پخش زنده
امروز: -
عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران با تاکید بر اینکه شهروندان برای شکایت از گرانفروشی و یا کم فروشی اصناف باید فاکتور و رسید پرداخت داشته باشند، تصریح کرد: مردم از طریق سامانه ۱۲۴ میتوانند از اصناف متخلف شکایت کنند.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما رادیو اقتصاد در برنامه شغل آزاد (اصناف) در گفتگو با آقای حمیدرضا رستگار عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران، رسیدگی به تخلفات اصناف را بررسی کرده است.
سوال : چه جرایمی به طور کلی جزو مواردی است که اصناف بابت آن پلمپ می شوند ؟
رستگار: بر اساس قانون نظام صنفی تمام واحدهای صنفی اعم از توزیعی، خدماتی و خدمات فنی موظف هستند که پروانه کسب صنفی دریافت کنند یعنی در آن شغلی که می خواهند فعالیت کنند باید صلاحیت ایجاد آن شغل و انجام خدمات و یا توزیع را داشته باشند و اگر واحد صنفی بدون دریافت مجوز اقدام به کسب و کار کند در ابتدا اخطاری توسط اتاق اصناف یعنی بازرسین اتاق اصناف و اتحادیه های مربوطه به آن واحد صنفی داده میشود و ظرف ۷۲ ساعت مسئول آن واحد صنفی موظف است که بیاید تشکیل پرونده دهد و بر اساس قانون آن روال عادی را طی کند . اگر استنکاف کند و یا این که به هر دلیلی نیاید آن واحد صنفی توسط پلیس اماکن با اخطاری که قبلا داده شده تعطیل میشود اما در صورت تخلف کاری احیاناً شامل کم فروشی، مغایر فروشی یا گران فروشی می شود یا کالایی که عرضه میکند این کالا خارج از سیستم توزیع باشد یعنی دارای شناسه و کدکالا باشد شناسه ای که باید انواع و اقسام کالاها داشته باشند یا کالایی که توزیع میکنند قیمتی برای این کالا مشخص نکرده باشند یعنی درج قیمت جزو کارهایی است که واحدهای صنفی حتماً باید انجام دهند و موضوع بعدی این است که اگر احیاناً کالایی را توزیع کنند و فاکتوری برای آن کالا صادر نکنند در صورت شکایت خریدار کالا و یا اینکه فردی که خرید کرده است اگر شکایتی به بازرسان ما داشته باشند آن واحد صنفی ابتدا اخطار می گیرد و فراخوان میشود برای توضیح دادن اگر پاسخی نداشته باشد و کالایی را که فروخته دارای فاکتور نباشد بر اساس قانون است این ها به تعزیرات حکومتی معرفی میشوند و روال قانونی این فرایند را طی می کند .
سوال : به موضوعی اشاره فرمودید مغایر فروشی اینکه مثلا مجوز کسب و کاری را میگیرند اما مغازه ای که باز می کنند کالای دیگری را به غیر از آنچه که مجوزش را گرفتهاند به فروش میرساندند منظور همین است؟
رستگار : بله
سوال : در کنارش دیده می شود مثلاً فرض کنیم یک مغازه ای کسب و کارش در مورد سبزیجات است اما می آید در کنار آن کالا های دیگری هم می فروشد مثلاً کالاهای سوپرمارکتی آیا این هم مغایر فروشی محسوب می شود ؟
رستگار: ما در تهران ۱۳۵ اتحادیه توزیعی، خدماتی، خدمات فنی داریم . این اتحادیه ها بر اساس ضوابطی که در صدور پروانه کسب دارند برای افراد مختلف در رستههای خاص امکان دارد این رسته تخصصی باشد یا در یک صنف خاص باشد پروانه کسب صادر میکنند، فردی که در رسته خاص و اتحادیه خاص فعالیت دارد این فرد نمیتواند همه جور کالایی را بیاورد و توزیع کند قطع به یقین چون اتحادیه های مختلف این خدمات مختلف را می دهند اگر کسی بخواهد در تمام موضوعات فعالیت کند چنین چیزی امکان ندارد و بنابراین هر کس در حرفه خودش و در اتحادیه و رسته خودش باید فعالیت داشته باشد این موضوع مغایر فروشی بعضاً بعضی از کالاهایی است که شبیه به یکدیگر است ولی از نظر کیفیت یا از نظر استاندارد میبینید که آن کالا تفاوت هایی را با هم دارند، بحث مغایر فروشی اینجا پیش میآید که کالایی غیر از آن کالایی که فردی که خریدار است به ایشان داده شود که بعد مشخص شود که این کالا کالایی بوده که خریدار یا بر اساس فاکتوری که صادر شده کالایی مغایر داده شده است .
