به گزارش
خبرگزاری صداوسیما ، دکتر احمدوند رئیس ستاد توسعه فناوری نانو در تحریریه و ایمان علی بخشی مدیرعامل شرکت دانش بنیان نانو فناور نانو تک فام گیتی تلفنی در برنامه میز اقتصاد به بررسی ابعاد رویداد تریبون نانو صنعت پرداختند .
سوال : میز اقتصاد امروز اختصاص پیدا کرده به تریبون نانو و صنعت که از ششم اسفندماه شروع شده و امروز در سیزدهم اسفندماه قرار است که به کار خودش پایان دهد ، رویدادی که با حضور فناوران و شرکت های دانش بنیان و آحاد مردم به صورت برخط برگزار شد و هدف های مختلفی را در دستور کار داشت . قرار است که امروز در میز اقتصاد بررسی کنیم ابعاد مختلف این تریبون نانو و صنعت را ، رویدادی که سال گذشته هم برگزار شد و دستاوردهایی که برای فن آوران داشته و برای شرکت های دانش بنیان و تجربیات مثبتی که در اختیار علاقمندان به فناوری نانو، شرکت های دانش بنیان داشته و ایجاد کرده بسترهای مناسبی که در توسعه بازار احتمالی شرکت ها بوده است .آقای دکتر در رویداد امسال که برگزار شد چند ارائه توسط نانو فناوران صورت گرفت ؟
احمدوند : امسال در هشت روز برنامه طراحی شد و حدودا 80 نفر ارائه داشتیم هر روز تقریبا ده نفر توانستند ارائه کنند که انشاالله امروز پرونده برنامه تریبون نانو صنعت دوره سوم با حدود 80 ارائه بسته می شود .
سوال : به صورت هم برخط بود کاملا و حضور برای همه افراد آزاد بود درسته ؟
احمدوند : بله مخاطبینش آزاد بود همه افراد می توانستند حضور داشته باشند و ارائه کننده ها در این رویداد به صورت برخط از اقصی نقاط کشور حضور داشتند و هر کدام در قالب یک ارائه حدودا نیم ساعته توانمندی هایشان و فرصت های تعامل با صنعت در حوزه کاری خودشان را ارائه کردند .
سوال : یک گزارش در خصوص این رویداد آماده شده گزارش را ببینیم .
سوال : همانطور که در گزارش دیدید هنوز وقت است که از این رویداد استفاده کنید ، باید به سامانه ستاد نانوفناوری مراجعه کنید و می توانید از دستاوردهایی که فناوران کشور ما دارند یا تجربیاتی که کسب کردند استفاده کنید . درست است آقای دکتر ؟
احمدوند : بله امروز هم این ارائه ها ادامه دارد البته انتهای برنامه است ولی همکاران ما بعد از اتمام این رویداد همه ارائه هایی را که صورت گرفته تدوین می کنند با فایل ارائه خود شخص و صوت ارائه کننده و فایل آن ها را روی سایت ستاد نانو و شبکه های اجتماعی که قابل دسترس است برای افراد بارگذاری می کنند که در طول زمان هم قابلیت دسترسی داشته باشد .
سوال : ارائه ها در چه حوزه هایی بود ؟
احمدوند : تمرکز این برنامه همان طور که از عنوان آن مشخص است روی حوزه صنایع است بنابراین مخاطب اصلی برنامه ، صنعتگران بودند درست است که عام مردم اگر بیایند و ارائه ها را بشنوند تا حدودی با کاربردهای فناوری نانو در زمینه های مختلف آشنا می شوند ولی هدف اصلی این بوده که هم شرکت های دانش بنیانی که در طول سال های گذشته توانستند با صنایع ارتباط بگیرند بیایند و این تجربیاتشان را ارائه کنند و هم آن صنایعی که بعضی از صنایعی که ارتباط گرفتند با شرکت های دانش بنیان و توانستند محصول جدیدی را توسعه دهند یا بازار جدیدی را ایجاد کنند آن ها هم بیایند نتیجه این تعاملشان را ارائه کنند در حوزه های صنعتی مختلف از سلامت و بهداشت گرفته تا حوزه فلزات و مواد معدنی تا حوزه رنگ و رزین و پلیمر، تا ساخت ماشین آلات و تجهیزات و حوزه های مختلف صنعتی دیگر دسته بندی شدند ارائه ها که عرض کردم با همین تفکیک و دسته بندی قابلیت دسترسی در آینده را خواهند داشت .
