پخش زنده
امروز: -
مدیر کل دفتر ماشین آلات کشاورزی ساختمانی و معدنی وزارت صمت: امسال حدود ۳۰ میلیون دلار درآمد از صادرات ماشین آلات کشاورزی داشته ایم .
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما برنامه میز اقتصاد در میزگردی به موضوع توانمندی کشور در تولید ماشین آلات سنگین پرداخت .کارشناسان این برنامه آقایان ابوذر جمشیدوند، مدیر کل دفتر ماشین آلات کشاورزی ساختمانی و معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت و محمدعلی امین زاده- رئیس انجمن تولید کنندگان ماشین آلات راهسازی و معدنی و محمدعلی رفیعی -مدیر عامل شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو بودند .جزییات این گفتگو را در ادامه می خوانید .
سوال : تولید ماشین آلات سنگین در سال ۱۴۰۱ رشد صد در صدی داشته است به گفته مسئولین وزارت صمت ، امسال سه هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع ماشین آلات راهسازی و معدنی تولید شده و بیش از ۳۱ هزار دستگاه ماشین آلات کشاورزی که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد دو برابری را نشان می دهد ، اما در همین شرایط هم که انواع ماشین الات سنگین در داخل کشور تولید می شود ، باز هم مجوز وارداتش داده میشود مثل مجوزی که به وزارت راه و شهرسازی داده شده برای واردات ماشین آلات راهسازی .
پخش گزارش
سوال : آقای جمشیدوند آمار و ارقامی بدهید از میزان تولیدی که سال ۱۴۰۱ داشتید در بخش ماشین آلات ؟
جمشیدوند : در خصوص سالی که گذشت اتفافات خوب و فراز و نشیبی ما داشتیم د رحوزه ماشین آلات معدنی و راهسازی و حوزه های کشاورزی و موضوعات ساختمانی که ما به اجمال یک چندتایی از آن را عرض می کنم و در ادامه برنامه این موضوعات را تقدیم می کنم . در خصوص اتفاقاتی که امسال افتاد همانطور که مستحضرید ما یک دفتر تخصصی را اوایل امسال با دستور وزیر محترم صنعت معدن و تجارت جناب دکتر فاطمی امین داشتیم و این خودش یک رویکرد خوب و رو به جلو بود که این رشته فعالیت های تخصصی در حوزه های واردات ، صادرات و تولید بتوانند به صورت متمرکز فعالیت کنند و یک مدیریت یکپارچه ای را ما بتوانیم در حوزه های متفاوت داشته باشیم ، و یک تمرکز در حوزه اطلاعات و تحلیل در این حوزه شکل بگیرد که به لطف خدا هم دستاوردهای خوبی را ایجاد کرد. در حوزه ماشین آلات معدنی و راهسازی ما شاهد یک تحول خیلی خوبی بودیم و الحمدالله این مسیر جاری هست با اتفاقی که افتاد مجموعه تولیدی ما در سال ۱۴۰۰ میزان تولیدش حدود ۱۷۰۰ تا بود امسال به لطف خدا و با کارهای خوبی که انجام شد در مجموعه تولید ، کارگران خیلی خوب ما ، افراد زحمتکش ، مدیران خوب ما در این حوزه ، ما این عدد را امسال ۳ هزار و ۵۰۰ تا داشتیم که رشدمان بالغ بر صد در صد بود و به نظرم می آید یک اتفاق خوبی که افتاد این بود که ابتدای سال در اردیبهشت ماه حدود ساخت داخل مشخص شد و این در قالب یک شیوه نامه با تاکید خود جناب آقای وزیر ابلاغ شد ۲۶ اردیبهشت و تولید کنندگان ما با توجه به آن محدودی ساخت سفارشات لازم را گرفتند و این مسیر را جلو بردند .
یک موضوعی که ما اتفاقا به آن توجه جدی داریم بحث واردات است ولی واردات متناسب با نیاز کشور ، آن چیزی که در تولید داخل نیست در محدوده ساخت داخل نیست یا بعضا محدوده ساخت داخل ما کفایت لازم را در آن حوزه ندارد ما هم نگاهمان بر این است که قطعا باید نیاز کشور تامین شود ، چون ما کسب و کارهایی که به ماشین آلات حوزه کاری ما وابسته اند کسب و کارهای بسیار مهم و کلیدی در سطح کشور هستند .
سوال : یعنی در مورد واردات آن کالاها و آن ماشین آلاتی که در داخل تولید نداریم را می توانند واردات داشته باشند .
