پخش زنده
امروز: -
تقاضای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با نطق نمایندگان موافق و مخالف استیضاح در جلسه علنی مجلس در حال بررسی است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت سید ناصر موسوی لارگانی، در جلسه استیضاح وزیر صمت اظهار داشت: آقای فاطمی امین هنگام اخذ رأی اعتماد از مجلس، هندوانه دربستهای بود که ۳۸ صفحه به مردم و مجلس قول برنامه داد، رأی گرفت و سپس تا توانست خرابکاری کرد، ایشان در آمارهای تخیلی خودساخته خود غرق شده و عذرخواهی بلد نیست.
وی افزود: از خداوند منان برای رئیس جمهور و هیات دولت آرزوی توفیق روزافزون دارم که اگر غیر از این بود اجازه میدادیم وزیر صمت با همین فرمان به وزارت خود ادامه داد و نهایتاً کل دولت را زمین گیر کرده و هزینههای دیگری بر اقتصاد و تولید کشور تحمیل کند.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس یازدهم تصریح کرد: از ملت عزیز ایران عذرخواهم که به دلیل ندانم کاریهای وزیر صمت، فشار تورمی سنگینی را تحمل کرده اند، ایشان در آمارهای تخیلی خودساخته خود غرق شده و عذرخواهی بلد نیست، لذا من عذرخواهم. دقیقاً ۶ ماه قبل یعنی ۱۰ آبان ۱۴۰۱ در نطق موافق استیضاح هشدار دادم که نسبت به توانایی آقای فاطمی امین شک داشته و دارم، بالاخره پس از چند دوره نمایندگی و مطالعه برنامههای وزرای پیشنهادی دولت ها، راحتتر میتوان تشخیص داد چه کسی این کاره است یا نیست.
وی ادامه داد: آقای فاطمی امین هنگام اخذ رأی اعتماد از مجلس، هندوانه دربستهای بود که ۳۸ صفحه به مردم و مجلس قول برنامه داد، رأی گرفت و سپس تا توانست خرابکاری کرد، متاسفانه این هندوانه دربسته تو زرد از آب درآمد. امروز قاطعانهتر از ۶ ماه قبل میگویم ایشان نمیتواند، هنر بسیار زیادی میخواهد که یک وزیر این میزان نارضایتی عمومی ایجاد نماید! این وزارتخانه یک ژنرال ارشد و کارکشته اقتصادی نیاز دارد، اما آقای فاطمی امین در حد سرجوخه هم نیست!
موسوی لارگانی افزود: نگاه همگان به گرانی خودرو متمرکز شده، در حالی که اوضاع خرابتر از این صحبتها بوده و باید نگاهی نیز به زیرساختها داشت. آقای فاطمی امین بدون کار کارشناسی و اخذ نظر کارشناسان، چارت وزارتخانه را برهم ریخت، دهها نفر از افراد نزدیک به خود را که عمدتاً از خارج وزارتخانه بودند، آورد و در پستهای مهم مدیریتی منصوب کرد و در این حال بدنه تخصصی را منزوی کرد. خواهشمندم بروید و از نزدیک ببینید که ایشان چه بلایی بر سر چارت کارشناسی و متخصصان کارکشته وزارتخانه آورده است. وزیر صمت و منصوبان وی چنان جوی را ایجاد کرده اند که هیچ کارشناس متخصص و دلسوزی جرأت اظهارنظر کارشناسی ندارد، چه برسد به اینکه انتقاد کند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: حساب اقدامات فاطمی امین از نظام و دولت جداست، لیست بلند بالایی از رانتها و فسادهای افراد و گروهها ناشی از تصمیمات آقایان در وزارت صمت را در اختیار داریم، بنا بر این است که برای حفظ مصالح نظام و آبروی دولت، فقط به شاخصهای برنامههای وزیر صمت بپردازیم.
وی عنوان کرد: در حوزه معدن، یک کارشناس رشته شیمی بدون تجربه به عنوان معاون معدنی انتخاب شده است، تنها با بالا بردن حد امتیازی، افزایش ۲۰ برابری را تحمیل کرده، چرا باید اصرار بر ماندن وزیری کنیم که زندگی عادی مردم را برای تمام شهروندان به آرزو تبدیل کرده است! اکنون قیمت مسکن به دلیل گرانی مصالح سر به فلک کشیده و زمان انتظار خرید مسکن برای اقشار ضعیف و متوسط به یک قرن نزدیک شده است! همانگونه که میدانید قیمت مصالح ساختمانی تا ۶۰ درصد در تعیین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی تاثیرگذار است، در حالی که قیمت زمین ۳۰ درصد و سایر هزینهها ۱۰ درصد تاثیر دارد.
موسوی لارگانی گفت: متوسط قیمت مصالح ساختمانی در سال گذشته مجموعاً ۱۰۰ درصد افزایش داشته، حتی دی ماه سال گذشته قیمت یونولیت تنها در چند هفته ۴۰۰ درصد، قیمت فولاد ۹۰ درصد، قیمت سیمان ۴۰ درصد، شیشه ۱۰۰ درصد، ماسه ۱۰۰ درصد و گروه مصالح مس، سیم و کابل نیز به این میزان افزایش قیمت داشته است. بسیاری از سازندگان اعلام میکنند به دلیل افزایش پی در پی قیمت مصالح ساختمانی، کلافه شده و دیگر ساخت و ساز برای آنها به صرفه نیست.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به سایر نمایندگان اظهار داشت: برای اینکه در ارائه شواهد و اسناد جای بحث و شبهه به وجود نیاید، تمام استنادات من به برنامه و سخنانی است که شخص وزیر ارائه کرده و یا گفته است.