سوال : یعنی تجربیاتی که ارائه می شد صنعتگران هم حضور داشتند و از تجربیات استفاده می کردند و ارائه فناوران را گوش می کردند و می دیدند پس می تواند منجر به توسعه بازار جدید برای فناوران و شرکت ها هم بشود .
احمدوند : بله یک بخشی از ارائه ها، ارائه فناورهایی بوده که شرکت کوچک دانش بنیان است ولی بخشی از ارائه ها هم توسط شرکت های صنعتی انجام شد ، شرکت های صنعتی که تعامل داشتند و الان دارند محصول دانش بنیان تولید می کنند و به بازار عرضه می کنند که حاصل تعامل با یک شرکت فناور در سالهای گذشته بوده و مخاطب هم عمدتا صنایع موجود کشور و باز می تواند فناورهایی باشد که بخواهند این مسیر را ادامه دهند .
سوال : فقط صرف بیان تجربیات بوده یا این که نیاز صنایع هم در این ارائه ها مطرح شد ؟
احمدوند : در هر ارائه عموما آن شرکت هایی که یک فناوری را توسعه دادند ظرفیت ها و فرصت های مترتب بر آن فناوری را معرفی می کردند ولی صنایع جدای از کارهایی که در طول سال گذشته انجام دادند نیازهای خودشان را یا فرصت های صنعتی که در صنعتشان وجود دارد برای توسعه تعامل با شرکت دانش بنیان را هم جزو محورهایی بوده که ارائه کنند .
سوال : یکی از اهدافی که شرکت های دانش بنیان در حوزه نانو فناوری دنبال کرده اند و آن را به نتیجه رساندند و همچنان دارند دنبال می کنند حوزه صادرات است ، در این رویداد در مورد این حوزه هم بحث شد و آیا راهکاری هم بود که بتواند در اختیار شرکت های نوپا قرار بگیرد یا صنایعی که بیشتر کار کرده بودند بتوانند تجربیات خودشان را در اختیار شرکت های نوپا قرار دهند ؟
احمدوند : بله یکی از روزهای رویداد متمرکز روی موضوع صادرات طراحی شده بود که دفاتر صادراتی یا پایگاه های صادراتی که با معاونت علمی فناوری دارند همکاری می کنند این ها هم تجربیات کارهای صادراتی شان در طول سالهای گذشته را ارائه کردند و هم خدماتی که به چه شرکت های کوچک و چه صنایع بزرگ می توانند ارائه کنند این ها را معرفی کردند چون طبیعتا مهم ترین بابی که بخواهد باز شود برای توسعه بازار شرکت های دانش بنیان ، حوزه صادرات است یعنی اگر شرکت ها بتوانند به فضای صادراتی برسند می توانند با مقیاس چندین برابر ابعاد کارشان را بزرگ کنند بنابراین یکی از محورهای کاری چه در ستاد فناوری نانو و چه به صورت کلی در معاونت علمی ، توسعه صادرات این شرکت ها است که عرض کردم در یکی از روزها هرکدام از دفاتر صادراتی خدمات خودشان را ارائه کردند متناسب با آن کشوری که دارند کار می کنند .
