قرعه کشی خودرو؛ لاتاری سودآور برای دلالان
مشاور سابق رئیس شورای رقابت گفت: قرعه کشی باعث شد پول هنگفتی به جیب دلالان برود و خودرو به دست مصرف کننده واقعی نرسد.
آقای سید مصطفی صفاری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت
خبرگزاری صدا و سیما، افزود: خودرو، معمولا در همه جای دنیا یک کالای رقابتی است و تولید کنندگان زیادی آن را تولید می کنند اما در ایران این کالا طی چند سال اخیر به انحصار ایران خودرو و سایپا در آمده است به طوری که سایپا خودروهای کمتر از 1500 سی سی، ایران خودرو 1500 تا 2500 سی سی را تولید می کند و 2500 سی سی توسط خودروسازان بخش خصوصی که در اصل مونتاژ می کنند، وارد می شود.
مشاور سابق رئیس شورای رقابت اضافه کرد: از زمانی که خودرو به انحصار ایران خودرو و سایپا در آمد، با کاهش تولید, تقاضا را تحریک کردند و همین عامل باعث برهم زدن بازار خودرو شد؛ اکنون بازار به یک میلیون و 500 هزار خودرو نیاز دارد که یک میلیون آن از طریق تولید داخل تامین می شود و بقیه باید تاکنون وارد می شد اما این اقدام عملی نشد.
صفاری گفت: با کاهش تولید، تقاضا افزایش و در مقابل قیمت نیز افزایش یافت در حالی که باید اجازه واردات داده شود تا بتوانیم بازار را به تعادل برسانیم؛ تا زمانی که انحصار در بازار خودرو وجود دارد باید شورای رقابت به این بازار ورود کند.
وی افزود: تاکنون که خودرو از طریق قرعه کشی به فروش رفت باعث شد یک لاتاری راه اندازی شود و دلالان از این بازار سود هنگفتی به جیب بزنند؛ در حالی که در هیچ جای دنیا این چنین نیست ، قرعه کشی روندی اشتباه است که باید جلوی آن گرفته شود.