وی خطاب به وزیر صمت افزود: صحبتهای شما در جلسه استیضاح آبان سال گذشته را عیناً بازگو میکنم تا امکان قضاوت بیطرفانه در پیشگاه ملت و مجلس داشته باشیم. شما با اشاره به افزایش تولید خودرو اعلام کردید که؛ «قرعه کشی را از سایپا حذف کرده اید، قرعه کشی که همه آن رانت و فساد بود، این حذف شد و بقیه نیز ان شالله به کمک و یاری حق، حذف خواهد شد و خودروسازان به دنبال فروش اقساطی هستند. خودروسازان سال گذشته منت میگذاشتند، اکنون باید منت بخرند، اکنون یکی از خودروسازان در حال مذاکره با شرکتهای لیزینگ است تا خودرو را به صورت اقساطی به فروش برساند.»
موسوی لارگانی خطاب به فاطمی امین تصریح کرد: خوب است اعلام کنید کدام خودروساز به دنبال فروش اقساطی است؟! خودروسازان پول را اکنون دریافت میکنند و مورد تحویل را برای دو سال آینده تعیین میکنند، ضمن اینکه شما قرعه کشی را برداشته اید، اما نوبت بندی انجام داده اید که تا ۲ سال نیز به طول میانجامد، از سوی دیگر ۲ سال محصولات خودروسازان را پیش پیش فروخته که این موضوع خود میتواند منشأ جدید بحران باشد. اعلام کنید که به غیر از آینده فروشی چه اقدامی انجام داده اید؟ مگر اعلام نکرده بودید سال ۱۴۰۲ همه خودرو خواهند داشت؟! چرا اکنون حرف خود را فراموش کرده اید؟
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: میزان تولید خودرو که قرار بود طبق بند ۸ فرمان رئیس جمهور حدود ۵۰ درصد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یابد و با توجه به تیراژ ۹۶۳ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۰ و یک میلیون و ۲۴۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۱ محقق نشد و از سوی دیگر افزایش تولید سال ۱۴۰۱ به دلیل نبود عامل کرونا بود، چرا که در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ گمرکات چین تا چند ماه بسته بود و تولید نمیتوانست به نحو احسن انجام شود. در عجب هستم که شما به این اجحاف میگویید اقساط فروختن و خرید منت مردم!
وی خطاب به ملت بزرگ ایران گفت: روی صحبت من با شما است، کدام خودروساز به دنبال خرید منت شماست؟ آقای وزیر، شما در نشست استیضاح آبان ماه درخصوص واردات خودروی خارجی اعلام کردید که؛ «بحث واردات که خود من مدعی آن بودم، آقای اکبری نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور دارند و شاهد بودند که من از این موضوع دفاع کردم، کار را جلو بردیم و کار عملیاتی آغاز شده است.»
موسوی لارگانی اظهار داشت: آقای فاطمی امین خدا را شکر مجوز کامل داشتید، خوب است اعلام کنید که طی این ۶ ماه چند دستگاه خودروی وارداتی به بازار تزریق کردید؟ من که اعلام میکنم تعداد آن صفر بوده است. تا توانستید موضوع را پشت گوش انداختید، خواهشاً توجیه نیاورید که گوش ما از این توجیحات پر است. در جلسه استیضاح گذشته اعلام کردید که؛ «تورم مسئولان مختلف دارد و در حوزهای که مسئولیت آن برعهده من است، کالاهای صنعتی که آمارهای مرکز آمار وجود دارد، روندها کاهشی بوده است.» ظاهراً شما در طنزگویی و نمک پاشی به زخم مردم مهارت دارید نه وزارتخانه. کدام قیمتها در حال کاهش است؟ خودرو، صنعت و یا معدن؟! از خواب بیدار شوید.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در شهریور سال ۱۴۰۰ برای اخذ رأی اعتماد از مجلس برنامه ۳۸ صفحهای ارائه کردید. در صفحه ۱۷ این برنامه و در بند ۵ به اصلاح سازوکارهای تنظیم قیمت تاکید کردید. بفرمایید آیا جهش قیمت پراید از ۱۰۰ میلیون به ۳۰۰ میلیون تومان، تنظیم بازار است؟ آیا گرانی ۱۰۰ درصدی مصالح ساختمانی، کاهش قیمت محسوب میشود؟ آیا گرانی در بازار موبایل، ارزانی است؟
بدری، نماینده موافق استیضاح: خودروسازان مونتاژکار هستند
عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران با انتقاد از عملکرد وزیر صمت گفت: علیرغم ارائه برنامهها و فرصتهای داده شده به این وزارتخانه، وزارت صمت باعث رشد تورم و کنترل تولید شده است.
صدیف بدری در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تبریک روز کارگر گفت: امیدوارم مسئولان نسبت به ارتقاء حقوق و دستمزد کارگران متناسب با شرایط تورم به این افراد توجه نموده و نسبت به پرداخت حداقل حقوق آنها اقدام نمایند.
نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: استیضاح یکی از مهمترین اهرمهای نظارتی خانه ملت است. مجلس با استیضاح هشدارهای لازم را به وزرا میدهد تا در عمل به برنامهها و وعدههایی که از پشت این تریبون اعلام کردند جدیت لازم را داشته باشد لذا استیضاح نه تنها تهدیدی برای دولت نیست بلکه زمینه تقویت کابینه در راستای جامه عمل پوشاندن به برنامهها و وعدهها را ایجاد میکند.
وی در ادامه اظهار کرد: آقای فاطمی امین در طول ۲۰ ماه گذشته بسیاری از فرصتها را از دست داده است، استیضاح کنندگان در تابستان ۱۴۰۱ بنا به فرموده رئیس مجلس و نظر رئیس جمهور ۳ ماه به وی فرصت دادیم. نمایندگان بنا به وعدههای وزیر صمت در جریان استیضاح آبان ماه سال گذشته به وی با رأی خود مهلت دادند، اما متاسفانه آقای وزیر نه تنها در حوزههای مختلف وظایف اجرایی خود به ویژه خودرو اعم از کنترل بازار، کیفیت خودروی تولیدی و واردات خودرو هیچ اقدامی انجام نداد بلکه با سوءمدیریت موجب تشدید مشکلات گذشته هم شد.
