پخش زنده
امروز: -
مدرّس، مشاور و پژوهشگر آموزشی گفت: برای استفاده پربازده و بهرهمندی بهینه از ایّام و اوقات پیشِ رو، لازم است داوطلبان کنکور سراسری، مشاوران، دبیران و مدیران مدارس و آموزشگاهها، چند نکتۀ خیلی ضروری را مدّنظر قرار دهند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، پدرام زاویه گفت: ۲۰ نکتۀ نوروزیِ کاملاً کاربردی و کلیدی، به داوطلبان نازنینِ کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ و خانوادۀ برجستۀ داوطلبان و همچنین مشاوران و معلّمان و مدیران بزرگوار و گرانقدرِ تمامیِ مراکز آموزشی کشور، تقدیم و برایشان تشریح میشود.
کوشش میشود، حرفهای کلیشهای و غیرکاربردی مطرح نشوند و تنها به نکات کلیدی و کاربردی پرداخته شود.
۱- بنا به دلایل مفصّل و مستند، معقولترین و منطقیترین کار در روزهای پیشِ رو، اجرای پروژۀ پایهبَندی است.
پایهبَندی یعنی بَستن و جمعبندی و جمعوجورکردنِ دروس پایههای دهم و یازدهم.
در اینجا، کمی به چراییِ اجرای پروژۀ پایهبندی، پرداخته میشود و سپس، چگونگیِ کار و اجرای برنامه، موردتوجّه و موردبررسی قرار میگیرد. چون چراییِ کار در ایّام نوروز، کاملاً روشن و مُبَرهن و مشخّص است!
پس، توضیحات و جزئیّاتِ پروژۀ پایهبندی، بهصورت مبسوط و مفصّل ارائه میشوند.
بسیار جالب و جذّاب است که بدانید بعد از اجرای باکیفیّت پروژۀ پایهبندی، توان و امکانِ پاسخگویی به بیشتر از ۵۰ درصدِ سؤالات کنکور را خواهید داشت!
در این روزها، تقریباً کاری با دروس پایۀ دوازدهم ندارید! زیرا در خردادماه ۱۴۰۲، بهخاطرِ آمادگی عالی برای امتحانات نهایی، بهصورت کامل روی مباحث و مطالب دروس دوازدهم متمرکز میشوید و فرصتِ عالی و کافی برای جمعبندی و تسلّط بر صفرتاصدِ آنها را دارید! البتّه توصیه میشود، حتماً بخشهایی از دروس دوازدهم که با مباحث پایه مرتبط هستند را در برنامه بگنجانید.
فقط داوطلبانی که تابهحال، خیلی عالی و اُصولی کار کردهاند، میتوانند علاوه بر دروس پایه، به تمام یا بخش بیشتر و بزرگتری از بحثهای دروس دوازدهم هم بپردازند.
۲- یک ماه بخور نون و تَره، یک عمر بخور نون و کَره!:
تمرکز و توجّه برای تسلّط روی دروس پایههای دهم و یازدهم را خیلیخیلی جدّی بگیرید!
این یک ماه را با تمام توانتان کار و کوشش کنید و یک عمر، از محصولِ مطلوبش بهرهمند شوید.
چون:
الف) کنکور تیرماه ۱۴۰۲، کاملاً کتابمحور خواهد بود، یعنی مبتنی بر متن و محتوای کتاب درسی است و محور و مبنای اصلی و اساسیِ طرّاحی سؤالات کنکور، کتاب درسی میباشد.
دقیقاً همان اتّفاقی که در کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ و کنکور دیماه ۱۴۰۲، رُخ داد و قبل از برگزاری هر دو کنکور، بهطور مفصّل و مکرّر و مؤکَّد، مطرح کرده بودم!
پس، متن و تمرین و تصویر و شکل و مثال و سؤالِ کتاب درسی را بِجَوید و قورت بدهید...
ب) امکانِ پاسخگویی به لااَقلّ، ۵۰% از سؤالات کنکور را داشته باشید و کنکور تیرماه ۱۴۰۲ را مُفتومجّانی از دست ندهید!
پ) تسلّط بر بسیاری از مباحث و مطالبِ پایههای دهم و یازدهم، به تسلّط روی مباحث پایۀ دوازدهم کمک میکنند.
۳- در پروژۀ پایهبندی، اولویّتبندی را خیلی جدّی بگیرید! توجّهِ ویژه به اولویّتبندی یعنی در آغاز، پروندۀ مهمّترها را ببندید و در ادامه بهسراغِ مهمّها بروید و در آخر روی کماهمّیّتها کار کنید.
ملاک و معیارِ اصلی در تعیین درجۀ اهمّیّتِ هر مبحث، پُرسؤالی و پُرپتانسیلیِ آن مبحث میباشد. منتها باید میزان دشواریِ مبحث هم در نظر گرفته شود و با ترکیب و تلفیق این دو معیار، درجۀ اهمّیّت، تعیین گردد.
