پخش زنده
امروز: -
رئیس کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس شورای اسلامی گفت : تلاش می کنیم در سامانه املاک و اسکان وضع املاک و ساختمانها، را در شهر و روستا و کل کشور برای وصول مالیات شناسایی کنیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،آقای پژمان فر ، رئیس کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با برنامه روزنه نو شبکه رادیو اقتصاد به موضوع نبودن عزم جدی برای پیاده سازی سامانه ی املاک و اسکان پرداخت . متن این گفتگو به شرح ذیل است :
مقدمه مجری: یک اظهارنظری منتشر شده بود از آقای پژمان فر که عزم جدی برای پیاده سازی سامانهی املاک و اسکان وجود ندارد و دستگاههایی که باید در این کار ایفای مسئولیت نقش بکنند همکاری لازم را ندارند، کاملا درست است، ولی بعد از سالها چه باید کرد و بعد اینکه هر چیزی ظاهرا در این کشور مقصر دارد غیر از این که اگر یک مقصر دولتی باشد.
سوال: واقعا موضوع چیست پشت پرده این مسئله که این قدر کش و قوس پیدا کرده و ما این نقصان را میبینیم و خسارتش هم به جامعه تحمیل شده است، قیمتهای افسار گسیخته، عدم نظارت قاعدهمند و قانونی، یعنی واقعا فاجعه مسکن و این قیمتهای نجومی این قدر وضعیت ما بحرانی است؟ و نمیتوانیم موضوع را حل کنیم؟ و چرا این قدر موضوع عقب افتاده؟ قانون که از مجلس بیرون آمد؟ و باید سریع اجرا میشد چرا اینگونه است؟
آقای پژمان فر: همانطوری که اشاره کردید اجرای قانون یک تبعاتی برای افراد مختلف، جریانهای مختلف و مجموعهها دارد، اجرای قانون یک بخش مهمش در این موضوع در جهت اجرای عدالت هست که بتواند عدالت را جلو ببرد و طبیعتا جریانهای فساد و جریانهای قدرت در مقابل این قضیه مقاومت میکنند و تلاش شان اینست که این کار صورت نگیرد.
در سامانهی املاک و اسکان، تمام همت بر اینست که وضع املاک و ساختمانها، مسکنهایی که چه در شهر و چه در روستا وجود دارد، کل کشور را بتوانیم شناسایی کنیم که مثلا این خانم یا این آقا در داخل کشور چند تا خانه دارد و طبق قانون شاید خیلیها به ما اعتراض میکنند که شما در این قضیه یک مقداری خیلی سهل گیری کردید، ما تا ۵ تا خانه را هم برای افراد معافیت مالیاتی پیش بینی کردیم و خانهی ششم افراد موجب میشود که اینها مورد خطاب دستگاههای مالیاتی قرار میگیرند و البته مالیات هم مالیات زیادی نیست، عمده اش این است که ما بتوانیم شناسایی کنیم.
متاسفانه در کشور با مسکن مثل همان بحثی که اشاره میکردید خودرو را به عنوان یک کالای سرمایهای با آن برخورد میشود و افراد احتکار مسکن دارند، ما در شناساییهایی که انجام دادیم بعضیها چه اشخاص حقوقی که الان بعضی هایشان را ما شناسایی کردیم تا بیش از هزار مسکن را اینها احتکار کردند و اینها هم در اختیار مردم قرار نمیگیرد، الان یکی از مجموعهها، مجموعههای بانکی و یا موسسات وابسته به بانکها اینها الان کارهایی که دارند میکنند احتکار مسکن میکنند، مسکنی که با هزینهی مردم و بارش بر دوش مردم ساخته شده است، این طور نیست که مسکن کسی که سازنده مسکن است میگوید من از پول خودم دارم و هر کاری دلم بخواهد با این مسکن میکنم، نه، یارانهها و حمایتهایی که برای تهیه آن مصالح، برای آن کارگری که در آنجا کار کرده و حمایتهایی که شده، بهرحال اینها نباید نادیده گرفته شود.
