پخش زنده
امروز: -
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه تنوع قیمت در ساختار موجود شرکت های هواپیمایی وجود دارد، گفت: پیشنویس آییننامه آزادسازی قیمتها آماده شده است.
به گزارش واحد مرکزی خبر، کاپیتان حمیدرضا پهلوانی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه باید عرصه برای ایجاد رقابت فراهم شود ،گفت : طبق قانون برنامه پنجم توسعه ، دولت مکلف به آزادسازی نرخها درسال سوم برنامه بود و باید از ابتدای امسال آزادسازی نرخها عملیاتی میشد.
وی افزود : معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سال گذشته برای نرخ گذاری دو متغیر بالایی و پایینی انتخاب کردیم، گفت: کف قیمتها را برداشتهایم و عرصه رقابتی را برای متنوعسازی قیمتها فراهم کردهایم.
پهلوانی تصریح کرد : پارسال به دلیل نوسان اخیر ارزی و افزایش نرخ سوخت ، نرخ بلیت میانگین 65 درصد افزایش یافت.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه بسترهای آزادسازی نرخ بلیت فراهم شده است، گفت: این روند حداکثر در یک سال انجام خواهد شد و پس از آن طبق پیشبینیها ، قیمتها به میزان کنونی نزدیک میشود.
کاپیتان پهلوانی با بیان اینکه کف قیمت برای خطوط هوایی برداشته شده است ، گفت : در مسیرهای یکسر خالی ، ایرلاینها میتوانند برای جلب مسافر نرخ ها را کاهش دهند.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره فعالیتهای سازمان هواپیمایی برای آزادسازی نرخهای بلیت تصریح کرد: مسیر های داخلی را در انتخاب ایرلاینها قرار دادهایم و با توجه به توانمندی آنها ، مسیرهای درخواستی ارائه شده و شرایط آزادسازی مسیرها فراهم است.
وی افزود : در حال حاضر 16 شرکت هواپیمایی با 240 فروند هواپیما عرصه را برای رقابت فراهم میبینند.
پهلوانی اظهار داشت: پارسال برای مشخص کردن نرخ بلیت، برخی عوامل را برای ایرلاینها مشخص کردیم.
وی با اشاره به فعالیت 54 فرودگاه در کشور گفت: نگرانی ما پس از آزادسازی نرخها، ارائه خدمات به مردم در مناطق محروم است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: هر جا که صنعت هوایی فعال باشد، نشانه قدرت اقتصادی منطقه است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: هماکنون هواپیماهایی که نرخهای متفاوتی در مورد ارزش هواپیما دارند، با قیمتهای بلیت یکسان مواجه هستند که منصفانه نیست، زیرا نرخهای تکلیفی برای هر نوع هواپیما موجب میشود، شرکتها نوسازی ناوگان را در دستورکار قرار ندهند.
وی با تأکید بر اینکه آزادسازی نرخها به ارتقای خدمات میانجامد ، گفت : در حال حاضر شرکتهای توانمند متفاوتی داریم که عرصه رقابت برای آنها به دلیل تکلیفی بودن نرخها توجیهپذیر نیست.
وی اضافه کرد: اگر این عرصه رقابتی به گونهای شکل گیرد که مردم ارتقای خدمات را حس کنند، از آن استقبال خواهند کرد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: حدود 60 درصد هزینه ایرلاینها با توجه به ساختار هواپیماهای آنها ارزی است.
وی در ادامه با بیان اینکه میانگین توسط سن ناوگان 22.8 سال است گفت: امسال 22 فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور افزوده شد.
پهلوانی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون 160 میلیون تومان حق مسافر را به خودش بازگرداندیم، اضافه کرد: 4 درصد کل ترابری مسافری در کشور برعهده حمل ونقل هوایی است که بخشی از مسافران، کارمندان دولت و بقیه هم مردم عادی هستند.
وی تأکید کرد: پیشبینی اقتصادی ما این است که اگر زیرساختها به طور دقیق اجرا شود ، پس از خصوصیسازی کامل و گذشت یک سال به نرخهای فعلی نزدیک میشویم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: اگر نرخ سوخت و ارز تثبیت شود، مشکل ایرلاینها کاهش مییابد.
وی یادآور شد: سال گذشته ارز مرجع در اختیار ایرلاینها قرار دادیم، اما پس از نوسان ارزی، ارز مبادلهای به آنها اختصاص یافت، اما ظاهراً شرکتها در تأمین این ارز مشکل دارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تلاش میکنیم مسافر از امتیازات کامل یک مسافر بهرهمند باشد ، گفت: اگر با پروازهای چارتری مخالفت کنیم، به خاطر آن است که مسافر از امتیازات ویژه بهرهمند شود.
سیاست سازمان هواپیمایی ، ارتباط پروازی با همه نقاط جهان
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درادامه با بیان اینکه سیاست ما ارتباط پروازی با همه نقاط جهان است ، گفت : در صورت دستور دولت برای برقراری پرواز به آمریکا اقدام می کنیم.
حمیدرضا پهلوانی افزود : سازمان هواپیمایی کشوری به دنبال افزایش تردد و پرواز در همه نقاط دنیاست.
وی درباره گواهینامه مدیریت تداوم صلاحیت پروازی شرکت هواپیمایی معراج گفت: یکی از مزیتهای این شرکت ، تجمیع صاحبان فکر و تجربه در این صنعت است و کسانی در این شرکت هواپیمایی حضور دارند که سه دهه سابقه در این حوزه داشته اند و در عرصههای مختلف تعمیر و نگهداری هواپیما تخصص دارند.
پهلوانی گفت: شرکت هواپیمایی معراج با تکیه بر توان متخصصان خود مهمترین و جامعترین تاییدیه را در فرایند استاندارد خط هوایی و تامین و تداوم صلاحیت پروازی کسب کرده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: حرکتی که سازمان هواپیمایی کشوری در جهت ارتقای ایمنی و هماهنگی با استانداردهای بین المللی آغاز کرده است محدود به شرکت هواپیمایی معراج نیست و این تحول و حرکت نو ادامه می یابد.
آقای زنگنه ، مدیرعامل شرکت هواپیمایی معراج نیز در جمع خبرنگاران گفت: تا پایان امسال سه یا چهار فروند هواپیما به ناوگان این شرکت اضافه میشود.
وی اظهار داشت : البته شرایط صندوق توسعه ملی برای وام شرکتهای هواپیمایی سخت است و تلاش می کنیم دولت تغییراتی را در این آیین نامه ایجاد کند.