مباحثِ پُرسؤال، مباحثی هستند که تعداد سؤالات زیادی از آنها، در کنکور سراسریِ سالهای گذشته، مطرح شده است.
مباحثِ پُرپتانسیل، مباحثی هستند که امکان و احتمالِ طرّاحی سؤال از آنها در کنکور سراسری، زیاد میباشد و پُتانسیل بالایی دارند که در کنکور سراسری، از آنها سؤال طرح شود.
برای اولویّتبندی، باید ۳ گام را طیّ کنید.
در گام و قدم اوّل، مباحث را دستهبندی کنید.
در گام و قدم دوّم، به امتیازبندی مباحث بپردازید. یعنی به هر مبحث، بر مبنای میزان و مقدار و درجۀ اهمّیّتش، امتیازی بین ۱ تا ۵، اختصاص بدهید. امتیاز ۵، بالاترین درجۀ اهمّیّت و امتیاز ۱، پایینترین درجۀ اهمّیّت را نشان میدهند. امتیاز ۳، نشاندهندۀ درجۀ اهمّیّت متوسّط میباشد.
۵: درجۀ اهمّیّت خیلی بالا
۴: درجۀ اهمّیّت بالا
۳: درجۀ اهمّیّت متوسّط
۲: درجۀ اهمّیّت کم
۱: درجۀ اهمّیّت خیلی کم
در گام و قدم سوّم، بر اساس امتیازِ اختصاصدادهشده به مباحث، آنها را اولویّتبندی کنید.
حتماً دستهبندی و امتیازبندی و اولویّتبندیِ مباحث را با یاری و همراهی و راهنماییِ مشاور و معلّمان گرانقدر و گرامیتان، انجام دهید.
اگر فکر میکنید، وقت و فرصت لازم برای کارِ کافی روی همۀ بخشها و بحثهای دروس پایه را ندارید، بهترین و برترین راهبُرد، تمرکز روی مباحث و مطالبی است که درجۀ اهمّیّت بیشتر و بالاتری دارند.
۴- مبحث حذف کنید نه درس!
هرگز درسی رو بهطور کامل کنار نگذارید و حذف نکنید و بههیچوجه دچار این لغزش و اشتباهِ مُهلک و خطرناک نشوید.
درمورد حذف مبحث، بحثی نیست. ولی حذف درس، مطلقاً ممنوع! در صورت نیاز، مبحثِ مُشکل و بسیار دشوار یا خیلی کماهمّیّت را کمتر و کمرنگتر کار کنید یا نهایتاً حذف کنید!
البتّه، درمورد حذف مبحث، باید بسیار دقّت و احتیاط کنید. ممکن است از همان مبحثِ مشکل یا خیلی کماهمّیّتی که قصد حذفش را دارید، سؤالی بسیار ساده و آسان در کنکور سراسری مطرح شود که با داشتن حدّاقلِ اطّلاعات، قابلِپاسخگویی باشد.
به این دلیل، پیشنهاد میشود بخشهای ساده و مفاهیمِ پایه و اوّلیّۀ مباحث مشکل و دشوار را هم کار کنید تا سؤالات احتمالیِ مربوط به آنها را ارزان و اَلکی از دست ندهید.
اگر تنها و تنها، نصفِ مباحث پایه را هم بتوانید کار کنید، دستِکم خیالتان بابت ۲۵ درصد از سؤالات کنکور، راحت و آرام و آسوده میشود.
۵- یادتان باشد که همۀ داوطلبان کنکور سراسری، نابغه و نخبه و اعجوبه نیستند و قطعاً قرار نیست درصدِ (نمرۀ خامِ) تمام دروستان، بین ۹۰ درصد تا ۱۰۰ درصد باشد تا رتبۀ خوب و مرغوب و مطلوب، کسب کنید!
مشاهده و مطالعۀ وضعیّت پاسخگوییِ داوطلبان حاضر در جلسۀ آزمون سراسریِ سالهای قبل و کارنامۀ پذیرفتهشدگان کنکور سراسریِ سالهای گذشته، نشان میدهد که با کسب درصدهای (نمرات خامِ) ۵۰ درصد تا ۶۰ درصد هم میتوانید رتبۀ بسیار مطلوب و مناسبی داشته باشید و در بیشترِ بهترین رشتههای برترین و باکیفیّتترین دانشگاهها، پذیرفته شوید.
۶- اگر از ۲۰ اسفند ۱۴۰۱، کار را شروع کنید، تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۲، ۲۳ روز زمان دارید.
با احتساب ۳ روز تعطیلی (۲۹ اسفند ۱۴۰۱، ۱ و ۱۳ فروردین ۱۴۰۲)، برای بازیابیِ توان جسمی و روحی، ۲۰ روز زمانِ مفید و مؤثّر در اختیار دارید.