جمشیدوند: قطعا یک چنین سیاستی از اول امسال ابلاغ و تاکید شد و پیگیری شد و اتفاقا پیشنهاد همین حوزه تولید کنندگان ما بود یعنی آقای امین زاده عزیز یک توصیه های اکیدی که امسال داشتند که باید حدود مشخص شو دکه ما بدانیم بالاخره چه اتفاقاتی قرار است رخ دهد و حوزه واردات هم بتواند کارش را جدی پیگیری کند و اتفاق خوب هم که افتاد افزایش ثبت سفارشات در این حوزه بود یعنی اگر ما توجه کنیم آن چیزی که تولید داخل نداریم یا آن چیزی که تولید داخل کفایت لازم را نمی کند طبیعتا این اتفاق افتاد و ما یک رشد قابل توجه خوبی هم در این حوزه داشتیم.
سوال: کشاورزی را هم بگویید که چقدر تولید دارید ؟
جمشید وند: در حوزه ماشین آلات کشاورزی هم به لطف خدا رشد خیلی خوبی را داشتیم ما در حوزه به طور خاص بحث تراکتور که بالاخره مورد نیاز است جزو ماشین آلات مهم است رشد قابل توجه بالای ۴۰ درصد داشتیم و پارسال حدود ۲۲ هزار تا بود تعدادی که تولید شد و امسال به لطف خدا به حدود ۳۲ هزار تا ۳۱ هزار و ۵۰۰ تا افزایش پیدا کرد و در حوزه ی اتفاقا ماشین آلات کشاورزی اتفاق خوبی که افتاد توسعه صادرات بود الحمدالله توسعه صادرات خیلی خوبی داشتیم نزدیک ۷۶ درصد افزایش صادرات داشتیم .
سوال : چند دستگاه ؟
جمشید وند : ریالش را اگر بخواهم بگویم ۱۷ میلیون دلار ما سال گذشته بحث صادرات را داشتیم که الحمدالله امسال به حدود ۳۰ میلیون دلار رسیده و بالغ بر ۲۵۰۰ دستگاه ما توانستیم امسال موضوع صادراتش را داشته باشیم .
سوال : آقای امین زاده وضعیت تولید چگونه است ؟ آیا ممنوعیتی که برای واردات گذاشته شد موثر بوده و بعد آن حدودی که آقای جمشیدوند گفتند آن کالاهایی که در داخل کشور تولید نمی شد راما مجوز واردات دادیم الان وضعیت تولید چگونه است ؟
امین زاده : ما در کشورمان یعنی انجمن ما ده عضو تولید کننده ماشین های راهسازی را و معدنی را دارد ، ما از اول سال یک تاکید داشتیم که این تفکیک شود تا عنوان شد که ورود به خاطر تولید داخل ما نمی توانیم معدن ما خوابیده است ، فلان مشکل را داشتیم که ما تاکید داشتیم و آقای دکتر این زحمت را کشیدند و این را تفکیک کردند که قاطی نکنند که آن ماشین آلاتی هست ورودش ممنوع است که تولید داخل دارد .
ماشین آلاتی که ما در داخل می سازیم الان الحمدالله ما به جایی رسیدیم که می توانیم یک ماشین را طراحی و تولید کنیم ما موتورساز نیستیم ، این گاهی اوقات دائم عنوان می شود موتور گیربکس و می گوییم آقا مگر دنیا چند تا موتورساز دارد تمام دنیا از دو یا سه یا ۵ موتورساز استفاده می کنند وقتی ما بتوانیم یک ماشین را و یک فولادی را برداریم تولید یک ماشین کنیم ارزش افزوده بسیار بالایی دارد یعنی یک فولاد فرض کنید کیلویی سی هزار تومانی را تبدیل می کنیم به کیلویی ۲۰۰ هزار تومان ، این نکته است که باید مورد توجه بشود و واقعا ما این توقع را داریم که این دوستان که هنوز گاهی اوقات می گویند تولید نمی شود ، بیایند هر کسی می گوید دهها کارخانه داریم بازدید کنند ببینند عمق ساخت چقدر است ، ما چقدر ارزبری را کاهش می دهیم ، ما الان حداقل ۵۰ درصد ارزبری را کاهش می دهیم اگر سه هزار ماشین بخواهد وارد کشور می شد هر کدام حداقل ۵۰ هزار یورو ضرب و تقسیم کنید ببینید ما چه عددی را صرفه جویی کردیم به اضافله این که ما اشتغال زایی بالایی را داریم برای هر ماشینی که بخواهد تولید شود یک نفر در سال مشغول کار می شود به طور مستقیم و غیرمستقیم که الی ماشاالله .
سوال : الان ما توانمندی تولید چه ماشین آلاتی را داریم ؟
امین زاده : لودر زیر سی تن ، بیل میکانیکی تا ۴۰ تن و گریدر ۲۰ تن و غلطک هم ۲۰ تن است. این ماشین آلات را داریم تولید می کنیم .
سوال : انواع دامپ تراک و این ها هم داریم تولید می کنیم ؟
امین زاده : بله داریم ولی محدودیت نداریم ما بخاطر جلسه ای هم که خدمت دوستان بود گفتیم چون هنوز به آن ظرفیت قوی نرسیدیم مجوز واردات دامپ تراک آزاد است . ما در واقع تفکر مان می دانید که تا نتوانیم بازار را تامین صد در صدی کنیم خودمان اصلا ضرورت نمی دانیم که جلویش را بگیریم و یک انحصار ایجاد کنیم .