سوال : به کم فروشی و گرانفروشی، عدم درج قیمت و صدور فاکتور هم اشاره فرمودید اینها به هر حال از سوی مردم گزارش میشود . مردم چطور میتوانند شکایت هایشان را برسانند به صنوف و گاهی هم این شکایت از سوی مردم شنیده میشود که میگویند ما گزارش دادیم ولی آن طور که باید اقدام نشد و برخوردی که ما میخواستیم متناسب با برخوردی که با ما شده بود از سوی مغازه یا بنگاه اقتصادی اتفاق نیفتاد و فقط تذکر دادند ، چه قوانین و چه مسیری را طی میکند که این شکایت مردمی بتواند منجر به پلمپ واحد شود و بتواند آن جرائم در نظر گرفته شده را مراحلش را طی کند ؟
رستگار : مهمترین موضوعی که باید شهروندان توجه کنند، واحد صنفی که فعالیت می کند حتماً باید مجوز کسب و کارش را دریافت کرده باشد یعنی صلاحیت ایجاد آن شغل را داشته باشد و آن مجوز کسب و کار قطعاً باید واحد صنفی موظف است در محل رویت دید مردم قرار دهد یعنی این جزو وظایف آن واحد صنفی است بعد از اینکه واحد صنفی این کار را انجام داد ، نکته مهم این است که هر کالایی را که می فروشد یعنی شهروندان عزیز خرید که می کنند حتماً فاکتور خرید دریافت کنند این فاکتور خرید می شود سند و رعایت قانونی که باید از طرف واحد صنفی انجام شود و این سند میشود به عنوان سند مطالبهگری خریدار و مراجع ذیصلاح و مراجع رسیدگی کننده به شکایت وقتی می توانند ورود پیدا کنند که سندی داشته باشند یعنی فاکتور خرید داشته باشند و مهم تر از آن بحث رسید آن پولی است که به آن واحد صنفی پرداخت میکنند و اگر این دو موضوع یعنی رسید پرداخت پول حالا میتواند از طریق سیستم دستگاه پوز باشد یا اگر به صورت نقدی است از نظر قانون واحد صنفی موظف است آن مبلغ را که دریافت می کند در فاکتور فروش قید کند که این مقدار به صورت نقدی یا چک یا با دستگاه های دریافت مبالغ توسط واحد صنفی انجام میشود جز اسناد و مدارک هستند.
سوال : مردم باید مدرکی دستشان باشد که بتوانند ثابت کنند کم فروشی و گرانفروشی بوده یا مغایرت بوده یا به هر دلیل باید یک مدرک محکم ارائه کنند که این می تواند از فاکتور شروع شود تا بقیه تحقیقات توسط بازرسین هم صورت میگیرد دیگر؟
رستگار : بله ما بر اساس ماده 27 و 28 قانون آن واحد صنفی که از آن شکایت شده حالا نحوه شکایت هم به این صورت است که می توانند با تلفن 124 تماس بگیرند یا می توانند به صورت حضوری به واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف که واقع در سه راه طالقانی خیابان خواجه نصیر میدان سپاه پلاک 205 یا با تلفن های 77623933 الی 34 تماس بگیرند و گزارش خودشان را اعلام کنند یا می توانند به صورت حضوری مراجعه کنند در هر صورت تشکیل پرونده برای واحد صنفی متخلف منوط بر این است که آن اسناد و مدارکی که عرض کردم فاکتور است حتما باید داشته باشند ،رسید پرداخت پول را هم باید داشته باشند که ما به صورت قانونی به واحد صنفی بر اساس ماده 27 و 28 قانون اخطار کتبی میدهیم ، فرم های خاصی دارد که پر میکنیم و آن واحد صنفی متخلف را تشکیل پرونده که شد به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی میشود و آن جا تشریفات رسیدگی و فرآیند رسیدگی قانونی انجام می شود .
سوال : این از سوی مشتریان، اگر بخواهیم از آن طرف ماجرا نگاه کنیم برخی از صاحبان واحدهای صنفی هم حرفهایی برای گفتن دارند این عزیزان هم میگویند واحد صنفی ما پلمپ شد اما جرم ما آن گونه نبود که به پلمپ برسد شاید تذکری بود یا جریمه ای در این حد بود حالا بیایید مراحل پلمپ شدن یک واحد صنفی را از شما بپرسیم که شکایتی میشود و بازرس می رود تا برسیم به فک پلمپ که رفع جرم میشود بفرمایید .
