پخش زنده
امروز: -
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با تشریح نتیجه کار گروه بررسی حادثه اتوبوس اسکانیا در آزادراه قم - تهران؛ سه دلیل را به عنوان نتیجه بررسی این کارگروه اعلام کرد و افزود: چرا در حادثه اسکانیا موضوع بالا بودن سرعت اتوبوس پیگیری نمی شود ؟
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، نظامالدین برزگری در نشست خبری گفت : برای بررسی این حادثه هفت کارگروه در دستگاههای مختلف تشکیل شد و یکی از این کارگروهها، کارگروهی بود که برای بررسی لاستیک اسکانیا در سازمان استاندارد ایجاد شد.
وی اضافه کرد: پلیس راهور ناجا باقیمانده لاستیک اسکانیا را که حدود ۷۰ تا ۸۰ سانتیمتر از رویه لاستیک بود، برای ما فرستاد و کارشناسان داخلی و خارجی سازمان استاندارد آن را بررسی کردند.
برزگری گفت: در این بررسی تاریخ تولید لاستیک مشخص نشد، زیرا این تاریخ بر روی بدنه لاستیک حک میشود و ما بدنه لاستیک را در اختیار نداشتیم و در تصادف از بین رفته بود.
وی افزود: در بررسی رویه لاستیک به این نتیجه رسیدیم که علامت شرکت لاستیکسازی گودیر بر روی این لاستیک وجود دارد که از نظر کیفیت تولیدات این شرکت مشکلی ندارد بنابراین لاستیک از لحاظ کیفی مشکلی نداشته و ما سه دلیل را به عنوان نتیجه کارگروه برای علت حادثه اسکانیا اعلام کردیم.
رئیس سازمان استاندارد گفت: یکی از این دلایل این بود که یک شیء فلزی وارد لاستیک اتوبوس شده و باد لاستیک به تدریج خارج شده است و دلیل احتمالی دیگر برخورد یک شی برنده و تیز با لاستیک اسکانیا بود.
وی ادامه داد: دلیل سوم این بود که ممکن است لاستیک اتوبوس درحین تصادف دو پوسته شده باشد، زیرا این اتوبوس ۲۸ متر در دو طرف گارد ریل مسافت طی و میلههای افقی و عمودی اتوبان را خم کرده است درعین حال تیر چراغ برق را نیز از جا کنده و در مسیر مخالف با یک اتوبوس دیگر برخورد کرده است.
رئیس سازمان ملی استاندارد تأکید کرد: چرا در حادثه اسکانیا موضوع بالا بودن سرعت اتوبوس پیگیری نمیشود.
وی تصریح کرد: عنوان میکنند که سرعت متوسط اتوبوس اسکانیا ۹۳ کیلومتر در ساعت بوده که وقتی میپرسیم این سرعت را چطور مشخص کردهاید، پلیس راهور میگوید زمان ساعت زدن راننده تا محل تصادف ۱۸ دقیقه بوده و در این مدت ۲۸ کیلومتر مسافت توسط اتوبوس طی شده که با توجه به این دو مولفه، سرعت متوسط اتوبوس ۹۳ کیلومتر در ساعت خواهد بود.
برزگری ادامه داد: این بحث درحالی مطرح است که به طور معمول راننده اتوبوس برای ساعت زدن چند دقیقهای را صرف میکند و پس از برگشت به اتوبوس نیز اگر کسی پیاده شده باشد برای بازگشت آن چند دقیقهای معطل خواهد شد.
وی افزود: علاوه بر این سرعت اولیه اتوبوس درحال حرکت صفر است که ممکن است با وجود یک خودرو یا اتوبوس در جلوی اسکانیا برای مدت ۱۰ دقیقه با سرعت ۴۰ یا ۵۰ کیلومتر حرکت کرده باشد بنابراین نباید متوسط سرعت را در نظر گرفت، بلکه باید سرعت لحظهای اتوبوس در زمان حادثه مشخص شود.
برزگری گفت: اگر اتوبوس تنها ۳ تا ۵ دقیقه در بین راه متوقف بوده باشد این زمان را باید از مدت زمان ۱۸ دقیقهای کم کرد و در نتیجه سرعت اتوبوس در زمان تصادف بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ کیلومتر خواهد بود.
وی افزود:نتیجه کارگروه بررسی حادثه اسکانیا در سازمان استاندارد به وزیر راه ارائه شده و علت نهایی حادثه پس از جمعبندی نتیجه حاصل از ۷ گروه از سوی وزیر راه اعلام خواهد شد.
ساعت ۲۳ شب هجدهم شهریور در ۲۸ کیلومتر اتوبان قم - تهران یک دستگاه اتوبوس اسکانیا که از سمت اصفهان به تهران در حال حرکت بود پس از ترکیدن لاستیک جلو به سمت چپ منحرف شد و پس از چند دستگاه سواری و گارد ریل های وسط اتوبان با اتوبوس اسکانیای دیگری که ازتهران به سمت قم در حرکت بود برخورد کرد و پس از آن هر دو دستگاه اتوبوس آتش گرفتند. در این حادثه بیش از چهل نفر جان باختند و ۳۹ نفر هم زخمی شدند .
رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه نشست خبری گفت: صنعت خودرو در ایران انحصاری است و با وجود تعرفههای حدود ۱۰۰ درصدی برای واردات خودرو، فضای رقابتی برای تولیدکنندگان داخلی وجود ندارد و مردم مجبورند خودروهای داخلی را بخرند.
نظام الدین برزگری با بیان اینکه طراحی برخی از خودروهای تولید داخل مربوط به ۱۵ تا ۲۵ سال پیش است افزود: این خودروها در دنیا از رده تولید خارج شدهاند، اما تصمیمگیران در ایران معتقدند که این خودروها همچنان باید در کشور تولید شوند.
برزگری گفت: در این شرایط وظیفه سازمان استاندارد برای کنترل کیفیت خودروها سخت و موجب شد از پنج سال پیش به موضوع ارتقاء کیفیت خودروها ورود پیدا کنیم.
وی با بیان اینکه در سال ۸۵ تعداد تلفات جادهای کشور حدود ۲۸ هزار نفر بود افزود: با پیگیری استانداردها و همکاری برخی دستگاهها در حال حاضر تعداد تلفات به ۱۹ هزار نفر رسیده و این در حالی است که تعداد خودروها سه برابر و تعداد سفرها ۲.۵ برابر شده است، البته تلفات موتورسیکلت سواران و عابران پیاده هم در این آمار آمده است و همه آن تلفات جادهای نیست.
برزگری با اشاره به برخی بداخلاقیها از طرف مسئولان دولتی در سالهای قبل گفت: چندی پیش مصوبهای از سوی معاون اول رئیسجمهور برای مهلتدهی در نصب ایربگ صادر شد که من به عنوان دبیر شورای عالی استاندارد از آن بیخبر بودم و بدون هماهنگی با ما این مصوبه صادر شده بود.
رئیس سازمان استاندارد افزود: مصوبه مهلتدهی برای نصب کیسههوا با پیشنهاد وزیر صنعت در ستاد تدابیر ویژه اقتصادی صادر شده بود در حالی که طبق قانون این پیشنهاد باید به دبیر شورای عالی استاندارد ارائه و پس از آن در صورت لزوم در ستاد تدابیر مطرح میشد.
برزگری گفت: ما مهلتدهی برای نصب کیسه هوا را قبول نکردیم و طبق مصوبه قبلی باید ۸۰ درصد خودروها در شرایط فعلی دارای ایربگ باشند و ۲۰ درصد بقیه نیز تا پایان سال به ایربگ مجهز شوند.
وی با بیان اینکه در کشورهای اروپایی خودروسازان در یک فضای آزاد با یکدیگر رقابت میکنند افزود: حمایتهای بیرویهای از طرف مسئولان از صنعت خودرو شده است که این مشکل باید برطرف شود.
رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: در دولت قبل من به عنوان رئیس سازمان نمیتوانستم با رئیسجمهور ملاقات کنم، اما یک مدیر خودروساز میتوانست با رئیسجمهور ملاقات کند و پس از آن نیز به یکباره نامهای در جهت حمایت از صنعت خودرو بیرون میآمد.
وی گفت: در هشت سال گذشته رئیسجمهور سابق حتی یک بار هم به سازمان استاندارد سر نزد و این در حالی است که در همه کشورها روز جهانی استاندارد با حضور رئیسجمهور برگزار میشود.
برزگری افزود: زمانی من بحث غیر استاندارد بودن پنج مدل خودرو را در سال ۸۹ مطرح کردم و وزیر صنعت وقت از من خواست تا این موضوع را تکذیب کنم، من گفتم تکذیب نمیکنم و وزیر گفت: «میروم پیش رئیسجمهور و شما از فردا رئیسسازمان استاندارد نخواهید بود.»
برزگری ادامه داد: به وزیر گفتم همین الان برو و شخص جایگزین من را مشخص کن.
وی با بیان اینکه چنین موارد توصیهای را قبول نمیکنم افزود: یکی از مسئولان دولتی به من گفت که آقایان از شما ناراحت هستند، گفتم ناراحت باشند، حق مردم برای من مهم است.
برزگری تأکید کرد: من با پارتی نیامدم و در حال حاضر نیز هیچ دغدغهای برای میز ریاست سازمان استاندارد ندارم.
وی با اشاره به جلسات روز پنجشنبه وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در یکی از این جلسات پیشنهاد کردم که وزارت صنعت به جای پیگیری قیمت خودرو به دنبال ارتقاء کیفیت خودرو باشد که قرار شد این برنامه در جلسات بعدی ارائه شود.
برزگری همچنین با بیان اینکه موضوع آلوده بودن سرنگهای موجود در بازار منتفی است گفت: با نمونه برداری از سراسر کشور، در مورد پنج برند سرنگ مشکلاتی از نظر فیزیکی و ذرات موجود در آنها وجود داشت که ما این موضوع را به وزارت بهداشت اعلام کردیم و دو برند از بازار جمعآوری شد و درباره سه برند دیگر به بیمارستانها اطلاع رسانی شده است.