سوال : استفاده از تجربیات صنایع بزرگ و شرکت های بزرگتر سرمایه بزرگی است برای شرکت های نوپا که در این رویداد از آن ها می توانستند استفاده کنند و استفاده کردند، این تجربیات خیلی راحت در اختیارشان قرار گرفته ، در سالهای گذشته هم همین طور بوده ، روندی که در سالهای گذشته آن رویداد برگزار شده و بعد از بررسی کردید و دیدید شرکت های نوپا به جای دیگری رسیدند روند مثبتی بوده است ؟
احمدوند : ارتباط یک شرکت دانش بنیان با صنعت کلا ارتباط آسانی نیست این را باید اول بپذیریم چون معمولا دنیاهایشان متفاوت است ، ما تلاش می کنیم که این مسیر سخت را تا حدی آن تجربیاتی که اتفاق افتاده را بیاییم بیان کنیم که هم از توی این بیان تجربیات مسیر برای شرکت های جدید پیدا شود و هم راهکار و سیاست های موثرتر برای نهادهای سیاست گذار چون کشور در این مسیر در حال یادگیری و رشد است ، ما داریم یک مسیر تکاملی را طی می کنیم در طول سال های گذشته صحبت کردن از ارتباط فناورها حتی نمی گفتیم فناور می گفتیم ارتباط دانشگاه و صنعت یکی از موضوعاتی بود که ما همیشه در بحث های رسانه ای هم دیدیم که در مورد چالش ها و چرا نمی شودو این ها صحبت شده الان یکی از مسیرهای موثر و موفق همین است که این ارتباط با یک زبان مشترکی شکل بگیرد می شود شرکت های دانش بنیان که هم از یک طرف شرکت هستند و با ادبیات شرکتی و شرکت داری و سود و حل مسئله و تحویل دادن یک کار به کارفرمای نهایی دارند کار می کنند اما از طرفی آن بدنه دانشگاهی در آن ها قوی است ، این یکی از راهکارها است این مسیر هم چالش زیاددارد به خاطر ساختار صنعتی ما ، به خاطر نوپا بودن کشورمان در مسیر توسعه علمی و فنی ولی چنین برنامه هایی کمک می کند که ما بتوانیم تجربه کنیم و آن تجربیات را در اختیار دیگران قرار دهیم که کسانی که مسیر را می خواهند بعدا بروند با هزینه کمتر ، با زمان کمتر بتوانند ولی نباید فکر کنیم که چنین برنامه هایی به تنهایی می تواند خیلی اتفاق عجیب و غریبی را رقم بزند این ها طبیعتا یک ابزاری است در کنار یک جعبه ابزار مفصل که باید در کنار همدیگر انشاالله آن نتیجه را حاصل کند .
سوال : همین که آن زبان مشترک ایجاد شود اقدام خوب و موثری است . ارتباط تلفنی برقرار شده با آقای علی بخشی از فناورانی که در این رویداد شرکت کردند . سلام آقای علی بخشی ، در خصوص محصول خودتان و حوزه کاری تان توضیح می فرمائید ؟
بخشی : ایمان علی بخشی هستم مدیرعامل شرکت دانش بنیان نانو فناور نانو تک فام گیتی محصولات شرکت ما در حوزه رنگ و پوشش است که محصولات های تِکی است که براساس فناوری نانو است .
سوال : برای اولین بار بود در رویداد تریبون نانو وصنعت شرکت می کردید ؟
علی بخشی : سومین سال پیاپی است که این جا سخنرانی داشتم و محصول جدیدمان را این جا ارائه دادم .
سوال : بزرگترین دستاوردی که این رویداد برای شما امسال و دو سال گذشته که شرکت کردید داشته چه بوده است ؟
علی بخشی : این رویداد باعث می شود که صنعت و مخاطبانش به هم نزدیک شوند ما هم مخاطبان یک سری خریدار داریم که شاید با محصولات جدید آشنا نباشند و ما این جا می آییم توضیح می دهیم نوآوری های کارمان را در مقایسه با شرکت های خارجی بیان می کنیم و این باعث نزدیک شدن مخاطبین ما به ما می شود در سالهای مختلفی که من ارائه دادم تقریبا امسال یکی از قوی ترین تریبون ها بود که برگزار شد .
سوال : برای شما توسعه بازار را در سالهای گذشته به همراه داشته است ؟
علی بخشی : بله بعد از این که ما ارائه می دهیم خیلی از کسانی که تمایل دارند هماهنگ می شوند و تماس می گیرند و برای ما بسیار خوب است و یک نوع نزدیکی است و باید تبریک گفت به مسئولان ستاد ویژه توسعه فناوری نانو که این امکان را در اختیار ما قراردادند و ما می توانیم با مخاطبینمان مستقیم ارتباط برقرار کنیم .
