پخش زنده
امروز: -
سرپرست دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد لباس گفت: یکی از آن قسمتهای حوزه مد و مدگرایی، رسانه است و خصوصاً حالا در سالهایی که واقعاً اهمیت و جایگاه رسانه با گسترش شبکههای اجتماعی و فضای مجازی بیش از گذشته شده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما رادیو اقتصاد در برنامه روزی نو به گفتگو با آقای سجاد لطفی سرپرست دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد لباس پرداخته، جزئیات این گفتگو به شرح ذیل است:
مجری: صنعت مد و لباس با چه ظرفیتی و در کجا ایستاده و چه باید کرد؟
سجاد لطفی: صنعت مد و لباس ظرفیت بسیار بالایی دارد که از نظر اقتصادی بتواند کشور را کمک بکند خصوصا امسال که سال رشد تولید هست روی این صنعت که البته بهتر است که بگوییم هنر صنعت حوزه مد و لباس ظرفیت خیلی بالایی دارد. ولی واقعا این ظرفیت را دارد که باتوجه به سرمایههایی که ما داشتیم و هم اکنون هم داریم جالبه عرض کنم که یک سهم زیادی از مشاغل خانگی ما که توسط وزارت کار دارد دنبال می شود حوزه پوشاک است و این از خانهها میتواند دنبال بشود توسط خیلی از بانوان خانه دار ما یا آنهایی که اشتغال خانگی دارند تا بیاید به حوزه اصناف و آن تولیدات جنسی و به کارگاهها بکشد تا آنجایی که دیگر وارد حوزه صنعتی میشود بعد این زنجیره ظرفیت خیلی بالا دارد و میتواند پا به پای خیلی از صنایع و مشاغلی که ما از آنها به عنوان لوکوموتیو و پیشران اشتغال و صنعت یاد میکنیم حوزه نساجی و حوزه پوشاک ما در این رتبه و جایگاه و البته اولویت قرار بگیرد.
مجری: آیا کارگروه ساماندهی مد و لباس در ایران فارغ از آنچه که ما درباره چادر مشکی یا روسری و شال یا لباس بانوان در موقعیتهای مختلف خانمها و دختران ما در ایران لباسی که در منزل میپوشند لباسی که در میهمانیها و محل کار و جامعه، پارک و همه اینها متفاوت است یک چیزی را دیدم در رابطه با بچهها آیا ساماندهی مد و لباس در کشور به طراحی و دوخت لباس بچهها دخترها و پسرها تا به مدرسه برسند دارد؟
آقای لطفی: بله اتفاقا ما سه دوره پوشاک کودک و نوجوان تا حالا در کارگروه ساماندهی مد و لباس داشتیم توی سنوات قبلی و امسال هم خواهیم داشت حتی طراحیهایی شده که رویدادهایی را در حوزه دختران نوجوان داشته باشیم، اما این حوزهها متاسفانه یکسری ردههای سنی شما که به خیابان بهار اشاره کردید اتفاقا اخیرا وزیر فرهنگ هم به همین خیابان بهار یک اشارهای داشتند. واقعا هم در رصدها هست، ولی متاسفانه مقدار کاری که بایسته و شایسته است انجام نشده و ما همچنان میبینیم که خیابان بهار را به پوشاک داخلی میشناسید یا خارجی؟
مجری: میگویند خارجی، در حالی که بسیاری از فروشندگان اکراه ندارند که این ایرانیه، ولی نشان خارجی به آن زدیم.
