تشریح علت ثابت ماندن سطح تولید بنزین و گازوئیل در پالایشگاهها
رئیس انجمن صنعت پالایش نفت گفت: پالایشگاههای خصوصی، چون به تکالیف دولت عمل میکنند، اولویتشان تولید سوخت مورد نیاز کشور است و تکلیفی بودن نرخ بنزین و گازوئیل، باعث کاهش تولید سوخت نمیشود.
آقای ناصر عاشوری در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما، درباره بند «ر» تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: در این بند قانونی که مورد تصویب نمایندگان قرار گرفته، پنج درصد تخفیف نرخ خوراک پالایشگاهها را مشروط به اقدامات بهینه سازی و کیفی سازی در شرکتهای پالایشی کرده اند.
وی ادامه داد: در چند سال گذشته، طرحهای کیفی سازی و ایجاد ارزش افزوده در سطح پالایشگاهها محقق شده؛ با طرحهای توسعهای در پالایشگاههای اصفهان، تبریز، آبادان که دولتی است و در بندرعباس داشتیم، کیفیت تولید بنزین و نفتِ گاز (گازوئیل)، یورو ۴ و یورو ۵ است.
رئیس انجمن صنعت پالایش نفت افزود: اگر بخواهیم بخش خصوصی را به انجام این کار الزام کنیم، بیشتر باید جنبه تشویقی داشته باشد؛ به طور مثال، اگر خطوطی در پالایشگاههای ما آلاینده و برای محیط زیست مضر هستند، اثر تشویقی میتواند این باشد که یک درصد مالیات سبز را با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست، با هدف رفع آلایندگی در اختیار پالایشگاهها قرار دهند.
وی تاکید کرد: این درست نیست که ما در ارتباط با رفع آلایندگی، هم جریمه بشویم و هم هزینه بدهیم. وقتی پالایشگاهی هزینه کرد و از آلایندگی خارج شد، نباید دیگر مالیات سبز پرداخت کند؛ به طور مثال، پالایشگاهی داشتیم که دو سال از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، پاک معرفی شده، اما به دلیل فشارهای محلی و ذینفعان محل درآمد، دوباره به عنوان آلاینده معرفی شدند. در یک نمونه، بیش از هزار میلیارد تومان مالیات برای آن پالایشگاه در نظر گرفتند؛ در حالی که بر اساس مستندات سازمان محیط زیست استان و کشور، آن پالایشگاه آلاینده نیست.
آقای عاشوری با اشاره به اینکه سالهاست، یک تخفیف ۵ درصدی نرخ خوراک نسبت به قیمت فوب خلیج فارس به پالایشگاهها داده میشود، گفت: مشروط کردن این تخفیف به طرحهای توسعه ای، شاید، اما و اگرهایی داشته باشد. آیا غیر از این است که پالایشگاهها در شرایط فعلی به تکالیف خود عمل میکنند؟
وی همچنین با بیان اینکه پالایشگاههای خصوصی، بودجه دولتی نمیگیرند و تمامی هزینههای مربوط به حقوق و دستمزد، طرحهای توسعه ای، طرحهای کیفی سازی و مسائل مربوط به تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگان را از همین محل تامین میکنند، تاکید کرد: قانونگذار زمانی که برای نرخ خوراک تخفیف قائل شده، همه این هزینهها را در قالب همین ۵ درصد در نظر گرفته تا پالایشگاهها بتوانند خودگردان شوند و طرحهای توسعهای و کیفی سازی را راهبری کنند.
رئیس انجمن صنعت پالایش نفت همچنین با بیان این که با این قانون اتفاق خاصی رخ نمیدهد، گفت: اگر مجلس بتواند نظارت کند، متوجه میشود که بخش خصوصی موفقتر عمل کرده و پالایشگاهها اگر ادعا دارند که محصولات یورو ۴ و یورو ۵ تولید میکنند، در میدان عمل شاهد هستند که هوا پاکتر شده و آلودگی کلانشهرها کاهش پیدا کرده است.
وی با تاکید بر این که درصد زیادی از بنزین مصرفی مردم کیفی سازی شده و این روند ادامه مییابد، در پاسخ به این سوال که سهم نفت کوره از سبد تولید پالایشگاهها چقدر است، گفت: اقداماتی برای کاهش سهم نفت کوره از سبد تولید پالایشگاههای کشور برداشته شده که شاید کافی نبوده، اما این اطمینان را میدهیم که در راستای اجرای قانون، همکاری لازم را داشته باشیم.
آقای عاشوری با بیان اینکه مجلس با هدف الزام آوری، تخفیف ۵ درصدی را مشروط به ارائه جدول زمان بندی برای طرحهای توسعهای و کیفی سازی کرده، در پاسخ به طرح مجدد این سوال که سهم نفت کوره از سبد تولید پالایشگاههای کشور چقدر است، گفت: در حال حاضر این آمار را در اختیار ندارم.
آیا پالایشگاههای خصوصی عمداً تولید بنزین و گازوئیل را افزایش نمیدهند؟
وی در واکنش به این ابهام مطرح شده درباره اینکه برخی از پالایشگاهها به علت تکلیفی بودن نرخ بنزین و گازوئیل، تمایل به افزایش تولید این دو محصول ندارند و سعی میکنند محصولاتی مانند نفت کوره را بدون نرخ تکلیفی بفروشند، گفت: تولیدات بنزین و نفتِ گاز (گازوئیل) و دیگر محصولات ما، همیشه در حال نوسان است.
رئیس انجمن صنعت پالایش نفت تاکید کرد: شفاف میگویم که ظرفیت تولید پالایشگاههای موجود کشور، کامل است. همه پالایشگاه در سه شیفت کاری مشغول به فعالیت و تولید هستند و بسته به شرایط، میتوانند هر روز بین ۱۰۰ تا ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین تولید کنند.
وی ادامه داد: رقابت میان تولید و مصرف شکل گرفته که در این رقابت، مصرف پیروز است و ما به طور مداوم، تولید را اضافه میکنیم. پالایشگاهها نیز به طور مداوم مشغول تعمیرات هستند و برخی از آنها سنین بالایی دارند؛ بنابراین، در مواقع ای به مدت ۴۰ روز واحد تولید بنزین یک پالایشگاه از مدار تولید بنزین خارج شود.
آقای عاشوری با اشاره به اینکه سهام اغلب پالایشگاهها به جز آبادان کاملا در اختیار بخش خصوصی است، تاکید کرد: هدف پالایشگاههای کشور، تامین سوخت مورد نیاز کشور با حداکثر تولید تولید است؛ علی رغم این که پالایشگاهها خصوصی هستند و سهامدار دارند، باید به تکلیف دولت عمل کنند. اولویت اول ما تامین سوخت کشور و اولویت دوم، فروش فرآوردههای ویژه با اختیارات قانونی است تا هزینههای جاری خود را تامین کنیم.
در بند «ر» تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۲ آمده است: وزارت نفت مکلف است تخفیف پنج درصدی خوراک نفت خام موضوع جزء (۱) بند الف ماده (۱) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب اسفند۱۳۹۳ را صرفاً با شرط اختصاص چهل درصد از سود خالص سالانه شرکت پالایش نفت به طرح های کیفی سازی با اولویت کاهش نفت کوره، به شرکتهای پالایش نفت اختصاص دهد.