سوال : در کنار صنعتگرانی که در این حوزه حضور دارند و از تجربیات شما و محصولات شما استفاده می کنند و آن ها هم می شنوند فناوران جوان هم هستند که در این تریبون حضور دارند شما در سالهای گذشته توانستید از این ظرفیت ها در شرکت خودتان استفاده کنید ؟
علی بخشی : من خودم هم جوان هستم که وارد این وادی شدم ولی ما با فناورهای مختلف شرکت ما ارتباط برقرار می کند اگر ایده نویی باشد ما می توانیم بیاییم و با ارتباطی که با دوستان می گیریم این ایده را بیاییم در شرکت خودمان به مخاطبین عرضه کنیم و این یکی از کارهایی است که در شرکت ما به روز دارد انجام می شود و ما با فناورهای مختلفی در حال همکاری هستیم در حوزه نانوفناوری و رنگ و پوشش
سوال : به نظر شما چه بخش هایی می تواند به این رویداد اضافه شود تا رویداد به آن ظرفیت حداکثری خودش برسد ؟
علی بخشی: باید یک گزارشی تهیه شود ببینیم دستاوردهای ما در سالهای مختلف به چه شکل است ؟ ما یک بازار داخل داریم خوب با توجه به این که خیلی از فناورهایی که دارند دراین حوزه شرکت می کنند توانایی صادرات دارند ما اگر بتوانیم این رویداد را به شکل بین المللی هم برگزار کنیم شاید مخاطبین زیادی دست پیدا کنند و بتوانند اطلاعات ما را داشته باشند ، ما در حوزه داخل رو به پیشرفت هستیم مخصوصا در حوزه ای که داریم کار می کنیم واقعا بر روی لبه تکنولوژی داریم کار می کنیم و کارهای ما با شرکت های بزرگ دنیا قابل قیاس هستند ما هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ قیمت قابلیت رقابت داریم پس می توانیم این کار را در عرصه بین المللی هم ارائه دهیم امیدوارم ستاد این برنامه را داشته باشد و ما بتوانیم استفاده کنیم از این امکاناتی که در اختیارمان قرار دادند .
سوال : آقای دکتر احمدوند اشاره کردند یکی از اهدافی که در این رویداد پیگیری می شود رسیدن به زبان مشترک با صنعتگران است ، این زبان مشترک برای شما در دو سال گذشته و امسال تعریف شده است ؟
علی بخشی : بله ما داریم یک جوری خودمان را به روز رسانی می کنیم آن زبان مشترک گاهی خیلی سخت است گاهی شما توجیه مخاطب ها شاید خیلی سخت باشد ما داریم نزدیک می شویم به آن مدینه فاضله ای که برای شرکت ها وجود دارد ، گاهی تبلیغاتی که شرکت ها می کنند شاید به روز نباشد و شاید اشتباهاتی در آن باشد ولی ما این جا توجیه علمی می آوریم برای مخاطبین خودمان که ما این کار را براساس این نیازها انجام دادیم ، این دستاورد ما است این کاری است که انجام دادیم و فکر می کنم تا حدودی موفق بودیم در این سه سالی که من پشت سرهم می آیم و ارائه می دهم هرسال بهتر از سال قبل بوده است .
سوال : آقای دکتر دوباره صحبت از زبان مشترک شد و این که گفتند کار سختی است با صنعتگران به زبان مشترک برسند ، می رسیم به بحث ارتباط صنعت و دانشگاه و الان ارتباط شرکت های دانش بنیان با صنعتگران ، نیازهای صنعتگران اخذ می شود که به شرکت ها ارائه شود برای ساخت نیازهایشان ؟
احمدوند : بله برای دریافت نیازهای صنایع خوب یک برنامه ای در ستاد فناوری نانو طراحی شد با عنوان شبکه تبادل فناوری و البته الحمدلله الان این برنامه حوزه کاری اش فراتر از حوزه نانو و کلیت دانش بنیان را دارد پیش می برد ، کارکردش همین است که با صنایع مختلف ارتباط می گیرد کارگزارهای مختلف که هرکدام در آن حوزه صنعتی تخصص دارند ، ارتباط دارند و تا حدی شناخت دارند آن فضا و ادبیات را ، می روند تعامل می کنند از یک طرف توانمندی های فنی کشور در آن زمینه صنعتی را معرفی می کنند از آن طرف نیازها و مسائل را شناسایی می کنند ، دسته بندی می کنند در یک قالب قابل ارائه به شرکت های فناور ترجمه می کنند و پای این ارتباط می ایستند چون بعضا برقرار کردن یک ارتباط موفق بین یک شرکت کوچک دانش بنیان و یک شرکت صنعتی تا وقتی به نتیجه برسد یک فرآیند شاید حدود دو ساله است حالا ممکن است یک پروژه کوچکی باشد یا پروژه ای با ابعاد مشخص و تعریف شده باشد یا تجربه اجرایش را در گذشته چندین بار داشته باشیم بشود در مثلا شش هفت ماه اجرا کرد ولی معمولا حدود دو سال این فرآیند طول می کشد رفت و آمد بین این دو مجموعه که شبکه تبادل همین کار را انجام می دهد ، شناسایی نیازها ، احصا نیازها، دسته بندی و ترجمه آن ها به زبان دانشی، از این طرف شناسایی توانمندی ها و فناوری ها و ترجمه شان به زبان موردنیاز صنعت و وصل کردن آن ها به همدیگر در قالب کارگزاری دارد این کار را پیش می برد .