بدری یادآور شد: در ماههای نخست سال وزارت صمت باعث رشد تورم و کنترل تولید شد، آقای وزیر مگر تمام اختیارات درخواستی را از شورای سران قوا نگرفتید؟ شما مگر براساس ماده ۸ قانون ساماندهی صنعت خودرو اختیارات کافی برای واردات خودرو ندارید؟ چرا در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام و در جلسه ویژه موضوع واردات خودرو حاضر نشدید و از مصوبه مجلس دفاع نکردید، چرا براساس اختیارات کامل قانونی نسبت به واردات استاندارد اقدام نمیکنید و شتابان با قطعی شدن استیضاح به فکر ارائه لایحه دوفوریتی میشوید؟
عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس افزود: در طول ۲۰ ماه گذشته متلاطمترین و بی برنامهترین حوزه بازار کشور، بازار خودرو است. هر فصل یک تصمیم گرفته شده است، یک بار قرعه کشی، یک بار عرضه در بازار بورس، یک بار ثبت نام با ودیعه گذاشتن برای عرضه خودرو صورت میگیرد. آیا این تصمیمهای متناقض و متفاوت ناشی از اعمال نفوذها و هدایت مافیای تولیدکنندگان خودرو نمیباشد؟
وی گفت: آقای وزیر شما به افزایش تولید خودرو در کشور اشاره میکنید، اما هیچ اثری از بهبود کیفیت خودرو تولیدی و ثبات قیمت نیست و بازار و مردم اثر مناسبی از آمارهای ارائه شده شما را شاهد نیستند لذا هیچ سودی عاید مردم نشده است. آقای وزیر آیا میدانید و باور دارید که سالانه بیش از ۱۷ هزار نفر در جادهها و در اثر تصادف جان خود را از دست میدهند؟ آیا میدانید بیش از ۳۶۰ هزار نفر از هموطنان گرامی ما با جراحتهای مختلف از قطع عضو تا قطع نخاع مواجه میشوند؟ و آیا میدانید حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد بودجه کل کشور صرف هزینههای تصادفات میشود؟
بدری ادامه داد: آقای وزیر آیا میدانید خودروسازان داخلی هر روز از کیفیت خودروها میکاهند و بسیاری از قطعات خودرو را با کیفیت پایین از چین وارد میکنند، خودروسازان مونتاژکار هستند. آیا شما میدانید خودروسازهای داخلی فلز حلب را سه لایه کرده و مصرف میکنند و وسیله قتل هموطنان را فراهم میکنند در صورتی که در دیگر کشورها خودروسازان از فولاد کم کربن در تولید ورق استفاده میکنند.
وی در پایان تصریح کرد: جامعه انتظار تغییر و تحول در وزارت صمت را دارد.
دهقانی، نماینده موافق استیضاح: فاجعه افزایش ۳ برابری قیمت خودرو در دوران فاطمی امین
عضو کمیسیون صنایع مجلس افزایش۳ برابری قیمت خودرو از ابتدای روی کار آمدن فاطمی امین تا کنون را فاجعه دانست و گفت: وزیر در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است در حالی که باید وزیر صنعت باشد نه وزیر دو خودروساز.
اله ویردی دهقانی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم با موافقت با این طرح به دو محور اصلی حوزه صنعت و معدن اشاره کرد و گفت: آمار واقعی حاکی از ۲۰۹ میلیون خودروی در حال تردد در کشور است که اگر عمر مفید هر خودرو ۷ سال باشد، در حال حاضر ۲۳ میلیون خودرو فرسوده داریم که مصرف بنزین را افزایش میدهد که در نهایت نصف بودجه عملیات کشور را برای تأمین بنزین میگیرد.
نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی در ادامه ۷۰ درصد آلایندگیهای کلانشهرها و کشور مربوط به خودروها دانست و گفت: تصادفات جادهای و هزینه اورهال، آمار را سر به فلک میکشاند از این رو با توجه به تولید حدود یک میلیون خودرو در سال ما چگونه میتوانیم این ۱۸ میلیون خودروی فرسوده را نوسازی کرده و از رده خارج کنیم. زمانی که وزیر این سمت را بر عهده گرفت تا کنون قیمت خودرو ۳ برابر شده و قیمت پراید از حدود ۱۰۹ میلیون به ۳۳۰ میلیون و پژو پارس از ۱۲۷ میلیون تومان به ۶۱۵ میلیون تومان رسیده که یک فاجعه است.
دهقانی ادامه داد: وزیر در برنامههای خود گفته بود سالی ۱.۵ تا ۲ میلیون خودرو تولید میکند، اما خبری از آن نیست. قول داده بودند قرعه کشی را حذف میکنند، اما خبری از آن نیست. وزیر در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است در حالی که باید وزیر صنعت باشد نه وزیر دو خودروساز. این همه مسائل که در خودروسازی وجود دارد اقتصاد و منابع ملی ما را هدر داده است. چرا ما از خودروسازان بیرون نمیآییم مگر دولت در خودروسازی چقدر سهم دارد. دولت باید سیاستگذار بوده و منافع ملی را در نظر بگیرد و خودروساز را به خودروسازان تبدیل کند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه مردم اموال غیرمنقول و منقول خود را میفروشند تا خودرو پیش خرید کنند، یادآور شد:، اما موقع تحویل خودرو باید آن را با قیمت دو تا سه برابر بخرند لذا نه میتوانند خودرو را تحویل بگیرند و نه میتوانند اموال فروخته شده خود را دوباره بخرند.
