلا کانکس دارد استفاده میشود هدفگذاری وزارت آموزش و پرورش فعلا بر این است که این مدارس کانکسی را ساماندهی بکند که فضاهای دیگری وجود ندارد که دارد در قالب طرح شهید پناهی دنبال میشود، اما یک جاهایی هم الان به عنوان فضای؟ از کانکس استفاده میشود یعنی ما به دلیل مهاجرتی که اتفاق افتاده به دلیل تراکم جمعیت دانش آموزی و به دلایل عدیدهای که وجود دارد ناچارا در کنار یک مدرسه شش کلاسه ما معمولا یک کلاس کانکسی هم داریم که دانش آموزانش استفاده میکنم توصیه ما به همکارانمان در ادارات آموزش و پرورش این بود که حتی الامکان از انتقال دانش آموزان به کانکس جلوگیری بشود شد حتی اگر دفتر و حوزه اداری را تبدیل به کلاس بکنند خود همکاران مان در کانکسها باشند و دانش آموزان در فضاهای مسقف با کیفیت تر، اما آن فضاهای زمینه در گام دوم شهید پناهی که فکر میکنم اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده هدفگذاری خواهد شد در دستور قرار خواهد گرفت، ولی آن بخشش ناگزیریم و دلیلش را هم عرض کردم جابجایی جمعیت است به دلیل مهاجرت و تلاش وزارت آموزش و پرورش برای اینکه تراکم جمعیت دانش آموزی گاهی پیدا بکند و از طرفی کیفیت ارائه خدمات به دانش آموزان ارتقا پیدا کند و در یک جاهایی هم ناچاریم عشایری را که اشاره فرمودید به دلیل پولشویی هم که وجود دارد از کانکس ممکن است استفاده بشود.
سوال: اتفاقا داشتم فکر میکردم که به هر حال کوچ اینها مشخص است که معمولا هرساله از کدام منطقه به کدام منطقه میروند حتی اگر یک کلاس درس ساختمانی به هر مشخص است که اینها دوباره بر میگردند یک کلاس توی آن منطقه با ساختمان با مصالح ساخته بشود حتی اگر یک چند ماهی هم خالی بماند بالاخره اینها بر میگردند به آن منطقه و بچهها واقعا در یک کلاس واقعی باشند ما الان خودمان را در نظر بگیریم که آیا حوصله مان میگیرد مثلا یک چند ساعتی توی کانکس بگیریم بنشینیم ما که بزرگسال هستیم آیا طاقت مان میگیرد حالا بچهها توی کانکس بخواهند و این که واقعا این مساله را منکرش نشویم که گاه بر میخوریم تفاوت کیفیت حالا نمیخواهم بگویم کیفیت آموزش جچون همه معلمان دارند زمت خودشان را میکشند بخصوص معلمان عشایری خیلی زحمت میکشند بعضی هایشان کوه و کمر را پشت سر میگذارند تا به آن ایل برسند حالا غیر از این، اما ما داریم در مورد فضای آموزشی صحبت میکنیم امیدوارم که به روری برسیم که در واقع این تفاوت بین فضاهای اموزشی نمیخواهم بگویم اصلا نباشد کمتر بشود این میخواهم بگویم که یکی از بخشهای عدالت آموزشی است که همه مردم ما انتظار این مساله را دارند این نباشد که در شهرهای بزرگ همه جور امکاناتی در اختیار دانش آموزان باشد باز هم خانواده هایشان حالا غر بزنند، ولی در مناطق دیگر نه این امکانات نباشد خانواده هم ادعایی ندارند واقعا دانش آموزهایی داریم که رتبههای بالا میآیند و از زیر صفر خودشان را به چه جاهایی که نرساندند امیدواریم که ما هم به فکر این عزیزان باشیم اگر صحبت پایانی هست بفرمایید؟عبداللهی: ببینید نکتهای که در مورد مدارس عشایری اشاره فرمودید و مدارس کانکسی خیلی نکته درستی است ما آن سیاست گذاری که در وازرت آموزش و پرورش انجام دادیم واقعا خط نکشیدیم بین این که این مدرسه کانکسی در کجاست خب بهتر میدانید که در سیاستهای دولت سیزدهم بحث عدالت محوری و بحث رسیدگی به مناطق محروم جزو اولویت هاست و در جاهایی که مدارس عشایری بالای ۱۰ دانش آموز هستند ما یک جایی باید فضا را بسازیم که بهره وری و استفاده را بتوانیم از آن ببریم هدفگذاری ما جاهایی که ۱۰ دانش آموز و بیشتر باشد حتما برای آن فضایی که اشاره کردید که یک فضای مستقل و با کیفیت هست صورت خواهد گرفت ما نگران این هستیم که یک جایی نسازیم که بعدا مورد استفاده قرار نگیرد، اما در جاهایی که بالای ۱۰ دانش آموز باشند و کانکسی باشند و مستقل حتما هدفگذاری وزارت آموزش و پرورش و دولت بر این است که انشاالله ارتقا کیفیت اتفاق بیافتد و شما هم در رسانه به ما کمک بکنید که این کار را به طور قطعی پیش ببریم.
پایان