سوال : بعد از وصل کردن هم ادامه می دهد که ببیند استفاده شده ؟
احمدوند : بله وصل کردنی که به نتیجه برسد ، در طول سال گذشته الان من آمار دقیق نداریم ولی حدود را عرض می کنم که فکر می کنم بیشتر از 7-8 هزار درخواست صنعتی دریافت شده فکر می کنم در حد و حدود زیر چهارهزار تقاضای واقعی یعنی تقاضایی که صنعت پای آن ایستاده و روی آن موضوع پیگیری دارد و فقط یک مسئله کلی را مطرح نکرده کارشناسی و مدیر صنعتی دسته بندی شده و از بین این ها فکر می کنم در حوزه نانو که ما الان بالغ بر 300-400 مورد را داریم که به نتیجه رسید یعنی مسئله حل شده و پروژه خاتمه یافته و تحویل طرف صنعتی شده است .
سوال : در فناوری نانو ما الان جایگاه خوبی داریم در کشور به پاس تلاش های چند سال گذشته و خود فناوران و شرکت های دانش بنیان و البته سیاست گذاری درست است که انجام شده ، تریبون های نانو این رویداد در سالهای گذشته هم برگزار شد خوب دقت می کردم در سالهای گذشته همین صحبت هایی بود که انجام شد و به توسعه بازار داخلی ، الان یک نکته آقای علی بخشی گفتند و موضوعی بود که به صادرات اشاره کردند این نشان می دهد که شرکت ها به بلوغی رسیدند که از بازار داخلی آماده ورود به بازارهای صادراتی و ارزآوری برای کشور هستند در این خصوص برنامه ای دارید برای سالهای آینده ؟ البته امسال هم برگزار شد ولی مفصل تر برگزار شود .
احمدوند : ما برای ارتباط شرکت هایمان با مخاطب خارجی هم برنامه های مشابهی را داریم نه با این عنوان تریبون نانو و صنعت ، مثلا دفتر صادرات دانش بنیان در چین ، رویدادهایی را روی موضوعات مشخص در طول سال برگزار می کند که در هر رویداد دو ، سه یا چهار شرکت دانش بنیان ایرانی می آیند توانمندی هایشان را به همین شکل با همین قالبی که در فضای داخل ارائه شده ، ارائه می کنند از آن طرف سمت چین شرکت های صنعتی ، شرکت هایی که می توانند بازار این محصولات ما باشند حضور دارند ، بعد از این که این هم روی بسترهای چینی در واقع ارائه می شود بعد از این که ارائه صورت می گیرد ممکن است یک اعلام نیازها یا اعلام آمادگی هایی از طرف های چینی صورت بگیرد مبتنی بر بازخوردی که از آن طرف می گیرند جلسات متمرکزی را بین شرکت ایرانی و چند شرکت یا یک شرکت چینی برگزار می کنند که البته آن جا فرآیند آماده سازی شرکت های ایرانی برای ارائه یک فرآیند طولانی تری است چون در فضای داخل ما دیگر مسئله زبان نداریم و مسئله شناخت فرهنگ مخاطب خیلی نداریم اما آن جا دفتر صادراتی کمک می کند که آن محتوایی که شرکت دانش بنیان ایرانی می خواهد ارائه کند به یک زبان قابل ارائه ای ترجمه شود هم به زبان چینی و هم زبان انگلیسی آن جا ارائه شود اگر نیاز است مترجم انگلیسی در اختیار قرار داده شود یا نه فقط مترجم چینی در اختیارشان قرار داده می شود ، در طول ارائه همراهی می کنند یعنی پشتیبان شرکت آن جا حضور دارد در فضای داخل دیگه نه خود شرکت ارائه می کند و تعامل راحت تر است ،از این جنس رویدادها را ما برگزار می کنیم در دفتر چین که انشاالله می شود این را با دفاتر دیگری هم توسعه داد .