سوال : دامپ تراک ها هم ماشین آلات بزرگ حمل و نقل مواد معدنی هست که در معادن از این ماشین آلات استفاده می شودمیزان ثبت سفارشی که برای واردات داده شده هیچ ثبت سفارشی برای ماشین آلاتی که در داخل کشور دارد تولید می شود داده نشده یعنی انجام نشده است ؟
جمشیدوند : نکته ای که هست و درست شما فرمودید ما هم نگاهمان بر این است که اگر ماشینی در سطح کشور تولید نشده و استفاده نشده و مصرف کننده ما نسبت به آن یک اطمینان خاطری ندارد طبیعتا بتوانیم نیازش را از ظرفیت واردات استفاده کنیم و تمرکزمان روی این حوزه باشد . ماشین آلاتی که الان در کشور تولید می شود بعضا یک نگاهی وجود داشت و ما هم این کار را پیگیری کردیم و انجام دادیم آنجایی هم که نیاز بود یعنی این که ظرفیت تولید ما پاسخگوی آن نبود و به هر دلیلی نیاز کشور در این حوزه جدی بود چرا ما اتفاقا داشتیم این چیزهایی که در کشور امکان تولیدش به آن تعدادی که می خواستیم و حوزه های اجرایی ما پاسخ نمی داد به این سمت و سو برویم .همانطور که عرض کردم ماموریت کلیدی دفتر ما تامین نیاز است یعنی این طور نیست که متمرکز شویم روی این که تولید کننده است یا وارد کننده است ما یک نیازی به مجموعه مان ارجاع داده میشود و نگاه بر این است که اگر نیاز در کشور تولید می شود و شده و پاسخگو هم بوده به این سمت برویم که از ظرفیت داخل به صورت کامل استفاده کنیم چون ظرفیت تولید ما در سنوات اخیر رشد خیلی خوبی داشته ، ما الحمدالله امسال شاهد این رشد بودیم ، قطعا سال آینده رشد خیلی خوبی را هم مجددا تجربه خواهیم کرد ، برنامه های خیلی خوبی در این حوزه داریم و این را توسعه می دهیم ، ضمن این که نگاه به سمت تولید داخل علاوه بر این اتفاقاتی که می افتد که خود ظرفیت و امکانات داخل استفاده می شود استفاده از خدمات پس از فروش است .
این ماشین آلات ماشین آلات بادوامند یعنی نیاز به پشتیبانی دارند ، پشتیبانی قطعاتی و نگهداری و تعمیرات و از این دست و طبیعتا تولید کنندگان داخل ما مقیدترند نسبت به این که محصولی که دست مشتری می دهند بتوانند پاسخگو باشند .
این عرایضی که بنده داشتم قطعا نافی این نیست که ما در این حوزه به نقطه اوج رسیدیم ، قطعا ما مسیری داریم یعنی کیفیت یک مسیر بی پایان است ما قطعا باید این مسیر را خیلی جدی پیگیری کنیم عمق ساخت مان را افزایش بدهیم کیفیت مان را قطعا باید بهبود بدهیم و این در دستور کارمان است . در حوزه های متفاوت باید عمیق تر بشویم و جدی تر جلو برویم و این کار را توسعه بدهیم ولی چیزی که مهم است و الان می شود به آن استناد کرد این که محصولات ما در سطح کیفی و قیمتی قابل قبولی هستند و اگر ما این ها را ببینیم با نوعش قابل مقایسه است یعنی ما تجهیزات و ماشین الات نو را قطعا را در این فضا هستیم که بتوانیم با آنها رقابت کنیم و کار را جلو ببریم ولی یقینا یک برنامه بسیار خوبی هم برای توسعه حوزه کیفیتی و در پیش رو داریم .
