پخش زنده
امروز: -
براساس آمار گمرک، تجارت غیرنفتی کشورمان با همسایگان به حدود ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
به گفته سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت وزارت صمت، در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۵۹ میلیارد دلار کالا بین ایران و ۱۵ کشور همسایه تبادل شد که سهم صادرات کشورمان حدود ۳۰ میلیارد دلار و در بخش واردات نزدیک به ۲۹ میلیارد دلار بوده.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ این که علل افزایش حدود ۱۵ درصدی تجارت خارجی کشورمان با ۱۵ کشور همسایه آبی و خاکی چه بوده، تجارت نزدیک به ۶۰ میلیارد دلاری بین ایران با همسایگانش چقدر متناسب با ظرفیتهای تولیدات کالاهای غیرنفتی است و در نهایت به فعل درآوردن این ظرفیتها برای رشد بیشتر تجارت غیرنفتی کشورمان با همسایگان محور گفتگوی میز اقتصاد امروز است.
برنامه میز اقتصاد امروز پذیرای آقای دکتر فرهاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت، خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی و آقای سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران میباشد.
آنچه در قسمت زیر مطالعه خواهید کرد، بخشهایی از این برنامه است. برای مشاهده برنامه به صورت کامل لطفا بر روی تصویر کلیک کنید.
+++
مجری: در گزارش هم دیدیم بحث تجارت خارجی کشورمان با کشورهای همسایه افزایشی بوده. مثلا در صادرات به عراق ۱۵ درصد رشد، ترکیه ۲۳ درصد و امارات هم رشد ۲۸ درصدی را داشتیم. در ابتدا بگویید علت این افزایش رشد تجارت خارجی کشورمان چه بوده؟
آقای دکتر فرهاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: در سال گذشته شاهد رشد فعالیتهای دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه بودیم یکی از مهمترین دلایل این رشد صادرات را بتوان به افزایش فعالیت همه دستگاه ها، وزارت امورخارجه، سازمان توسعه تجارت ایران و دیگر دستگاههایی که دست اندرکار برگزاری رویدادهای اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه اند نقش فعال تری ایفا کردند و از این جهت در ارتباط گیری با بخشهای اقتصادی و تجاری کشورها و همچنین در تقویت و تسهیل زیرساختهای تجاری مان با کشورهای همسایه توانستیم موفقیتهایی دست پیدا بکنیم و از این جهت شرایط تجارت با این کشورها نسبت به سالهای گذشته کمی راحتتر و بهتر شد و فضای مساعدتر و مناسب تری فراهم شد به عنوان نمونه با بعضی از کشورها مثل روسیه، مثل قطر و مثل عمان توانستیم خط مستقیم کشتیرانی راه بیندازیم با بعضی از کشورها به عنوان نمونه روسیه و کشور قطر در حال نهایی شدن فرآیند با کشور عمان در زمینه مبادله ارزیم و تسهیل شرایطی که تجارمان احتیاج دارند و البته افزایش فعالیتهای ترویجی هم مزید بر علت شد، نسبت به سال ۱۴۰۰ که البته شرایط نسبی کرونا هم وجود داشت نمایشگاههای بیشتری را در کشورهای همسایه برگزار کردیم، هیاتهای تجاری بیشتری اعزام کردیم، هیاتهای تجاری بیشتری از این کشورها توانستیم پذیرش بکنیم و همه این عوامل و از جمله همدلی که بین دستگاهها وجود داشت و همراهی که دستگاههای مختلف مان در ابعاد مختلف مرتبط با تجارت خارجی داشتند کمک کرد که به رشدی که اشاره شد دست پیدا کنیم در زمینه صادرات و البته واردات با کشورهای همسایه.
مجری: حدود ۶۰ میلیارد دلار است فکر میکنید ظرفیت مان چقدر است یا اصلا طبق برنامه باید به چقدر در این مقطع زمانی میرسیدیم؟
آقای دکتر فرهاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: به هدف مان در حوزه صادرات دست پیدا کردیم به کشورهای و هدف گذاری که شده مشخصا این است که در پایان سال ۱۴۰۰ بتوانیم دو برابر افزایش بدهیم یعنی به رشد صددرصدی تجارت با کشورهای همسایه دست پیدا کنیم.
مجری:، ولی فکر میکنید ظرفیت بیشتری وجود دارد؟
آقای دکتر فرهاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: بله، ظرفیتها که خیلی بیشتر است منتهی در هدف گذاریها مقداری احتیاط هم به خرج میدهیم که متناسب با شرایط و زیرساختهای کشورمان حتما باشد.
