پخش زنده
امروز: -
رئیس کمسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث حمایت ها دو قسمت حمایت وجود دارد، یکی بحث حمایت از امنیت جانی ، مالی و شغلی گزارش دهنده است و یکی هم پاداش است .
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما: رادیو گفت و گو در برنامه رویداد با آقای موسی غضنفرآبادی رئیس کمسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفتگویی انجام داده است که به این شرح می باشد.
سوال: آقای غضنفرآبادی بالاخره مجلس شورای اسلامی یک ساز و کار مشخصی را ترتیب داد برای بحث حمایت از گزارشگران فساد ، برای سوال اول یک توضیح کلی بفرمایید تا من سوال دوم موضوعاتی مثل سوت زنی و این ها را هم پیگیری کنم و راجع به رقم پاداش گزارش دهندگان سوال کنم .
غضنفرآبادی: باید عرض کنم در بحث کلی طرح حمایت از گزارشگران فساد که انشاالله بزودی تبدیل به قانون می شود و مجلس تصویب کرده و شورای نگهبان هم بررسی کنند و تبدیل به قانون بشود در این طرح آنچه که مهم است یکی فرآیندهای دریافت گزارش است و نهاد هایی که پذیرنده گزارش است و همین طور گزارشگر و حمایت هایی که وجود دارد. در بحث حمایت هایی که وجود دارد دو قسمت حمایت وجود دارد، یکی بحث حمایت از امنیت جانی ، مالی و شغلی گزارش دهنده است و یکی هم پاداش است .
سوال: اگر می شود یک ابهامی هم مطرح بود در کنار این که پاداش چقدر است، بحث شفاف شدن اسامی و مشخصات این هایی که بالاخره یک دوره ای در مجلس یک ابهامی پیش آمد که باید از اسامی این ها هم اطلاع حاصل بشود .
غضنفر آبادی: در بحث البته باید در سوالی که شما فرمودید مقدار پاداش را باید عرض کنم بر اساس ماده ده ، میزان فسادی که کشف می شود در هر پرونده تا دو درصد دادگاه می تواند تصمیم بگیرد برای پرداخت تا دو درصد، یعنی از یک صدم یک درصد تا دو درصد یعنی در حقیقت این طور می شود تا دو درصد که می گوییم یعنی از یک صدم یک درصد تا دو درصد می تواند بر اساس میزان فسادی که اتفاق افتاده بگیرد، اما یک سقف گذاشته شده برای این موضوع که اگر مثلا یک پرونده ای میزان آن زیاد بود ، حداکثر از ده میلیارد تومان و بیست میلیارد تومان تجاوز نکند ده میلیارد تومان برای شخص حقیقی هست و بیست میلیارد تومان برای شخص حقوقی است، شخص حقیقی یعنی یک فرد، یک شخص؛ شخص حقوقی یعنی ممکن است یک موسسه ای باشد ممکن است موسساتی باشند تشکیل بشوند یا تشکیل شده باشند برای گزارش فساد، یعنی چارت داشته باشند ، تشکیلات داشته باشند برای این که فسادی را گزارش بدهند بنابراین سقف برای شخص حقیقی ده میلیارد و شخص حقوقی بیست میلیارد است.
در رابطه با آن که شما فرمودید اشخاصی که مشخصات شان ، آن خودش قانون جداگانه دارد و آنجا با توجه به این که خودش قانون دارد دیگر ما متعرض این نشدیم ما فقط و فقط از شخص گزارشگر ، یعنی قانون و یا طرح متعرض این شده و بیان کرده حمایت هایی که باید از گزارشگر یا گزارش دهنده صورت بگیرد .
سوال: ساز و کار تعیینش... مثلا یک فسادی گزارش می شود و یک تخلفی گزارش می شود وقتی این مبلغ حداکثر مثلا ده میلیارد تومان تعلق می گیرد که آن پول به خزانه برگشته باشد اگر می شود راجع به این ساز و کار نهایی شدن این پرداخت هم یک توضیح بفرمایید .
غضنفرآبادی: از درآمدهایی که از طریق این قانون ایجاد میشود در ماده ۱۲ پیش بینی شده آنجا ردیف مستقلی ایجاد بشود که هر سال دولت در آن ردیف مستقل از همین درآمدهایی که وجود دارد، چون جرایم اینجا وجود دارد، کسی که تخلف کند هم برگشت اموال است و بنا بر برگشت اموال جریمههای نقدی که صورت میگیرد از همان مبلغی را به اندازهای که مشخص میشود چه تعدادی گزارش میدهند، چه تعدادی یا چه مبلغی لازم است، یک ردیف مستقلی آنجا پیش بینی شده که از همان ردیف پرداخت میشود.
سوال : یعنی این لازم نیست که برود دادگاه و رای صادر بشود و پول برگردد... ؟
غضنفرآبادی: چرا.
سوال: این فرآیند که خیلی طولانی است.
غضنفرآبادی: بهرحال گزارش هایی که ارائه می شود باید صحت و سقمش بررسی شود و در دادگاه مورد رسیدگی قرار بگیرد اگر منتج به نتیجه شد و رای صادر شد در محکومیت فرد فاسد این می شود گزارش درست ، گزارش صحیح در همان رای که قاضی صادر می کند در همان جا میزان پاداش را هم مورد حکم قرار می دهد .