چالشهای صنعت خودرو؛ کمبود نقدینگی و قیمت گذاری دستوری
به گفته کارشناسان صنعت خودرو، اگر قیمت گذاری دستوری حذف شود و نقدینگی خودروسازان افزایش یابد، میتوانیم شاهد رونق در صنعت خودرو باشیم.
به گزارش خبرنگار گروه صنعت
خبرگزاری صدا و سیما؛ "تولید ۳ میلیون خودرو در سال" این خبری بود که سال گذشته وزیر صمت اعلام کرد. در برنامه کوتاه مدت فاطمی امین، آمده است که تولید خودروسازان باید به ۳ میلیون خودرو در سال و صادارت آن به یک میلیون دستگاه برسد؛ این در حالی است که تعداد تولیدات ایران خودرو و سایپا به همراه دیگر خودروسازان کوچک کشور در سال هزار و چهارصد، ۹۶۳ هزار و ۱۷۹ خودرو بود که مطابق آمارهای رسمی منتشر شده وزارت صمت، این آمار با افت ۲.۹ درصدی در مقایسه با سال ۹۹ (تولید ۹۹۱ هزار و ۶۹۸ دستگاه خودرو) همراه شده بود.
سال ۱۴۰۱ که شاهد افزایش تولید خودرو بودیم، خودروسازان توانستند یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه تولید کنند؛ این در حالیست که قرار بود تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو برسد.
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن قطعهسازان خودرو با بیان اینکه یکی از اصلیترین چالشها در صنعت قطعه سازی، کمبود نقدینگی و به تبع آن افزایش مطالبات قطعه سازان است، گفت: در چند سال اخیر متاسفانه خودروساز سفارش به قطعه ساز میداد، اما پرداختیها با تاخیر انجامی میشود در حالیکه پرداختیها باید به موقع صورت گیرد تا قطعه ساز بتواند افزایش تولید داشته باشد.
رئیس انجمن قطعهسازان خودرو با بیان اینکه پرداخت به موقع معوقات قطعه سازان، موجب افزایش تولید میشود، گفت: قرار شده است که تولید خودرو به بیش از یک میلیون و نیم میلیون دستگاه برسد، برای رسیدن به این افزایش تولید، نیاز است که قطعه با سرعت بیشتری تولید شود و زمانی که قطعه تولید شود میتوان تولید خودرو بیشتری داشت؛ اگر طلب قطعه ساز به موقع تسویه نشود تولید فعلی را از دست خواهیم داد.
به گفته نجفی منش، اگر این تسهیلات به موقع پرداخت نشود علاوه بر مشکلاتی که برای تولید ایجاد میکند، منجر به نارضایتی کارکنان این صنعت به دلیل تأخیر در پرداخت حقوق آنها میشود و در نهایت نتایج منفی به همراه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه چالشهای صنعت خودرو، نقدینگی، قیمت گذاری دستوری خودرو و مطالبات قطعه سازان است، گفت: تا زمانی که قیمت خودرو دستوری محاسبه میشود زیان خودروسازان افزایش مییابد، باید قیمت گذاری آزاد و به دست خودروساز صورت گیرد تا شاهد تک نرخی شدن آن باشیم. علاوه بر کمبود نقدینگی، نوسانات نرخ ارز نیز تاثیر منفی در بازار قطعه و خودرو داشته و فعالان این حوزه را با مشکل مواجه ساخته است.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که تولید ۳ میلیون دستگاه با رفع موانع تولید از جمله قیمت گذاری دستوری، رفع انحصار، آزادسازی قیمتها محقق خواهد شد؛ اما این هدف میتواند بخش زیادی از ظرفیتهای کشور را به خود مشغول کند.
گزارش از فائزه شعبانی اصل خبرنگار حوزه صنعت خبرگزاری صدا و سیما