وی اضافه کرد: چرا خودروسازان در چنین شرایطی، ۵۰، ۱۰۰ و حتی تا ۲۰۰ درصد سود میبرند، اما ما تنها ۵ یا ۶ درصد به مردم سود میدهیم. چطور الان که بحث استیضاح وزیر است، دولت ۲ لایحه دو فوریتی به مجلس میدهد. وزیر اختیار داشت و میتوانست در سال گذشته چند صد هزار دستگاه خودرو وارد کرده و قیمت خودرو در داخل را مدیریت کنند که این اختیار را مجلس، قانون و سران قوا به آنها داده بود. میگویند هر کارت ملی یک خودرو، آیا این فاجعه نیست و بستن درهای تولید نخواهد بود؟ علیرغم اینکه مجلس به وزیر احترام میگذارد، اما دولت هم به این نتیجه رسیده که وزیر توان اداره وزارتخانه را ندارد و لایحههای تفکیک وزارتخانه را میدهد لذا رئیس جمهور یک مدیری را بگذارد که بتواند وزارتخانه را اداره کرده و تورم مهار شده و تولید رونق پیدا کند.
دهقانی با اشاره به اهمیت توجه به معادن که مورد توجه رهبری بوده و صراحتا اعلام کردند که از بخش معدن به شدت ناراضی هستم، عنوان کرد: وزیر در گزارشهای خود میگوید ۳ هزار معدن را فعال کرده است. در حال حاضر ۶ هزار و ۵۰۰ معدن فعال در کشور داریم که اگر ۳ هزار معدن فعال شده باشد و به این تعداد اضافه شده باشد، رشد تولید ما در معدن باید بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد باشد. با توجه به گران شدن قیمت ارز و تورم باید رشد بالایی را در معدن داشته باشیم، اما نداریم و اینها آمارهای غلطی است که داده میشود و شعور مردم و مسئولان به سخره گرفته میشود.
عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی با اشاره به اکتشافات کشور، ایران را ۹ کشور برتر معدنی دنیا معرفی کرد و افزود: ۷ درصد معادن دنیا در اختیار ما است که وزیر قول داده بود نقشه یک پنجاه هزارم را در عرض ۴ سال تمام میکند، اما متأسفانه عملکرد وی و دولتهای قبلی این موضوع را به ۱۰ درصد هم نرسانده است یعنی از حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر خط طولی که باید اکتشاف میشد، ۶۰۰ هزار بیشتر اکتشاف نشده و حدود ۱۰ درصد اجرایی شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه وزیر میداند که ما ۱۰ سال دیگر معادنی برای اکتشاف نخواهیم داشت، عنوان کرد: در زمینه تبدیل کانسارهای سنگ آهن به معادن چه اقدامی شده است که این اقدام در هر کشور دیگری این موضوع حدود ۷ سال طول میکشد که در کشور ما ۱۵ سال طول میکشد.
دهقانی در ادامه با بیان اینکه در صنعت سنگ رتبه اول دنیا را داریم، گفت: از ۲ هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی، ۸۰۰ واحد در حال فعالیت هستند و هیچ اقدامی برای استفاده از این مزیت نشده است. متوسط اکتشاف کشور ما زیر ۱۰ متر است در حالی که در دنیا این میزان به ۷۰ تا ۸۰ متر میرسد و در کشورهای پیشرفته حدود ۲۰۰ متر است.
این متقاضی استیضاح وزیر صمت ادامه داد: از سوی دیگر عدم نظارت باعث ایجاد فساد در مجموعه شده و از نیروهای غیرمتخصص در آن استفاده میشود در حالی که متخصصان معدنی و متالوژی و زمین شناسی از شرکتهای معدنی اخراج شده و به جای آنها جامعه شناس و ادیب گمارده اند. در شرکت ملی مس نیز همینگونه است و پروژههای معادن خوابیده اند. این شرکت یکی از مراکز فساد است که مدارک آن را به وزیر داده ایم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: ۱۰ها هزار میلیارد تومان پروژه به صورت رانتی و ترک تشریفات به شرکتهای غیرتخصصی واگذار شده و اکثر فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد که از مصادیق آن وزیر صمت است، نادیده گرفته شده و محصولات معدنی در بورس به قیمت دلارهای بازارهای آزاد فروخته شده است.
رسولینژاد، موافق استیضاح: وزیر صمت درباره وعدههای کاهش قیمت خودرو و واردات خودرو چه اقداماتی انجام داده است؟
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه آقای فاطمی امین استاد وعدهها است، گفت: آقای وزیر به صراحت بفرمایند درباره وعده کاهش قیمت خودرو، ارتقاء کیفیت و رشد تیراژ تولید، چه اقداماتی انجام شده است.
سید احمد رسولی نژاد در نطق میان دستور
سیداحمد رسولی نژاد در جلسه علنی امروز یکشنبه ۱۰ اردیبشهت ماه (مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: استیضاح این بار ۹ بند در ۴ محور دارد که با توجه به اهمیت تولید خودرو یکی از این محورها مربوط به موضوع خودرو است، دومین محور سایر تولیدات، سومین محور تجارت و بازار خارجی و چهارمین محور مربوط به نیروی انسانی و بکارگیری مدیران ضعیف و ناکارآمد است.
نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استیضاح یکی از ابزارهای نظارتی مجلس است، سبب حفظ اقتدار نظام و مجلس میشود، عمل به یک وظیفه قانونی است، عین تقویت نظام و دولت است، یک سال و چند ماه از عمر مجلس یازدهم با اواخر دولت دوازدهم همراه شد و گفته شد صلاح نیست در سال پایانی آن دولت استیضاح انجام شود تا بهانه به آن دولت تنبل اشرافی داده نشود. در شهریور ۱۴۰۰ و در شروع به کار دولت سیزدهم تقریباً به همه وزرای پیشنهادی رأی دادیم و به آنها فرصت دادیم.