رستگار : معمولاً بازرسان ما چون از نظر فنی و قانونی اشراف کامل دارند روی این که این واحد صنفی یعنی بعد از این که اسناد و مدارک را دیدند و کالا و قیمت را بررسی کردند و آن فرآیند رسیدگی بر اساس تخصص انجام شد ، قطعاً بعد از آن اقدام می کنند . ابتدا تذکر دادند یعنی اقدام کتبی می دهند آن واحد صنفی را حضوری به آنجا می روند بررسی می کنند اگر نیاز به کار کارشناسی داشته باشد . تمام فرآیند بر اساس قانون ظرف یک هفته انجام می شود، اگر تخلفی ایجاد شده باشد البته ممکن است خریدار برای خودش موضوعی را ایجاد کند ولی واقعیت نداشته باشد چون ما دیدیم که بعضا خریدار کالایی را خودش به اشتباه تهیه کرده است و آن کالا دچار آسیب شده یا برده و نتوانسته مصرف کند این اختلافات معمولاً در خرید و فروش ها انجام می شود ، در این مواقع ما طبق روال اگر خریدار دچار اشتباه شده باشد یا کالایی را آسیب زده باشد که بخواهد پس بدهد اینجا حق با فروشنده است، معمولا این ها به صورت تخصصی رسیدگی می شود ، اگر محرز شود تخلف واحد صنفی حتماً چون رسیدگی به این تخلفات توسط تعزیرات حکومتی، پلیس اقتصادی، کارشناس بازرسی اتاق اینها به صورت گشت های ویژه به واحدهای صنفی سر می زنند .
سوال : به غیر از اینکه شکایتی از سوی مردم به اتاق اصناف بفرستد آیا بازرسین به صورت رندوم یا اینکه یک برنامه ریزی همیشگی سر میزنند به صنوف مختلف مثلاً فرض کنید رستوران ها را در نظر بگیریم سرزده می روند سر بزنند یا مدارک و مجوز هایشان را ببینند و مسائل بهداشتی و مسائل دیگر شان را بررسی کنند یا اینکه نه فقط طی یک شکایت بازرسین مراجعه می کنند ؟
رستگار : معمولاً رسیدگی به پرونده های متخلفین میتواند بر اساس گزارشهای مردمی باشد یا شکایت مردمی باشد و روند دیگر آن این است که ما به صورت روال معمولی و وظیفه ذاتی بازرسین اتاق اصناف معمولاً این رسیدگی ها و گشتهای مشترک انجام می شود و ما این روال عادی را داریم و جزو وظایف اتاق اصناف و بازرسین اتاق اصناف است ، ما گشت های مشترکی را با تعزیرات و پلیس اقتصادی معمولاً داریم مثلاً در ایام خاص برای ماه مبارک رمضان کالاهایی که بیشتر مورد مصرف مردم است، واحدهای صنفی که خدماتی را در این ماه ها بیشتر به مردم می دهند یا مثلاً در عید نوروز قبل از آن واحدهای گشت ما فعالیت بیشتری دارد و تمرکز بیشتری روی بعضی از واحدهای صنفی دارد .
سوال : فرض را بر این می گذاریم که یک واحد صنفی پلمپ شده بنا به جرائمی که به ایشان وارد است ، حالا صاحب این واحد صنفی میخواهد رفع جرم کند، واحد صنفی اش را فک پلمپ کند چه مراحلی را باید طی کند؟
رستگار : در خصوص فک پلمپ مهم ترین نکته ای که در فرمایشات شما من به ذهنم رسید عرض کنم معمولاً واحدهای صنفی بر اساس آن تجربیاتی که دارند مشتری مدار هستند یعنی واحدهای صنفی که تجربه کافی دارند و واقعاً جا دارد ما تشکر کنیم از واحدهای صنفی که تمام قوانین را رعایت می کنند و معمولا ما تخلفات را توسط افرادی میبینیم که این ها دارای مجوز کسب و کار نیستند بعضا به صورت مقطعی ورود پیدا میکنند در یک فعالیتی و دچار مشکلاتی می شوند و خدماتی را هم که می خواهند بدهند آن خدمات درست و صحیح نیست و ما مجبور میشویم که اعمال قانون کنیم و این حق شهروندان است و حق قانونی اتحادیه ها است . بعد از این که واحد صنفی به هر دلیلی دچار تخلف شد و اعمال قانون شد قطعاً واحد صنفی پس از مشخص شدن تخلف جریمه می شود و اگر تخلفش تکرار شده باشد و منجر به تعداد تخلفات شده باشد قطعا توسط اتحادیه مذکور اخطار پلمپ داده میشود و پلیس اماکن با حضور بازرسان صنف آن واحد صنفی را پلمپ می کند بعد از اینکه زمان مورد نظر برای رفع تخلف یعنی پرداخت جرائم به شخصی که شکایت کرده باید هزینه آن خسارت را بدهد و بعد از تعهدات لازم و تشکیل پرونده صنفی و کسب آن مهارت احیاناً برخی از صنف ها هستند که خدماتشان نیاز به مهارت دارد یعنی آن شخصی که واحد صنفی را می خواهد اداره کند به عنوان مالک صنفی باید حتماً آن تعهدات لازم و تخصص لازم را داشته باشد ، بعد از آن واحد صنفی طبق روال، توسط اتحادیه مذکور فک پلمپ می شود این روال عادی است که در فک پلمپ وجود دارد .
سوال : اگر نکته دیگری است برای اصناف بفرمائید .
رستگار: مهمترین نکته که توسط شهروندان باید رعایت شود حتما از واحدهای صنفی که داره پروانه کسب هستند فاکتور بگیرند و متقابلاً ما تا جایی که مطلع هستیم اصناف باید مشتری مدار باشند.