پخش زنده
امروز: -
مدیرکل دفتر دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: در بحث توسعه انسانی و شاخص جهانی و در مبانی دینی ما بحث آموزش و پرورش یک جایگاه والایی دارد خصوصا آموزش ابتدایی را که جهان به عنوان پایه رفاه تعریف میکند.
به گزارش خبر گزاری صدا و سیما: رادیو سلامت در برنامه نیم نگاه با آقای محمد محمدی مدیرکل دفتر دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفتگویی انجام داده است که به شرح ذیل می باشد.
سوال: مطلبی که توجه رسانهها را جلب کرد در همین زمان تحویل سال و گزارشی که مرکز پژوهشهای مجلس منتشر کرد از دانش آموزانی که مدرسه نمیروند و آمار قابل توجهی بود حالا تفکیک اش هم لازم است به تفکیک بیان کنیم برای ما تو پایه دبستان بفرمایید یکی از نتایجی که در گزارش خود منتشر کنندگان این گزارش دست پیدا کردند ارتباط وضعیت تحصیلی فرد است با وضعیت رفاهی خانواده و مسلما هرچقدردشواری اقتصادی بیشترباشد و متناسب با همین افزایش افسار گسیخته نرخها خیلی وقتها میبینیم که خانواده تمایلش این است که فرزندش به جای چرخه تحصیل برود به چرخه اشتغال و درآمدزایی داشته به هر دلیل و این اجتناب ناپذیر است، اما سازوکار و راه حلهایی که باید نظام آموزشی ما داشته باشد که این کودکان از چرخه اشتغال خارج نشوند توانمندی خودشان را افزایش بدهند، بفرمایید حوزه ابتدایی شرایط چگونه است؟ و این آماری که مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی داده ۹۱۱ هزار و ۲۷۲ کودک لازم التعلیم را در سال تحصیلی ۱۴۰۰ بازمانده از تحصیل تلقی کرده و اعلام کرده، بفرمایید آماری از سوی وزارت آموزش وپرورش در این ارتباط دارد؟
آقای محمدی: توی بحث توسعه انسانی و شاخص جهانی و در مبانی دینی ما بحث آموزش و پرورش یک جایگاه والایی دارد خصوصا آموزش ابتدایی را که جهان به عنوان بیس و پایه رفاه تعریف میکند، اما شاخص سرمایه انسانی معیارهایی که سرمایه انسانی را میسازند یکی از مهمترینشان میزان برخورداری کودکان لازم التعلیم از آموزش و پرورش با کیفیت دوره ابتدایی است میخواهم بگویم رفاه با آموزشهای عمومی و پایه ارتباط مستقیمی دارد به همین خاطر است که شاخصهای جهانی و بین المللی نرخهایی مثل نرخ پوشش تحصیلی دوره ابتدایی مثل جذب خالص پایه اول ابتدایی یک مطالبات جهانی هستند ما به یاری خدا در ابتدای دولت مردمی، یکی از مهمترین کارهایی که انجام دادیم حذف بسیاری از برنامههای شعاری و روتین بود و به جایش پرداختیم به موضوع اصلی برگردادندن کودکان بازمانده از تحصیل مان.
سوال: حذف برنامههای شعاری و روتین؟
آقای محمدی: بحث گزارشی که مرکز پژوهشهای مجلس داده بود یک گزارش دقیقی هم بود یک سری مطالباتی را طرح کرده بود مثل این که آموزش و پرورش یک سامانه جامع هدفمندی ندارد مثل آمار کودکان دقیق نیستند مثل عددها و دلایل بازماندگی.
