پلتفرم؛ واژه ای غریب در استفاده از خودروهای داخلی
کارشناسان صنعت خودرو معتقدند خودروهای داخلی بن سازه (پلتفرم) ایرانی ندارند و باید در این زمینه فعالیتها گسترش یابد تا بتوانیم به این فناوری دست یابیم.
به گزارش خبرنگار گروه صنعت
خبرگزاری صدا و سیما، پراید، پژو، سمند، تیبا، کوئیک، خودروهای بازار کشور ما هستند؛ خودروهایی که تا چشم کار می کند در خیابان های شهر دیده می شوند. سوالی که پیش می آید این است که آیا این خودروها که به نام خودرو ایرانی فروخته می شود متعلق به ایران است؟
آقای مصطفی پهلوانی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت و معدن خبرگزاری صداوسیما، بن سازه تیبا یک، تیبا ۲، ساینا، کوییک، کوییک کراس را یکی دانست و گفت: پلتفرم (تکنولوژیها و شاخصههای از پیش تعیین شده برای ساخت خودرو) خودروهای داخلی قدیمی است و گاهی میبینیم خودروساز اعلام میکند تولید برخی خودروها مانند تیبا و ساینا متوقف شده، اما آیا محصول جایگزین که کوئیک است از بن سازه جدید استفاده میکند؟، کوئیک که همان بن سازه تیبا و سایناست این یعنی طراحی جدیدی نداشته است.
این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: تیبا، زمانی که معرفی شد دارای بن سازه قابل قبولی بود، اما این بن سازه اکنون دیگر کاملا منسوخ است، در اصل این بن سازه متعلق به ۱۸ سال پیش بود و نهایت ۱۰ سال باید از آن تولید میشد.
پهلوانی گفت: یک محصولی در نمایشگاه تحول صنعت خودرو امسال رونمایی شد که جلو ساینا و عقب تیبا بود؛ سوالی پیش میآید اینکه اگر ساینا و تیبا از خط تولید خارج شده اند محصولی که ترکیب شده، آیا محصول جدید است؟
این کارشناس صنعت خودرو گفت: رونمایی از ترکیب این محصولات با توقف تولید بی معنی است، خودروساز علاقه دارد محصول قدیمی خود را تولید کند زیرا از نظر اقتصادی به صرفه است و اینگونه میتواند هزینه تولید را کاهش دهد.
آقای مرزبان راد یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه بن سازه خودروهای داخلی باید از صفر طراحی شود، می گوید: بن سازه برخی از خودروها که مربوط به ۳۰ سال گذشته میشود، باید طراحی مجدد شود؛ در این رابطه باید از قطعه سازان کمک گرفته شود تا با تولید قطعات جدید، قطعات قدیمی دیگر تولید نشوند و به مرور زمان شاهد پیشرفت و تغییر بن سازه خودرو باشیم.
مشکلات عدیدهای در حوزه خودروسازی ایران وجود دارد که با گذشت پنج دهه از عمر این صنعت همچنان پابرجاست. این درحالی است که صنعت خودروسازی ایران پیش از صنعت خودروسازی در کرهجنوبی فعال شده، اما امروز صنعت ایران محدود به بازار داخلی و صنعت کرهجنوبی پیشتاز در جهان است.
ضمن اینکه صنعت خودروسازی ایران از حمایتهای کامل دولتها برخوردار بودهاند و بازار انحصاری امروز و کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای داخلی هم محصول همین صنعت انحصاری است.
آقای رئیسی، رئیس جمهور کشور هم دستور داده اند در سال ۱۴۰۱ حداقل تولید ۳ خودروی قدیمی متوقف و ۳ خودرو جدید با کیفیت مطلوب، تولید و عرضه شوند.
مرزبان راد میگوید: با توجه به تجربه خودروسازان در ۳۰ سال گذشته، اگر آنها بخواهند یک خودرو جدید با فناوری های روز و شرایط امروزی طراحی کنند، میتوانند از تجربیات گذشته بهره بگیرند و با سرعت بیشتری کار را به نتیجه برسانند.
چند سال گذشته طرحهای مختلفی از بن سازه خودرو طراحی شده و برخی از آنها به مرحله تولید انبوه هم رسیده است.
آنطور که عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت می گوید: اگر قطعه سازان به خودروسازان کمک کنند تا خودروهایی به روز طراحی کنند (نمونههایی نیز هم اکنون ساخته شده) و سریع قطعات آن در قطعه سازی به تولید انبوه برسد، قطعا میتواند جایگزین قطعاتی شود که قدیمیتر هستند.
گزارش مکتوب از : فائزه شعبانی خبرنگار میز صنعت خبرگزاری صدا وسیما