سوال : یعنی الان فعلا فقط در چین برگزار می شود ؟
احمدوند : در دفاتر صادراتی ستاد ، ما این تجربه را در دفتر چین داشتیم به صورت برنامه ساختار مند، در دفاتر دیگری هم که معاونت دارد طبیعتا در طول سالهای گذشته برنامه های آنلاین زیاد برگزار شده دفاتری مثل هند که از رویداد آنلاین ما این جا داشتیم تا حضوری در هند که رفتند و ادامه آن رویداد آنلاینش و بعد حضوری تعامل داشتند در نمایشگاه به تفاهم های اولیه رسیده بعضا در مسیر قرارداد است دفتر کنیا همین مسیر را پیش می برد ، دفاتری که در ترکیه ، عراق ، روسیه است ، دفتری که سوریه داریم چندین بار نشست هایی را در حوزه سلامت برگزار کرده .
سوال : جدیدا در آمریکای جنوبی هم رفتید ؟
احمدوند : در آمریکای جنوبی دفتر فعلا احداث نکردیم ولی یک نفر را در طول چند ماه گذشته متمرکز روی آمریکای جنوبی کردیم با برزیل و مکزیک تعاملاتی صورت گرفته و هم از این جا و هم از آن طرف شرکت هایی آمدند آخرین برنامه ای که داشتیم سه چهار روز پیش همکارمان از برزیل برگشتند و حتی رفتیم آن جا تولید اولیه انجام دادیم از بعضی از محصولات در مسیر تست کاربر است که کاربرهایی که هست کاربرهای صنعتی تست کنند و آن جا هم داریم تعامل می کنیم منتها فعلا آن جا پایگاه صادراتی راه اندازی نشده تا برویم جلو ببینیم که الگوی مناسب برای آن جا به چه شکل است ؟
سوال : محصولاتی که الان بیشتر در خط صادراتی هستند در چه حوزه هایی هستند ؟
احمدوند : از منظر فناورانه اگر بخواهیم نگاه کنیم حوزه نانو پوشش یکی از حوزه های قوی است که به بازار صادراتی رسیدند ، حوزه الکترونیک و اپتیک سال گذشته در آمار صادراتی ما مناسب بودند ، از منظر صنعتی نگاه کنیم حوزه ساختمان جزو حوزه نسبتا بالا بوده ، از منظر راهبردی نگاه کنیم تجهیزات آزمایشگاهی با تکنولوژی پیشرفته هم جزو سبدهای صادراتی ما هستند چون هم از نظر کیفیت و از نظرقیمت کاملا قابلیت رقابت دارند .
سوال : یک گام هم به عقب برگردیم غیر از حضور فناوران در دانشگاه ها، در قسمت بخش متوسطه و دانش آموزان هم حوزه فناوری نانو دارد کار می کند و دارد این فناوری را آنجا گسترش می دهد و به نوعی استعدادیابی می کند درسته ؟
احمدوند : بله برنامه مفصلی را ما از سالهای قبل داشتیم ، از شروعش که از همان ابتدای برنامه توسعه نانو در کشور بوده و بعد در قالب باشگاه نانو ادامه پیدا کرده ، نگاهمان آن جا همین است که اولا دانش آموزها آشنا شوند وعلاقمند شوند و بعد بتوانیم استعدادهایی را شناسایی کنیم و در این مسیر هدایت کنیم که آن جریان نیروی انسانی برای توسعه نانو یک جریان مستمر و زایشی باشد از آن جا بیایند در سطح کارشناسی باز در قالب آموزش های غیررسمی و بعددر مقطع ارشد و دکتری بعضا در آموزش های رسمی در رشته های فناوری نانو می توانند وارد شوند و ادامه مسیر، یا تبدیل شوند به فناورهایی که دارند محصول تولید می کنند یا این که یک محقق شوند در شرکتی که دارد کار می کند ، یک مسیری است که از دانش آموزی شروع می شود و بعد ادامه مسیر را ما توسعه فناوری و هسته و شرکت دانش بنیان بعد مسیر صادرات را برایشان برنامه داریم .