مجری: فکر میکنید این رقم حدود ۶۰ میلیارد دلار چقدر با ظرفیتها و آن فرصتهایی که در کشورمان وجود دارد و فرصتهای تجاری با همسایگان مان همخوانی دارد و اگر فکر میکنید این ظرفیت بیشتری وجود دارد از نظرتان راهکار عملی چیست؟
خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی: یک گشایش و یک باورهایی در ما ایجاد شده که همسایگان مان را بیشتر دریابیم در حوزه دیپلماسی اقتصادی فعالیتهای زیادی شد که ضمن این که بالاخره تمام ارتباطات سیاسی که با اروپا و کشورهای دیگر داریم همه اش سر جاش بوده سعی کردیم که با همسایگان مان نگاه ویژه داشته باشیم حتی شعارهایی که در همه نشستهای اقتصادی که شرکت میکنیم است شعار اصلی بار دیگر آسیاست و برایمان همچنان آسیاست و باردیگر همسایگان مان است به هر حال ظرفیت تجارت مان بسیار بسیار بالاست سالهای قبل باید به این عدد میرسیدیم عددی نیست که بگوییم الان بالاخره سختیهایی که برای مردم مان بوجود آمده شاید برمی گردد به این که قبلا باور نداشتیم که همسایگان مان ظرفیت خیلی خوبی دارند، قسمت اعظمی از مواداولیه مان که قبلا سعی میکردیم از کشورهای اروپا و بالاخره کشورهای دوردست تهیه کنیم الان دارد از طریق همسایگان مان تامین میشود به هر حال این ظرفیت وجود دارد و همچنان مجلس و دولت به دنبال این است که ظرفیتهای دیپلماسی و¬ اقتصادی با همسایگان را افزایش بدهد مذاکرات اخیری که بالاخره اتفاق افتاده همه مردم ازش مطلعند کمک خواهد کرد که در کنار بخش خصوصی در کنار اتاق بازرگانی همه تجارمان و تولیدکنندگان مان بتوانیم زیرساختهای سیاسی و بسترها را فراهم کنیم که ظرفیت مان بیشتر از این برود به هر حال هدف گذاری طبق آن چیزی که آقای دکتر گفتند سعی میکنیم که منطقی باشد هدف گذاری هایمان، ولی قابل قبول نیست برایمان در نشستهای اخیری که داشتیم برایمان قابل قبول نیست و سعی میکنیم در پایان ۱۴۰۲ حتما این عدد را به دو برابر برسانیم.
مجری: در سند چشم انداز ۱۴۰۴ باید صادرات مان به ۷۵ میلیارد دلار برسد، الان هم که حدود ۵۲ باشد تقریبا چیزی حدود ۲۲ میلیارد دلار کم داریم الان در این دو سال باقی مانده برنامهای آیا دارید در مجلس که پیگیری بکنید با دولت که به این نتیجه برسیم و آن برنامهها که در سند داریم محقق بشود.
خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی: جلسات منظمی با دولت داریم پیگیر اینیم که به هر حال زیرساختها را فراهم کنیم، نشستهایی را با گمرک داشتیم، این جهشی که الان اتفاق افتاده گفتم که دوست داشتیم چند سال پیش این اتفاق میافتد و از آن عدد عقبیم و به برنامههایی که داشتیم نرسیدیم برمی گردد به سالهای گذشته، ولی در این چند سال دولت فعلی تلاش خودش را کرده، مجلس هم دائما پیگیر است، حوزه نظارتی مان کاملا فعال است، به صورت فرابخشی این قضیه را نگاه میکنیم یعنی این طور نیست که فکر کنید که بگوییم وزارت صمت باید متولی باشد یا وزارت اقتصاد، همه وزارت خانهها را آوردیم پای کار که بالاخره هم وزارت امورخارجه مان در حوزه این رایزنیهای اقتصادی که به شدت مجلس پیگیر است که این رایزنها هم آموزش دیده باشند و هم ارتقا بدهیم این رایزنیها را و تعدادش را بالا ببریم و نقش آفرینی هم داشته باشیم.
مجری: برنامه زمان بندی دارید که سر هر زمان مقرری این را بررسی بکنید که محقق شده یا نشده اگر نشده چرا نشده.
خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی: بله، همین بحث نظارت است گفتم دائما جلسات نظارتی داریم که این عدد را به همان دو برابر برسانیم. در برنامه هفتم توسعه هم که اخیرا انتخاباتش در مجلس اتفاق افتاد و بخواهیم شروع کنیم دولت شروع کرده بنای این را داریم که بالاخره اون چشم اندازی که برای صادرات مان داریم تعریف میکنیم طوری باشد که بهره وری در حوزه صنعت مان را بتوانیم پوشش بدهیم یکی از دلایلی که حوزه صنعت مان تحت فشار است این است که صادرات گشایش نداشت و برای یک بازار ۸۵ میلیون خیلی از تولیدات مان کار میکردند. برنامه زمان بندی داریم با دولت و دولت هم دائما پای کار است و اتاق بازرگانی جلساتی کمیسیون صنایع دارد مستقیما باهاشون در حوزه دیپلماسی هم باز زمان بندی داریم باز دولت که بتواند پوشش بدهد همه رایزن هایش را که با همسایگان مان اگر شما عدد و ارقامها را ببینید و برگردید به گذشته و با گذشته مقایسه کنید یکسری از همسایگانی که قبلا بازار نداشتیم الان بازار خوبی برایمان شدند این بازارها برآوردی که مجلس کرده، مجلس پژوهشهای مجلس کرده این بازارها ظرفیت حتی تا ۵ برابر این برای ایران دارند و همه تلاش مان این است که در مدت این دو سالی که مانده به آن ظرفیت بتوانیم کشور را برسانیم.
مجری: در افزایشی که اتفاق افتاده از نظر کیفی چه تنوع کالای صادراتی چه از نظر ارزش افزوده کالاهای صادراتی تجارت کشورمان با همسایگان مان چه تفاوتی داشته؟
آقای دکتر فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: اگر به آمارها خوب دقت کنیم میبینیم که از نظر تناژ ارزش صادرات مان به کشورهای همسایه حدود یک درصد رشد داشته این نشان دهنده این است که کالاهایی که از کشور رفته با وزن کمتری بوده.
مجری: علی رغم افزایش تجارت داشتیم.
پیلتن: بله حدود ۱۵ درصد رشد ارزشی داشتیم، ولی رشد وزنی حدود یک درصد بوده.
مجری: کدام کالاها بوده؟ حالا آن ارزش افزوده بیشتری برای خودش.
آقای دکتر فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: مثلا در لوازم خانگی مان، در موادغذایی مان، در صنایع آلومینیوم مان، در صنعت مس مان و در بعضی از شاخههای صنعتی مان توانستیم بازارهای جدیدی را در کشورهای همسایه پیدا بکنیم و از این جهت شاهد رشد کیفیت صادرات مان به کشورهای همسایه ایم، چون همان طور که گفتم یک درصد بیشتر رشد از نظر وزنی به این کشورها نداشتیم و این خودش بیانگر افزایش رشد صادرات کالاهای با ارزش افزوده و دانش بنیان مان به این کشورها میتواند باشد.
مجری: فکر میکنید در کدام کالاها الان ظرفیت داریم که میتوانیم ازش استفاده کنیم باتوجه به آن اشراف اطلاعاتی که نسبت به کشورهای همسایه داریم.
آقای دکتر فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: در برخی صنایع مثل کفش مان، مثل کیف و چرم مان، در حوزه پوشاک مان، حتی در همین لوازم خانگی، در مصالح ساختمانی در بوازم و تجهیزات آشپزخانه و لوازم ساختمانی در اشکال مختلفش و حتی در موادغذایی هم میتوانیم دوباره روی ارزش افزوده بالاتر کالای صادراتی مان و تنوع بخشی مثلا سبد صادراتی مان به هر کشور و ارزش افزودهای کالاهایی که به این کشورها، فراموش کردیم در حوزه تجهیزات پزشکی هم در زمینه محصولات دانش بنیان مان پتانسیل خیلی زیادی داریم که میتوانیم به کشورهای همسایه.
مجری: ظرفیته که حالا وجود دارد برای این که عملیاتیش بکنید برنامه خاصی دارید؟
آقای دکتر فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: بله، صددرصد، در حوزه حمایتهای صادراتی مان، جوایز صادراتی مان و مشوقهایی که تعریف شده و هم در رویدادهای تجاری مان در زمینه نمایشگاه ها، تبادل هیاتهای تجاری روی کالاها و محصولات با ارزش افزوده بالاتر و کشورهایی که امکان این صادرات را داشته باشیم برنامه ریزی کردیم برای سالهای آینده بتوانیم در این زمینه هم بیشتر عمل بکنیم.
