دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان+ فیلم
آدمی گاهی دچار لغزش میشود و ایمانش از بین میرود؛ گاهی خداوند بخاطر گناهان ما به غضب میآید، اغلب مردم بخاطر گناه گرفتار سیل و زلزله و آتش سوزی و... بلایا هستند؛ ولی مردم درک درستی نسبت به این امر ندارند در قدیم معروف بود که: «چوب خدا صدا ندارد.»
بسمالله الرحمن الرحیم
«اللهمّ لاتؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولاتَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین»
«خدایا مؤاخذه نکن مرا در این روز به لغزشها و درگذر از من در آن از خطاها و بیهودگیها و قرار مده مرا در آن نشانه تیر بلاها و آفات، ای عزت دهنده مسلمانان. »
اللَّهُمَّ لاَ تُؤَاخِذْنِی فِیهِ بِالْعَثَرَاتِ؛ خدایا من را به لغزشها مواخذه نکن.
آثار بی توجهی به نماز اول وقت
باید به مردم این توجه را داد که خیلی از این تصادفات و مرگهای ناگهانی بخاطر گناهان اتفاق میافتد. [۲] اگر شخصی از روی بی اعتنایی نماز اول وقت نخوانده و پشت فرمان ماشین نشسته و رانندگی میکند، نماز نفرینش میکند و تصادف کرده به خاطر نفرین نماز است؛ و نماز نخوانده مرده است. اگر نماز را در وقتش بخوانید خیلی از این پیش آمدها نمیشود. «لا تواخذنی بالعثرات» یک نماز که اول وقت نخوانی آدم را بیچاره میکتد. بخاطر اینکه در روایت وارد شده که کسی که نماز را از اول وقت به تاخیر بی اندازد، نماز او را نفرین میکند و خطاب به ضایع کننده نماز میگوید: «ضَیّعکَ اللهُ کَما ضَیَعتَنی» خدا ضایعت کند همانطوری مرا ضایع کردی. ولی اگر اول وقت نمازت را بخوانی نماز دعایت میکند و میگوید «حَفَظَک اللهُ کَما حَفَظتَنی» خدا حفظت کند همانطوری که مرا حفظ کردی. [۳] اگر نمازت را اول وقت بخوانی کار و بارت هم خوب میشود؛ خدا به دل دیگران میاندازد تا کارت را انجام دهند.
شعر:
تــو با خــدای خود انداز کــار و دل خوش دار که رحم اگر نکند مدعی خدا بکند [۴]
دو نفر اختلاف دارند در دادگستری، مدعی و مدعا الیه هر کدام یک چیزی میگیوند. مدعی غصه میخورد که فردا مدعا الیه کاری بکند که قاضی بر علیه من حکم کند. شاعر به مدعی میگوید: مدعی غصه نخور تو با خدا ارتباط برقرار کن و به خدا بگو کار من را درست کن و غصه نخور که فردا چه اتفاقی میافت دو تو محکوم میشوی با اینکه حق با تو است؛ که اگر کسی که ادعا میکند، رحم نکند، خدا رحم میکند.
وَ أَقِلْنِی فِیهِ مِنَ الْخَطَایَا وَ الْهَفَوَاتِ؛ خدایا با من اقاله کن
معنای اقاله:
اگر شما جنسی را از جایی خریده اید، و بدون جهت میخواهید آن را پس بدهید، و جنس خریداری شده عیب و مشکلی هم ندارد که بخاطر آن بخواهید معامله را بر هم بزنید، در این موارد مستحب است که کاسب و فروشنده آن را پس بگیرد؛ و این پس گرفتن را اقاله گویند.
در این دعا از خدا درخواست اقاله میکنیم و میگوییم؛ خدایا تو خود دستور به اقاله دادهای، و به فروشنده گفتهای؛ جنسی را که فروختهای و مشتری بدون دلیل باز گردانده است را قبول کن حال من هم از تو تقاضای اقاله دارم و از تو میخواهم که گناهانم را رایگان ببخشی؛ به قول استاد ما: «خدایا گناهان ما را مفتکی بیامرز». نمونه این دعا را در دعای کمیل میبینید [۵]که خدایا با من اهل اقاله باش.
وَ لاَ تَجْعَلْنِی فِیهِ غَرَضاً لِلْبَلاَیَا وَ الْآفَاتِ؛ خدایا؛ من را در معرض تیر بلاء قرار مده.
«غرض» به معنی «هدف و تیر» است [۶]؛ زلزله و سیل ... اینها تیر بلایا هستند، قرآن کریم میفرماید: «وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدیکُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثیرٍ» [۷] یعنی هر گرفتاری برای شما پیش میآید حاصل دسترنج خودتان هست. [۸]
شعر:
دهقان سالخورده چه خوش گفت با پسر کای نور چشم من بجز از کشته ندروی [۹]
هر چه کشت کنی همان را درو میکنی، «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ» [۱۰] اگر دختر شوهر دادی و با عروست خوش اخلاق هستی مادر شوهر دختر تو هم با دخترت خوش اخلاقی میکند، همانطوری که تو با عروست رفتار میکنی دیگران هم با دختر تو همانطور رفتار میکنند. اگر میبینی که باغ میوه و مزرعه کشت و کار تو به آفت مبتلا شده است، شاید اهل خمس و زکات نبوده ای!
حکایت:
* اثر پرداختن خمس و زکات
چندی پیش در یکی از شهرها آفت آمده بود، تمام باغهای انگور را از بین برده بود؛ به صاحب یکی از باغها این خبر را دادند، ایشان گفتند: من مطمئنم که به باغ من آسیبی نرسیده است، چون من اهل خمس و زکات هستم، وقتی که به محل رفتند دیدند که همه باغها از بین رفته به جز باغ این شخص.