سوال : در راستای شعار امسال به اهدافی که مدنظر بود تا الان رسیدیم ؟ چند محصول وارد بازار شدند و چند محصول در خط صادراتی قرار گرفتند ؟
احمدوند : محصولاتی که الان با تائیدیه نانومقیاس یعنی آن هایی که ارزیابی شدند و تائید نهایی نانو مقیاس را دارند تا انتهای ماه گذشته هزار و 427 محصول ما داشتیم ، آمار بهمن ماه را هنوز نهایی شده من ندارم که به آن اضافه شود این ها در حدود 343 شرکت دارند تولید می شوند خوب نسبت به سال گذشته رشد خوبی را داشتیم ما انتهای سال قبل هزار و 111 محصول داشتیم در بازار که تقریبا یک هدف گذاری شده بود که روزی حداقل یک محصول جدید به این ها باید اضافه شود که تقریبا به این رسیدیم منتها هدفمان الان بیشتر از این که روی تعداد محصولات باشد ، روی هم حجم اقتصادشان است و هم اثرگذاری اقتصادی شان چون بعضی از این محصولات ممکن است چندین سال طول بکشد تا یک محصول مثلا در حوزه دارو بیاید وارد بازار شود و ما یک مسیر حمایت از تحقیقات را داریم در حوزه دارو هدف گذاری شده ، مطالعه شده کل بازار نانو داروهای دنیا یک برنامه ای را داریم که نهایتا ممکن است در طول چند سال آینده در بهترین حالت حدود 30 نانو دارو وارد بازار شود ، عدد شاید عدد خیلی بالایی نیست اما اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی این ها خیلی بالا است همین الان از حدود 4 نانودارویی که دربازار داریم جدای از آن بازار اقتصادی که خودشان ایجاد کردند صرفه جویی که با جلوگیری از واردات حاصل شده حدود 70 میلیون دلار است و خیلی مهم تر از این گسترده کردن دسترسی به درمان است برای طیف وسیع تری از مردم چون تا قبل از این یک قشر خیلی محدودی می توانستند از نانو داروهای وارداتی استفاده کنند نانوداروهایی که قیمت هر ویال آن چیزی حدود 700-800 دلار هزینه اش می شود وقتی این آمده تبدیل شده به نانو داروی داخلی با همان اثرگذاری با قیمت حدود 400-500 هزار تومان طبیعتا آن دربرگیری که در جامعه دارد خیلی گسترده تر از قبل شده ، اثرات اقتصادی که دارد اما در مجموع این مسیری که داریم یک بخشی هم همین آمار است آمار تعداد محصولات است که عرض کردم این مسیر را داشته تا الان و انشاالله در آینده هم بتواند به روند رو به رشدش ادامه دهد .
سوال : توسعه محصولات نانو فناورانه در زندگی مردمی که برای مردم تاثیرگذار باشد مثل حوزه ساختمان و حوزه دارو، سلامت و بهداشت هم در دستور کار است ؟
احمدوند : بله ما چند حوزه اولویت دار داریم در برنامه توسعه نانو که یکی حوزه عمران است ، یکی حوزه سلامت است چون حوزه بسیار راهبردی است ممکن است مصرف کننده نهایی خیلی متوجه نشود محصولی که دارد استفاده می کند محصول مبتنی بر فناوری نانو است اما از نظر ما این بسیار راهبردی است و جزو حوزه های اولویت دار ما است ، یکی از حوزه ها حوزه انرژی است که آن جا هم عمده محصولات ، محصولات صنعتی هستند مردم محصول نهایی را کمتر می بینند اثراتش را می بینند مثلا در حوزه انرژی یا حوزه پتروشیمی
سوال : در حوزه انرژی در زمستان دیدیم عایقی که روی لوله ها می زدند
احمدوند : عایق را ممکن است مصرف کننده نهایی اگر به این سطح برسد که ما استفاده کنیم از چنین محصولاتی متوجه شویم ولی مثلا حوزه کاتالیست ها را خیلی متوجه نمی شویم که چقدر تاثیر می گذارد در آن محصولات نهایی که به صورت روزمره داریم استفاده می کنیم این ها در حوزه های اولویت دار هستند که انشاالله جزو برنامه های راهبردی توسعه نانو است که مصوب شورای انقلاب فرهنگی است که ما انشاالله بتوانیم توسعه دهیم این محصولات را و اثرات اقتصادی اش را در زندگی مردم ببینیم .
پایان