پخش زنده
امروز: -
رییس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از رکورد ۲۰ کیلومتر حفاری تونل و احداث ۱ هزار و ۱۱۷ کیلومتر انواع راه در سال ۱۴۰۱ خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، مسعود جهانی طول انواع راههای احداث شده در سال گذشته را یک هزار و ۱۱۷ کیلومتر و انواع راههای بهره برداری شده را ۸۸۴ کیلومتر اعلام کرد و گفت: در حوزه طرحهای ریلی طی سال گذشته ۱۱۴ کیلومتر زیرسازی، ۱۲۰ کیلومتر ریلگذاری و ۱۰ هزار متر مربع احداث ساختمانهای ایستگاههای راه آهن صورت گرفته است و ۱۵۴ کیلومتر از این طرحها در مسیر ریلی چابهار-زاهدان محدوده زاهدان تا خاش به بهره برداری رسید.
وی ادامه داد: در بخش راه و بزرگراههای کشور احداث ۸۰۰ کیلومتر مسیر و بهره برداری ۷۳۰ کیلومتر و همچنین احداث ۱۷۳ کیلومتر مسیر آزادراهی بخشی از اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه زیرساختهای حمل و نقل کشور در سال ۱۴۰۱ است.
رییس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی با اشاره به ۳۱ میلیون متر مکعب عملیات خاکی صورت گرفته در سال گذشته اظهار داشت: ۱۹.۱ میلیون متر مکعب خاکبرداری، ۱۱.۸ میلیون متر مکعب خاکریزی، بیش از ۱.۷ میلیون متر مکعب بتن ریزی بخشی از احجام عملیات اجرایی در بخش راه و بزرگراه، آزادراه و راه آهن کشور است.
جهانی افزود: در سال گذشته ۲۰ هزار و ۳۰۷ متر حفاری تونل و ۱۴ هزار و ۹۱۵ متر لاینیگ در تونلها صورت گرفته است که از نظر عملیات اجرایی نسبت به سالهای گذشته رکورد محسوب میشود.
رشد ۲ برابری ریلگذاری در کشور نسبت به ۱۲ سال گذشته
رییس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در این گزارش طول شبکه ریلی کشور را ۱۴ هزار و ۹۸۴ کیلومتر اعلام کرد و افزود: در طول سالهای برنامه پنجم و ششم توسعه کشور متوسط سالانه ریلگذاری صورت گرفته رشد قابل توجهی داشته است به نحوی که از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ سالانه ۱۳۰ کیلومتر ریلگذاری انجام شده است که این رقم از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱ به ۲۶۳ کیلومتر در هر سال رسیده است.
جهانی همچنین از افتتاح ۴۰۷ کیلومتر راه آهن در قالب ۴ پروژه مهم کشور در سالجاری خبر داد و اظهار داشت: متوسط احداث خطوط ریلی طی ۱۲ سال گذشته ۱۹۹ کیلومتر بوده است که با بهره برداری از پروژههای راه آهن بستان آباد- خاوران، همدان- سنندج، رشت- انزلی و میانه-اردبیل در سالجاری، بهره برداری شبکه ریلی در کشور ۲ برابر نسبت به متوسط ۱۲ سال گذشته رشد خواهد داشت.
وی تاکید کرد: در صورت تامین بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار بالغ بر هزار کیلومتر دیگر از طرحهای ریلی در حال احداث کشور تا پایان دولت سیزدهم آماده بهر ه برداری میشود.
