سردرگمی مالکان خودروی فرسوده در طرح جایگزینی خودرو
مالکان خودروی فرسوده در طرح پیش فروش خودروی فرسوده شرکت کرده اند, ۲۷ اسفند پیامی برای برندگان ارسال شد که خودروی خود را تا ۲ ماه آینده تحویل مراکز اسقاط دهند اما تاکنون امکان تحویل مقدور نشده است.
به گزارش خبرنگار گروه صنعت
خبرگزاری صدا و سیما، تعدادی از متقاضیان طرح جایگزینی خودروی فرسوده، از عدم امکان تحویل خودروی فرسوده به مراکز اسقاط و دریافت نکردن گواهی اسقاط خودرو خبر داده اند.
یکی از متقاضیان در گفتگو با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صداو سیما، گفت: سال گذشته در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده شرکت کردم و برنده شدم؛ ۲۷ اسفند پیامکی مبنی بر اسقاط خودرو فرسوده برایم ارسال شد, ۱۴ فروردین به منظور اسقاط خودرو به مراکز مراجعه کردیم که اعلام کردند سایت بسته شده و هنوز هم سایت بسته است ضمن اینکه مالکان خودروی فرسوده ۲ ماه بیشتر زمان برای فرسوده کردن ندارند.
بدین منظور به سراغ انجمن مراکز اسقاط، وزارت صمت و ستاد حمل و نقل سوخت. رفتم؛ در گام نخست موضوع را از دبیر انجمن مراکز اسقاط پیگیری کردم آقای احمدی در این باره گفت: بحث خروج خودروهای فرسوده در کشور از سال ۱۳۸۵ به منظور کاهش آلودگی هوا، مصرف سوخت و کاهش تصادفات جادهای مطرح شد؛ پس از آن مراکز اسقاط و بازیافت با هزینه کاملا شخصی وارد این حوزه شدند و تا سال ۹۳ با بهترین سرمایه گذاری کار را پیش بردند، تا جایی که شاهد بودیم در سال ۹۳ حدود ۳۵۰ هزار خودرو از چرخه حمل و نقل خارج شد و انقلابی در صنعت اسقاط و بازیافت صورت گرفت.
وی ادامه داد: متاسفانه پس از سال ۹۳ شاهد این بودیم که مسئولان نگاه ویژهای به این موضوع نداشته اند و واردات خودرو که یکی از مهمترین موضوعات در خروج خودروهای فرسوده بود از روند اجرایی خارج شد و تاکنون همچنان بحث واردات خودرو اجرایی نشده است.
دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران به ازای هر خودرویی که وارد چرخه یا هر خودرویی که وارد کشور میشد، باید ۴ تا ۸ خودرو فرسوده از چرخه خارج میشد.
احمدی گفت: بعد از سال ۹۳ آمار خروج خودروهای فرسوده کاهشی شد و اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداد، به طوریکه تا سال گذشته، پیگیریهای ویژهای هم در این زمینه داشتیم؛ با توجه به اینکه واردات خودرو را نداشتیم، موضوع جایگزینی خودرو از اویل سال گذشته با توجه به قانون بودجه ۱۴۰۱ انجام شد، اما با تاخیر، به طوری که از ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۱ این موضوع اجرایی شد که خودروساز مکلف شده بود ۱۰ درصد خودروهای پیش فروش شده را به مالکان خودروهای فرسوده تخصیص میداد.
وی افزود: ۲ ماه برای اسقاط و ارائه گواهی در نظر گرفته شد، مالک خودروی فرسوده باید در این دو ماه خودروی خود را تحویل مراکز اسقاط دهد، و این مراکز عملیات اسقاط را انجام و حواله آن را تحویل خودروساز دهند که مالک خودروی فرسوده بتواند از طرح جایگزینی خودرو فرسوده استفاده کند.
احمدی با اشاره به اینکه بعد از این مدت، با توجه به اینکه تعداد برندگان ثبت نامی اعلام نشد، گفت: از ۱۰ بهمن ۱۴۰۱، با توجه به تصویب قانون ساماندهی باید ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت از زیر نظر وزارت راه به زیر نظر وزارت صمت میرفت باید برنامه ریزی ویژهای در این خصوص انجام میشد، اما متاسفانه از ۱۰ بهمن سامانه ستاد حمل و نقل سوخت از دسترس خارج شد و با پیگیریهای ما اعلام کردند با توجه به تصویب قانون ساماندهی، دیگر نمیتوانند خدمات ارائه دهند و این موضوع باعث شد که بیشتر مالکان خودروی فرسوده ضرر کنند.
دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور افزود: موضوع دیگر این بود که غیر از طرح جایگزینی، مراکز با هزینه شخصی، خرید خودروی فرسوده را انجام میدهند؛ وقتی خودروی فرسوده از چرخه خارج میشود، یک گواهی ارائه میشد که این گواهی در بحث شماره گذاری تخصیص پیدا میکند، اما اکنون سایت مراکز انتقال گواهی به تولیدکننده بسته و موجب شده سرمایه مراکز اسقاط مسدود شود و هیچ خریدی نمیتوانند انجام دهند.
احمدی اضافه کرد: طرح جایگزینی، طرح خاصی بود که اتفاق افتاد، اما تداوم نداشت؛ متاسفانه اکنون ۴ دوره است که اسامی برندگان خودروهای فرسوده اعلام نمیشود و پیگیریهایی که انجام شده، میگویند اسامی به ستاد حمل و نقل سوخت داده شده، اما ستاد این اسامی را اعلام نکرده است.
در گام بعدی، به سراغ رئیس ستاد حمل و نقل و سخت کشور رفتم، آقای احمدی فینی میگوید: در قالب ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو که اصلاحیه آن در دی ماه سال گذشته ابلاغ شد، مقرر شد مسئولیت اسقاط کشور با وزارت صمت باشد.
طبق تبصره یک ماده ۸ قانون ساماندهی صنعت خودرو، دولت موظف است ساز و کار و تسهیلات لازم برای جایگزینی خودروهای فرسوده با خودرو نو را فراهم کند.
آقای امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما, گفت: دی ماه ۱۴۰۱ اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت خودرو ابلاغ شد؛ در ماده ۱۰ آن مقرر شد کار گواهی اسقاط از سامانه ستاد مدیریت سوخت به وزارت صمت منتقل شود.
وی افزود: پیرو این اتفاق وزارت صمت تصمیم گرفت سامانه جامعی را طراحی کند که علاوه بر صدور گواهی اسقاط، کار مربوط به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی مانند تاکسیها و اتوبوسها را انجام دهد؛ همچنین مقرر شده که اقدامات لازم برای طرح یک و نیم درصد هم در این سامانه انجام شود.
قالیباف اضافه کرد: طرح یک و نیم درصدی که (برای مواقعی که گواهی اسقاط خودرو نیست) طبق قانون باید در صندوق توسعه صنایع پیشرفته وارد میشد که حال به صورت تسهیلات به دارندگان خودرو فرسوده تعلق خواهد گرفت.
سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه اسفند گذشته کار طراحی این سامانه انجام شد، گفت: اکنون خبر خوب این است که هفته آینده کسانی که در قرعه کشی ۱۴ گانه سال گذشته و سال قبل از آن، در قالب طرح جایگزینی خودرو فرسوده شرکت و پیامک دریافت کرده اند، میتوانند به سامانه nnhk.ir مراجعه کنند و کار صدور گواهی اسقاط را در آن سامانه انجام دهند.
به گفته وی، در آینده این سامانه به عنوان سامانه مرجع برای نوسازی و جایگزینی خودرو فرسوده عمل خواهد کرد.
گزارشی از فائزه شعبانی اصل خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما
اول اینکه پول ما حروم نبوده که این ماشین رو خریدم
دوم اینکه ماشین فرسوده ارزش لاشه معنی نداره
سوم ایران خودرو ماشینشو به روز حساب میکنه ولی فرسوده به قیمت سال گذشته
چهارم اردیبهشت قیمت خودرو تغییر میکنه که مراکز اسقاط میگه بیا تحویل بده تا ارزون بخره وگرون بفروشه.وهیچ مسول بی از وزرات صمت حاضر به پاسخ گویی نیست
در حالیکه می توانستیم خودرو را در بازار به قیمت 135 میلیون بفروشم و سپس در طرح یکپارچه شرکت می کردیم و نهایت 6 ماه بعد صاحب ماشین می شدیم