پخش زنده
امروز: -
معاون نظارت و بازرسی سازمان تعزیرات حکومتی گفت : از ۸ اسفند گشتهای ویژه کنترل و نظارت بیشتر و مستمر در بازار شب عید فعال شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، شبکه دو سیما در برنامه صبحانه ایرانی با حضور اقای جعفری نسب معاون نظارت و بازرسی سازمان تعزیرات حکومتی به موضوع کنترل و نظارت بازار شب عید پرداخت
سوال: از پروندههایی که در سال ۱۴۰۱ به تعزیرات حکومتی بفرمائید و این که بیشتری تخلفات در چه حوزهای بود و بیشترین بازرسیها در کدام سمتها صورت گرفت؟
جعفری نسب: من ابتدا توضیحی بدهم، تعزیرات یک مجموعه دادرسی محور است یعنی کار رسیدگی انجام میدهد، پرونده آماده میشود دستگاههای ذیربط مثل جهاد کشاورزی که الان طبق قانون انتزاع و صمت و حتی نیروی انتظامی آن تخلفاتی که در بازار اتفاق میافتد پرونده تشکیل داده میشود و میآید تعزیرات و تعزیرات وارد رسیدگی میشود، این که خود تعزیرات در بازار باشد یک وظیفه مازادی است که وظیفه شرعی که الان دوستان ما دارند و امروز در کف بازار گشتهایی هستند که به ریاست مجموعه شعب تعزیرات بازار را رصد میکنند به ویژه آخر سال که مشکلات بیشتر است امسال نسبت به سالهای گذشته متفاوت است دلیلش هم این است که گشتهای تعزیرات یعنی ۵۰۰ گشت تعزیرات در سراسر کشور داریم که روسای شعب ما کارهای رسیدگی را رها کردند، اجرای احکام را رها کردند و به کف بازار آمده اند و دارند کنار ناظرین دیگر مثل صمت و جهاد کشاورزی کار بازرسی را انجام میدهند، در خود تهران برای اولین بار است که این اتفاق میافتد که ما ۱۰۰ گشت ویژه داشتیم که تقریبا ۵۰ تا از این گشتها استقرار دائم دارد یعنی به صورت سیار نیست در جاهایی که میدان میوه و تره بار است، خشکبار است، جاهایی که واقعا عرضه گوشت و مواد پروتئینی است که کالاهای ضروری مردم در این شرایط است آنها مستقر شدند و بازرسی هایشان را انجام میدهند. جاهایی است که ببینید تعزیرات در بحث گران فروشی وارد میشود ما دو مقوله داریم یک گرانی داریم یک گرانفروشی داریم، آن گرانی مبداش قیمتی که تولیدکننده است آنالیز قیمت است که مشخص میکند میآید در بازار به قیمت مصرف کننده باید برسد و آن قیمتی که در ج میشود روی آن، اگر قیمت درج شده روی کالا بالاتر از قیمت مصوب باشد یا قیمت مصرف کننده باشد گرانفروشی محسوب میشود که تعزیرات ورود میکند و با آن برخورد میکند، در بحث گرانی بله ما در بحث گرانی یک سری کالاهایی شامل قیمت گذاری میشوند و یک سریها میگویند باید حتما این قیمت باشد و آنالیز قیمت مشخص شود، یک سری کالاها مشمول قیمت گذاری نیستند، ولی باید متولی و ناظر داشته باشند به این معنا نیست که، چون شامل قیمت گذاری نمیشوند همینطوری رها شود و به بازار بیاید و عامل گرانی شود که تعزیرات در آن وقت باید برود ضوابط قیمت گذاری و امثال آن را درج کند از آن دستگاه متولی که شرایط خاص خودش را دارد الان ما در بازار از ۸ اسفند تقریبا گشتهای ویژهای جهت کنترل و نظارت بیشتر و مستمر در بازار را شروع کردیم تقریبا از آن تاریخ تا ۲۱ اسفند که آخرین آمار بود که از طریق سامانه سی ام اس یک سامانه خیلی تعریف شده است یعنی عدد و ارقامی که میگویم خیلی واضح و روشن و بدون هیچ گونه اغماضی قابل دسترسی همگان هم است ما در همین تعداد اکیپهای گشتمان ۵ هزار و ۵۰۶ تا تا این تاریخ اکیپ داشتیم تقریبا ۲۴ هزار و ۵۷ بازرسی از واحدها داشتیم که تقریبا ۷ هزار و خوردهای متخلف بودند.
سوال: یعنی ۷ هزار پرونده تشکیل شد؟
جعفری نسب: نه خدمتتان عرض میکنم آنها تخلف داشتند یعنی به آنها تذکر دادیم که تکرار نشود و تعداد پروندههای گرانفروشی تا همین تاریخ که اعلام کردم ۵ هزار و ۲۲۱ عدد گرانفروشی است.
