پخش زنده
امروز: -
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت : مردم می توانند موارد تخلف ازجمله کم فروشی و گرانفروشی را از طریق سامانه ۱۳۵ گزارش دهند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای دکتر اسفنانی ، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در مصاحبه با رادیو گفتگو درباره گشتهای سازمان تعزیرات توضحیاتی داد. او گفت : مردم می توانند موارد تخلف ازجمله کم فروشی و گرانفروشی را از طریق سامانه ۱۳۵ گزارش دهند.
سوال : سازمان تعزیرات در ایام پایانی سال و همچنین برای ایام نوروز طرح نظارتی که دنبال خواهد کرد چگونه است و برچه پایه ای استوار است ؟
اسفنانی : ما هرسال در ایام پایانی سال یک طرح ویژه ای را اجرا می کنیم برای نظارت بر بازار ، امسال هم همان منوال را به سبک دیگری پیگیری کردیم، البته امسال ماه مبارک رمضان را هم داریم ، در ایام تعطیلات عید معمولا از ۱۵ اسفندماه طرح های ما شروع می شد. امسال یک هفته زودتر شروع کردیم حدود هشتم اسفندماه کار شروع شد و در حال حاضر در حدود ۵۰۰ واحد گشت در هر روز در سراسر کشور داریم به محل های مختلف اعزام می کنیم . معمولا مراکزی که بیشترین مراجعه کننده را در ایام عید دارد و به نوعی بازار هدف برای ما محسوب می شود یکی مراکز مسافرتی و اخذ بلیت های هواپیمایی ، قطار و اتوبوس ها است همین طور بحث حضور در میهمان سراها ، هتل ها ، محل های پذیرایی بین راهی مواردی است که حتما مورد رصد و بازرسی هم بازرسان و هم همکاران ما در شعب رسیدگی کننده است که به عنوان گشت سیار حضور پیدا می کنند. گشت سیار ما یعنی یک شعبه سیار و یک شعبه رسیدگی کننده کامل با تمام توانش حضور می یابد در محل و بعد از رسیدگی ، حکم صادر میکند همان جا نسبت به تخلفی که یا قبلا گزارش شده یا همان زمان تخلف را مشاهده می کند. ما در کل کشور در حال حاضر ۵۰۰ واحد گشت هر روزه اعزام می کنیم در خود تهران ما ۱۰۰ واحد گشت داریم این یعنی حدود ۴ برابر در مقایسه با گذشته تعداد گشت ها افزایش پیدا کرده است. نکته مهم این است که ما امسال حدود ۸۰ نفر از نیروهای تازه نفس را به عنوان قاضی ویژه تخلفات حوزه به گشت ها دادیم و آن ها کارشان را شروع کرده اند هم مباحث مربوط به کالا و خدمات و هم مباحث مربوط به بهداشت و درمان و احیانا مباحث مربوط به قاچاق کالا و ارز را رصد می کنند. آماری که امروز صبح گرفتم از تاریخ ۱۸ اسفندماه تا امروز حدود ۵ هزار و ۵۰۰ واحد گشتی اعزام شده حدود ۲۴ هزار واحد را بازرسی کردند و از این ۲۴ هزار واحدی که بازرسی شده است ، حدود ۷ هزار مورد تخلف گزارش شده ، مابقی دارای تخلف نبودند. این خبر خوبی است به اعتقاد من که تقریبا حدود یک سوم یا یک چهارم مواردی که گزارش و بررسی شده دارای تخلف بودند و بقیه همان طور که همیشه گفتیم و بارها روی این نکته تاکید کردیم که کسبه و بازاریان ما افراد دین دار و منصفی هستند آن معدود تخلفاتی هم که صورت می گیرد حتما با آن ها برخورد جدی می شود . در تمام ایام تعطیل سال یعنی چه روزهای پنجشنبه و جمعه ای که احیانا در تهران و در برخی مراکز ادارات تعطیل هستند و در ایام تعطیل نوروز و بعد از آن همکاران ما به صورت شیفت در محل حضور دارند و گشت ها را مدیریت می کنند و آن عزیزانی که به عنوان ضابط سازمان تعزیرات انجام وظیفه می کنند و زحمت می کشند مثل سازمان حمایت، سازمان صمت ، سازمان جهاد کشاورزی ، دامپزشکی استاندارد این ها هم کسانی هستند همین طور زحماتی که عزیزان در اتاق اصناف و اتحادیه ها می کشند این ها ماحصلش گزارش های تخلفی است که آن ها تهیه می کنند و برای ما ارسال می کنند و ما هم رسیدگی می کنیم و حکم صادر می کنیم. امیدواریم که اولا اصلا تخلف نبینیم در سطح شهر واگر تخلفی هم دیدیم مطمئن باشند عزیزان که به نحوی برخورد می شود که اثربخش باشد .
سوال : مردم چه نوع مواردی را به عنوان تخلف و چگونه می توانند به اطلاع شما برسانند ؟
اسفنانی : تخلفاتی که در حوزه صلاحیت ما است ، کم فروشی، گران فروشی ،عدم عرضه کالا، عرضه خارج از شبکه کالا، احتکار ، تقلب این ها از جمله مواردی است که حتما جزو صلاحیت های ما است و مردم عزیز ما اگر از طریق سامانه ۱۳۵ مراتب را اعلام کنند هم می توانند در قالب شکایت شخص اعلام کنند و هم می توانند در قالب گزارش تخلف به ما اعلام کنند و کد رهگیری دریافت کنند و ما رسیدگی می کنیم حتی این ظرفیت وجود دارد که از محل تخلف عکسبرداری کنند و با تلفن همراه آن را در سامانه ۱۳۵ بارگذاری کنند .