پخش زنده
امروز: -
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات گفت :امارات شریک اول تجاری ما به لحاظ واردات است ،حجم مراوداتی سال ۱۴۰۱ حدودا ۲۲ میلیارد دلار حجم مبادلات ما با کشور امارات متحده عربی بوده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ رادیو: اقتصاد دربرنامه: پنجره اقتصاد با حضور آقای عرفان شاکری رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات درباره روابط تجاری بین ایران و امارات به گفتگو پرداخت
سوال: از فرصتهای روابط تجاری بین ایران و امارات بفرمایید؟
شاکری: چند وقتی است بحث روابط ما با کشورهای عربی در حال توسعه است و دارد برمی گردد به ریل قدیم خودش و حجم همکاریها انشالله روز به روز افزایش پیدا کند. امارات شریک اول تجاری ما به لحاظ واردات است و معمولا شریک سوم صادراتی محصولات ایران است. حجم مراوداتی که سال ۱۴۰۱، چون آمار قطعی هنوز در نیامده حدودا ۲۲ میلیارد دلار حجم مبادلات ما با کشور امارات متحده عربی بوده است از این رو مقصد واردات و صادرات اقصی نقاط دنیا است امارات به عنوان هاب منطقهای و مسیر ترانزیتی که رویش سالها کار و برنامه ریزی شده است و با توجه به روابط خوبی که دو کشور با یکدیگر طی سالیان دراز ایجاد کردهاند این مسیر در حال توسعه است این کلیت موضوع فی ما بین دو کشور.
سوال: عمده محصولاتی که از کشور امارات به کشور ما وارد میشود چیست؟
شاکری: الان حجم زیادی را روی بحث مواد اولیه کارخانجات، بحث نهادههای دامی و کالاهای اساسی تشکیل میدهد و از طرفی هم محصولات ثانویهای که در فرآیندهایی که در تولید استفاده میشود در داخل کشور به عنوان یک مسیر ترانزیتی از اقصی نقاط دنیا، امارات این مسیر را ایجاد کرده است که بتوانیم همکاری داشته باشیم. صادرات ما هم اگر بخواهیم تقسیم بندی کنیم محصولات کشاورزی، مواد غذایی، فرش، خشکبار که از قدیم بوده و به همه جای دنیا صادرات داریم حجم مشتقات پتروشیمی و معادن و صنایع ما هم حجم قابل توجهی را هم دارد. نکته دیگر این که قطعات کامپیوتر و لوازم کامپیوتری هم واردات زیادی از امارات به ایران داریم.
سوال: مدتی بود که روابط تجاری بین ایران و امارات یک مقدار ضعیف شده بود؟
شاکری: از سال ۲۰۱۴ که ما تقریباً ۴۰ میلیارد دلار با امارات مبادلات مالی داشتیم، رفته رفته تا سال ۲۰۲۰ روابط کاهش پیدا کرده بود و از سال ۲۰۲۰ دوباره احیا شد و تاثیر خودش را در روابط اقتصادی گذاشت و افزایش پیدا کرد.
سوال: صحبت خاصی اگر هست بفرمائید؟
شاکری: موضوع اصلی برنامه فکر میکنم راجع به توسعه صادرات است، پیشنهادی که ما از تریبون شما هم خواهش میکنیم مسئولین و شنوندگان عزیز متوجه کنند، توسعه صادراتی که همواره شعار اصلی کشور است بدون برنامهریزی دقیق روی هر کشور، هر نقطه و روی دسته بندی کالا اگر اتفاق نیفتد به آن شکلی که ما به دنبال یک توسعه صادرات معنادار هستیم اتفاق نخواهد افتاد. ما دو درصد سهم صادرات به منطقه را داریم یعنی در منطقه خودمان ما دو درصد سهم بازار صادراتی داریم این نشاندهنده این است که هر چیزی که از قدیم داشتیم داریم با همان مسیر قدیم پیش میبریم اگر ما مثل کشورهای دیگر که سالها پیشگام بودند مثل ترکیه و چین روی هر نقطه تمرکز نکنیم به طور مثال بازار صادراتی عراق همین جا نیازمندیهایش را داخل کشور تامین کنیم همین که بازاریابی تخصصی در آن منطقه مثلا خرمایی که در امارات صادر میشود با خرمایی که به عراق صادر میشود یا به آلمان صادر میشود ماهیتا متفاوت است اگر اینها را بتوانیم دسته بندی کنیم میتوانیم در این حوزه هم موفق شویم. اتاقهای مشترک، اتاقهای بازرگانی همواره به دنبال این مسیر هستند و هر کمکی از دستشان بر بیاید برای تصمیمگیری و تصمیمسازی و برای توسعه کسب و کار همه را در اختیار قرار خواهند داد.
سوال: یعنی الان سنگی جلوی پای بازرگانان نیست اگر بخواهند ورود کنند؟ مشکلاتی در این زمینه نیست؟
شاکری: چرا مشکلات نیست. مشکلات در بحث رفع تعهدات صادراتی، مزایایی که برای صادرات قبلا قائل میشدند و تخفیف و جایزه صادراتی بود همه رفته رفته کنار رفته است و در بحث واردات هم پروسه تخصیص ارز و پروسه بانکی همه روی اقتصاد تاثیر خودش را دارد. شما درد و دل صنعتگران را اگر دقت کنید بحث زیاد است، اما جالب است که راهکار هم دارند اگر بتوانیم این راهکارها را احصاء کنیم انشالله محقق میشود اتفاقاتی که باید بیفتد.
سوال: شما اگر به عنوان رئیس اتاق مشترک بازرگانی بخواهید راهکار خوبی بدهید چه راهکاری است؟
شاکری: راهکار خوب این است که در وهله اول اتحاد بین بخش دولتی و بخش خصوصی و کارآفرینان، اگر این اتحاد واقعی اگر همه سر یک میز تصمیمگیری کنند و روی محوری که تصمیمگیری شده نه برای ۶ ماه برای ۵ تا ۱۰ سال برنامهریزی منسجم اتفاق بیفتد مثل همه کشورهایی که این مسیر را طی کرده اند ما هم انشاالله در بحث اقتصادی آن طور که باید در قله قرار میگیریم.