سوال: یادتان است بگویید بیشتر در چه اقلامی بوده؟
جعفری نسب: بله، عدم درج قیمت به تعداد ۵ هزار و ۶۷۵ عدم درج قیمت، یعنی آن واحد صنفی موظف است قیمت آن کالا را در دید مشتری قرار دهد که این قیمت این مقدار است.
سوال: هر کالایی؟ پوشاک، کیف، کفش
جعفری نسب: هیچ فرقی نمیکند، یک علامتی که وقتی مشتری وارد یک واحد صنفی شود این قیمت را ببیند و بعد همان قیمت در فاکتوری که صادر میشود برابری کند گاهی این قیمت وجود ندارد وقتی فاکتور صادر میشود میبینیم قیمت بالاتر از چیزی است که درج شده لذا علتش این است که ما اصرار میکنیم که حتما باید قیمت در دید مشتری باشد عدم درج قیمت میشود تخلف و مجازات دارد و باید برخورد شود لذا گرانفروشی در این سطح بیشتر، چون مایحتاج ضروری مردم در آخر سال و عید نوروز است مثلا میوهها را انواع میادین میوه و تره بار است، خشکبار، کیف و کفش و پوشاک بود این پروندهها بیشتر است موارد دیگر هم است، اما بیشترشان همین موارد است ما برای این کار یک قرارگاه ویژهای به دستور ریاست محترم سازمان قرارگاه ویژهای تشکیل دادیم یک روز در میان به صورت وبیناری با مدیران اجرایی سراسر کشور جلسه داریم در یک ساعت اول صبح و گزارشی از آنها میگیریم کارهایی که انجام شده و اتفاقاتی که افتاده است. آقای دکتر اصانلو این قرارگاه را تشکیل داده و خودش حضور دارد روزهای اول این قدر دلسوزانه صحبت کرد یعنی به شدت که واقعا احساس میکردم که ایشان حتی میخواست گریه کند به خاطر این که این قدر حساس بود روی وضعیت مردم یعنی این قدر دلسوزانه بود که همه مدیران اجرایی الان بعد از این صحبتها روزی ده بار به من زنگ میزنند و گزارش میدهند که این کارها اتفاق افتاد و این نشان میدهد تعزیرات با آن وظایفی که گفتم در بازار هم ندارد و نباید حضور پیدا کند، ولی به خاطر وضعیت معیشت مردم و اقتصادی که اتفاق افتاده و مشکلاتی که است میخواهیم کنار مردم باشیم و کمی از این مشکلات را رفع کنیم نمیگوییم تعزیرات بیاید همه این مشکلات را رفع کند، ولی دوست داریم که کنار مردم باشیم که مردم احساس آرامش کنند که هم مسئولین و هم تعزیرات کنار مردم هستند و دیروز ما دو مجموعه متخلف در بحث میوه و تره بار را بدون تعارف پلمپ کردیم. عمده فروشی بودند که هم کیفیت میوهها خوب نبود مثلا درجه ۵ را با قیمت درجه یک و ممتاز میفروخت این درست نبوده یا همین دیروز با حضور آقای دکتر اصانلو ما رفتیم این گشتها را دیدیم و مردم چقدر وقتی ما را میدیدند خوشحال میشدند یا مثلا سبزی فروشیها خاک بود در سبزیها و به مردم میفروختند که این ناراحت کننده بود و این برخوردها را انجام دادیم و قطعا این برخوردها را هم ادامه خواهیم داد و کنار مردم خواهیم بود و هستیم.
سوال: جرائم بازدارنده شد؟
جعفری نسب: بله با مصوبه شورای سران قوا الحمدلله واقعا این جرائم بازدارنده شد ما در بحث درج قیمت مثلا میگشتیم با این همه زحمت مثلا صد تومان طرف جریمه میشد.
سوال: قبلا صحبت میکردیم جریمه در حد ۵ -۱۰ هزار تومانی بود یا درج قیمت ۹۶
جعفری نسب: بله الان به جرات میتوانم بگویم اصنافی که میدانند درج قیمت این مجازات را دارد این کار را نمیکنند و دارند اتیکت میزنند و به مردم اعلام میکنند و در دید مشتری است اینها خیلی خوب شده و تاثیرگذار است یا در بحث گرانفروشی ما تا ۵ برابر جریمه میکنیم اینها بازدارنده است اگر مثلا در بازار گران است آن شرایط دیگری است، ولی الان جرائم واقعا بازدارنده است و برخوردها دارد اتفاق میافتد و از حداکثر ظرفیتهای قانونی استفاده میکنیم در برخورد و اتحادیهها موظف بودند آن مجازاتی که الان افزایش پیدا کرده به واحدهای صنفی ابلاغ کنند و بدانند که از بحث گرانفروشی دست نگهدارند.