سوال : آقای محمد رفیعی مدیرعامل شرکت هپکو – ما گزارش ابتدایی برنامه هم در مورد وضعیت تولید در هپکو بود با توجه به این که شما تولیدات قابل توجهی دارید اما از بحث واردات گلایه هایی شده بود ، شما بگویید موضوع چیست و این مجوزی هم که داده می شود چگونه داده شده ؟ آیا ما سامانه توان ایران نداریم ؟ از آن طرف می آییم سامانه ای را ایجاد می کنیم و می گوییم هر کس به هر کالایی نیازدارد، بیاید آنجا نیازش را بارگذاری کند و تولید کنندگانهم بیایند توانمندی شان را همانجا اعلام کنند اگر تولید کننده ای بود دیگر واردات انجام نشود و ثبت سفارش صورت نگیرد . الان وضعیت چگونه است ؟
رفیعی : من لازم است یک توضیح کوچکی بدهم ، قانونی که مصوبه مجلس مغایر مصوبه خود مجلس است ، قانون حداکثر در واقع می گوید اگر فضا و ظرفیتی برای تولید در داخل کشور وجود دارد ، نباید نقل بشود و باید از تولید داخلی گرفته شود ، از آن طرف هم مقام رهبری فرمودند که حرمت شرعی و قانونی دارد اگر یک ظرفیتی یک چیزی می تواند تولید داخل شود ، وارداتش انجام شود . این دو تا نکته را من بگویم خدمت شما . از آن طرف در دهه های ۶۰ تا ۹۰ یعنی ۳۰ سال اول انقلاب تمام بزرگراهها و جاده های کشور با وسیله ماشین آلات کیفی و ثبت بین المللی هپکو ساخته شده الحمدالله ، ما حدود بیش از سی هزار دستگاه ماشین به بخش راهسازی و معدنی کشور دادیم که این ها در شرایطی تولید شده و ما این سهم بازار را داشتیم که تولید هم نو و هم دست دومش آزاد بوده است بهرحال الان هم این ظرفیت وجود دارد همانطور که آقای دکتر اشاره کردند و امکان این وجود دارد که بتوانیم هر برنامه تولیدی ، تدارک بکنیم و انشاالله در خدمت راهسازی و معدن کشور باشیم ،
سوال : برای این مجوزی که به وزارت راه داده شده است ، آیا سوالی از شما شد که شما می توانید تولید کنید یا از انجمن حتی ، از آقای امین زاده هم می پرسیم ،
رفیعی : متاسفانه خیر ، اما جالب است این اختیار را همواره دولت داشته من نمی دانم این چه اختیاری است که تازه ایجاد شده در کمیسیون زیربنایی مجلس که این اختیار را مجددا به من دولت دادند استفساری هم از ما نشده است .
سوال : آقای امین زاده برای وارداتی که می خواهد صورت بگیرد من در مورد ان سامانه گفتم آیا با تشکل ها هم نشستی گذاشته می شود که شما کدام ماشین آلات را می توانید در چه بازه زمانی می توانید تولید کنید ؟ چون یک زمان ممکن است به تولید کننده بگویند شما می توانید تولید کنید می گوید بله من می توانم ولی از آن طرف بیایند بگویند نه ما در این بازه یک دفعه ده هزار تا ماشین آلات می خواهیم ، ممکن است در توان هیچ تولید کننده ای هم نباشد آیا این گفت و گو ها با شما صورت می گیرد ؟
امین زاده : به هیچ عنوان ، اصلا من فکر می کنم که اگر الان برود یک سوال بشود از آن اقایان شاید اصلا اطلاع نداشته باشند که به فرض انجمنی وجود دارد ، ده شرکت راهسازی وجود دارد تا دو سال پیش یک تحقیقی مجلس کرده بود اصلا اسم انجمن را نیاورده بود و گفته بود هپکو و فقط شناختی از هپکو آنهم چون از قدیم بوده است ، و این یک تاسف است که شاید اصلا ندانند که یک چنین ظرفیتی هست توقع ما این است که آیا بررسی شده ؟ هدف از این که می خواهند وارد کنند چیست مشکلش چه بوده که .... یک دلیل اگر عنوان کنند که آقا ما به این دلیل یک دو سه چهار مورد ما می خواهیم وارد کنیم اگر ما جواب این چند مورد را ندادیم بسم الله بروند و بیاورند و دوم این که ما پیشنهادمان این است که اگر ماشین می خواهد وارد شود با تعرفه مشخص ، نه تعرفه صفر درصد ، من تولید کننده بروم تعرفه بدهم و او برود با تعرفه صفر بیاورد .
سوال : یعنی شما برای واردات بعضی قطعاتی که استفاده می کنید تعرفه می دهید ؟
امین زاده : بله ، ما تعرفه می دهیم ، و او برودبا تعرفه صفر وارد کند ؟ این کجای کار است ؟ آیا این مسائل پشت پرده دارد ؟ این عنوان شود . سوال ما این است که برای چه می خواهید دو هزار تا سه هزار تا یا هر چند هزار تا می خواهید بروید و بیاورید و این را شفاف بیایند بپرسند از صنف و از هپکو اگر ما جواب ندادیم بروند و وارد کنند . ببینید ماشین های راهسازی این نیست که بیایند صبح بگویند ما هزار تا می خواهیم ، الان به هر کمپانی بروند و سفارش بدهند می گویند هشت ماه تا یکسال طول می کشد حداقل ، چون سفارش قطعه باید بگذاریم ، تولید شود ، حمل شود و این ها یک زمانی دارد ، این است که ما خواهش داریم که دلیل این کاررا اگر بیایند توضیح بدهند این مغایر با تمام گفته ها است همانطور که آقای رفیعی فرمودند ، آقای رئیس جمهور می رود در هپکو می گوید باید از هپکو بخرید و از آن طرف می بینید مصوبه نمی دانیم چه خبر است .
