پخش زنده
امروز: -
مدیرعامل شرکت رویاسازان نوین کارآفرین درباره مراحل ساخت انیمیشن سفرهای سعدی گفت : این انیمیشن درباره سفرهای سعدی ، در دوران کرونا و با مفهموم امروزی تولید شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ خانم الهام نادری فرید، مدیرعامل شرکت رویاسازان نوین کارآفرین درباره مراحل ساخت انیمیشن سفرهای سعدی توضیحاتی داد.
سوال : تولیدات شرکت رویاسازان نوین کارآفرین صرفاً فقط به همین مجموعه ای که عرض کردم مجموعه بسیار جذاب سفرهای سعدی بازنمیگرده شما علاوه بر مدیریت شرکت به عنوان تهیه کننده هم آثار درخشانی دارید اما با توجه به تمرکزی که ما در آستانه روز بزرگداشت سعدی داریم به شکل اختصاصی درباره این تولید صحبت می کنیم در کنار اینکه پیشینه و تاریخچه ای از روند تولید را بفرمائید ؟
نادری : سفرهای سعدی برمیگرده به حدود ۱۲ سال پیش که طرح متعلق به صدا و سیمای شیراز بود ، دو تهیه کننده روی این کار کار کرده بودند متاسفانه به خروجی نرسیده بود. صدا وسیمای شیراز با توجه به فعالیتی که ما در حوزه انیمیشن داشتیم پیشنهاد این کار را به ما داد که من به علت اینکه هم شیراز را خیلی دوست دارم و هم سعدی را خیلی بیشتر از شیراز دوست دارم ، قبول کردیم این کار را با تیم و دوران کرونا هم دقیقاً این اتفاق افتاد یعنی از بهمن ماه سال ۹۸ که ما قرارداد را بستیم کرونا شروع شد ، اما خوب یکی از اتفاقاتی که در این کار افتاد این بود که همه بچه ها سرکار بودند چون همه در منزلها بودند ، نه تنها گروه تولیدمان گروه پیشکسوتان صدا هم خیلی با ما همکاری کردند و رقمهایی را دریافت کردند که در واقع می توانیم بگوییم هدایایی بود از طرف پروژه سعدی به این عزیزان. آقای تورج نصر که صدای ایشان برای انیمیشن ایران است و همه باهاشون خاطره داریم انیمیشن یک بخشی تصویر و یک بخشی صداست ما میخواستیم این پل ارتباطی بین دهه شصتی ها و دهه هشتادی ها و نودی ها با این صداهای خاطره انگیز حفظ شود ، به همین علت این بزرگواران منت گذاشتند و در واقع کار دوبله سعدی را هم انجام دادند و کار خدا روشکر ، کار با کیفیتی است و جزء پروژه های فاخر صدا و سیما شد و خیلی هم از طرف مخاطبانش مورد استقبال قرار گرفت من خودم همیشه فکر می کردم علاقمندی به این پروژه های ادبی در بین نسل جدید کمرنگ شده بعداً که دوستان در صدا و سیما یک پژوهشی انجام دادند ، جزء سریالهایی بود که علاقمند زیاد داشت که انشاالله فصل سومش هم قرار است برای تولید کلید بخورد .
سوال : بسیار عالی چه خبر خوشی اتفاقاً چند وقت پیش با آقای یاسر فرهادی هم که صحبت می کردم که گویا نقش سعدی را صدا پیشه گی کردند در این اثر انیمیشن خاطرات بسیار بسیار خوشی را داشتند عنوان می کردند می فرمودید ؟
نادری : آقای فرهادی صدای نویی را روی سعدی ما خیلی هم نگران بودیم که این اتفاق ممکن است حساسیتهایی را ایجاد کند کلاً چون کار کار جدیدی بود اولین بار بود که سفرهای سعدی پرداخته میشد یعنی مارکوپولوی شاعرهای ایران است خیلی جاها رفته و همیشه صدای سعدی یک صدای پخته سن بالایی بود ولی ما چون می خواستیم گروه جوان و نوجوان رادرگیرش کنیم با یک صدای جوان که صدای آقای فرهادی بود با یک بیان امروزی کار کردیم و خیلی مورد استقبال قرار گرفت و خیلی خوشحالیم که آقای فرهادی این پیشنهاد را دادند و ما وارد این حوزه شدیم .
سوال : اگر امکان دارد نقد و نظری هم با نگاه شما در روند اقتباس داشته باشیم البته عرض کنم که جناب عباس کریمی عباسی در مقام سرپرست نویسندگان تیم تولید سفرهای سعدی را همراهی می کردند هر فصل 13 قسمت تا این لحظه ۲۶ قسمت تولید شده اما در مورد روند اقتباس خانم نادری کار بسیار سختی است چه در حوزه پژوهش و چه در حوزه ادای دین حقیقی اون هم به شاعر بزرگی چون سعدی و اثراتی که می تواند بازتاب اون داشته های حکمی و معرفت بخش سعدی که فصل مهمی و نمودش را ما در سفرهایش می توانیم حس کنیم برای نسل جدید مخاطبان نوجوان و جوانان داشته باشد این را هم توضیح بفرمائید ممنون می شویم .
نادری : ما برای دادستان پردازی برای سعدی آمدیم به جای اینکه الفاظ و کلمات را امروزی کنیم مفهوم را امروزی کردیم و سعدی را برای اولین بار قهرمان داستانهای خودش کردند به جای اینکه سعدی روایت کند و حکایتهای خودش را بیان کند و در مقام راوی باشد این خیلی از طرف بزرگان ادبیات و دانشگاهیان برای ما سخت گرفته شد و فکر می کنم یکی از مشکلاتی که انیمیشن سراغ شاعران و نویسندگان بزرگ ایران نمی رود همین موضوع است که سخت گرفته می شود . در صورتی که سعدی که یک شاعری بوده که در زمان خودش زندگی میکرده ، سفر میکرده ،کوله بار خودش را خودش حمل می کرده و شرایط زندگی یک آدم معمولی بوده ابر قهرمان نبوده سعدی و یا قرار نبوده یک چیز ماورایی از سعدی اتفاق بیفتد سعدی یک انسانی بوده که قله ادب ایران است فکر می کنم دلیل اصلی که اقتباس در ادبیات در ایران رخ نمی دهد همین باشد که بسیار سختگیر هستند بزرگان ادبیات در حوزه های دانشگاهی به خصوص در روی داستانهایی که تیم های تولید می خواهند تولید کنند . این سختگیری ها است متاسفانه و هنوز راه حلی برای اینکه اینها را چگونه حل کنیم پیدا نشده است.