ما اولین کاری که کردیم توی دوره ابتدایی یک سامانهای را بالا آوردیم که این سامانه گزارش بازماندگی را با استفاده از تمام بانکهای کشور مثل بانک ثبت احوال، مثل بانک یارانه ایرانیان، اینها را دقیق آنلاین کردیم و آمار ثبت نام شدگان سامانه سیدا، تفاوت این دو بانک را توی سامانه جامعی تحت عنوان سامانه شهید علی محمودوند که باعث شده، چون این شهید بیشترین فردی بود که بیشتر شهدا را تجسس کرده بود ما باید تجسس این بچهها را هم طراز با کار این شهید قرار دادیم الان آمار بازماندگان دوره ابتدایی مان از اول مهر سال گذشته که تحویل داده شده ۲۰۴ هزار و ۳۱۲ نفر بودیم من یک توضیحی بدهم این سامانهای که ما داریم اگر امروز یک دانش آموزی ترک تحصیل بکند یک نفر به ما اضافه میشود و یک دانش آموزی اگر جذب هم بشود یکی از ما کم میشود میخواهم بگویم این مقداری به روز است که ما تا به امروز که با شما و مخاطبان صحبت میکنیم ۴۹ هزار و ۳۴۹ نفر را برگرداندیم به تحصیل توی شش ماه گذشته که اینها با کد ملی، آدرس مدرسهای که ثبت نام کردند تمام اینها در سامانه کاملا موجود و مورد تایید است.
سوال: این ۲۰۴ هزار نفری که گفتید از ابتدای مهر میشود در چه فاصله زمانی یعنی نسبت به سال ۹۹ میگویید؟
آقای محمدی: ثبت احوال به من میگوید فلانی به عنوان مدیرکل ابتدایی شما تعداد واجدین شرایط ثبت نام شش تا ۱۱ سال تان عدداش این قدر است که اجازه بدهید عدد دقیق را بخوانم عددی که عدد ملیه، ما نمیتوانیم دستی توی این سامانه که من اینجا دسترسی ندارم، دقیقا سامانه به ما میگوید که سامانه ثبت احوال که تعداد ثبت نامیهای گروه سنی شما چقدر است سامانه سیدا هم به من میگوید که تعداد بچههایی که حالا ثبت نام کردند چند نفر است.
سوال: یعنی شما دیگر میدانید اینجا که چه تعداد هستند بچههایی که باید الان ابتدایی میبودن و ثبت نام نشدند؟
آقای محمدی: الان سامانه بالا آمده و به روز هم هست ثبت احوال به من میگوید گروه سنی کودکان لازم التعلیم دوره ابتدایی ۸ میلیون و ۶۷۲ هزار و ۲۳۹ نفر هستند که از این تعداد ۲۰۴ هزار نفرشان برای ثبت نام نیامدند که ما برای هر یک از اینها در سامانه شهید محمودوند هر سه تا ۵ نفری را یا پیگیری کننده اختصاص دادیم این پیگیری کننده معمولا معلم بومی یا مدیر آنجاست، بسیجی آنجاست ما گفتیم این سه تا پنج نفر را برو در خانه شان مستندات اش را دقیق بررسی کن ببین وضعیت بازماندگی اش چیست؟
سوال: دلایل اصلی که احصا کردید چه بود؟
آقای محمدی: بندههای خدایی که رفتند بررسی کردند و کارشان تمام شد چهار تا وضعیت اتفاق افتاد یکی اینهایی که پرونده شان بررسی شد و تمام شد تعیین تکلیف شد که اینها حول و حوش ۹۲ هزار نفرشان تعیین تکلیف شدند و تمام شدند توی این تعیین تکلیفها دلیلها غالبا اینهاست که عرض میکنم غالب دلایل بچههایی هستند که کودک استثنایی هستند، مهاجرت کردند رفتند خارج از کشور، مهاجرت کردند داخل استانهای کشور داخل استان بچه توی پیش دبستانی مشغول است باید میرفت کلاس اول، ولی خانواده تشخیص داد که میخواهم امسال کلاس اول باشد، یا فوت کرده است، اصلا این بچهها بیماری صعب العلاج دارند امکان آمدن به مدرسه نیست، جثه اش کوچک است که خانواده میگوید من دو سال دیگر میخواهم بگذارم اش بیاید. بچههایی که بد سرپرست دارند، والدی از تحصیل شان ممانعت میکند فقر خانواده داریم، عشایر سیار داریم یک تعداد معدودی داریم توی مدارس دینی و مساجد دینی مشغول به تحصیل اند، یک تعدادی داریم که گردن ماست مدرسه شان دور است مدرسه نداریم، یکسری اشتباهات سجلی است یک سری اشتغال به کار کودک است، دختراند و یک سری از اینها بیماری کرونا دارند یکسری و یک تعدادی هستند که خانوادهها اجازه تحصیل را به آنها نمیدهند که یک فاصلهای را طی کنند به آن مدرسه برسند اینها عمدهترین دلایلی هستند ضمن این که بقیه دلایل را ما به تک تک کدملیها داریم و داریم رصد میکنیم، پیگیری میکنیم یک تعدادی در حال پیگیری هستیم کارشان رو به اتمام است و نزدیک این هستند که کارشان تمام بشود.