سوال : ما در گزارش هم دیدیم که آقای رئیس جمهور هم تاکید کردند که اگر دارد تولید می شود واردات انجام نشود ما از مسئولین سازمان راهداری هم تقاضا کردیم که در برنامه حضور داشته باشند یا به صورت تلفنی با ما در ارتباط باشند و به این سوال پاسخ بدهند که چرا سراغ تولید کنندگان داخلی نرفتند و به دنبال واردات بودند در این قضیه ولی حاضر نشدند که پاسخ بدهند و در این برنامه شرکت کنند .اقای جمشیدوند چطور می شود یک بهرحال وزارتخانه ای که دارد در زمینه راهسازی فعالیت می کند ، در کنارش یک وزارتخانه دیگری قرار دارد که متولی تولید هست و در کشور دارد تولید می شود ، چطور می شود این ها می روند دنبال واردات ؟ آیا از توان داخل اطلاع ندارند یا چگونه است که برای بودجه سال آینده هم یک در لایحه هم بوده که بتوانند واردات کنند مجوز هم به ایشان داده شده است ، این چگونه اتفاق می افتد ؟
جمشیدوند : موضوعی که آقای امین زاده هم فرمودند تعامل میان وزارت صنعت معدن و تجارت با مجموعه تولیدی خیلی نزدیک است ما جلساتی که از اول امسال داشتیم فکر می کنم هر هفته مزاحم آقای مهندس و بقیه دوستان هستیم و تقریبا ارتباط مان خیلی نزدیک است ، سعی کردیم مجموعه هایشان را برویم بازدید کنیم و تقریبا همه تولید کنندگان را تلاشمان بر این بوده همه را ببینیم و دیدیم ، و مبتنی بر این ها طبیعتا تصمیم گیری کنیم یعنی نگاهمان نگاه این که همین بحث موضوعات را به صورت میدانی تحلیل کنیم و به جمع بندی برسیم ، نگاه ما با توجه به این بررسی های میدانی صورت گرفته این است که این توانمندی و این زیرساخت در سطح کشور خیلی خوب شکل گرفته و طبیعتا ما باید به سمت این برویم که از این ظرفیت های داخلی کشور خیلی خوب استفاده کنیم . دوستان هم که در مجموعه های دیگر فعالند آنها هم همین طور آنها هم قطعا یک بررسی ها و یک نگاهی هم داشتند و شاید بشود یک فرصتی که یک تحلیلی روی آن داشت و یک خریدهایی هم در سطح کشور صورت گرفته و یک اتفاق خیلی خوبی که رقم خورد این که یک تعدادی را خود مجموعه سازمان راهداری از هپکو خریدند تعدادی گریدر تهیه کردند ، الحمدالله از ۵۰ تایی که خریداری کرده بودند ۴۰ تایش تامین شده ، ده تایش هم اوایل سال آینده تقدیم شان می شود و نسبت به توانمندی های ظرفیت داخل یک آگاهی هم وجود دارد ، شاید یکسری تجهیزاتشان که احتمالا تجهیزات خاص است و باید با ایشان صحبت کنیم ببینیم چه تجهیزاتی را مدنظرشان است و چگونه به این موضوع پرداختند شاید در بحث برف روبی مثلا یکسری تجهیزات خاص را بخواهند استفاده کنند یا یک الزاماتی را که در این حوزه دیده باشند که به قول شما لازم است که یک تعاملی برقرارباشد.
سوال: تعاملی بوده در مورد این قضیه ؟
جمشیدوند : داریم رفت و آمد داریم ، یک نشست هایی با ایشان داشتیم و داریم ولی با توجه به این که مصوبه هم دیروز یا چند روز پیش من در بودجه دیدم آمده نیاز هست که با هم جدی تر صحبت کنیم ، انتظاری که داریم این است که آن نیازهایشان را به مجموعه ما اعلام کنند ما هم قطعا این کار را می کنیم که همراهی کنیم در راستای تامین آن ، همانطور که عرض کردم رویکرد قطعی ما و تاکید قطعی که آقای وزیر هم در این حوزه دارند تامین نیاز است ، ما در این حوزه اصلا اغماض نداریم چون آنها هم کسب و کارشان مهم است و صحنه عمل هستند و در این فضا درگیرند ما انتظارمان بر این است که نیازها شفاف بیاید و انشاالله بعد از مصوبه ای که فرمودید بحث بودجه سال آینده را که شما هم فرمودید بیاید و یک بررسی کنیم و ببینیم تعدادی که خواستند دقیقا چند تا است و حدودی که خواستند چه چیزهایی است و تجهیزاتی که خواستند به چه شکل است ؟ یک تحلیلی رویش داشته باشیم وبا هم به یک جمع بندی برسیم که آن چیزی که از داخل کشور از رویکردمان این بشود از دوستان خوبمان در حوزه تولید کمک بگیریم هم مجموعه ی معظم و بزرگ هپکو و هم دوستان خیلی خوبی که به صورت جدی و عملیاتی در حوزه کار می کنند برویم جلو .
