پخش زنده
امروز: -
دوچرخهها از گذشته تغییر و تحولات زیادی داشته اند و تا امروز طراحی مختلفی روی آنها انجام شده است. اولین دوچرخه جهان با طراحی جالبی در سال ۱۸۱۷ ساخته شد.
به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما ، دوچرخهها از اوایل قرن ۱۹ یک وسیله مناسب برای حمل و نقل محسوب میشدند. طراحی آنها به گونهای منحصر به فرد بود و باعث میشد که افراد بتوانند عملکرد راحتی روی آن داشته باشند و مسافت طولانی را با سرعت بالا طی کنند.
آیا تا به حال فکر کرده اید که دوچرخه اولین بار در کجا ساخته شد و چه کسانی زودتر از همه از آن استفاده کردند؟ با ما همراه باشید تا تاریخچه دوچرخه را بررسی کنیم.
اولین دوچرخه را چه کسی اختراع کرد؟
دوچرخهها در طول ۲۰۰ سال گذشته تغییر و تحولات زیادی داشته اند که همه این تغییرات از سال ۱۸۱۷ آغاز شد.
"کارل وون درائیس"، فرد مهم و برجسته آلمانی یک وسیله دوچرخه مانندی را طراحی کرد که میتوان گفت اولین دوچرخه ساخته شده در طول تاریخ است. این وسیله با دو عدد چرخ از چوب ساخته شده بود و هیچ پدال، ترمز و زنجیر چرخی نداشت. فرد مورد نظر باید با ضربههای پای خود، چرخ را حرکت میداد. برای این وسیله نامهای متفاوتی از جمله اسب مصنوعی، ماشین و ... انتخاب کردند. پس میتوان گفت "درائیس"، پدر دوچرخه در طول تاریخ است.
چه زمانی فرمان دوچرخه اختراع شد؟
تا سال ۱۸۶۰ دوچرخه اختراع شده شبیه به دوچرخههای امروزی نبود. مخترعان فرانسوی به نام "پیر لالمنت"، "پیر میکاکس" و "ارنست میکاکس" روی ساخت دوچرخهها همراه با پدال کار میکردند.
طراحیهای اولیه به گونهای بود که یک عدد پدال به چرخ جلویی چسبانده میشد و شباهت به دوچرخههای امروزی داشت، اما تفاوت آن، این بود که چرخ جلو به طرز قابل توجهی از چرخ عقب بزرگتر بود. پدالهایی هم در قسمت جلوی دوچرخه قرار میگرفت. یک نشیمنگاه و یک دسته کوچک برای کنترل دوچرخه هم وجود داشت. این دوچرخهها کم کم برای مسابقههای رقابتی و سرعتی هم مورد استفاده قرار میگرفتند که به آنها boneshaker میگفتند.
چگونه boneshakerها روی طراحی دوچرخه اثرگذار واقع شدند؟
اگرچه این دوچرخهها شکل بهتری از دوچرخههای اولیه داشتند، اما حرکت دادن آنها باز هم کار سختی بود. ارتفاع نشیمنگاه به گونهای بود که اگر فرد زمین میخورد، آسیب میدید؛ بنابراین در سال ۱۸۸۵ یک طراح انگلیسی به نام "جان کمپ استارلی"، دوچرخهای ایمن به نام روور را طراحی کرد که پیشرفت بسیار بزرگی در طراحی دوچرخه در آن زمان محسوب میشد.
این دوچرخه دارای چرخهایی با سایز یکسان و یک زنجیر چرخ بود که در مسیر کوتاهی به ترمزها و لاستیکها ختم میشد و در واقع طرح زمینهای از طراحی دوچرخههای امروزی بود.
در سال ۱۸۹۰، دوچرخهها با این طراحی جزء آخرین مدها قرار میگرفتند. در سال ۱۸۸۹ دوچرخههای ایمنی نیز برای خانمها ساخته شد که دوچرخه سواری و جابجایی را برای آنها راحتتر کرد.