مجری: الان باتوجه به فعالیت هایتان در بخش خصوصی الان تجارمان مهمترین مشکل¬ و موانعی که پیش رویشان قرار دارد در تجارت با کشورهای همسایه چه مواردی است؟
آقای حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران: واقعیت این است همان طور که مهمانان محترم برنامه به تفسیر فرمودند یک اتفاق خوب در تجارت خارجی در سال ۱۴۰۱ داشتیم که البته از چند منبع مختلف این رشد نیرو میگرفت علاوه بر آن سیاستهای توجه به همسایگان و کشورهای همجوار و دیپلماسی اقتصادی و در کنارشان چابکی و تعاملی که در سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی تجارت خارجی با بخش خصوصی وجود داشت موثر بود. در سال ۱۴۰۱ مجموع فشار تورمی و سیاستهای ارزی که در اقتصاد کلان کشور داشتیم باعث شده بود که کمتر شاهد وقوع سرکوب ارزی گسترده در بازار باشیم و این موضوع انگیزه فعالین اقتصادی را برای عبور از موانع پیش روی و این که دسترسی پیدا بکنند به بازار صادراتی تقویت کرد.
معتقدم که در سال ۱۴۰۲ اگر بخواهیم تداوم داشته باشد افزایش قابل توجهی در تجارت خارجی و صادرات مان داشته باشیم فکر کنم موضوع اول کماکان موضوع دسترسی به خدمات پرداخت و تسویه بین المللی است که یک موضوع مهم برای تجارت خارجی است و نکته بعدی هم یک نوع ترس و نگرانی از وجود نااطمینانی در حوزه مقررات گذاری به خصوص در حوزه سیاستهای ارزی، اگر قرار باشد دوباره به صادرکنندگان غیرنفتی مان سخت بگیریم از طریق موضوعاتی مثل پیمانکاری ممکن است که در سال ۱۴۰۲ برای تداوم و رشد تجارت خارجی قدری با مشکل مواجه بشویم.
مجری: مثلثی را مدنظر دارید در سه (؟ ضلعی) که دسترسی به خدمات پرداخت و حالا مراودات مالی و بحث ثبات قوانین و رفع موانع و مشکلات پیمان سپاری ارزی، درست است؟
آقای حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران: بله.
مجری: برنامه تان برای این سه تا مشکلی که تجارمان با آن روبرویند چیست؟ چه برنامهای دارید برای رفع و حداقل کاهش این موانع؟
آقای دکتر فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: در هر سه زمینه خوشبختانه در ساختار جدید سازمان توسعه تجارت ایران دفتر ویژه پیگیری این قبیل امور پیش بینی شده که همکاران مان در حال برنامه ریزی و سازماندهی و پیگیریند.
مجری: نتیجه هم گرفتید در هر کدام؟
آقای دکتر فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: بله، در بعضی از کشورها توانستیم خوشبختانه.
مجری: میشه مصداقی بگویید.
آقای دکتر فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: مثلا با همین کشور، روسیه با کشور قطر، با کشور عمان، در برخی زمینهها با کشور عراق.
مجری: در کدام یک از سه مشکل؟
آقای دکتر فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: در زمینه به ویژه تسهیل تبادل ارز از طریق غیربانکی یا کشور سوریه اینها زمینههایی است که همکاران مان در حال پیگیرند، وزارت امورخارجه مان، سفارتخانه هایمان، رایزنهای بازرگانی مان، همه در اولویت کاریشان قرار گرفته که بتوانند آن چه را که مربوط به حوزه روابط و ارتباط با کشورهای دیگر است را پیگیری کنند در داخل هم که ثبات قیمتها بحث مفصل و مستقلی است که در دستورکار.
مجری: بحث ثبات قوانین که تا حد زیادی مربوط به شما میشود.
آقای دکتر فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: بله، ولی قوانین و مقررات صادراتی تحت تاثیر سایر حوزههای اقتصادی کشور است به عنوان نمونه وقتی که جایی در بازار داخل و برای مصرف کننده خود آن کالا با قیمت بالاتری عرضه میشود یا توان مصرف مان ناکافی باشد.