سوال : اصلا تعاملات بایداز قبل انجام می شد آنها توانمندی ها را ....
جمشیدوند : انجام می شود داریم جلو می رویم ، حالا باید ببینیم بالاخره به چه شکل است و این کار جدی تر انجام شود ، عرض ما این است که داخل کشور این تولید کننده های ما متفاوت و متکثر هستند و این اتفاق هم باید دیده شود که بشود مدیریت این فرایند را را جلو برد و این هوشمندی مجموعه شما را هم می رساند و ورود پیدا کردید و این موضوع را تحلیل می کنید و ما هم انشاالله کمک می کنیم که این کار جلو برود .
سوال : آقای رفیعی شما تعهداتی که داشتید به وزارت راه ، زیرمجموعه ها و سازمان راهداری ، تعهداتتان را به موقع انجام دادید ؟ من شنیدم که ۴۰-۵۰ تا گریدر بایستی تولید می کردید و تحویل می دادید تحول دادید به آنها و از کیفیت آن راضی بودند ؟
آقای رفیعی : اشاره کردند دکتر جمشیدوند که ما به لحاظ مشکلات تدارک خارجی و تحریم ها ۵۰ تا قراردادی که داشتیم این ها را یک مقدار با تاخیر قطعاتش از خارج وارد شد ولی فقط ده دستگاه آن مانده که به علت تاخیر در رسیدن قطعاتش به سال آینده موکول شد ، در واقع من دوست دارم که یک تذکری بدهم که وزارت راه و شهرسازی بعنوان بزرگترین مشتری دهه های اول انقلاب ، همانطور که عرض کردم بزرگترین مشتری ما بودند آن موقع سهمیه ارزی بود یا قراردادهای ریالی می بستند و ما عمدتا پیمانکارها دستگاهها را تحویل می دادیم و خیلی هم راضی بودند و الحمدالله کیفیت هم کیفیت بین المللی داشت که صادرات ما داشتیم ، نکته مهم دیگری که من باید عرض کنم جلساتی که با دوستان وزارت راه و راهداری داشتیم ، جدولی را برای همین منظور ارائه کردند که آقای جمشیدوند خدمتشان هست که اگر لازم باشد توضیح می دهند برای دستگاههای کارکرده قیمت هایی که آورده بودند ، چه از قیمت های دستگاههای ما برای ماشین نو بود ، این چقدر ، چه منطقی حکم می کند که ما بیاییم ماشین کهنه چند ساله را بالای قیمت ساخت داخل خودمان عرضه بکنیم ؟ بهرحال توضیحاتش اگر لازم است با عدد و رقم خدمت آقای دکتر جمشیدوند عرض می کنم خدمتتان ارائه بدهند .
سوال : آقای امین زاده حالا یک نکته ای شما گفتید شاید خیلی ها تولید ماشین آلات سنگین را با هپکو بشناسند اما تولید کننده های دیگری هم در این بخش هستند که دارند تولید می کنند الان میزان تعداد واحدهایی که دارند در این بخش تولید می کنند چند تا واحد هست ؟ و چقدر اشتغال زایی در این بخش هست ؟ آیا صادرات دارید یا ندارید ؟ وضعیت چگونه است ؟
امین زاده :ده تا شرکت زیرمجموعه انجمن ما است یک تعدادی هم هستند که تولید می کنند و آنها زیرمجموعه انجمن نیستند ، ما حدودا دو هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی داریم و نزدیک به فکر می کنم که 80 درصد نیاز کشور را ما داریم تولید میکنیم ، سالیان سال محدودیت بوده هپکو یک سال است تولید می کند سالهای گذشته آیا چیزی بعنوان ورود ماشین آلات هم ممنوع بوده ولی هیچ کسی سخن راجع به ماشین راهسازی نمی داده امسال و سال گذشته یک مقدار داغ شده ، سالیان سال این شرکت های زیرمجموعه انجمن داشتند ماشین آلات تولید می کردند ، ما یک نشستی داشتیم با خود وزارت راه که آقای دکتر هم تشریف داشتند حتی پیشنهاد دادیم گفتیم شما هر ماشینی با هر روش خاصی می خواهید ما برایتان تولید می کنیم یعنی شما بگو موتور چه می خواهید و گیربکس چه می خواهید ما تولید می کنیم شما این را به ما بگویید اگر ما جواب ندادیم شما هر چه میخواهید بگویید ، ما اهل منطق هستیم اگر یک جایی نتوانیم خودمان را کنار می کشیم ، ما بارها به آقای دکتر گفتیم آنجایی که بگذارید بگذرید بیاوریم محدودیت ایجاد نکنید ما هم در این کشور داریم زندگی می کنیم ما قیمت هایمان هر چی ماشین آلات فروخته شده بر حسب قیمت واقعی بوده و قیمتی اضافه نبوده و همانطور که گفتند قیمت هایی که در آنجا آوردند بیش از شاید دو برابر قیمت نوی ما باشد .