سوال: اینها درست، ولی نکته اینجاست که فکر نمیکنید که روی همین قاعدهای که الان اتفاق افتاده، ما چند تا مسئله داریم یکی سیاستهای مهم و کلان است که جهت گیری تامین مسکن را بر اساس قانون اساسی در مملکت روشن میکند، یکی اقداماتی است که باید برای حل مسائل مبتلا به آن انجام داد مثلا سامانه اسکان و املاک قراربود که راه اندازی شود و همه موارد قاعدهمند شود، ولی به نظر میاید خود این سامانه هم اگر صرفا این باشد در مهار افسار گسیخته قیمتهای مسکن ناکارآمد خواهد بود، برای مثال ما در تمام دنیا بر اساس شاخصهای تورم افزایش قیمت را شما اگر یک خانهای را دو میلیارد و یک میلیارد تومان خرید کنید و بعد از دو سال آن را به یک قیمت گزاف تمایلی خودتان بخواهید بفروشید مابه التفاوتهایی که غیرمنطقی است و مشمول مالیات میشود نه این که غیرمجاز باشد معامله کنید، خیر، خریدار و فروشنده آزاد هستند، اما ناظر قانونی بعنوان حامی حقوق عامه میگوید شما از این مابه التفاوتی که به نظرم غیرطبیعی است، تورم این قدر است، استهلاک و افزایش و ارزش این قدر است، یک مثلا ۵۰۰ میلیون اضافه میخواهید بگیرید، شما باید ۳۵-۴۰-۵۰ درصدش را مالیات بدهید، اینها اقدامات بازدارنده است ما در ایران اینها را نمیبینیم.
آقای پژمان فر: اتفاقا ما این موضوع و بحث را در مجلس داریم.
سوال: ولی خیلی کند است یعنی بیش از چند دهه گذشته است.
آقای پژمان فر: ما در مجلس این موضوع را مصوب کردیم الان رفته به سمت شورای نگهبان و یکی از اقدامات خوب مجلس یازدهم همین است که مالیات بر عائدی سرمایه که همان چیزی که جنابعالی توضیحش را دادید عنوانش مالیات بر عائدی سرمایه است، یعنی وقتی سرمایه من بی حساب در یک مقطعی افزایش پیدا میکند، این افزایش سرمایه قطعا باید بر آن مالیات اخذ شود. به غیر از مالیاتهایی که متداول هست این مالیات مازادی است که باید نسبت به این موضوع داشته باشیم. این الحمدالله مصوب شده و ما منتظر هستیم انشاالله شورای نگهبان تایید کند و برگردد بیاید برود برای اجرا شدن، یکی از کارها هست.
اصل مسئله این است که ما باید نورافکنها را ابتدا روشن کنیم فضاهای تاریک روشن بشود روشن شدن خیلی از مسائل زمینهی فساد را از بین میبرد، همین اقدامی که گزارش آن راشاید جنابعالی و شنوندگان محترم در مجلس اگر شنیده باشند گزارشی بود که کمیسیون اصل نود در صحن علنی قرائت کرد در ارتباط با موضوع تسهیلات کلان بانکی، ما رفتیم سراغ کسانی که از بانکها تسهیلات کلانی میگیرند و تسهیلات کلان هم یعنی تسهیلاتی که بالای صد میلیارد تومان به بالا هست، که ۵۰ درصد تسهیلات روی این عددها هست، رفتیم سراغ اینها که ببینیم شما این تسهیلات را که دارید میگیرید، چه کسانی گرفتند؟ کجاها رفته؟ ما وقتی این نورافکن را روشن کردیم و روشن شده بخش قابل توجهی از این تسهیلات را خود بانکها گرفتند و یا شرکتهای وابستهی به بانکها گرفتند و اینها آمدند سرمایه گذاری بعضا خودشان در بانکها انجام دادند خود این نورافکن وقتی روشن میشود در این فضا خودش افکار عمومی اطلاعات پیدا میکند در مقابل این قضایا حتما مقاومت میشود و تلاش ما این است که با روشن شدن بسیاری از این مسائل در قالب سامانهها انشاالله بتوانیم کشور را در فضای ناایمن کردن فضا برای جریان فساد و قدرت انشاالله جلو ببریم.