آقای لطفی: بله همان ایراد فرهنگی که رهبر معظم هم به آن اشاره کردند که پوشاکی را میبینیم یا کالایی را میبینیم که میدانیم تولید داخل است، ولی تولیدکننده میداند که اگر بزند ساخت ایران یا حتی یک سری از تولیدکنندههای ما این قدر غیرت ملی دارند که میزنند با افتخار ساخت ایران و ما چنین نشان و نمادی را داشته و داریم، ولی میداند که اگر این را بزند خیلی از مشتریان خیابان بهار از او خریداری نمیکند و این یکسری موانع فرهنگی ماست که حتما روی اینها کار شده، ولی خیلی بیشتر از این باید کار بشود، چون واقعا به ذائقه مردم ما بستگی دارد و از آن طرف هم این که در رقابت با این ما هم اکنون خیلی طراحها و تولیدکنندگان حوزه کودک و نوجوان را هم داریم، ولی فکر میکنم یک بازه میان مدت باید طی بشود که اینها هم مثل خیلی از بخشهای ما که دارند عرض اندام میکنند در حوزه خانگی یا خصوصی. ما خدا را شکر هم اکنون دوزندهها و تولیدکنندههای صنعتی بزرگی داریم در شعب مختلف.
مجری:، ولی یک چیزی را ما نداریم البته من نمیدانم دبیرخانه و کارگروه، آیا تلویزیونهای کشورهای همسایه را دیدید مثل قطر، عمان، امارات عربستان حتی تلویزیون مصر، ولی واقعیت اش ما کم کاری کردیم، واقعیت این است که شما اصلا یک خطی از یک مستند استاندارد رادیویی و تلویزیونی میبینید در ایران؟ عمدتا گزارش است شما گزارش شفاهی میدید، کارشناسان گزارش شفاهی میدهند یعنی فقط ما کمتر میبینیم من باید بلند بشوم برم و یک پدیدهای را از نزدیک ببینیم یعنی دوره اش هم تمام شده، ما در این حوزه ساخت ذهنیت مردم خیلی کم کاری کردیم بعد میگوییم چرا درست نمیشود.
لطفی: بله عرض میکنم که ما دبیرخانه یک کارگروه هستیم که هم خود وزارت فرهنگ و ارشاد هم سازمان صدا و سیما هم وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهادهای فرهنگ ساز همه عضو این کارگروه هستند میخواهم بگویم که همه ما مسئولیم و میدانیم که دقیقا یکی از آن قسمتهای حوزه مد و مدگرایی، رسانه است و خصوصاً حالا در سالهایی که واقعاً اهمیت و جایگاه رسانه با گسترش شبکههای اجتماعی و فضای مجازی بیش از گذشته شده است.
مجری:، چون این صنعت یک سطح قابل توجهی از پول و ثروت را به خودش اختصاص داده عدد و رقمی دارید؟ و با توجه به این که ما به سمت رشد تولید برای پاسخ به نیازهای متنوع داخلی برای همه اقشار در همه استانها با همه تنوع فرهنگی و اقوام که در ایران داریم و از همه مهمتر این هر ایرانی چک بکند که اگر توی این صنعت دستی دارد چطور میتواند این را صادر کند؟
لطفی: حوزه صادرات خصوصاً در کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای منطقه به دلیل مشترکات فرهنگی ما این هم تا الان اقداماتی انجام شده منتها آن اقدامی، شما به ترکیه اشاره کردید جالب است که دولت ترکیه جاهایی زیرساختها را رفته و شاید شبیه آن تلاشی که سال گذ شته سازمان توسعه تجارت خیلی خوب انجام داد این خلاصه نقش را ایفا کرد که کشورهایی مثل روسیه، عراق، سوریه و جاهای دیگری که شاید شما هم اطلاعاتی داشته باشد میخواهم بگویم که آن زیرساختها و یا به عبارتی یک راه و یک خط را باید باز کرد و تا تولیدکنندگان ما بروند به آنجا و نقش آفرینی بکنند واقعا هم بازار خوبی دارد و ما این توانمندی را داریم و به عبارتی پوشاک ما خیلی هایش یک مزیت رقابتی دارد که این حتی میتواند به سراسر جهان برود و جایگاه خودش را پیدا بکند و آن نجابت و حیا که در فرهنگ ایرانی اسلامی ما آمیخته است و این را خیلی از کشورها شاید به حد کشور ما نداشته باشند و این میتواند دقیقاً مزیت رقابتی ما باشد در عرصه فشن و مد در سطح جهان.