یعنی داوطلبی که میتواند بهطور متوسّط در هر روز، ۱۰ ساعت کار کند، تقریباً ۲۰۰ ساعت زمانِ خالص دارد!
اگر برایتان ممکن و مقدور و امکانپذیر باشد که برنامه را تا ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ ادامه بدهید، تعداد روزهای در دسترستان به ۲۵ میرسد و حدوداً ۲۵۰ ساعت، در اختیار شماست.
این مدّتزمان، برای ساماندهی و سازماندهی و جمعوجورکردنِ مطلوب و مناسبِ کلّ مطالب و مباحثِ دروس اختصاصیِ پایههای دهم و یازدهم، کافی است!
۷- ظرفیّتسنجی، مسألهای اساسی و حیاتی است که باید بسیار موردتوجّه قرار بگیرد. یعنی در آغاز باید ببینید چهمقدار توان دارید و بر اساس توانتان، تعیین کنید چهمقدار زمان دارید. سپس متناسب با زمان موجودتان، محتوای مطالعاتی و کاری را انتخاب کنید و در برنامه قرار دهید.
۸- لطفاً مدیران و دبیران و مشاوران عزیز و ارزشمند و ارجمند، در طولِ هفتۀ بعد از ایّام نوروز ۱۴۰۲، با دانشآموزان و داوطلبان محترم، همراهی و همکاریِ حدّاکثری داشته باشند تا فرآیندِ پروژه، بهطور کامل طیّ شود.
۹- لطفاً خانوادههای عالیقدر و بزرگوار و پُرمهر، شرایط و محیطِ مساعد و مناسب را برای استفادۀ پُربازده و بهرهمندیِ بهینۀ داوطلبان از این روزهای گرانبها، مهیّا کنند و از دیدوبازدید و مهمانی و مسافرتِ مازاد صرفنظر نمایند!
۱۰- مسیر رشد و پیشرفت شما، تنها و تنها از کارِ تستیِ قَوی و غَنی و عالی و حرفهایِ همراه با تست زیاد میگذرد.
پس زمان قابلتوجّهی را به کارِ تستی اختصاص بدهید و تا میتوانید، تست بزنید! تست زماندار و سرعتیِ مفصّل، فراموش نشود!
تست زماندار و سرعتی، تستی است که در مدّتزمان استاندارد (مدّتزمان پاسخگویی در کنکور سراسری)، پاسخ داده شود.
تحقیقات، تأیید و تأکید میکنند که حرکت از تست به درس و پیشرَوی از سؤال به کتاب، میتواند نسبت به حرکت از درس به تست و پیشرَوی از کتاب به سؤال، بسیار اثربخشتر و ثمربخشتر و سودبخشتر باشد. به این صورت که در ابتدا تست میزنید و سؤال حلّ میکنید و بعد از یافتن و پیداکردن نقاط ضعف و نقاط نقص و آشنایی با شیوه و نحوۀ طرّاحی سؤالات و آگاهی از سَبْک و سیاق و سلیقۀ طرّاحانِ سؤالات کنکور سراسری، به مطالعۀ پُربارتر و هدفمندتر و ارزشمندترِ درس و کتاب میپردازید.
مطمئنترین و مناسبترین و معتبرترین و مفیدترین مرجع و منبع برای کارِ تستی و حلّ سؤال، مجموعهسؤالاتِ کنکور سراسریِ سالهای گذشته است.
۱۱- حتماً بخشی از روز (۲ تا ۳ ساعت) را به تفریح و تفنّن و تفرّج اختصاص بدهید و در آن مدّت، اصلاً و ابداً به درس و مدرسه و کنکور و دانشگاه نپردازید و حتّی لحظهای به آنها فکر نکنید!
شما آدم هستید نه آهن! شما فولاد و رُبات و تراکتور نیستید و نیاز به استراحت دارید تا شارژ و شاد شوید.
۱۲- در روز، بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه را به ورزشهای هوازیِ (با اُکسیژنِ) سبُک و ملایم مثل پیادهروی و تمرینات و حرکات اِیروبیک (در حضور اُکسیژن)، اختصاص بدهید تا سرخوش و سرِحال و سرزنده شوید.
۱۳- حتماً هر روز، چند دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید. چون موجب افزایش سطحِ هورمون سِروتونین در مغز و سَببِ بهبود خُلقوخو و باعثِ حسّوحال بهتر و حالوهوای خوشتر میشود.
هورمون سِروتونین، یکی از هورمونهای حالْخوبکُن است.
۱۴- منتظر تاریخ رُندِ ۱/۱ برای تغییر و تحوّل و دگرگونی و دِگَردیسی نباشید تا بعد از آن، پُرجرأت و پُرسرعت و پُرقدرت و پُرقوّت، کار را آغاز و دنبال کنید!
