پخش زنده
امروز: -
شیرانی رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور فراجاگفت:برخورد با تخلف نداشتن معاینه فنی به صورت سیستیمی و از طریق دوربینهای نظارتی در شهرها خصوصا در جادهها هم کنترل میشود.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیمابرنامه گفت و گوی اجتماعیرادیو گفتگوبا حضورشیرانی رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا به موضوع معاینه فنی خودروهاپرداخت.
سوال: بحثهای خوبی در برنامه مطرح کردیم، در مورد نکاتی توضیحاتی بفرمایید یکی این که تعداد خودروهایی که برای معاینه فنی مراجعه میکنند متاسفانه کم است، ۵۰ درصد بیشتر برای معاینه فنی مراجعه نمیکنند، بعد آن ۵۰ درصد هم ۱۰-۲۰ درصدش از معاینه فنی رد میشوند و میروند و باز مراجعه نمیکنند، این یک مقداری آمار ۶۰-۷۰ درصدی زیاد است؛ یکی از اشکالاتی هم که هست این که چرا خودرویی که صفر کیلومتر است بعد از ۴ سال باید برود معاینه فنی بگیرد؟ این یک مقدار عجیب است ما بر اساس میزان پیمایش آن باید تصمیم بگیریم یعنی یک خودرو دست من است ممکن است در سال ده هزار تا کارکرد داشته باشد، یک خودرو تاکسی اینترنتی است، ممکن است ۱۵۰ هزار یا ۲۰۰ هزار در یک سال تردد داشته باشد، این ملاک و معیار چه بوده است و این قانونی که مجلس گذاشته بر چه اساسی این طور گذاشته که ۴ سال برای معاینه فنی نیاید؟
شیرانی: ایراداتی در بحث کنترل و سختگیری در معاینه فنی وجود دارد. مطالعات تطبیقی در کشورهای دیگر نشان میدهد که در بحث نظارت بر وضعیت ایمنی خودرو صرفا معاینه فنی فقط برای آلودگی نیست برای هم حفظ ایمنی خودرو هست و هم وضعیت آلایندهها هست و سایر موارد دیگر که بسیار در کاهش حوادث هم به پلیس و به کشور دارد کمک میکند اگر ما این را جدی بگیریم مطمئنا در خروجی آمار تصادفات هم شاهد یک کاهش چشمگیری هستیم، خصوصا در بخش ناوگان حمل و نقل عمومی که بخش عمده شان نزدیک بالای ۸۰ درصد فرسوده هستند و نیاز به نظارت بیشتر دارند، در بخش اتوبوسها مطمئنا شاهد اثرات نوید بخشش خواهیم بود. در بخش تعداد خودروها من به استحضار برسانم نزدیک ۲۵ میلیون خودرو و ۱۲ و نیم میلیون موتور سیکلت در کشور و سرجمع ۳۷ و نیم ویلیون وسیله نقلیه است که اینها کنترلش به صورت دستی و کنترل تک به تک امکانپذیر نیست، خوشبختانه با استفاده از فناوریهایی که در بخش کنترل و نظارت بر طرح به کار رفته خصوصا در محدوده شهرداریها و کلانشهرها که اقدامات بسیار خوبی را انجام دادند، این بحث برخورد با تخلف نداشتن معاینه فنی به صورت سیستیمی و از طریق دوربینهای نظارتی در شهرها خصوصا در جادهها هم دارد کنترل میشود.
سوال: الان میگویند انجام نمیشود؟
شیرانی: آماری که ما از شهرداریها گرفتیم در بحث برخورد با این تخلفات، بیانگر این است که در همین سال جاری هم چندین میلیون دارد که آمارش را هم باید از شهر تهران بگیرم...
سوال: الان میگویند از این ۲۵-۲۶ میلیون خودرو ۱۴-۱۵ میلیون آن معاینه فنی ندارد اگر دوربینها فعال بود و اگر یک مکانیسمی برایش فراهم میکردیم که اینها بتوانند معاینه فنی بگیرند واقعا چقدر تلفاتمان کاهش پیدا میکرد و چقدر مدیریت آلودگی هوا بهتر میشد و این دوربین را باید چه کار کنیم و باید چه اتفاقی بیفتد؟
شیرانی: به نکته درستی اشاره کردید زیرساخت نظارت تصویری و دوربینها در کشور ما هنوز به صورت کامل پیشرفت نکرده الان خیلی از شهرها و حتی کلانشهرها مراکز استان، متاسفانه مجهز به سامانههای دوربین نیستند و فقط دوربین کارش برخورد با تخلفات نیست دوربین در واقع دهها نوع کارکرد دارد که کمک میکند به افزایش ایمنی تردد.
