پخش زنده
امروز: -
سردار حسن مومنی رئیس پلیس راه راهور فراجا گفت:آخرین آماری که از وضعیت نقاط حادثه خیز و نقاط پرتصادف تهیه کرده بودیم سه هزار و 393 نقطه حادثه خیز در کشور بود که بخشی از این ها برطرف شد و الان 887 نقطه در اولویت راس قرار گرفته است .
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما برنامه نیم نگاه رادیو سلامت با حضور سردار حسن مومنی رئیس پلیس راه راهور فراجا به موضوع هفته ایمنی راهها و شرایط ایمنی محورهای مواصلاتی پرداخت.
سوال: شما و همکاران تان هستید که آمار حوادث را احصا و گزارش می کنید و شناسایی نقاط حادثه خیز را به ما بفرمایید صرفا کار پلیس راه است یا مشارکت سایر دستگاهها را دارید و بعد برویم سراغ نقشه راه بهبود؟
مومنی: یکی از عوامل تصادف در کشور ما بحث ایمنی راهها هست . ما آخرین آماری را که از وضعیت نقاط حادثه خیز و نقاط پرتصادف تهیه کرده بودیم سه هزار و 393 نقاط حادثه خیز در کشور شناسایی شده بود و بخشی از این ها برطرف شد و الان 887 نقطه در اولویت راس قرار گرفته است.ما هم منتظریم که این بحث تامین اعتبار انجام شود و عزیزان ما در سازمان راهداری نسبت به اصلاح این نقاط حادثه خیز اقدام بکنند تا ما شاهد کاهش تصادفات در این حوزه باشیم . ما قبلا همیشه می گفتیم سه تا عامل انسان راه و وسیله نقلیه و بحث مدیریت هم مطرح است لذا می طلبد که یک مدیریت هماهنگ و کلان و بین بخشی انجام بشود تا انشاالله بتوانیم که تصادفات را مدیریت کنیم و فوتی هایمان را در تصادفات به حداقل ممکن برسانیم .
سوال : ما برنامه هفتم توسعه که در دست تدوین است و باید منتظر خروجی اش باشیم تعیین تکلیفی که در نظر گرفته شده کاهش 50 درصدی حوادث جاده ای است اصولا این رفع نقاط حادثه خیز با پژوهش هایی که در دنیا انجام شده من جمله کشور ما، که ما برایش مراکز تحقیقاتی هم داریم به طور خاص یکی از فعالیت های مرکز تحقیقاتی همین حوادث جاده ای و ترافیکی است به دلیل این که علت عمده مرگ و میر است و قابل پیشگیری در کشور .می توانیم بگوییم چقدر می تواند تاثیر بگذارد روی این تعیین تکلیفی که شده از نظر هدفگذاری که شده برای کاهش 50 درصدی کشته های حوادث یا حوادث ترافیکی
مومنی: وقتی برای کاهش تصادفات هدفگذاری می شود باید الزاماتش هم فراهم شود تا زمانی که الزامات فراهم نشود ما نمی توانیم به هدفمان دست پیدا کنیم یک بخشی از این الزامات بحث اصلاح نقاط حادثه خیز و راهها هست یک بخشی بحث ایمنی خودروها هست یک بخشی بحث فرهنگ ترافیک است که آن برمی گردد به رانندگان عزیزمان اگر این ها همه دست به دست هم بدهند و محقق بشود مخصوصا بحث تامین اعتبارات را هم ما داریم انشاالله اگر این ها محقق شود می شود امیدوار بود که بتوانیم این وضعیت را ما شاهد باشیم که کاهش تصادفات را ببینیم .
