پخش زنده
امروز: -
مدیرعامل گروه سایپا گفت: این گروه نخستین خودرو پلاگین هیبرید و الکتریکی (EV) را امسال به بازار عرضه میکند و در گام دوم محصولات داخلی سایپا مانند آریا به صورت هیبریدی عرضه خواهد شد.
سایپا؛ موتورسیکلت تولید میکند
آقای محمدعلی تیموری گفت: خط تولید موتورسیکلت در یکی از شرکتهای زیرمجموعه راه اندازی خواهد شد, از این رو در آیندهای نزدیک گروه سایپا میتواند موتورسیکلت مورد نیاز کشور با موتور هیبریدی را تولید کند.
وی ادامه داد: گروه خودروسازی سایپا سال گذشته، نخستین موتور سیکلت هیبرید را وارد کرد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اینکه خیلی از کشورهای همسایه و حتی کشورهای مانند روسیه که مورد تحریم واقع شدند، مشتاق هستند که صنعت خودرویی مشابه ایران داشته باشند، افزود: این هفته جلسه فشردهای خواهیم داشت تا بتوانیم برخی از محصولات گروه خودروسازی سایپا را به خطوط شرکتهای خودروسازی روسیه منتقل کنیم.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص کیفیت خودروهای تولید داخل گفت: در تلاش هستیم که کیفیت خودروهای این مجموعه را افزایش دهیم و در این مدت نیز اقدامات متعددی صورت گرفته است. سال گذشته ۶ هزار میلیارد تومان فروش لوازم یدکی داشتیم و سهم خدمات پس از فروش (گارانتی) از این عدد کمتر از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است این مهم نشان میدهد که کیفیت محصولات گروه سایپا رو به افزایش است.
وی با انتقاد از عملکرد برخی از مدیران خودروسازی که درآمد حاصله را به جای آنکه صرف توسعه محصول کنند تبدیل به سهام تودلی کردند و سرمایه گذاری صورت نگرفت، افزود: خودروساز موظف است از درآمدی که حاصل میشود به سمت توسعه محصول و ارتقا فناوری حرکت کند و حرکت غیر از این موارد باعث میشود که صنعت خودرو پیشرفت نکند.
تیموری اضافه کرد: برای جبران گذشته طرحهای متعددی تعریف شده که یکی از آنها ایجاد خط موتور است؛ به زودی سایپا سبد موتور از ۱۵۰۰ سی سی تا ۲۵۰۰ سی سی خواهد داشت؛ این مجموعه ۸۰ پرسنل دارد که ۴۰ نفر آنها مهندس هستند لذا زمانیکه فناوری وارد شود، بهره وری نیز افزایش خواهد یافت و تولید با شرایط بهتری انجام میشود.
وی با تاکید بر اینکه سیاست خودرویی باید به نفع جامعه باشد، گفت: تمام شرکتهای خودروسازی دنیا به سمت حذف آلودگی خودروها حرکت کردند از همین رو شرکتهای خودروسازی ایران هم نباید از این قاعده مستثنی شوند؛ لذا میتوان با هدف گذاری شهرهای پرجمعیت، به گونهای برنامه ریزی کرد تا سهم خودروهای هیبرید در آن بیشتر شود.
تیموری افزود: برای کاهش آلایندگی در شهرهای پرجمعیت چندین راه توصیه میشود که یکی از آنها واردات خودرو است، همان طور که قول داده بودیم اولین واردکننده خودرو در سال گذشته بودیم و اکنون بخشی از خودروها در گمرک، بخشی دیگر در مرحله بارگیری و بخشی هم در حال تولید است. با آنکه در شرایط سخت ارزی هستیم یک ریال از پول محصولات جاری را صرف واردات خودرو نکردیم و پول واردات خودرو از محلی غیر از محصولات جاری هزینه شده است چرا که نمیخواستم با واردات خودرو زنجیره تامین با مشکل نقدینگی روبرو شود.
پول قطعه سازان کمتر از ۱۰۰ روز پرداخت میشود
وی با اشاره به اینکه گروه سایپا، سال گذشته را با شرایط نسبتا خوبی پشت سر گذاشت، گفت: البته نمیگویم شرایط خیلی خوب بود، اما در مقایسه با دورههای گذشته وضعیت بهبود پیدا کرده بود؛ زمانی میتوان صحبت از شرایط ایده آل کرد که برگشت پول شرکتهای قطعه سازی ۶۰ روزه باشد، در گذشته پول قطعه سازان ۱۶۰ یا ۱۸۰ روزه پرداخت میشد، اما اکنون با تلاش بخشهای مختلف گروه سایپا این عدد به کمتر از ۱۲۰ روز رسیده و در آیندهای نزدیک به کمتر از ۱۰۰ روز خواهد رسید.
افزایش ۸۰ درصدی تولید محصولات تجاری
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه از سال گذشته توسعه خودروهای تجاری و حمل و نقل عمومی مورد توجه گروه سایپا قرار گرفته است، افزود: سال گذشته در تولید خودروهای تجاری رشد ۸۰ درصدی ثبت شده و سعی بر این است که امسال اکثر خودروهای تجاری را به سمت سی ان جی ببریم تا ضمن کاهش مصرف بنزین به کاهش آلایندگی هم کمک کنیم.
تا سال ۱۴۱۰ خودروهای سایپا پاک میشود
تیموری افزود: سیاست گذاری گروه خودروسازی سایپا بر این است که تا سال ۱۴۱۰ خودروهای پاک و سبز را روانه بازار کند و از مصرف سوخت بنزین بکاهد؛ ما در برههای صادرکننده بنزین بودیم، ولی اکنون واردکننده بنزین شده ایم و قطعا این موضوع به تبلیغات اشتباه برمی گردد، خودروی بنزینی تبدیل به سرمایه شده است.
وی گفت: زمانیکه قیمت خودرو در بازار و کارخانه تفاوت قابل توجهی دارد، صف خرید شکل میگیرد و خیلی از افراد یکدیگر را تشویق میکنند تا برای خرید خودرو و آزمون شانس خود ثبت نام کنند.
تیموری با تاکید بر اینکه ضرورت دارد تا ۵ سال آینده حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد خودروهایی که در شهرهای بزرگ تردد میکنند، سبز شوند تا از میزان آلایندگی شهرها کاسته شود، افزود: تمام سعی ما بر این است که با استفاده از توان مهندسی کشور و شرکتهای دانش بنیان به سمتی برویم که محصولات گروه خودروسازی سایپا در رده محصولات سبز و کم آلاینده قرار گیرد.
وی با بیان اینکه گروه خودروسازی سایپا سال گذشته، نخستین موتور سیکلت هیبرید را وارد کرد، گفت: خط تولید موتورسیکلت در یکی از شرکتهای زیرمجموعه راه اندازی خواهد شد از اینرو در آیندهای نزدیک گروه سایپا میتواند موتورسیکلت مورد نیاز کشور که موتور آن هیبرید خواهد بود را تولید کند.