من تا اینجا جمع بندی کردم که شما سوال تان را بپرسید ما این ۲۰۴ هزار و خردهای نفر را ۴۹ هزار و ۳۴۹ نفرشان که جذب شدند و تمام، مابقی را به تفکیک این علتها، اینهایی که فقر مالی دارند با نهادهای خیریه داریم هماهنگی میکنیم اینهایی که مشکل مدرسه دارند مدیران کل را موظف کردیم که اگر آمارشان میرسد مدرسه تشکیل بدهند، نمیرسد سرویس ایاب و ذهاب، نمیرسد ما روزهای آموزش را تغییر میدهیم لازم نیست جایی که یک دانش آموز هست پنج روز شش روز هفته را بیاید دو روزش را حضوری بیاید بقیه اش را غیرحضوری بیاید، داریم معلم سیار پیش بینی میکنیم، برای بچههایی که استثنایی هستند آموزش و پرورش استثنایی مان را داریم برنامه عملیاتی تدوین میکنیم آنهایی که بیماراند وزیر علوم پزشکی قول دادند که در درمان آنها مداخله کنند، میخواهم بگویم توی فاز دوم رفتیم رو بحث کیفیت بخشی تا این دلایل را برطرف کنیم.
در بحث پوشش تحصیلی دوره ابتدایی ما به استناد گزارشهای بانک جهانی عضو کشورهای سرآمد به ویژه در تحصیل دختران دوره ابتدایی هستیم این گزارشها موجود است و ما الان پوشش تحصیلی دوره ابتدایی مان تقریبا یک چیزی بیش از ۹۸ درصد است و خود شما میدانید که وقتی که عدد به ۱۰۰ میل میکند چقدر آن دامنه عدد ۹۸ تا ۱۰۰ کار سختی است پرکردنش، ولی همین نشان میدهد که بازماندگی یک کار پیچیدهای است به راحتی نم شود یک عدد ثبت بشود و این که ما توی سامانه به اسم به مشخصات به کدملی دنبال این قضیه هستیم یعنی نظام اسلامی اراده اش بر این است که به یاری خدا همه لازم التعلیمها پای سفره آموزش و پرورش دوره ابتدایی باشند بر این که بعضی از مخاطبین که از بیکاری دختران شان گفتند بیکاری واقعا یک نگرنی است، اما یادتان باشد که آموزش و پرورش دوره ابتدایی برای هم آحاد جامعه ضرورت دارد ما اگر یک دختر توی مدرسمان نباشد یک نگرانی نسل را داریم به همین خاطر است که نسبت به سال گذشته توی پایه اول ابتدایی یک رشد یک و نیم درصدی را تجربه کردیم که جای شکرگذاری به درگاه الهی دارد، اما برای این که بحث بازماندگی از تحصیل را ما بتوانیم به یک جای مطلوبی برسانیم اولین اش سامانه بود که طراحی شد دومین اش اراده است شاید نمیدانم این آمار را اعلام کنیم یا نکنیم ما تو دوره ابتدایی یک تعداد قابل توجهی مدارس یک نفره و دو نفره و سه نفره داریم.