سوال : بعضی از تولید کنندگان ما با ایشان صحبت می کردیم می گفتند ما برای یک سال آینده هم حتی محصولات مان را پیش فروش کردیم وضعیت اینگونه است ؟ یعنی به گونه ای است که تولید کننده داخلی که خوب تولید می کند خریدار هم در بازار دارد درست است ؟
امین زاده : قطعا همین است ما اگر خریدار نداشتیم رشد نمی کردیم وقتی تولید ماشین آلات سنگین در سال ۱۴۰۱ رشد صد در صدی داشته است به گفته مسئولین وزارت صمت، امسال سه هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع ماشین آلات راهسازی و معدنی تولید شده و بیش از ۳۱ هزار دستگاه ماشین آلات کشاورزی که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد دو برابری را نشان میدهد، اما در همین شرایط هم که انواع ماشین الات سنگین در داخل کشور تولید میشود، باز هم مجوز وارداتش داده میشود مثل مجوزی که به وزارت راه و شهرسازی داده شده برای واردات ماشین آلات راهسازی.
پخش گزارش
سوال: آقای جمشیدوند آمار و ارقامی بدهید از میزان تولیدی که سال ۱۴۰۱ داشتید در بخش ماشین آلات؟
جمشیدوند: در خصوص سالی که گذشت اتفافات خوب و فراز و نشیبی ما داشتیم د رحوزه ماشین آلات معدنی و راهسازی و حوزههای کشاورزی و موضوعات ساختمانی که ما به اجمال یک چندتایی از آن را عرض میکنم و در ادامه برنامه این موضوعات را تقدیم میکنم. در خصوص اتفاقاتی که امسال افتاد همانطور که مستحضرید ما یک دفتر تخصصی را اوایل امسال با دستور وزیر محترم صنعت معدن و تجارت جناب دکتر فاطمی امین داشتیم و این خودش یک رویکرد خوب و رو به جلو بود که این رشته فعالیتهای تخصصی در حوزههای واردات، صادرات و تولید بتوانند به صورت متمرکز فعالیت کنند و یک مدیریت یکپارچهای را ما بتوانیم در حوزههای متفاوت داشته باشیم، و یک تمرکز در حوزه اطلاعات و تحلیل در این حوزه شکل بگیرد که به لطف خدا هم دستاوردهای خوبی را ایجاد کرد. در حوزه ماشین آلات معدنی و راهسازی ما شاهد یک تحول خیلی خوبی بودیم و الحمدالله این مسیر جاری هست با اتفاقی که افتاد مجموعه تولیدی ما در سال ۱۴۰۰ میزان تولیدش حدود ۱۷۰۰ تا بود امسال به لطف خدا و با کارهای خوبی که انجام شد در مجموعه تولید، کارگران خیلی خوب ما، افراد زحمتکش، مدیران خوب ما در این حوزه، ما این عدد را امسال ۳ هزار و ۵۰۰ تا داشتیم که رشدمان بالغ بر صد در صد بود و به نظرم میآید یک اتفاق خوبی که افتاد این بود که ابتدای سال در اردیبهشت ماه حدود ساخت داخل مشخص شد و این در قالب یک شیوه نامه با تاکید خود جناب آقای وزیر ابلاغ شد ۲۶ اردیبهشت و تولید کنندگان ما با توجه به آن محدودی ساخت سفارشات لازم را گرفتند و این مسیر را جلو بردند.
یک موضوعی که ما اتفاقا به آن توجه جدی داریم بحث واردات است، ولی واردات متناسب با نیاز کشور، آن چیزی که در تولید داخل نیست در محدوده ساخت داخل نیست یا بعضا محدوده ساخت داخل ما کفایت لازم را در آن حوزه ندارد ما هم نگاهمان بر این است که قطعا باید نیاز کشور تامین شود، چون ما کسب و کارهایی که به ماشین آلات حوزه کاری ما وابسته اند کسب و کارهای بسیار مهم و کلیدی در سطح کشور هستند.
سوال: یعنی در مورد واردات آن کالاها و آن ماشین آلاتی که در داخل تولید نداریم را میتوانند واردات داشته باشند.
جمشیدوند: قطعا یک چنین سیاستی از اول امسال ابلاغ و تاکید شد و پیگیری شد و اتفاقا پیشنهاد همین حوزه تولید کنندگان ما بود یعنی آقای امین زاده عزیز یک توصیههای اکیدی که امسال داشتند که باید حدود مشخص شو دکه ما بدانیم بالاخره چه اتفاقاتی قرار است رخ دهد و حوزه واردات هم بتواند کارش را جدی پیگیری کند و اتفاق خوب هم که افتاد افزایش ثبت سفارشات در این حوزه بود یعنی اگر ما توجه کنیم آن چیزی که تولید داخل نداریم یا آن چیزی که تولید داخل کفایت لازم را نمیکند طبیعتا این اتفاق افتاد و ما یک رشد قابل توجه خوبی هم در این حوزه داشتیم.
