پخش زنده
امروز: -
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی: در این سازمان بیش از ۱۴۰ هزار نفر همکار در سه حوزه متنوع بیمه، درمان و اقتصادی داریم که این هم اهمیت نیروی انسانی و هم پیچیدگی کار در سازمان تأمیناجتماعی را نشان میدهد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی در مراسم گرامیداشت روز منابع انسانی گفت: امروز دیگر همه میدانند که در کنار سازمان، ساختار و نهاد، کارگزار و نیروی انسانی از چه اهمیت بالایی در مسیر تحقق اهداف برخوردار است و به همین خاطر منابع انسانی نقش جدی در انجام صحیح مأموریتها در هر سازمان دارد.
آقای میرهاشم موسوی افزود: در شرایط استاندارد ۸۰ درصد تکالیف باید بر عهده قواعد و ساختار باشد و ۲۰ درصد بر عهده کارگزار؛ اما در حال حاضر این نسبت برقرار نیست.
وی گفت: اگر ما در سازمان تأمیناجتماعی به دنبال تحول هستیم، زیرساختیترین مساله در این زمینه، توجه به نیروی انسانی است و مدیریت منابع انسانی باید مهمترین اولویت ما باشد.
آقای موسوی افزود: اگر مدیریت ما در حوزه منابع انسانی درست باشد، بالطبع محصولات و نتیجه آن مطلوب خواهد بود و این نتایج خوب در نهایت به نفع سازمان و مخاطبان و ذینفعان این سازمان خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه مدیریت منابع انسانی سازمان تأمیناجتماعی، علاوه بر توجه به مؤلفههای عمومی این حوزه؛ باید برخی موارد را به اقتضای مأموریتهای خاص سازمان تأمیناجتماعی در اولویت قرار دهد، از «تنوع خدمات» بهعنوان یکی از ویژگیهای خاص مأموریتهای تأمیناجتماعی نام برد و گفت: ما در سازمان تأمیناجتماعی بالغ بر ۱۴۰ هزار نفر همکار در سه حوزه متنوع بیمه، درمان و اقتصادی داریم که این هم اهمیت نیروی انسانی و هم پیچیدگی کار در این سازمان را نشان میدهد که این گروه از همکاران خدمات بسیار متنوعی را به مخاطبان و ذینفعان ارائه میکنند.
آقای موسوی با اشاره به شعار سال و فعالیت سازمان تأمیناجتماعی در حوزه اقتصادی، بر نقش منابع انسانی این حوزه در تحقق شعار مهار تورم و رشد تولید اشاره کرد و تصریح کرد: رفع مشکل ناترازی منابع صندوقهای بازنشستگی، یکی از مهمترین اقدامات موردنیاز برای مهار تورم است و این نیروی انسانی است که میتواند این ناترازی منابع را مدیریت کند و به سرانجام برساند، یعنی اگر ناترازی منابع را مهمترین مؤلفه دخیل در تورم میدانیم، باید کارهایی در حوزه توسعه منابع انسانی به منظور مدیریت کسری نقدینگی انجام دهیم.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با توجه به وسعت فعالیت این سازمان و با تأکید بر گستردگی فعالیت حوزه منابع انسانی، از «تمرکز بر چالشها» بهعنوان یکی دیگر از اولویتهای حوزه مهم منابع انسانی نام برد و گفت: با توجه به گستردگی و تنوع خدمات، باید از نگاه تکبعدی و خطی در معاونت منابع انسانی پرهیز شود.
وی افزود: چالشهای موجود در سازمان تأمیناجتماعی و خصوصاً در حوزه منابع انسانی به نحوی است که مدیریت آنها با نگاه خطی ممکن نیست، بلکه یک نگاه همهجانبه با فهم مشترک و متعامل و با تمرکز راهبردی روی مسائل و چالشها لازم است.
آقای موسوی گفت: شرایط سازمان تأمیناجتماعی به نحوی است که اگر در کنار توجه به مؤلفههای عمومی مدیریت منابع انسانی، تمرکز راهبردی روی چالشها نداشته باشیم، به توسعه منابع انسانی نمیرسیم.
وی با اشاره به اینکه پایداری منابع انسانی نیز خود یک موضوع بسیار مهم است، افزود: ناپایداری منابع تنها مربوط به منابع مادی نیست، بلکه خود نیروی انسانی یک منبع بسیار مهم در هر سازمان است و اگر ناپایداری منابع یکی از چالشهای سازمان تأمیناجتماعی است، این ناپایداری در بخش نیروی انسانی هم مطرح است و باید به آن توجه کرد.
آقای موسوی گفت: دانشافزایی و نظام ارتقای عادلانه و منصفانه، عواملی هستند که پایداری منابع را به دنبال میآوردند.
وی با اشاره به اینکه اگر قرار است چالشهای مربوط به حوزه منابع انسانی رفع شود، یکی از الزامات اساسی مدیریتی آن توجه به «هماهنگی» است، افزود: «هماهنگی» در میان مؤلفههای مدیریتی نقشی مانند نخ تسبیح دارد، بسیاری از چالشهای سازمانی با هماهنگی رفع میشود و از جمله شفافیت و فرآیند تصمیمگیری درست را به دنبال دارد.
آقای موسوی از «تصمیمگیری بموقع» بهعنوان عامل مهم دیگر در مدیریت سازمان نام برد و گفت: گاهی در یک سازمان همه زمینههای مورد نیاز برای تصمیمگیری را تدارک میکنیم، اما در نهایت تصمیم نمیگیریم. نگرانیها نباید مدیر را به جایی برساند که نتواند تصمیم بگیرد و این موضوع بسیار حائز اهمیت است. فرآیند مطول تصمیمگیری آثار منفی بسیار زیادی روی سایر مؤلفههای سازمانی دارد.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی، «تکریم» را عامل مهم دیگر در حوزه منابع انسانی دانست و افزود: امروز اگر به دنبال توسعه منابع انسانی هستیم، باید تکریم را نیز در دستور کار قرار دهیم. تکریم البته همیشه مادی و مالی نیست، بلکه گاهی یک تشکر ساده میتواند به معنای تکریم همکاران باشد. اگر در مقام بندگی، تکریم به معنای شکرگذاری از خداوند است، در مقام کار و همکاری نیز تشکر و سپاسگزاری از یکدیگر میتواند به معنای تکریم باشد.
آقای موسوی با تأکید بر اینکه اگر سازمان تأمیناجتماعی به موفقیتی رسیده است، این توفیقات مرهون تلاشهای جانانه و ایثارگرانه نیروی انسانی سازمان است، تصریح کرد: در یک سال گذشته اتفاقات خوبی در حوزه منابع انسانی سازمان تأمیناجتماعی رخ داده است که از آن جمله میتوان از برگزاری آزمون استخدامی و برقراری فوقالعاده ویژه و توسعه خدمات رفاهی نام برد که ان شاء الله با یک رویکرد تحولی توسعه این اقدامات در دستور کار قرار بگیرد.
گفتنی است، در پایان این مراسم از کتاب مجموعه آییننامهها، ضوابط و دستورالعملهای معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تأمیناجتماعی رونمایی شد.