مجری: درسته است، ولی موضوعی است که قاعدتا با برنامه ریزی قابل حل است، ما همه مشکلات مان از نداشتن برنامه است که یک دفعه مثلا میآییم مصوبهای میآوریم مثلا صادرات پیاز ممنوع شد صادرکننده مان با هزار مشکل آن بازار را به دست آورده و مسایلی از این دست در صورتی که قبلا میدانستیم تولیدمان چقدر است میدانستیم مصرف مان چقدر و قاعدتا نباید این اتفاقات بیفتد.
آقای دکتر فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: سایر بخشهای اقتصاد منظورم بخش تولیدمان است بخش تولیدمان با بخش مصرف مان باید خودش را هماهنگ کند و برای بخش صادرات هم پیش بینی بکند سازمان توسعه تجارت ایران.
مجری: متولیش کیست؟
آقای دکتر فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: وزارت کشاورزی است طبیعتا که در حوزه تنظیم بازار هم اتفاقا مسئولیت دارد. سازمان توسعه تجارت ایران، وزارت امور خارجه و دستگاههایی که متولی توسعه صادرات کشورند.
مجری: منظور این که به عنوان متولی تجارت کشور آیا نمیتوانید با دستگاهها هماهنگ کنید که اگر مصوبهای دارید حداقل عمر این مصوبه باید یک سال باشد.
آقای دکتر فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: بله، این ایراد را قبلا گرفتیم خوشبختانه اصلاح شده به عنوان نمونه در بحث ممنوعیت صادرات برای محصولات کشاورزی مان این پیش بینی و این پیشنهاد شده که حداقل ۶ ماه حتی قبل از فصل کشت مان.
مجری: الان دارد اجرا میشود عملیاتی شده است؟
آقای دکتر فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: بله، از سال گذشته این اتفاق افتاده خوشبختانه اواخر سال گذشته.
مجری: امیدواریم تقویت بشود.
مجری: نظرتان در مورد پیمان سپاری ارزی و بحث ثبات قوانین چیست که این ثبات قوانین تا حد زیادی به حوزه شما مربوط میشود؟
خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی: اجازه بدهید برگردم به سوال قبلی تان مجلس در حوزه تقنینی برنامههای خوبی داشته که حمایت کند در سال گذشته قانون جهش تولید دانش بنیان را داشتیم که آمدیم از شرکتهای دانش بنیان و صادرات این شرکتها این که تعدیل کنیم یک سری از قوانین دست و پاگیر را از جلوی راه این شرکتها برداریم و اجازه بدهیم که اینها بتوانند محصولات شان را بالاخره نه برابر با یک صنعت کلان برابر با بالاخره ظرفیتهای خودشان بتوانند اینها را صادرات کنند در این حوزه یکی از دلایلی که بالاخره این تناژ افزایش پیدا نکرده این بود که اجازه دادیم که شرکتهای دانش بنیان حضور فعال در حوزه صادرات مان داشته باشند و بتوانند یک سری از فناوریها و تکنولوژیهایی که داشتند از اینها استفاده کنند.
مجری: روی این دو مورد مجلس چه برنامهای ای دارد یا حداقل چه اقداماتی انجام داده است؟
خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی: در حوزه ارزی مساله کلانی است که میان بخشی است و این طور نیست که یک نفر این را بتواند حل کند بحث تحریمها و مسایلی که وجود دارد، ولی تک به تک وقتی با کشورها سفرهایی که داشتیم وزرا سفر میکنند بالاخره برنامههایی که وزارت خانهها میچینند که گاها این برنامهها مشکل دارد مسالهای که گفتید تنظیم بازار و همین بحث محصولات کشاورزی واقعا کشاورزان مان یک جورایی آواره اند نمیدانند چکار کنند یک سال این را میکارند بالاخره مشکل پیش میآید سال بعد چیز دیگر میکارند، برنامه ریزی نیست این، اینها مسایلی که برمی گردد به دولت و مجلس هم نظارت دارد بر اینها که دائما دیدید که اتفاق برای وزارت جهادکشاورزی افتاد.
مجری: شما به عنوان نماینده مردم در مجلس که در این مردم تجار است، تولیدکنندگان هم است و توقع دارند از شما به عنوان نهاد مجلس که بروید ورود کنید که آقا این قانونی که میگذارید حداقل یک سال دو سال یا این مصوبه تان دو سال باید اعتبار داشته باشد که این تعدد و تکثر قوانین نتواند تولیدکننده و صادرکننده مان را اذیت کند.
خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی: متاسفانه خلق الساعه است یک تصمیمات خلق الساعهای در بدنه دولت گرفته میشود.
مجری: مجلس توانسته کاری کند در این حوزه؟
خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی: خیلی سعی کردیم که نظارت ویژه روی اینها داشته باشیم دائما وزرا را میآوریم سوال میپرسیم سعی میکنیم نظارت ویژه داشته باشیم اگر نگاه کنید در حوزه گندم در حوزه مرغ خیلی از اینها را مجلس توانست با نظارتی که کرد روی اینها بالاخره اینها را سر و سامان بدهد، ولی مجلس همچنان پای نظارتش ایستاده و از دولت برنامه میخواهد و نشستهای اخیری هم که داشتیم این بوده که در برنامه هفتم دولت برنامهای به ما بدهد که حتما بتواند آن برنامه رابه سرانجام برساند این جور نباشد که یک برنامه پنج ساله مینویسیم، ولی تهش میبینیم حتی ۳۰ درصد این محقق نشده برمی گردد باز هم به مجلس و هم به دولت، مجلس نظارت کافی نداشته بالاخره طی سالهایی که برنامه ششم بوده، ولی در برنامه هفتم بنای این را داریم که با یک ارتباط و همدلی که حضرت آقا فرمودند یک طوری بالاخره برنامه را بچینیم که به سرانجام برسانیم، ولی در کنار این کمک مردم را هم میطلبیم کمک همه نخبگانی که با مرکز پژوهشهای مجلس ارتباط بگیرند و کمک کنند که در حوزه برنامه ریزی از سمت مجلس که هیچ کم و کاستی نباشد.
مجری: الان یک مسالهای که خود تجار و تولیدکنندگان مان دارند با خود مجلس است شما الان دارید روی بحث نظارتی تاکید میکنید و نکته درستی هم است، اما الان شما ببینید طبق ماده ۵ قانون مقررات صادرات و واردات همه دستگاهها تا بهمن نیازهای صادراتی و وارداتی شان به وزارت صمت اطلاع بدهند حالا عام به صورت خاص هم سازمان توسعه تجارت الان این قانون اجرا نمیشود چرا مجلس پیگیری نمیکند که چرا اجرایی نمیشود؟
خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی: نه این که مجلس پیگیری نمیکند.
مجری: نه، پیگیری بدون نتیجه که فایدهای ندارد؟
خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی: بعضی وقتها زیرساخت هایش مهیا نیست.
مجری: اینها که نیاز به زیرساخت ندارد ما میگوییم که چرا قانون اجرا نمیشود؟
خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی: قانون اجرا نمیشود که برمی گردد به خود دولت.
مجری: ما داریم بعد نظارتی مجلس را میگوییم.
خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی: ما نظارت کردیم اگر شما بیایید برنامههای نظارتی سه شنبههای نظارتی مجلس را ببینید همه وزرا را میآوریم سوال میکنیم تذکر میدهیم سعی میکنیم نظارت ویژه داشته باشیم، ولی آن.
مجری: درسته، ولی نظارت زمانی خوب است که بتواند نتیجه داشته باشد مشکل مان در حوزه صادرات سال هاست ادامه دارد.
خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی: صددرصد نتیجه داشته، شما الان رشد صادرات را میبینید حاصل نظارت مجلس یازدهم بوده حاصل این بوده که دائما جلسات گذاشته اولین مجلسی بوده که بالاخره همین کمیسیون صنایع مجلس دائما جلسات دیپلماسی اقتصادی را از روز اول مجلس در وزارت امورخارجه بنا نهاد که قبلا باب نبوده.
مجری: از خودم به عنوان مجری که مطلبی را نمیگویم یک مثال برای شما میزنم سال گذشته گمرک اگر بخواهم دقیقش را بگویم ۶۷۷ بخش نامه داشته یعنی چیزی حدود ۷۰۰ تا بخش نامه در طول یک سال آن وقت یک صادرکننده یک تولیدکننده چطور میتواند برنامه ریزی بکند.
خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی: صادرات مان دچار مشکل میشود.
مجری: صحبت ما همین است چرا مجلس به صورت جدی ورود نمیکند جلوی این را بگیرد. شما بازوی نظارتی دارید، اجرایی دارید، باید ورود کنید و مقابله کنید.
خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی: اگر برنامهای دیگر بیاورید و آماری بیاورم از تعداد بالاخره شکایتهایی که اصل ۹۰ کردیم حوزه نظارتی خروجیش رفته آن جا که دیگر میرود در قوه قضاییه بحث نظارت روی مسئولین است مجلس بازوانی دارد که بعضی اوقات تاخیری دارد در این که به نتیجه برسد، ولی این که نظارت نکرده نیست واقعا نظارت کردیم.
مجری: نه، حتما مجلس نظارت کرده.
خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی: اگر صادرات به این جا رسیده ریاست مجلس در این سه سالی که مجلس بوده یکی از اولویتهای کاری شان صادرات بوده چرا، اصلا ما میآییم میبینیم داخل بازار داخلی مان آشوب دارد این گرانیها همه اینها برمی گردد به این که صنعت مان بهره وری نداشته صادرات خوب نتوانسته انجام بدهد.
مجری: ما منکر زحمات دوستان مان در مجلس نیستیم منظورم این است که این موارد، مواردی است که نیاز به اهتمام بیشتری دارد.
خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی: کاستیهایی است سعی میکنیم بیشتر نظارت کنیم این قول را به مردم میدهیم که بیشتر نظارت کنیم.
مجری: جمع بندی و نظر شما چیست، به نظرتان مجلس حالا دولت باید چه اقداماتی را در اولویت کاری بگذارد که بتوانیم این توسعه صادرات را همین جوری این روند را داشته باشیم؟
آقای سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران: تصورم این است که اگر قرار باشد که تداوم رشد تجارت خارجی را در سال ۱۴۰۲ داشته باشیم بایستی در دو حوزه داخل و خارج از کشور نسبت به رفع برخی از موانع و نااطمینانیها اقدام بکنیم. در داخل کشور بدون تعارف آن چه در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد شاید عمده اش به خاطر همان تعامل و ارادهای که در سازمان توسعه تجارت بود بیشتر و در حوزه دیپلماسی اقتصادی و توجه به کشورهای همسایه بود، اما همین جوری که شما هم اشاره کردید متاسفانه فقط سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی تجارت خارجی نیست که در این حوزه تصمیم گیری است در بخشهای مختلف به بهانه تنظیم بازار یا مدیریت منابع ارزی یا همان بحثهای گمرکی که اشاره کردید روزانه تصمیمات، دستورالعملها و رویههایی اتخاذ میشود که این نااطمینانی را برای آینده تشدید میکند در حوزه خارجی هم حتما ما بایستی خدمات پرداخت بین المللی را مثل کاری که در حوزه سیاست خارجی با کشورهای منطقه مثل عربستان انجام دادیم برایش راهکار پیدا بکنیم و حتما، چون فرمودید مجلس واقعا باید هر تصمیم، هر قانون و هر مقرراتی یک پیوستی داشته باشد که اثرش را روی صادرات و روی رشد تولید به اصطلاح از قبل دیده باشیم.
مجری: یکی روی بحث عربستان برنامه تان چیست باتوجه به تحولات اخیر و مهمترین برنامه تان در سال ۱۴۰۲؟
آقای دکتر فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: براساس پتانسیلهایی که ارزیابی کردیم و ظرفیتهایی که وجود دارد یکی هدف گذاری دو میلیارد دلاری را برای میان مدت و یک میلیارد دلاری برای کوتاه مدت پیش بینی کردیم که با گشایشی که در روابط دیپلماتیک اتفاق افتاده کمک خواهیم کرد این صادرات و این اهدافی که گفتم تحقق پیدا کند در مورد عربستان.
مجری: با همسایگان چقدر برنامه تان در سال ۱۴۰۲ است؟
آقای دکتر فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: ما رشد میانگین ۲۰ درصدی برای صادرات به کشورهای همسایه را دردست داریم.
مجری: یک نکتهای هم بود میخواستیم صحبت کنیم فرصت تمام شد بحث اتحادیه اقتصادی اوراسیا را داریم، بریکس را داریم، حالا مجلس هم خوب است روی این بحث شانگهای را داریم ما یک فرصتهای تجاری خیلی خوبی برای کشورمان دارد ایجاد میشود، اما برای استفاده از این ظرفیتها هیچ برنامه محسوسی نداریم. امیدواریم روزی نشود برسیم به این ظرفیته رسیده باشیم، اما برنامه عملیاتی مشخص و خوبی نداشته باشیم و این فرصت از دست برود.