پخش زنده
امروز: -
مدیرکل دفتر نگهداری علائم و تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای: تجهیزات و تابلوهایی که در سطح راهها نصب میشود ، استاندارد و حافظ جان راننده و سرنشینان خودرو هستند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مهندس مجید صباغ زاده، مدیرکل دفتر نگهداری علائم و تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای میهمان برنامه راهبران در رادیو ایران بود و درباره فرآیند رسیدگی به خسارتهای وارده به ابنیه و علائم ایمنی راهها گفتگو کرد.
مجری: در مورد فرآیند رسیدگی به خسارتهای وارده به ابنیه و علائم ایمنی راهها و برعکس به کاربران جاده مطرح بکنیم خسارت که به تجهیزات راه وارد میشود نتیجه اش چیه و در مورد تجهیزات راه هم یک مقداری توضیح دهید؟
صباغ زاده: رانندگانی که در سطح راه رانندگی میکنند بایستی به یک وسیلهای با راه ارتباط برقرار کنند یعنی این که در رانندگی تصمیمهای درست و منطقی در محل در زمان مناسب بگیرند این فرآیند توسط علائم و تجهیزاتی که توی راه نصب شده به راننده اطلاعات لازم را میدهد مثال ساده اش فرض کنید شما توی یک مسیر آزاد راهی دارید حرکت میکنید به یک قوسی میرسید این قوس برای حرکت با یک سرعت مشخصی تعریف میشود تابلویی که نصب میشود به فرض مثال میگوید سرعت مجاز در این قوس ۸۰ کیلومتر در ساعت است .حالا فرض کنید که این تابلو وجود نداشته باشد و راننده بدون توجه به این سرعت هشتادی که به او ابلاغ میشود و به او هشدار داده میشود با سرعت بالاتری از ۸۰ حرکت میکند اگر سرعت حرکتی که راننده دارد و با آن رانندگی میکند بیشتر از آن حد مجازش باشد میتواند برای راننده خطرساز باشد و میتواند باعث واژگونی بشود میتواند دچار تصادف با رانندههای مسیر متقابلش بشود پس اگر این تجهیزات وجود نداشته باشد میتواند برای راننده خطراتی را داشته باشد این که میگویم راننده منظور وسیله نقلیه و تمام سرنشینانی است که در خودرو هستند تجهیزات و علائم که در سطحها راهها هستند به یک نوعی به رانندگان اطلاعاتی را میرسانند که راننده براساس آن اطلاعات بتواند رانندگی ایمنی داشته باشد، حالا هر کدام از اینها نقصی داشته باشند میتواند برای راننده داشته باشند حالا یک بخش از تجهیزات که تجهیزاتی هستند که در صورت خطای راننده جان آنها را حفظ میکند و یا خطرات را شدتش را کمتر میکند مثل سه فازهایی که در کناره مسیر یا در میانه مسیرها وجود دارد اگر در یک تصادفی یا به هر دلیلی بخشی از این سه فازها تخریب بشوند و یا دچار مشکل بشوند برای رانندگان بعدی میتواند یک عامل خطر باشد مثالهایی ناجور یا ناخوشایندی که ما در تصادفهای کل دنیا اتفاق افتاده میبینیم مثلا گاردریلها حفاظهایی فلزهایی که در سطح راه هستند براثر یک تصادفی تخریب میشوند تا زمانی که این بازسازی و اصلاح بشود میتواند خودش عامل خطر برای رانندههای بعدی باشد که متاسفانه در این تصادفات شدت جراحت اش بسیار شدیدتر خواهد بود بنابراین تنظیم و به روز رسانی و بهسازی و تعمیر و درست نصب کردن این تجهیزات بسیار مهم است و مهمتر از این که باید وجود داشته باشند تا راننده بتواند سفر ایمنی را داشته باشد.
مجری: این از پیامدها و نتایجی بود که در نتیجه خسارت به علائم و ابنیه جادهای اتفاق افتاده، اگر تصادفی در تجهیزات راهداری دلیل ان تصادف بود چه کار باید انجام داد؟
صباغ زاده: علائم و تجهیزاتی که در سطح راه عامل تصادف میشوند هم همکاران ما در بازدیدهای دورهای و بازدیدهای اضطراری از مسیر راه و هر گونه خطر و اشتباه موجود را سریع ساماندهی و اصلاح میکنند تا خدای ناکرده برای راننده اتفاقی نیافتد کمااین که ما در سامانه هایمان پذیرای تماسهای مردمی هستیم و بسیاری از مردم گزارشهایی را به ما اعلام میکنند که در فلان نقطه حفاظ تخریب شده و یا حفاظ نامناسب است یا تابلو دچار مشکل شده که اینها را ما همکاران در سطح وزارت کل راهداری و حمل و نقل جادهای استانها در اسرع وقت میروند تعمیرات را لازم انجام میدهند و اصلاحات لازم را انجام میدهند، اما اگر خدای ناکرده اتفاقی افتاد که ناشی از قصور همکاران ما درسطح راهها باشد دوستان میتوانند این موارد را از وزارت کل راهداری و حمل و نقل جادهای پیگیری کنند اعلام بکنند و مراحل قانونی اش را پیگیری کنند.