وی اضافه کرد: پس از حدود ۱۵ ماه از عمر دولت سیزدهم، اولین استیضاح انجام شد که متأسفانه به نتیجه نرسید و ما امروز شاهد نتایج زیانبار و خسارت سنگین اعتماد مجدد به اکثریت مجلس در آن روز به آقای فاطمی امین هستیم. امروز استیضاح ایشان یک خواست عمومی است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اولین محور استیضاح یعنی خودرو گفت: بخش اول توضیحات مربوط به گزارش تولیدات خودرو است؛ کل تولیدات ایران خودرو در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۵۰ هزار دستگاه بوده است، در صورتی که آمار فروخته شده ۶۱۳ هزار دستگاه اعلام شده است، آماری که در این دوره و در دولت آقای رئیسی در وزارت صمت باب شده، آمار خودروهای معیوب است، به این معنا که آمار خودروها یک بار در روز تولید و یک بار پس از اینکه به کف پارکینگ عودت داده میشود، حساب میشود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه خودروهایی که به کف پارکینگ عودت داده میشود نباید جزء آمار محسوب شود، تصریح کرد: کل تولیدات سایپا در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۵۱ هزار دستگاه بوده که طبق آمار داده شده ۳۸۱ هزار دستگاه خودرو فروخته شده است که این آمار نیز غلط است، یعنی خودروهایی که به کف کارخانه عودت داده شده نیز جزء آمار کلی لحاظ شده است.
نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی افزود: مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱ حدود ۹۰۱ هزار خودرو بوده که آمار خودروهای فروخته شده حدود یک میلیون یعنی ۹۹۴ هزار دستگاه اعلام شده است که نسبت به سال ۱۴۰۰ تنها ۱۷ درصد افزایش داشته است، نه ۳۹ درصدی که آقایان اعلام کردند حال چگونه آقایان وعده میدهند که در سال ۱۴۰۲ قرار است یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو تولید شود. آقای فاطمی امین استاد وعدهها است.
وی ادامه داد: دوستان به یاد دارند در استیضاح قبلی دو روز پیش از جلسه استیضاح وزیر صمت در برنامهای که به مجلس داد اعلام کرد که من ۱۰۰ برنامه دارم، در کمتر از ۴۸ ساعت معجزه اتفاق افتاد و ۲۰۰ برنامه اضافه کرد و در روز استیضاح بیان کرد که ۳۰۰ برنامه دارم، این برنامهنویسی چگونه است، برنامه کودک است. چگونه ممکن است یک وزارتخانهای با این عظمت در کمتر از ۴۸ ساعت ۲۰۰ برنامه جدید ارائه دهد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: حال چگونه آمار میدهند که قرار است یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود، این موضوع به این معناست که در حالت برابر هر یک از خودروسازیهای ایرانخودرو و سایپا ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کند که بر اساس اظهارات کارشناسان این موضوع کاملاً شعار به حساب میآید.
رسولی نژاد ادامه داد: اطلاعات غلط دیگری که در سال ۱۴۰۱ بیان شده این است که بیان میشود ما رکورد زدیم در حالی که بالاترین آمار تولید ایران خودرو مربوط به سال ۱۳۹۰ در دولت دهم است که این عدد ۷۷۷ هزار و ۷۷۷ دستگاه بوده است یعنی بیش از ۲۲۷ هزار دستگاه بالاتر از تولید ۱۴۰۱.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اعلام افزایش قیمت انواع خودرو تا ۷۰ درصد، مثل بمب در کشور منفجر و جامعه و تولیدات خودروسازان را به چالش کشید، ادامه داد: مهمترین نکته در خصوص ایران خودرو و سایپا، زیان انباشته است. بر اساس آمار شهریور ۱۴۰۱ زیان انباشته این خودروسازیها ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است البته آمار جدید مربوط به انتهای سال گذشته را نداریم، اما به گمان کارشناسان این عدد به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که در واقع حاصل مدیریت ضعیف و ناکارآمدی است که تنها راه جبران این زیان انباشته توسط شورای رقابت و وزارت صنعت با افزایش قیمت خودرو و از جیب مردم است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به مخبر معاون اول رئیس جمهور افزود: نکته مهم این است که تعداد خودروهای پیش فروش شده در انتهای سال گذشته حدود ۹۰۰ هزار دستگاه اعلام شد، ضمن اینکه ۶۰۰ هزار دستگاه نیز جزء تعهدات بود، یعنی یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه که این موضوع نیز چالش بزرگی خواهد بود.
نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکلاتی اعم از اینکه قطعهساز قیمتها را سلیقهای تعیین میکند و خودروسازان نیز با توجه به تعهداتی که برای خودشان ایجاد کردند ممکن است دچار بحران شوند. انشاء الله امروز استیضاح رأی میآورد و وزیر بعدی با چالش جدی مواجه میشود.
وی با اشاره به بخش دوم مشکلات حوزه خودرو بیان کرد: آقای وزیر به صراحت بفرمایند درباره وعده کاهش قیمت خودرو، ارتقاء کیفیت و رشد تیراژ تولید، چه اقداماتی انجام شده است. به یاد دارید در روز اخذ رأی اعتماد وزیر اعلام کرد که قیمت خودرو کاهش، کیفیت خودرو افزایش و تولید خودرو رشد خواهد داشت؛ اکنون به طور متوسط خودروها حدود ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.