یادتان هست که چقدر به ۹/۹/۹۹ امید داشتید و شاهد هیچ رویداد خاصّ و رُخداد ویژهای نبودید؟!
۰۱/۰۱/۱۴۰۲ هم شبیه به روزهای دیگر است و فضیلت و مزیّت مخصوصی ندارد. پس برای ورود به سال نو، منتظر و معطّل نمانید و بیخود و بیجهت، دلخوش به آغاز سال جدید برای یافتن حال جدید نباشید!
هیچ خبر خاصّ و خَطیری نیست! پس هرچه سریعتر اقدام کنید و دستبهکار شوید و اجرا را آغاز کنید.
۱۵- در روزهای پروژۀ پایهبندی، شرکت در کلاس، تقریباً بیهوده و بیفایده است! هر واقعۀ ویژه و برجسته و رویداد و رُخدادِ فوقالعاده و خارقالعادهای که قرار بوده با شرکت در کلاس اتّفاق بیفتد، تا الان اتّفاق افتاده است!
اکنون زمان این است که تکوتنها باشید و صرفاً به تلاش و تکاپو و تَقلّای خودتان تکیه کنید.
قطعاً مرور مباحث و جمعبندی مطالب و رفع مشکلات با کمک دبیران مجرّبِ محترم، میتوانند مثبت و مفید و مؤثّر باشند. امّا یقیناً تدریس، تقریباً بینتیجه یا نهایتاً کمنتیجه است!
۱۶- حتماً حدّاقلّ یک آزمون جامع از دروس اختصاصی پایۀ دهم و یک آزمون جامع از دروس اختصاصی پایۀ یازدهم در برنامۀ کاریتان قرار دهید و تکتکِ سؤالات آزمون را خیلی دقیق و عمیق، تحلیل و تفتیش کنید.
بعد از پایان ایّام نوروز، لااقلّ یک آزمون جامع از کلّ دروس اختصاصی پایههای دهم و یازدهم، با رعایت شرایط آزمونی برگزار کنید.
۱۷- منتظر معجزه نباشید! هیچ شعبده و معجزهای درکار نیست. بنابراین، امید و انتظار معقول و منطقی از فایده و نتیجۀ این بازه و بُرهه و دوره داشته باشید.
خیلی مراقب و مواظب باشید که در تورِ وعدههای واهی و تُهیِ مشاورنماهای مکّار و فریبکار و کلاهبردار و دامِ معلّمنماهای شیّاد و شَرور و شارلاتان، گرفتار نشوید و با هولوهراس و هیجان بیبُنیان، زمان و توانتان را تلف نکنید!
۱۸- دوران طلایی یا دوران بَلایی؟! معمولاً از ایّام نوروز بهعنوان دوران طلایی یاد میشود. اگر بهشکل دقیق و درست و اساسی و اصولی، از آن استفاده شود، ارزشمندتر از دوران طلایی و در واقع، دوران الماسی است.
اگر تلف و تباه شود، دوران بلایی خواهد بود و بلای جانتان میشود. چون در طول آن، پُشتتان باد میخورد و به چُرت و خواب بهاری، دچار میشوید!
۱۹- شوربختانه، در کشورمان بیشتر از ۸۰ میلیون کارشناس و مشاور و متخصّص در تمامی اُمورِ زمینی و فضایی و فَرازمینی داریم که در همۀ حوزهها و حیطهها، صاحبنظر و همواره در حال عَرضه و اظهار و ارائۀ نظرات و نگاههای تخصّصیشان هستند. پس لطفاً به نظرات هر کسی، اعتماد و اعتنا نکنید و فقطوفقط از کارشناسِ کارآمد و کاربلد و کارکُشته، راهنمایی و مشورت بگیرید.
۲۰- پیشنهاد میشود، قصّه و قضیه را خیلی جدّی نگیرید! مشاهدات و مطالعات مفصّل و متعدّد نشان میدهند که شادی، ساختنی است نه یافتنی! انتخاب با شماست.
حتماً با حدّاکثرِ دقّت و جدّیّت و کیفیّت، پروژۀ پایهبندی را اجرا کنید، امّا بههیچعنوان تصوّر و تخیّل نکنید که قبولی در رشته و دانشگاه دلخواهتان، مدّت زمان زیادی سببِ شور و شادی و موجب خوشحالیتان میشود! بنابراین، از اجرای کارِ جدّی و قوی در دوران کنکور، لذّت ببرید و نتیجه را رها کنید و ایمان و یقین داشته باشید که با این شیوه، نتیجۀ بهتر و برجستهتر و رتبۀ شایستهتر و پسندیدهتری کسب میکنید و احوال و اوقات و روزگاری نیک و پُرمهر خواهید داشت. اندکی صبر، سحر نزدیک است...