سوال: کشاورزی را هم بگویید که چقدر تولید دارید؟ به طور مستقیم و غیرمستقیم که الی ماشاالله.
سوال: الان ما توانمندی تولید چه ماشین آلاتی را داریم؟
امین زاده: لودر زیر سی تن، بیل میکانیکی تا ۴۰ تن و گریدر ۲۰ تن و غلطک هم ۲۰ تن است این ماشین آلات را داریم تولید میکنیم.
سوال: انواع دامپ تراک و اینها هم داریم تولید میکنیم؟
امین زاده: بله داریم، ولی محدودیت نداریم ما بخاطر جلسهای هم که خدمت دوستان بود گفتیم، چون هنوز به آن ظرفیت قوی نرسیدیم مجوز واردات دامپ تراک آزاد است. ما در واقع تفکر مان میدانید که تا نتوانیم بازار را تامین صد در صدی کنیم خودمان اصلا ضرورت نمیدانیم که جلویش را بگیریم و یک انحصار ایجاد کنیم.
سوال: بعضی از تولید کنندگان ما با ایشان صحبت میکردیم میگفتند ما برای یک سال آینده هم حتی محصولات مان را پیش فروش کردیم وضعیت اینگونه است؟ یعنی به گونهای است که تولید کننده داخلی که خوب تولید میکند خریدار هم در بازار دارد درست است؟
امین زاده: قطعا همین است ما اگر خریدار نداشتیم رشد نمیکردیم وقتیخریدارهایی داریم ۲۰ سال است با شرکت های مختلف کار می کنیم حتما رضایت دارند .
سوال :امکان صادرات هم شما دارید ؟
امین زاده : بله امکانات صادرات را داریم قیمت هایمان هم قیمت های مناسبی است ولی در حال حاضر چون رقم های ماشین های ما گرانقیمت است مثلا صد هزار دلار هر کدام است انتقال وجه بسیار سخت است یکی از مشکلات عمده ما در صادرات این است که نمی توانیم پول را جایجا کنیم .
سوال : از نظر کیفیت می توانید رقابت کنید ؟
امین زاده : بله قطعا می توانیم
سوال : در منطقه رقبای شما چه کشورهایی هستند؟
امین زاده : فقط می شود گفت ترکیه
سوال : می توانید با ترکیه رقابت کنید ؟
امین زاده : بله
سوال :برنامه تان برای سال آینده چگونه است و با این مجوزهایی که برای واردات داده می شود چه کار خواهید کرد ؟
جمشیدوند : من با توجه به این موضوعی که شما فرمودید بحث دستاوردها را چند تا نکته را هم عرض کنم و برنامه سال آینده را هم توضیح بدهم . ماشین آلات معدنی راهسازی را که سعی کردیم توضیح بدهیم خدمت شما که به چه شیوه است و چه اتفاقاتی می افتد ، این ها را عرض می کنم می خواهم به این نکته برسم که انصافا کشورما کارهای خیلی خوبی شده و شاید یک مقداری باید این ها را بازگو کنیم و یک مقداری به توانمندی های خودمان ایمان بیاوریم و این کارهایی که در کشور شده و ماها هم وارث آن هستیم بتوانیم خوب ارائه بدهیم .
سوال : قطعا گزارشهایی هم که ما در میز صنعت درباره وضعیت تولید ماشین آلات سنگین چه معدنی ، چه کشاورزی و چه راهسازی زدیم نشان می دهد که وضعیت تولید وضعیت مناسبی است و خود تولید کننده می گوید که وضعیت خوبی است .
جمشیدوند : خوشبختانه نگاه ما به حوزه معدنی که از ابتدا تا انتها را ببینیم درماشین آلات ، بحث اکتشاف امثال داشتیم یک محدودیتی در حوزه داشتیم به لطف خدا برای اولین بار دستگاه اکتشافی با ۲۵۰۰ متر عمق ساخته شد ، و الان در مرحله بهره برداری است و ما داریم توسعه اش می دهیم ، یک تیم خیلی خوبی یک هلدینگ خیلی خوبی در حوزه شکل گرفته و در چند تا حوزه داریم فعالیت می کنیم ، که سال آینده دیگر ما تامین دستگاه اکتشافی را از داخل به طور خاص داشته باشیم چون الان می دانید که یکی از موضوعاتی که ما مجبوریم در حوزه واردات بکنیم این حوزه است ، این برنامه ریزی که امسال صورت گرفت و این ساخت بار اولی که الحمدالله انجام شد و حمایت های خیلی خوبی که حوزه معدن هم داشتند در این زمینه ، باعث می شود که ما سال دیگر در این حوزه برویم و نیاز داخل کشور را بتوانیم برآورده کنیم و انجام بدهیم .