سوال : ما یک نهاد راهبر ایمنی حمل و نقل اگر در نظر بگیریم که کمیسیون ایمنی راههای کشور باشد یا هر نهاد دیگری ، و اصولا خود متولیان امر همه ی گروهها و سازمان ها و نهادهایی که مشارکت دارند من جمله خود پلیس که نقش پلیس خیلی نقش دشواری هست به این دلیل که شما مجبورید با همین امکانات خودرویی که همین طوری سالی یکی دو میلیون خودرو وارد ناوگان بشود خودروی فرسوده ای خارج نشود با همین وضعیت ایمنی ساخت خودرو در داخل کشور و شرایط اینچنینی به هر حال همیشه وقتی پای حادثه در میان هست می گویند که پلیس در موردش صحبت کند چرا ما این تعداد جان از دست رفته داریم چرا این تعداد معلولیت داریم اما در واقع یک سامانه ای که امکان دسترسی برای همه ی دست اندرکاران باشد یک سامانه اطلاع جامع حوادث سوانح ، این سامانه الان در دسترس هست ؟
مومنی: این سامانه در حال تهیه هست اطلاعاتی را که دستگاههای مختلف دارند باید با هم یکجا مشترک کنند که مورد بهره برداری قرار بگیرد هنوز کامل نشده ولی بخشی از آن قابل بهره برداری کرد . ما در این بحث ترافیک باید داشته باشیم یک مدیریت متمرکز را می خواهد در عالی ترین سطوح ، ما در این دوره بعد از بیش از هشت سال اولین جلسات شورای عالی ترافیک برگزار شد که خود رئیس جمهور محترم و بعد از آن معاون اول رئیس جمهور مدیریت وضعیت راهوری را بعهده داشتند و این جای امیدواری هست تا دولت با تمام توان نیاید پای کار که الان آمده و ما در همین طرح نوروزی امسال شاهد بودیم که واقعا استانداران محترم در استان های کشور خوب پای کار آمدند تمام ظرفیت های استانی را سوق دادند به حوزه ترافیک و حوزه تصادفات و کار دارد انجام می شود یعنی این امیدواری هست که مابا این شرایطی که داریم پیش می رویم بتوانیم در آینده شاهد کاهش تصادفات و تلفات باشیم ، متاسفانه بخش عمده ای را ما هر کاری هم بکنیم از نظر خودم می گویم باز هم عامل انسانی مهم ترین نقش را دارد در حوزه ی تصادفات . درست است راه نقش دارد ، ایمنی خودرو نقش دارد ولی در کشور ما بحث خود عامل انسانی و راننده مهم ترین نقش را دارد ما الان بارها خدمت همه هموطنان عرض کردیم 82 درصد تصادفات ما در اثر سرعت غیرمجاز ، سبقت غیرمجاز ، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی است . این ها نشان دهنده این است که عامل انسانی نقش خودش را قطعا خواهد داشت خواهشی که داریم حتما این ها را هم عزیزان مراعات کنند ، راه هر چه ایمن باشد وقتی شما عدم توجه به جلو که بیش از 36 درصد تصادفات عدم توجه به جلو است طبیعی است که این اتفاقات رخ می دهد و یا خستگی و خواب آلودگی زمانی که رانندگان عزیز مان به حالت خستگی و خواب آلودگی رانندگی می کنند خطرش افزایش پیدا می کند یا سرعت و سبقت غیرمجاز این ها عوامل اثرگذار هستند ولی ما معتقدیم که بالاخره راه باید آن ایمنی را داشته باشد و راه بخشنده باشد اگر یک نفر از راه منحرف شد حتما نباید سزای این تخلف خدایی نکرده فوت هموطنان عزیزمان باشد . خودرو هم باید آنقدر ایمنی داشته باشد که اگر راننده ای تخلف و یا تصادف کرد بلافاصله آن خودرو جان هموطنان ما را نجات بدهد، ما خیلی تمایل نداریم که اخبار ناراحت کننده به مردم بدهیم ولی همین دیروز در استان گلستان یک تصادفی رخ داد با یک خودروی فرسوده ناایمن ، متاسفانه 5 نفر از هموطنان ما از اعضای یک خانواده در آن خودرو در روز عید فطر فوت کردند ، که واقعا باز هم نقش ایمنی خودرو مهم است ولی باز هم علت اصلی این تصادف انحراف به چپ خودروی ناایمن بود ، باز هم من تاکیدم این است که هموطنان این موضوعات را حتما رعایت کنند .اگر وقت داشته باشید در خصوص وضعیت امروز هم مطالبی بگویم سوال : هم راجع به تعطیلات نوروزی و هم بعد از تعطیلات نوروزی اوضاع و احوال در جاده ها به چه ترتیب بود ؟ سردار مومنی : من جا دارد که از همکاران عزیزم و خانواده های ایشان تشکر کنم بلافاصله بعد از تعطیلات نوروزی تعطیلات عید فطر را داشتیم که ما در ماموریت عید فطر یک بازه 5 روزه را پیش بینی کردیم یعنی یک روز قبل از تعطیلات و بعد از تعطیلات که همکاران عزیزم به صورت شبانه روزی در این مدت مخصوصا محورهای شمالی دارند خدمت رسانی می کنند ما مسافرت هایمان را از چهارشنبه بعد از ظهر به سمت شمال شاهد بودیم که هموطنان به سمت شمال رفتند و بیشترین افزایش را ما در محور شمالی داشتیم محور هراز ، محور فیروزکوه ، محور چالوس و محور قزوین رشت ، این جا جا دارد که از هموطنان عزیزم تشکر کنم که در زمان برگشت واقعا به توصیه خادمین شان گوش کردند و سفرشان را مدیریت کردند ما از دیروز شاهد موج بازگشت مسافرین عزیز بودیم هم دیروز و هم دیشب و هم امروز صبح من جا دارد که تشکر کنم که بازگشت شان را به ساعات پایانی امروز موکول نکردند و حجم ترافیک از محور شمالی در جریان است ما از امروز صبح از ساعت 8 صبح محور چالوس و آزادراه تهران شمال را ممنوع تردد اعلام کردیم و تقریبا ساعت یازده از محور شمال به جنوب یکطرفه شده یعنی از مرزن آباد یک طرفه شده و باز هم ما شاهد ترافیک سنگین الان در محدوده مرزن آباد و در محدوده جاده هراز در مقاطع مختلف و همچنین در جاده رشت به قزوین در محدوده پارک جنگلی سراوان شاهد ترافیک سنگین هستیم و امیدواریم که مردم عزیز ما صبر بیشتری بکنند و از عجله و شتاب خودداری بکنند راههایی که دو طرفه غیرمجاز هست از رفتن به مسیر مقابل خودداری کنند چون هم این ها باعث تصادف و هم گره های ترافیکی می شود وقتی پشت ترافیک معطل می شوند باید صبر و حوصله کنند هم اگر از شانه خاکی راه تردد کنند باز باعث افزایش ترافیک می شود مخصوصا از مسیر مقابل ، بعضی وقت ها برخی از رانندگان عزیزمان کم حوصله هستند به محض این که می بینند ترافیک هست و معطل شدندمی روند درمسیر مخالف و این باعث می شود ساعت ها و ساعت ها بقیه مردم در این ترافیک گیر کنند و مشکلات پیش بیاید لذا ما به همکاران عزیزمان هم ابلاغ کردیم که با این نوع تخلفات برخورد بدون اغماض داشته باشند آنهایی که مسیر مخالف می روند و از شانه خاکی می روند علاوه بر اعمال قانون ، خودروهایشان توقیف ساعتی می شود . ما بارها گفتیم که تقریبا بالای 90 درصد مردم عزیزمان در جاده ها رعایت می کنند یک درصد کمی هستند کمتر از ده درصد که هم این تصادفات را رقم می زنند و هم این که متاسفانه این شرایط را پیش می آورند.