سوال: در مثال هایتان بیشتر دارید از مایحتاج ضروری مردم میگویید پوشاک، کیف و کفش که مردم میخواهند آخر سالی تهیه کنند و نونوار شوند البته اگر قدرت خرید اجازه دهد، شما چقدر به پاساژها برای بازرسی میروید؟ آیا گشتهای شما به پاساژها و بوتیکها هم میروند؟ خیلی از پاساژهایی را میتوان دید و فروشگاههایی که کیف و کفش و پوشاک را عرضه میکنند برچسب قیمت ندارند و وقتی آدم قیمت میگیرد احساس میکند که مثلا به هرکسی یک قیمتی گفتند و هر کسی که بالاتر خرید. جعفری نسب: دغدغه مردم همین که ما اصرا رمی کنیم حتما باید اتیکت باشد این است، ما علاوه بر این که خود تهران را مثال بزنم ما ۲۲ منطقه داریم هر منطقه یک اکیپ، مجتمعهای تجاری، پاساژها دو تا از مناطق مثلا شمیران ما داشتیم منطقهای که یک مجتمع تجاری تخلفاتی داشت دو تا از مغازههای بسیار بزرگش را پلمپ کردیم، در تهران مثلا مشهد آژانسهای هواپیمایی که بلیت را گران میفروختند پلمپ کردیم.
سوال: خوب شد به این موضوع اشاره کردید این گران فروشی بلیت هواپیما یا الزام به خرید بلیت همراه با تور و هتل که این چند روز دارد اتفاق میافتد، رسیدگی به آنها به سازمان تعزیرات برمی گردد؟
جعفری نسب: بله یک سری جاهایی مثلا گرانفروشی اتفاق میافتد ما اتفاقا دیروز همین جلسهای با رئیس سازمان هواپیمایی و شرکتهای ایرلاینها داشتیم و در جاهایی که واقعا گرانفروشی دارد اتفاق میافتد ما در خود شرکت هواپیمایی میگوید که ما این کار را انجام نمیدهیم، شرکتهای هواپیمایی که تابعه سازمان هواپیمایی هستند میگویند این کار را انجام نمیدهیم میگویند از طریق برنامههای اینترنتی این اتفاق میافتد، ولی ما به عنوان تعزیرات معتقد هستیم سازمان هواپیمایی به عنوان متولی و ناظر اگر این اتفاق بیفتد باید پرونده تشکیل دهد و پرونده را بفرستد تعزیرات و برخورد کنیم.
سوال: حتی سازمان بازرسی هم وارد شد و به ایرلاینها هشدار داد که اگر گرانفروشی دیده شود ممکن است حتی به بسته شدن آن شرکت پروازی هم منجر شود.
جعفری نسب: بله ما یک پروندهای هم در بحث یکی از این شرکتها تقریبا ۱۱۹ میلیارد اگر اشتباه نکنم ما در شعبه بدوی محکوم کردیم الان در شعبه تجدید نظر است برای اولین بار است که این کار اتفاق میافتد در شعبه تجدید نظر حق آنها است آئین دادرسی کیفری و عدالت دادرسی هم ایجاب میکند که ما رعایت کنیم اگر ایشان مدارک را دارد میآورد و بررسی نهایی کنیم قطعا چند روز آینده اعلام خواهیم کرد در مورد این شرکت هواپیمایی و تعارف نداریم تذکرات لازم داده شده، سه تا شعب ویژه بررسی گرانفروشی بلیت هم تشکیل دادیم به سازمان هواپیمایی گفتیم که حتما ظرف این هفته عوامل گرانفروشی در هر مرحلهای که باشد چه خود آژانس باشد چه برنامههای اینترنتی باشد باید به تعزیرات معرفی کند ما هم ورود میکنیم و مستقیم خودمان احراز تخلف خواهیم کرد.
سوال: اگر مردم تخلفی در زمینه گرانفروشی و عدم درج قیمت میبینند با کدام شماره تماس بگیرند یا سامانه تعزیرات هم است؟
جعفری نسب: من خواهشم از مردم این است که به تعزیرات اعتماد کنند، چون بعضیها میگویند ما زنگ میزنیم اتفاقی نمیافتد این گونه نیست ما سامانه ۱۳۵ داریم قطعا شماره تلفن میگیریم لینک برای مردم میفرستیم و از طریق آنها بارگذاری میکنند تخلفشان را و ما سریعا وارد رسیدگی میشویم یعنی دقیقا بعد از ۲۴ ساعت نتیجه را به صورت پیامک هم به مردم اعلام میکنیم این که میگوییم این کد رهگیری شما است این کارها انجام شده و این کارها هم انجام نشده، در بحث بلیت مردم در هر جایی گرانفروشی دیدند حتما سامانه را بعضی مردم برایشان سخت است همان سامانه ۱۳۵ گزارش دهند ما واقعا برخورد میکنیم.