سوال: من یکی از بحثهایی که داشتم با دوستان این بودکه هر سال یک بیمه میرویم ما میگیریم برای خودروهایمان، چرا در کنار بحث بیمه این را مطرح نمیکنیم که معاینه فنی هم آنجا ضروری شود
شیرانی: یکی از راهکارها مطمئنا میتواند همین باشد که هر جا که خودرو نیاز به ارائه خدمات داشته باشد در حوزه پلیس و چه در حوزه شهرداریها و چه در حوزه عوارض و بیمهها، میبایستی یکی از مدارکی که مورد نیاز و ضروری است و الزاما باید خودرو دارا باشد حتما چک شود به درستی اشاره کردید میتواند یکی از راهکارها باشد که البته باید در قوانین پیش بینی شود، ولی نظر من این است که شاید قانونگذار به علت این که اگر این مورد را هم بخواهند روی مصادیق دیگر قرار بدهند شاید برای دریافت بیمه که بسیار مهم است یک تاخیراتی ایجاد شود، خواستند شاید یک کم تسهیل کنند، ولی میبایستی همه فرآیندها طی شود، چون کسی که خودرو دارد یک وظایف و تکالیفی هم بر عهده دارد و باید به این تکالیف نصفه که نمیشود باید این وظایف و تکالیف بر عهده اش باشد و از عهده اش بر بیاید.
سوال: این را پیگیری میفرمایید در مجموعه راهور؟ بحث بیمه یا دوربینها بالاخره باید یک اتفاقی بیفتد من رقم را امروز متوجه شدم که ۱۵-۱۶ میلیون نمیآیند معاینه فنی بگیرند این نشان میدهد که ۱۵-۱۶ هزار جانباخته ما ناشی از عدم معاینه فنی است.
شیرانی: حتما اگر کار الزاما بشود به نفع همه افراد جامعه است و ما هم حتما در مجموعه پلیس استقبال میکنیم و به مسئولین که در امر قانونگذاری فعالیت دارند انتقال میدهیم.
سوال: ما نزدیک پایان سال هستیم و مسافرتهای نوروزی کم کم شروع میشود توصیه جنابعالی بعنوان رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور برای شنوندگان عزیز چیست؟
شیرانی: پیش بینی ما بر این است که امسال علیرغم این که با ایام ماه مبارک رمضان هم مواجه هستیم، ولی افزایش سفرهای نوروزی را نسبت به سال گذشته قطعا خواهیم داشت و پیش بینی و برآورد ما بر همین اساس است اجرای تاکتیکهایی که در استقرار تیمهای عملیاتی بوده را مدنظر قرار دادیم، ولی چیزی که برای عزیزان هموطن در این فرصت کم باید بگویم این که ما همه مان رانندگان درون شهری هستیم خیلی کم مسافرت میرویم در یک فرصت محدود ایام نوروز که ظرفیت محورها مطمئنا با همزمانی سفر بسیاری از هموطنان اشباع میشود، شاید شرایط به گونه دیگری در جادهها رقم بخورد، میبایستی ضمن این که آستانه تحمل مان را بالا ببریم مطمئن باشیم وضعیت سلامت خودرویمان قبل از سفر ایمن است، در هنگام سفر احتیاطهای لازم را بعمل بیاوریم و خیلی از شرایط جاده را نمیتوانیم پیش بینی کنیم، حتما باید آن آمادگی کامل احراز شود و بتوانیم آن ایام نوروز هم این احترام حقوق قوانین متقابل هم بین رانندگان هست و هم بین پلیس و مردم هست، همانطور که ما هم به همکار خودمان توصیه میکنیم، انتظار داریم که عزیزان هموطن هم در جادهها نهایت همکاری، هم با پلیس و هم با سایر سازمانهای خدماتی – امدادی که همیار ما در جادهها هستند و همین جا هم از ایشان تشکر میکنم طرح نوروزی شان هم در حال شروع شدن هست داشته باشند.
سوال: این شورای عالی ترافیک و اینها جلسهای در این ایام اخیر داشته است؟
شیرانی: بله، از نظر مثبت شخص محترم رئیس جمهور و تاکیداتی که به استانداران داشتند، خصوصا در بحث اقدامات پیشگیرانه جهت کاهش وقوع حوادث در جاده ها، میدانم که طرحی دارند مخبر معاون در مجموعه پلیس راهور قول مساعد دادند که اقداماتی انجام شود و ما هم امیدوارم که با تمام تلاش و تشریک مساعی که بین سازمانها هست و خودمان بتوانیم در ابتدا در بخشهای دولتی و بخشهایی که مربوط به ساز و کار دولتی است بتوانیم یکی اقداماتی انجام بدهیم که مردم نتیجه و ثمره اش را ببینند.