سوال : من فکر کنم خیلی با ارفاق آن 90 درصد را گفتید چون در این مسیرها ما داریم رانندگی می کنیم نه تنها کشیدن در شانه خاکی و انحراف به چپ و از این جور رفتارها ما می بینیم رفتارهای عجیب و غریبی که من فکر می کنم پیدا کردن راه گریز در آن شرایط .... و بعد ما در شهر هم عادت کردیم گره های ترافیکی را ، نمی دانم چرا هموطنان مان چرا در مسیرهای خارج از شهر دلشان می خواهد حالا که تعطیلات است مسیر باز باشد ولی متاسفانه این را باید بپذیریم فعلا با این محورهای مواصلاتی در اختیار و این شرایط ترافیک نه تنها داخل شهر بلکه خارج از شهر هم بخصوص در این تعطیلات برای ما یک مسئله گریز ناپذیر شده است.
پخش گزارش
سوال : شنونده ای در مورد همدان گفتند که شاهراه غرب کشور کمربندی شهر همدان ندارد، شنونده ای هم کلی گفتند فکری به حال جاده ها بکنید ، شنونده ای هم که راننده هستند خودشان و راننده بیابان ، گفتند که مسیر کاشان مسیر حادثه خیزی هست و جاده مناسبی نیست ، شنونده ای در مورد خراسان رضوی و جاده های این استان گفتند که بسیار وضعیت نامناسبی دارد و ایشان که کامیون دار هستند گفتند که واقعا کامیون های ما داغون است ولی از این مسیر تردد می کنیم سردار می خواهید اظهار نظری در همین بخش بفرمایید؟
مومنی: بله همدان کاملا حق با عزیزمان هست، ما هم یکی از مطالباتمان این است که همدان کمربندی ندارد و کل ترددهایی که مسیر غرب کشور می خواهند طی کنند باید بیایند از مسیر شرق بروند و هم مشکلاتی را هم برای پلیس راه بوجود می آورد و هم مشکلاتی را برای عزیزانمان پلیس راهور در درون شهر بوجود می آورد و این هم از مطالبات جدی ما هم هست که حتما باید یک فکری برایش بشود و عزیزانمان در وزارت راه این کمربندی را هر چه سریعتر پیش بینی و اجرا کنند . در سایر مسیرها هم من واقعا حق را به هموطنان عزیزمان می دهم که بهرحال وضعیت جاده هایمان بعضا مشکل دارد ما حتی الان مثلا در آزادراههایمان که می رویم می بینیم آسفالت نامناسب باعث می شود .... مخصوصا خودروهای سنگین و یا اتوبوس هایی که در مسیر طی می کنند باعث می شود که مورد آسیب و اذیت عزیزانمان قرار بگیرند این ها واقعا چیزهایی هستند که هموطنان مان می گویند به حق هست و باید این باید اصلاح شود . همین نمونه عزیزمان بحث جاده قدیم کاشان را که مطرح کردند همین آزادراه قم به کاشان یکی از دلایل ناایمن بودنش این است که آن جداکننده ی این آزادراه بوسیله گاردریل هست که این باید تبدیل به دیواره بتنی نیوجرسی بشود مطالبه جدی ما هم هست عزیزانمان در پلیس راه استان اصفهان با قوه قضائیه در اصفهان و رئیس کل دادگستری استان پیگیر هستند که حتما این مسیر باید بوسیله نیوجرسی جدا شود چون ما شاهد تصادفات بسیار بسیار سنگین در آن حوزه بودیم و هر جا هم که اگر راه نقص داشته باشد قطعا استحضار دارید که ما به این دستگاههایی که در این حوزه مسئولیت خودشان را انجام ندادند سهم تقصیر می دهیم بعنوان مقصر در تصادفات ، در حالی که بخشی از آنها هم به سازمان راهداری بر می گردد .