فراخوان فناوریهای نوین آموزش و شبیهسازها در آموزش علوم پزشکی
مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی فراخوان فناوریهای نوین آموزش و شبیهسازها در آموزش علوم پزشکی را اعلام کرد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ فراخوان مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی شامل هشت محور و ۹ اولویت مصوب کمیته شبیه سازی در آموزش پزشکی است.
پژوهشگران میتوانند طرحهای خود را تا ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۲ در کمیته فناوری سامانه مدیریت پژوهش مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی به آدرس
http://rms.nasrme.ac.ir ثبت کنند.
پیوست ۱: محورهای مصوب کمیته شبیه سازی در آموزش علوم پزشکی
۱. طراحی و توسعه و تولید / ساخت سامانه آموزشی با استفاده از فناوری تعاملی بیمار شبیه سازی شده (Simulated Interactive Patient)
۲. طراحی و توسعه طراحی و تولید / ساخت نرم افزارهای شبیه سازی آموزش مدیریت راه تنفسی و احیا در بالغین و کودکان (شامل واقعیت افزوده، مجازی یا ترکیبی)
۳. طراحی و توسعه و تولید/ ساخت نرم افزار شبیه سازی آموزش انواع تزریقات (با اولویت وریدی، عضلانی زیرجلدی) مبتنی بر واقعیت مجازی
۴. طراحی و توسعه و تولید/ ساخت نرم افزار شبیه سازی آموزش آموزش آسپیراسیون مایعات (با اولویت مایع شکمی (آسیت) و مفاصل ارتوپدی)
۵. طراحی و توسعه و تولید/ ساخت نرم (افزار و برنامههای کاربردی آموزشی موبایل (M-Learning) مهارتهای معاینه در علوم پزشکی
۶. طراحی و توسعه و تولید/ ساخت نرم افزار شبیه ساز آموزش مدیریت زایمان
۷. طراحی و توسعه و تولید/ ساخت نرم افزار شبیه ساز آموزش معاینات چشم
۸. طراحی و توسعه و تولید/ ساخت پلتفرم یونیت دندانپزشکی (virtual dental unit platform) مبتنی بر واقعیت مجازی
۹. طراحی و توسعه و تولید/ ساخت نرم افزار شبیه ساز آموزشی داروخانه مجازی
پیوست ۲ اولویتهای اعلام شده توسط دانشگاههای علوم پزشکی کشور
محور اول: واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)
• شبیه سازهای مهارتهای بالینی: زایمان طبیعی، جراحی لاپاراسکوپی، تنطیم ونتیلاتور و دستگاه بیهوشی، احیای قلبی ریوی، مهارتهای دندانپزشکی، جراحی عمومی
• شبیه سازهای رادیولوژی (رادیوگرافی، سی تی اسکن و MRI)
• کلینیک و بیمارستان تخصصی مجازی
• آزمایشگاه مجازی
• اتاق فانتوم دندانپزشکی
• اتاق فانتوم اطفال
محور دوم: هوش مصنوعی
• رباتهای آموزشی در آموزش و ارزیابی دانشجویان
• پردازش تصویر
• سیستمهای تصمیم یار بالینی
• تکنیکهای بیهوشی با کمک هوش مصنوعی
• انباره داده و هوش تجاری
محور سوم: بازی وارسازی در آموزش علوم پزشکی
• آموزش پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، تشخیص بیماری، تجویز منطقی دارو، مراقبتهای بهداشتی، تغذیه سالم و علوم میان رشتهای با ژانرهای مختلف بازی
• مسیرهای بیوشیمیایی و ویروسهای نوظهور به روش انیمیشن learning
محور چهارم: محصولات کمک آموزشی با فناوریهای نوین
• طراحی و توسعه مولاژهای آموزشی
• مولاژ هوشمند سمع قلب و ریه
• تهیه یک دایره المعارف مجازی و به روز در زمینه روندهای مرتبط در ایران و جهان
• انتقال تصاویر لامهای میکروسکوپ از طریق وب
محور پنجم: نرم افزارهای کاربردی در آموزش علوم پزشکی
• شبیه ساز طراحی دارو با خواص بیودارویی مناسب
• تفسیر آزمایشات با استفاده از طراحی نرم افزار اندرویدی (علوم آزمایشگاهی)
• روشهای ارزشیابی آموزش علوم پزشکی
محور ششم: کسب و کارهای فناورانه
• طراحی پلتفرمهای چند وجهی در آموزش علوم پزشکی
• بازاریابی توسط شبکههای اجتماعی در حوزه آموزش پزشکی
محور هفتم: اینترنت اشیاء و محاسبات ابری در آموزش علوم پزشکی
محور هشتم: محصولات پرکاربرد در آموزشهای تخصصی علوم پزشکی
• تجهیزات اپتیک رشتههای دارای اسکوپی