تک چرخها چه زمانی اختراع شدند؟
تک چرخها یعنی چرخهای یک چرخه که تا قبل از دوچرخهها وجود نداشتند. اولین طراحی برای تک چرخها در سال ۱۸۶۹ انجام شد که بر اساس طراحی دوچرخههای اولیه بود که چرخهای جلوی آنها بسیار بزرگ بود. این تک چرخها به سختی مورد استفاده قرار میگرفتند. علت آن هم این بود که فقط یک چرخ داشتند. حرکت دادن آنها نیاز به مهارت و تمرین داشت، زیرا حفظ تعادل برای شخص کار سختی محسوب میشد.
آیا دوچرخههای برقی انواع ارتقا یافته و ایمنی برای دوچرخههای امروزی محسوب میشوند؟
اولین دوچرخه برقی در ۳۱ دسامبر سال ۱۸۹۵ توسط یک شخص آمریکایی به نام "اوگدن بولتون" اختراع شد. در سال ۱۸۹۷ فرد دیگری به نام "لیبی" یک دوچرخه برقی اختراع کرد که یک موتور دوگانه الکتریکی داشت. کمپانی ژاپنی به نام یاماها هم اولین نمونه دوچرخههای برقی را در سال ۱۹۸۹ اختراع کرد. پیشرفت دوچرخههای برقی تا چند سال در برخی از کشورهای بزرگ همچنان ادامه داشت.
چه کسی دوچرخههای تاشو را اختراع کرد؟
تا اوایل قرن ۲۰ کسی در مورد دوچرخههای تاشو علاقهای نشان نداده بود تا اینکه مهندسی دانمارکی به نام "میکائیل پدرسن" اولین دوچرخه تاشو را در سال ۱۹۰۰ اختراع کرد.
این دوچرخه برای ارتش انگلستان استفاده میشد و ۶.۸ کیلوگرم وزن داشت و چرخهای آن ۶۰ سانتی متری بودند. اگرچه این دوچرخه برای ارتش ساخته شده بود، اما عموم مردم میتوانستند از آن استفاده کنند. شاید این طراحی به نوع خودش اولین طراحی از یک دوچرخه مدرن و مناسب بود؛ البته این دوچرخه تاشو نبود، اما میتوانستد آن را از وسط جدا کنند. حدوداً ۶۰ سال بعد یعنی در سال ۱۹۶۲ مدلهای دیگری از دوچرخههای تاشو روی کار آمد.
چند نوع دوچرخه وجود دارد؟
نمیتوان تعداد دقیقی برای انواع طراحیهای دوچرخه تا به امروز نام برد، زیرا بسیاری از برندها دوچرخههای مختلفی را در سراسر جهان ساخته اند. بعضی از رایجترین انواع آن ها؛ دوچرخههای کوهستان، دوچرخههای جاده ای، کروزر، تاندم، دوچرخههای بی ام ایکس و انواع دیگر میباشند.
این دوچرخهها برای محلها و آب و هواهای خاص طراحی شده اند. خوشبختانه شما میتوانید برای مسیرهای متفاوت از کمپانیهای مختلف، دوچرخههایی متناسب با نیاز خود را خریداری کنید.
صدها طراحی دوچرخه و برند متفاوت از آنها در سراسر جهان وجود دارند و هر سال به طور میانگین در اکثر کشورهای بزرگ بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون دوچرخه به فروش میرسد. دوچرخهها کاربردی محسوب میشوند و بدون آنها پیاده روی، استفاده از قطار، مترو و ماشین افزایش پیدا میکند که میتواند مضرات بسیاری را به محیط زیست وارد کند. دوچرخهها نه تنها دوست داشتنی هستند و استفاده از آنها راحت است، بلکه یک وسیله مناسب برای ورزش نیز محسوب میشوند.