رسولی نژاد با بیان اینکه وزیر صمت توضیح دهد که درباره وعدههای مربوط به کاهش قیمت خودرو و واردات خودرو چه اقداماتی انجام داده است، ادامه داد: این وعدهها جزء کدام یک از برنامههای ایشان است؛ کوتاهمدت، میان مدت یا بلندمدت؟ تکلیف ما با مردم باید مشخص شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: تعداد قابل توجهی از کشورهای دنیا به دنبال دلارزدایی هستند، دولت سیزدهم نیز همین ادعا را دارد، اما در عمل عکس آن عمل میکند، وزیر صمت و مدیران شرکتهای خودروساز علت افزایش قیمت خودرو را رشد نرخ دلار میدانند. حال ببینید در عمل این ادعا درست است؟ به طور مثال قیمت خودرو شاهین در بورس کالا در ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱ حدود ۳۴۰ میلیون تومان بود، این در حالی است که نرخ دلار آزاد ۴۱ هزار و ۸۰۰ تومان بود. قیمت خودرو شاهین در ۱۰ روز قبل حدود ۷۲۰ میلیون تومان رسید در حالی که قیمت دلار ۵۰ هزار و ۵۰۰ بود. در واقع دلار ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد، اما بهای خودرو در همین مدت کوتاه ۱۱۲ درصد رشد داشت.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به وضعیت تجارت خارجی اضافه کرد: عدم وجود برنامه و استراتژی در حوزه تجارت خارجی، عدم توجه به نظرات متخصصان و کارشناسان در تدوین نقشه راه و اجرایی نشدن هیچ کدام از بندهای آن، به حاشیه راندن تجارت خارجه کشور و صادرات کشور به عنوان توسعه پیشران و عمل نکردن به سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی به ویژه در راستای درونزایی و برونگرایی اقتصادی از طریق تضعیف و از بین بردن شورای عالی صادرات غیرنفتی، افزایش تعداد کارتهای بازرگانی یک بار مصرف، ایجاد فضای رانتی در خصوص تخصیص ارز به گروههای خاص از طریق همکاری با بانک مرکزی در ایجاد تالارهای چندگانه تخصیص ارز، عدم رفع مشکلات مربوط به ایفای تعهدات ارزی گروههای مختلف کالایی و خدماتی، عدم نظارت بر فعالیت دفتر مقررات صادرات و واردات، انتصاب افراد بیتجربه و غیرمتخصص با توجیه جوانگرایی و به حاشیه راندن نیروهای متخصص و باتجربه، عدم استفاده از نظرات بخش خصوصی، انتصابات پرحاشیه و پرهزینه در مراکز مهم از جمله سازمان توسعه تجارت ایران و به تبع آن شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران، صندوق ضمانت صادرات ایران، مردمی نبودن مدیران ایشان در حوزه مختلف به ویژه تولید و تجارت خارجی و در نتیجه اتخاذ تصمیمات به ضرر آحاد مردم به ویژه در حوزه تولید و صادرات، حضور برخی مدیران در سازمانهای مختلف، اداره کردن سازمانها و بخشها به صورت خانوادگی و از طریق انتصابات فامیلی بدون توجه به سابقه و تخصص افراد، عدم توجه به شرایط اقتصادی کشور و شرایط بودجهای دولت و برگزاری برنامهها و همایشهای پرهزینه و ... از جمله مشکلات است.
چنارانی ، موافق استیضاح: قیمت خودرو استخوان مردم را ترکانده است
نماینده مردم نیشابور در مجلس با بیان اینکه فاطمی امین توانایی مدیریت وزارت صمت را ندارد، گفت: دیگر لازم نیست از مشکلات حوزه خودرو مانند احتکار، لابی و گرانی افسارگسیخته قیمت آن صحبت کنیم.
هاجر چنارانی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، در موافقت با این استیضاح گفت: همکاران گرامی ما در مجلس سوگند یاد کردیم که پاسدار حریم اسلامی و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی باشیم، همچنین سوگند یاد کردیم در انجام وظایف خود در قبال مردم، وکالت و تقوا و امانت داشته باشیم، اما دیگر نمیتوانیم به چشم مردم حوزه انتخابیه خود نگاه کنیم، چرا که مردم از این همه گرانی به ستوه آمده اند.
نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جلسه قبل از استیضاح به نمایندگان محترم هشدار دادیم که فرصت آزمون و خطا تمام شده، هر چند دو روز بعد نامههایی در فضای مجازی در مورد استیضاح که مربوط به سال ۹۶ بود، منتشر شد و برخی از این موارد به اطرافیان اینجانب نسبت داده شده بود که آنها را به دادگاه عدل الهی واگذار میکنم.
وی تصریح کرد: به عنوان خادم مردم، از نظر بنده و مردم حوزه انتخابیه، آقای فاطمی امین توانایی مدیریت وزارتخانه صنعت را ندارد و دیگر لازم نیست از مشکلات حوزه خودرو، احتکار و لابی و گرانیهای افسارگسیخته صحبت کنیم، لذا از همکارانم تقاضا دارم مدافع شعار سال یعنی مهار تورم باشیم، همچنین از مردم میخواهم از نمایندگان خود شفاف سازی بخواهند تا از رأی خودشان عکس گرفته و در فضای مجازی منتشر کنند.
چنارانی تاکید کرد: امروز در حالی میگویم بازار خودرو به وزیر ارتباطی ندارد که مشخص نیست ما باید بابت افزایش افسارگسیخته با این بازار یقه چه کسی را گرفته و چه کسی را مقصر بدانیم؟ همچنین شهریور ۱۴۰۰ با گذشت ۱۵ ماه از عمر دولت، اولین استیضاح را در مجلس مطرح کردیم، اما هیچ اتفاقی نیفتاد و رأی اعتماد آقای فاطمی بیشتر نیز شد! اما باید پرسید بعد از آن چه اتفاقی در بازار خودرو افتاد و قیمتها افسارگسیخته بالا رفت.
وی با بیان اینکه متاسفانه پاسخی برای مردم نداریم، گفت: دولت آقای رئیسی، دولتی انقلابی بود که ما مدافع عملکرد انقلابی اش هستیم، اما قیمت خودرو استخوان مردم را ترکانده است، لذا نمایندگان محترم؛ خودتان ارزیابی کنید که قیمت خودرو در ۲۰ ماه گذشته از کجا به کجا رسیده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به وزیر صمت عنوان کرد: آقای فاطمی امین؛ از سال ۹۲ شوراهای زیرمجموعه شما حتی یکبار هم برگزار نشده اند! شورای عالی نظارت نمونهای از آن است، در حالی که تقریباً ۲ هزار نفر منتظر یک مصوبه آن هستند، اما در این ۲۰ ماه یک جلسه برگزار نشده و این خیانت در حق مردم است.