* مغازهای که آتش نگرفت
در زمان رضا شاه میدانی بود، معروف به سبزه میدان، در یکی از سالها شب عاشوراء با تولد رضا شاه مصادف شده بود، و از طرف کلانتری دستور داده بودند که باید کسبه محل شان را چراغانی کنند و اگر اطاعت نمیکردند؛ خطرناک بود و دستگیر میکردند؛ اهل محل میدان را چراغانی کردند به جز یکی از کاسبهای سبز میدونی که امتناع کرد و فرار کرد و مدتی مخفی شده بود؛ بعد از مدتی تمام مغازههای بازار آتش گرفت به غیر از مغازه این شخص که به احترام امام حسین (علیه السلام) مغازه اش را بسته بود.
در قرآن آمده است که «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ» [۱۱] خدا برنامههای مردم را عوض نمیکند مگر اینکه خودشان را تغییر بدهند.
بِعِزَّتِکَ یَا عِزَّ الْمُسْلِمِین
به عزت خودت این دعاها را در حق ما مستجاب کنای کسی که عزت مسلمین از توست
شعر:
بــه هر نــاچیز چیزی او دهد او عزیــزان را عزیـــزی او دهـــد او
مبادا آن که او کس را کند خوار که خوار او شدن کاریست دشوار
اگر عزت دهــد رو ناز میکن و گرنه چشم حسرت باز میکن [۱۲]
پی نوشت:
[۱]- بحارالأنوار ج: ۹۵ ص: ۳۹
اللَّهُمَّ لَا تُؤَاخِذْنِی بِالْعَثَرَاتِ وَ أَقِلْنِی فِیهِ الْخَطَایَا وَ الْهَفَوَاتِ وَ لَا تَجْعَلْنِی غَرَضاً لِلْبَلَایَا وَ الْآفَاتِ بِعِزَّتِکَ یَا عِزَّ الْمُسْلِمِینَ
[۲]- ارشاد القلوب-ترجمه رضایی ج ۱ ص ۱۷۵
حضرت رسول «صلی الله علیه و آله و سلم» فرمود: هر گاه در میان شما پنج چیز باشد به پنج بلا گرفتار خواهید شد هر گاه ربا بخورید زمین نعمتش را از شما دریغ دارد، هر گاه در میان شما زنا آشکار شد مرگ ناگهانی فراوان شود، زمانی که زمامداران ستم کنند چهارپایان بمیرند زمانی که مردم بیکدیگر ستم کنند دولت آنها بزوال گراید، وقتی که سنت واگذارده شود بدعت روی کار آی
[۳]- إرشاد القلوب إلی الصواب ج ۱ ص ۱۹۱
عَنِ النَّبِیِّ ص قَالَ إِذَا صَلَّیْتَ الصَّلَاةَ لِوَقْتِهَا صَعِدَتْ وَ لَهَا نُورٌ شَعْشَعَانِیٌّ تُفَتَّحُ لَهَا أَبْوَابُ السَّمَاءِ حَتَّی تَنْتَهِیَ إِلَی الْعَرْشِ فَتَشْفَعَ لِصَاحِبِهَا وَ تَقُولَ حَفِظَکَ اللَّهُ کَمَا حَفِظْتَنِی وَ إِذَا صَلَّیْتَ فِی غَیْرِ وَقْتِهَا صَعِدَتْ مُظْلِمَةً تُغْلَقُ دُونَهَا أَبْوَابُ السَّمَاءِ ثُمَّ تُلَفُّ کَمَا یُلَفُّ الثَّوْبُ الْخَلَقُ وَ یُضْرَبُ بِهَا وَجْهَ صَاحِبِهَا فَتَقُولُ ضَیَّعَکَ اللَّهُ کَمَا ضَیَّعْتَنِی
[۴]- حافظ شیرازی (ره)
[۵]- «و اقلنی عثرتی» دعای کمیل؛ مفاتیح الجنان
[۶]- مجمع البحرین ج: ۴ ص: ۲۱۷
(غرض) فی الدعاء لا تجعلنی للبلاء غرضا
الغرض بالتحریک: الهدف الذی یرمی إلیه، و الجمع أغراض کسبب و أسباب، و المعنی لا تجعلنی هدف بلاء؛ و منه الحدیث أن الله جعل ولیه غرضا لعدوه
[۷]- سوره شوری آیه ۳۰
هر مصیبتی به شما رسد بخاطر اعمالی است که انجام داده اید، و بسیاری را نیز عفو میکند!
[۸]- در روایت آمده است:
از ارتکاب گناهان پرهیز کنید که هر گونه گرفتاری و کمبود رزق از گناه است، حتی خراش جایی از بدن و زخم و مصیبت، زیرا که خداوند میفرماید: ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثِیرٍ یعنی: «هر مصیبتی که به شما رسد به سبب کارهائی (خطا و گناهانی) است که دستهایتان کرده و از بسیاری [از گناهان]در میگذر «تحف العقول-ترجمه جعفری ص ۹۶ آداب و سننی که أمیر مؤمنان علیه السلام به یارانش آموخت»
[۹]- دیوان حافظ شیرازی (ره)
[۱۰]- سوره زلزلة:آیات ۸ - ۷
پس هر کس هموزن ذرّهای کار خیر انجام دهد آن را میبیند! (۷) و هر کس هموزن ذرّهای کار بد کرده آن را میبیند! (۸)
[۱۱]- سوره رعد؛ آیه ۱۱
خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمیدهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند! و هنگامی که خدا اراده سویی به قومی (بخاطر اعمالشان) کند، هیچ چیز مانع آن نخواهد شد؛ و جز خدا، سرپرستی نخواهند داشت!
[۱۲]- وحشی بافقی
منبع: سایت حوزه