ابداع رباتی برای کمک به دانش آموزان دارای اختلال یادگیری
یک ربات اجتماعی که به تازگی ابداع شده، در کمک به حفظ تمرکز حواس کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری برای انجام دادن تکالیف درسی موفق بوده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محققان میگویند که این ربات در کلاس درس و محیطهای یادگیری افراد دارای ناتوانیهای یادگیری مشارکت مثبت داشته است.
محققان مهندسی در دانشگاه واترلو با موفقیت از یک ربات برای کمک به تمرکز حواس کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری استفاده کردند.
این یکی از نتایج کلیدی در این مطالعه جدید بود و نشان داد نوجوانان و مربیان آنها مشارکت مثبت ربات در کلاس درس را ارج مینهند.
دکتر کرستین داوتنهان، استاد مهندسی برق و رایانه گفت: استفاده از ربات در نظام آموزش همگانی قطعا ظرفیتهای عظیمی دارد. به طور کلی، یافتهها نشان میدهد رباتها تأثیر مثبت بر دانشآموزان دارند.
این محققان سالها در مورد کاربرد رباتیک در معلولیت کار کرده است و اصول برابری، دربرگیری و تنوع را در پروژههای تحقیقاتی خود گنجانده است.
دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری ممکن است از کمکهای یادگیری اضافی، مانند آموزش تک به تک و تلفنهای هوشمند و تبلت بهره ببرند.
مربیان در سالهای اخیر استفاده از رباتهای اجتماعی را برای کمک به یادگیری دانشآموزان مورد تحقیق قرار داده اند. اما غالبا محوریت تحقیقات آنها روی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بوده است. در نتیجه، کارهای کمی در زمینه استفاده از رباتهای کمکی اجتماعی برای دانش آموزان با ناتوانیهای یادگیری انجام شده است.
داوتنهان به همراه دو محقق مهندسی واترلو و سه کارشناس انجمن ناتوانیهای یادگیری در ونکوور در کانادا مجموعه آزمایشهایی را با یک ربات انساننما کوچک به نام QT انجام دادند.
داوتنهان گفت توانایی ربات برای انجام حرکات با استفاده از سر و دست، همراه با ویژگیهای گفتاری و صورت، باعث شده برای استفاده کودکان دارای اختلالات یادگیری بسیار مناسب باشد.
محققان با تکیه بر پژوهشهای نویدبخش قبلی، ۱۶ دانش آموز با ناتوانی یادگیری را به دو گروه تقسیم کردند. در یک گروه، دانش آموزان فقط با یک مربی به صورت انفرادی کار میکردند. در گروه دیگر، دانش آموزان به صورت تک به تک با یک مربی و یک ربات انسان نمای QT کار کردند. در گروه دوم، مربی از تبلت برای هدایت ربات استفاده کرد که این ربات فعالیتهای مختلف را با استفاده از گفتار و حرکات خود به صورت مستقل انجام داد.
در حالی که مربی جلسات را کنترل میکرد، ربات در زمانهای مشخصی با هدایت مربی، دانشآموز را راهنمایی میکرد. ربات علاوه بر آغاز کار جلسه، اهدافی را تعیین و در صورت لزوم راهبردهای خودتنظیمی ارائه کرد. اگر فرایند یادگیری از مسیر خارج میشد، ربات از راهبردهایی مانند بازی، معما، جوک، تمرینات تنفسی و حرکات فیزیکی استفاده میکرد تا دانش آموز را به مسیر کلاس بازگرداند.
داوتنهان گفت: دانشآموزانی که با این ربات کار میکردند، به طور کلی بیشتر با وظایف خود درگیر شدند و در مقایسه با دانشآموزانی که ربات به آنها کمک نمیکردند، میتوانستند کارهای خود را با سرعت بالاتری انجام دهند.
به نقل از از وبگاه نروساینس نیوز، مطالعات بیشتری برای استفاده از ربات برنامه ریزی شده است. مقالهای از این تحقیق در کنفرانس بین المللی رباتیک اجتماعی در فلورانس در ایتالیا ایتالیا ارایه شد.