چنارانی یادآور شد: واردات خودرو را در حالی در مجلس قبل تایید کردیم که در این مجلس مجدداً تصویب شد و در چند رفت و برگشت به شورای نگهبان، در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلوکه شد و این شامل واردات خودروهای کارکرده نیز میشود و اگر چه دولت و آقای فاطمی امین گوش شنوایی ندارند، اما باید گفت اگر شما لایحه دوفوریتی داشتید، چرا یک سال گذشته برای مدیریت بازار خودرو، آن را ارائه نکردید؟
وی در پایان گفت: آقای مخبر؛ با وجود تمامی این مشکلات، وزارت آموزش و پرورش منتظر معرفی وزیر است، لذا به شما توصیه میکنم از بدنه خود وزارتخانه که هزاران دکتر معلم دارد، استفاده کنید.
حضرت پور، موافق استیضاح: استیضاح فاطمی امین، استیضاح باندهای گردن کلفت بازار خودرو و تولیدکنندگان تابوتهای مرگ است
نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: این استیضاح، استیضاح باندهای گردن کلفت بازار خودرو و استیضاح تولیدکنندگان تابوتهای مرگ و استیضاح مصوبان وضع فعلی کشور است.
روح الله حضرت پورطلاتپه در نشست علنی مجلس شورای اسلامی که به عنوان موافق استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت سخن میگفت، اظهار داشت: امروز به عنوان موافق استیضاح وزیری سخن میگویم که حقوق ملت ایران و سادهترین نیازهای خانواده ایرانی را به رویایی دست نیافتنی تبدیل کرده است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: استیضاح این وزیر نابلد نه از سوی مجلس بلکه از سوی مردم در حال انجام است و این استیضاح، استیضاح باندهای گردن کلفت بازار خودرو و استیضاح تولیدکنندگان تابوتهای مرگ و استیضاح مصوبان وضع فعلی کشور است.
وی با تاکید بر اینکه مجلس بله قربان گوی هیچ کس نیست، گفت: مجلس مستقل شورای اسلامی نه گوش به فرمان دولت است نه بله قربان گوی آقایان و خانمها و نه با نسبت خویشاوندی وزرا و مسئولیت کاری داریم و نه از فشارهای نسبتهای خویشاوندان میترسیم.
وی اظهار داشت: ما امروز وزیری ضد محرومان را استیضاح میکنیم و نه مجلس، به تیم اش نه به نگاه توهین آمیز و دلال مصرفانه است.
وی خطاب به فاطمی امین گفت: به چه جراتی سخنگوی شما علنا دلیل استیضاح را ندادن رانت به نمایندگان اعلام میکند؟ بگویید چه رانتی به نمایندگان دادید و چه کسی از شما چیزی خواسته است؟ و امروز همین جا اعلام کنید و چرا آبروی مجلس را بردید؟ و اگر شما وزیر مردم هستید چرا هفتهها است باندهای مافیای خودرو برای حفظ شما خود را به آب و آتش میزنند و تیمهای مجازی و اتاق فکرهایتان دهها سناریو برای فشار به نمایندگان اجرا کردند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح کرد: این آقا وزیر خودروسازان است، وگرنه چرا خبر استیضاح او قیمت دنا را باید ۷۰ میلیون پایین بیاورد در حالی که رشد قیمت خودروها تا روز اعلام وصول استیضاح ادامه داشت و مردم با این استیضاح به آینده امیدوار شدند. امروز خرید لوازم خانگی و تشکیل خانواده و یا یک خودرو ساده برای جوان ایرانی به رویا تبدیل شده و در طول دوران وزارت شما این اتفاقات رخ داده است و رانندگان تاکسی و دیگر رانندگان نیز امروز با لاستیکهای پاره و خودروهای فرسوده در حال گذران زندگی هستند و وزارتخانه شما به گواه ۸۷ میلیون ایرانی عملکردی در تنظیم بازار نداشته است.
حضرت پور خاطرنشان کرد: چطور وزارت صمتِ دولت محرومان زندگی و معیشت میلیونها ایرانی را با ضعف نظارت بر بازار به جهنم تبدیل کرد و بازارهای زیرمجموعه وزارت صمت بیشترین تورم را در کشور داشت و امروز به یاری خدا تابوی استیضاح وزیران شکسته خواهد شد و مردم میفهمند مجلس مستقل است و از حقوق آنها کوتاه نخواهد آمد و اگر این فرصتها از دست برود مردم ما را نخواهند بخشید.
وی تاکید کرد: این استیضاح اگر زودتر انجام میشد وضعیت کشور امروز اینگونه نبود و به خدا این حق الناس است و خدا شاهد است این سخنان من به خاطر دفاع از حقوق مردم است، چه این وزیر استیضاح شود و چه بماند من در مقابل وجدانهای بیدار و چشمهای بصیر مردم ایران سربلند خواهم بود.
میرتاج الدینی، نماینده مخالف استیضاح: رشد تولید ناخالص داخلی بخش صنعت بیش از ۲ برابر نرخ رشد اقتصادی بوده است
نماینده مرم تبریز در مجلس با بیان اینکه رشد تولید ناخالص داخلی بخش صنعت بیش از ۲ برابر نرخ رشد اقتصادی بوده است، گفت: براساس آمار مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، تولید انواع خودروی سواری و وانت در ۱۱ ماه نسبت به مدت مشابه ۳۱ درصد و ۷۱ درصد رشد داشته است. خودروهای کف پارکینگ از ۲۸۰ هزار دستگاه به کمتر از یک هزار دستگاه رسیده است، تولید اتوبوس در ۱۱ ماهه ۱۴۰۱ به ۱۴۴ درصد افزایش یافته است. تولید پتروشیمی ۸ درصد، انواع لوازم خانگی ۳۷ درصد، انواع تراکتور ۳۷ درصد نسبت به گذشته رشد داسته است.