رشد ۳ برابری بهره برداری از آزادراهها در دولت سیزدهم
رییس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور طول شبکه آزادراهی در دست بهره برداری را ۲۷۹۳ کیلومتر اعلام کرد و از افتتاح ۲۹۳ کیلومتر مسیر آزادراهی تا پایان سالجاری خبر داد و گفت:آزادراههای ایزدخواست- شیراز به طول ۲۱۰ کیلومتر، منجیل- رودبار به طول ۸ کیلومتر، یک باند از منطقه دو آزادراه تهران - شمال به طول ۲۲ کیلومتر، مراغه - هشترود به طول ۲۹ کیلومتر و تبریز-صوفیان به طول ۲۴ کیلومتر تا پایان سالجاری به بهره برداری میرسد که با در نظر گرفتن بهره برداری ۹۳ کیلومتر متوسط سالانه در ۱۲ سال گذشته عملکرد دولت سیزدهم در بخش آزادراهی ۳ برابر رشد خواهد داشت.
وی متوسط طول احداث خطوط آزادراهی کشور را از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵، ۸۰ کیلومتر اعلام کرد و ادامه داد: این رقم از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ به ۱۰۵ کیلومتر در سال ارتقا یافته است.
جهانی طول شبکه آزادراهی قابل بهره برداری تا پایان دولت سیزدهم را ۴۱۵ کیلومتر دانست و یادآور شد: اعتبار مورد نیاز برای تامین سهم دولت در احداث این ۹ پروژه آزادراهی حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان برآورد میشود.
رشد متوسط سالانه احداث راه و بزرگراه
رییس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی در ادامه این گزارش طول شبکه بزرگراهی کشور را ۴۵ هزار و ۱۷۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: در سالجاری ۷۵۰ کیلومتر بزرگراه در قالب ۹۰ پروژه با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی در حال اجرا است که در قالب پروژههای شاخص در کریدورهای بزرگراهی جنوب، غرب و شرق کشور با اولویت بندی در حال ساخت است.
جهانی با اشاره به احداث متوسط سالانه ۸۲۰ کیلومتر راه و بزرگراه در سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ اظهار داشت: از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ به طور متوسط سالانه ۹۰۳ کیلومتر راه و بزرگراه در کشور به بهره برداری رسیده است.
وی ادامه داد: تا پایان دولت سیزدهم ۱۸۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در قالب ۱۱۵ طرح به اتمام میرسد که با توجه به برنامه تحولی بخش بزرگراهی کشور در کریدورهای ترانزیتی مهم منتهی به مرزهای رسمی با هدف توسعه مناطق کم برخوردار و گلوگاههای ترافیکی قرار دارد.
رتبه نخست در جذب اعتبارات از سایر مدلهای تأمین منابع
رییس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی بهره گیری از مدلهای جدید تامین اعتبار مورد نیاز تکمیل زیرساختهای حمل و نقل کشور را در چند سال اخیر اقدام قابل توجهی دانست و ادامه داد: در سالهای گذشته برای ۳۳ طرح، تسهیلات بانکی به مبلغ بیش از ۳۴ هزار میلیارد ریال از محل ماده ۵۶ اخذ شده است که این شرکت با جذب بیش از ۲۱۷۷ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ در میان کلیه دستگاههای اجرایی دولت با اختلاف در رتبه نخست قرار گرفت. همچنین به منظور حفظ قدرت مالی پیمانکاران و مشاوران فعال در عرصه راهسازی، با استفاده از مدلهای تهاتر مالیاتی و بانکی بخش عمدهای از مطالبات آنان به مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان طی سه سال گذشته تسویه قطعی شد که در این روش نیز شرکت ساخت موفقترین شرکت دولتی محسوب شد.
جهانی در پایان دستاوردها و موفقیتهای حاصله را مرهون ثبات مدیریت در سطوح عالی و میانی طی سالهای اخیر، بهره گیری از توانایی کارشناسان جوان، متخصص و مجرب دانست و تاکید کرد: برنامه ریزی اصولی، اولویت بندی پروژه ها، تأمین منابع مورد نیاز طرحها از محل سایر منابع اعتباری، همسویی و همراهی شرکتهای مهندسین مشاور، پیمانکاران و سرمایه گذاران از دیگر عوامل موثر در ارتقاء سطح کمی و کیفی پروژههای راهسازی کشور محسوب میشود.