پخش زنده
امروز: -
عضو هیئت مدیره جهاد دانشگاهی گفت: هم اکنون فقط یک تست استانداردسازی باقی مانده که با هماهنگی شرکت بهرهبرداری مترو این کار انجام میشود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سید حمیدرضا طیبی عضو هیئت مدیره جهاد دانشگاهی اظهار کرد: پروژه تولید قطار ملی ابتدای سال ۱۴۰۰ از نظر ما انجام شده بود، اما برای اینکه کارفرماها برای استفاده از کار اطمینان داشته باشند باید تستهای استاندارد را برای همه حالتها و الگوهای مختلف مسافر انجام میدادیم؛ البته مسیر مناسب برای انجام تست نداشتیم که مترو این مسیر را در اختیار ما قرار داد. در حال حاضر تنها یک تست باقی مانده که با هماهنگی شرکت بهره برداری این کار انجام میشود.
طیبی ادامه داد: این قطار با تکنولوژی بسیار پیشرفته ایرانی که قابل رقابت با نمونههای خارجی است ساخته شده و تمام استانداردها روی آن انجام شده و به راحتی میتواند سرویسهای خودش را انجام دهد؛ این توانمندی به وجود آمده باعث شده که ما ادعا کنیم که میتوانیم قطارهای پرسرعت بین شهری را تا سرعت ۳۵۰ کیلومتر طراحی و بسازیم؛ البته در مترو به دلیل فاصله کوتاه بین ایستگاهها حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر است، ولی پایه تکنولوژی آن همان است.
عضو هیات مدیره جهاد دانشگاهی اضافه کرد: قرار است تا در ۴ بسته ۱۰۵ تایی واگن این قطارها تولید شود و اعتبار آن نیز قرار است از محل تهاتر نفت تامین شود که برای بسته اول این کار انجام شده و فقط بحث ترک تشریفات آن باقیمانده تا کار شروع شود و برای ۱۰۵ تای بعدی نیز بودجه پیش بینی شده است.
وی در پایان در پاسخ به این پرسش که چه زمانی این واگنها به ناوگان مترو اضافه میشوند، گفت: حداکثر ظرف یک ماه آینده تست آن انجام میشود و تا دو ماه آینده به ناوگان اضافه خواهند شد.