سید محمدرضا میرتاج الدینی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، در مخالفت با این استیضاح گفت: ابتدا گلایه و انتقادی دوستانه از هیات رئیسه مجلس دارم، همه میدانند که من تلاش میکنم با هیات رئیسه و با همه نمایندگان دوستانه صحبت کنم تا مشکلات حل شود.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم افزود: استیضاح وزیر در کمتر از ۶ ماه پدیده جدیدی برای مجلس یازدهم است؛ در ۱۱ دوره مجلس هیچ سابقهای وجود ندارد که در کمتر از ۶ ماه یک وزیر دوبار استیضاح شود. گلایه از این جهت است که اگر نوبت استیضاح بود، نوبت دیگران بود.
وی با اشاره به استیضاح قبلی وزیر صمت و رأی ۱۸۲ نفر از نمایندگان در مخالفت با استیضاح اضافه کرد: چرا به دلیل برخی مسائل، مجدداً مجلس را در چالش اینچنینی قرار میدهید؟ اگر استیضاح حق مجلس است که کاملا درست است، اما اجازه دهید مسائل دیگر نیز مطرح شود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ناطق اول استیضاح که همکار بنده در مجلس هفتم بود، مطلبی را بیان کرد که خاطرهای را باید یادآور شوم. آیا به یاد دارید در هیات رئیسه فراکسیون اکثریت مجلس و شورای مرکزی که هم شما بودید و هم بنده؛ مجلس هفتم مجلس انقلابی بود و دولت اصلاحات مشغول فعالیت؛ افراد به دنبال استیضاح بودند، اما آقای باهنر در شورای مرکزی مطرح کرد که ما نمیتوانیم بیش از یک وزیر استیضاح کنیم، زمانی که ما با یک دولت اصلاحات اینچنین برخورد میکردیم، باید پرسید که ما را چه شده که با دولت آقای رئیسی که ۲۲۰ نفر از نمایندگان، ایشان را برای شرکت در انتخابات دعوت کردند، اینچنین برخورد میکنیم.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: ما در یک کشتی هستیم، با همه پیش میرویم، موفقیت مجلس، موفقیت دولت است و موفقیت دولت، موفقیت مجلس. اینگونه تعارض و قطبی سازی ایجاد نکنیم.
وی با بیان اینکه استیضاح باید برای حل مشکل و مسئله باشد، افزود: وقتی وزیری استیضاح میشود، یا وزیر باید پاکدست نباشد و خطایی از وی سرزده باشد، یا وزیر کم کار باشد، یا در ارزیابی شاخصهای عملکرد موفق نبوده باشد. این در حالی است که همه شما و ما و حتی استیضاح کنندگان نیز باور داریم که در پاکدستی وزیر تردیدی نیست. آقای فاطمی امین و معاونانی که وی انتخاب کرده، همه پاکدست هستند و با فساد تا مرحله جان مقابله میکنند، همانگونه که یکی از معاونان وی به همین دلیل ۲۰ روز بستری بود.
میرتاج الدینی با اشاره به انتشار شایعهای در روزهای اخیر مبنی بر خودرو و استیضاح گفت: استیضاح کنندگان، مخالفان استیضاح، حاضران در این جلسه و نمایندگان غایب تصدیق میکنند نه برای جلوگیری از استیضاح وزیر و دولت خودرویی داده اند و نه کسی برای انصراف از استیضاح خودرویی گرفته است. البته انتظار داشتیم که هیات رئیسه و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بیانیه صادر شده در مجلس را قرائت کنند. البته مضمون این بیانیه تصدیق میکند که نه برای استیضاح کسی خودرویی گرفته و نه خودرویی داده شده است.
وی درباره آمار مربوط به عملکرد وزارت صمت گفت: براساس آمار مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، تولید انواع خودروی سواری و وانت در ۱۱ ماه نسبت به مدت مشابه ۳۱ درصد و ۷۱ درصد رشد داشته است. خودروهای کف پارکینگ از ۲۸۰ هزار دستگاه به کمتر از یک هزار دستگاه رسیده است، تولید اتوبوس در ۱۱ ماهه ۱۴۰۱ به ۱۴۴ درصد افزایش یافته است. تولید پتروشیمی ۸ درصد، انواع لوازم خانگی ۳۷ درصد، انواع تراکتور ۳۷ درصد نسبت به گذشته رشد داسته است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رشد تولید ناخالص داخلی صنعت ۸ درصد یعنی بیش از دو برابر نرخ رشد اقتصادی بوده است، درباره مشکل خودرو گفت: آیا همه مشکل این حوزه در وزارت صمت است؟ ما مشکلات را نفی نمیکنیم، گرانی و تورم وجود دارد و مردم از این موضوع گلایهمند هستند، اما باید به دنبال ریشهها و عوامل موضوع باشیم. مشکل خودرو یک بیماری مزمن است که باید کلید حل این مشکل را پیدا کنیم. سهم وزارت صمت در این قضیه کمتر از بقیه است. آیا نباید به نوسانات ارزی، تحریمها و خودتحریمیها توجه کرد؟
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه اولین تحریمی که سال ۹۷ ترامپ وضع کرد، تحریم قطعات خودرو بود، ادامه داد: خودتحریمیها یکی دیگر از موضوعاتی بود که باعث مشکلات این حوزه شد. من خودم در کمیسیون تلفیق در جریان بررسی لایحه بودجه حضور داشتم که در این کمیسیون پیشنهاد واردات خودرو داده شد، چرا این مصوبه از بودجه حذف شد. آیا کم کاری ما بود؟ آیا کم کاری هیات رئیسه بود که نتوانست هیات عالی نظارت بر سیاستهای مجمع تشخیص مصلحت نظام را قانع کند که امروز حل مشکل خودرو دو چیز است؟
وی با بیان اینکه از استیضاح کنندگان انتظار داریم که برای رفع این مشکل راهکار ارائه دهند، افزود: آقای سیاهکلی من شما را قبول دارم، راه حل رفع این مشکلات چیست؟
میرتاج الدینی تصریح کرد: چه موافق چه مخالف براساس تشخیص و تعهد خود رأی میدهیم، نباید یکدیگر را به مسئلهای محکوم کنیم.