مجری: این که در چه صورتی راننده یا کاربر جادهای غرامت میگیرد یا در مقابل اش غرامت میپردازد؟
صباغ زاده: ببینید اگر که تصادفی اتفاق بیافتد و این تصادف باعث ایجاد خسارت به تجهیزات راه بشود راننده فرآیندی که باید طی کند به این صورت است وقتی تصادفی رخ داده میشود پلیس در محل حاضر میشود و یک کروکی تهیه میکند و مطابق با ان کروکی اگر خسارتی وارد شده باشد به تجهیزات راه طی مکاتبهای موارد به ادارات کل راه داری و حمل و نقل جادهای اعلام میشود و ادارات کل راهداری براساس قیمتهایی که در فهرست گاههای راهداری وجود دارد قیمتها را اعلام میکند اگر شخص بیمه باشد وسیله نقلیه اش که حالا عمده ماشینها و عمدهها وسایل نقلیه شان را بیمه شخص ثالث میکنند اگر وسیله نقلیه دارای بیمه شخص ثالث باشد مکاتبات با بیمه انجام میشود و بیمه هزینه خسارت را مطابق با ان چیزی که اعلام شده پرداخت میکند، اما بعضا مشاهده میشود که خسارتی که وارد شده از سقف تعهدات بیمه بالاتر است اگر به این صورت باشد قاعدتا شخصی که غرامت یا خسارتی را وارد کرده ملزم میشود به جبران مابقی و مابه التفاوت ان مبلغی که بیمه پرداخت کرده با عددی که بایستی پرداخت بشود پس اگر رانندگان دچار مشکل شدند و خسارتی را وارد کردند فرآیند اش به این صورت خواهد بود خلاصه اش این است که باید پلیس کروکی تهیه کند اعلام بکند به اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای و انها هم اگر بیمه باشد به بیمه معرفی میکنند اگر نباشد شخصی که خسارت وارد کرده آن را باید پرداخت کند
سوال: و بالعکس اش چه؟
صباغ زاده: اگر تجهیزات باعث ایجاد خسارت شده باشد این را پلیس اعلام میکند که این تجهیزات خسارت وارد کرده از طریق مراجع قضایی کسانی که خسارت دیدند مراتب را پیگیری میکنند حکم قضایی که صادر بشود پرداختهایی که لازم است انجام خواهد شد.
مجری: خسارتی که ایجاد میشود تخریب اموال دولتی محسوب میشود ان کسی که خسارت وارد کرده باید چطور جبران کند؟ شاید در یک جادهای این خسارت وارد کردن را دوربینها ثبتها نکردند یا دوربینی وجود ندارد ان موقع چطور میشود این خسارت را محاسبه کرد؟
صباغ زاده: اگر که بحث خساراتی که وارد میکند معمولا توی اتفاقاتی که میافتد دو حالت دارد یک تخریبی است که برخی از افراد انجام میدهند حالا به هر دلیلی ممکن است این حرکت را انجام بدهند که بعضا از دید دوربین و همکاران ما مغفول میماند و دور است که به هر حال اینها دارند خسارتی را به بیت المال وارد میکنند و متاسفانه بعضی از این خسارات باعث خسارتهای جانی هم میشود این بحث اش جداست و پیگیریهای قانونی و پیگیریهای انتظامی دارد که اگر بتوانند طرف را دستگیر کنند با او برخورد قانونی میکنند از بحث زندان دارد تا بحث جبران خسارت و برخوردهای دیگر، اما اگر با دوربین بتوانند کنترل کنند و اگر براثر تصادفی باشد که آن را هم خدمت تان گفتم.
یک چیزی که همه هموطنان ما باید بدانند تمام تجهیزات و تابلوهایی که در سطح راهها نصب میشود براثر یک استاندارد تعریف شده در کل دنیا نصب میشود و همه این علائم به نحوی دارند ارتباط برقرار میکنند با رانندهای که در سطح راه رانندگی میکند حفاظت از این تابلوها و نگاه کردن و تبعیت کردن از این تابلوها قاعدتا به نفع همه مردم ما خواهد بود رعایت اخطارها و التزامهایی که این تابلوها میدهند باعث میشود که حرکتهای ما حرکت ایمن باشد هم برای خودمان خوشایند خواهد بود هم برای هموطنانمان و به خصوص کسانی که چشم انتظار ما هستند که ما بناست که در چند ساعت آینده در خدمت شان برسیم پس خواهشم این است که پس به این تابلوها به عنوان یک راهنما نگاه کنند به عنوان یک حافظ جان راننده و سرنشینان نگاه کنند و سعی کنیم از ان تبعیت کنیم.