پخش زنده
امروز: -
دبیر جشنواره فیلم ۱۰۰ ثانیه گفت: چهار هزار و ششصد و بیست کار به مجموعه ارسال شد که این یک رکورد محسوب میشود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما: شبکه سه سیما در برنامه سلام صبح بخیر مصاحبه ایی با آقای یوسف منصوری دبیر جشنواره فیلم ۱۰۰ انجام داده است که به شرح ذیل می باشد.
سئوال: آقای منصوری از جشنواره ۱۰۰ برایمان بگوئید خیلی از مردم میشناسند جشنواره ۱۰۰ را طی این سالها که آثار آن حداکثر ۱۰۰ ثانیه زمانش است و پشت سرهم میشینند در سالن سینما و این فیلمها را نگاه میکنند امسال چه تفاوتی با سالهای گذشته کرده این جشنواره؟
منصوری: این سئوال تکراری، ولی خوب خیلی طبیعی است که این سئوال تکراری شود، چون ۴ تا ۵ سالی این جشنواره ۱۰۰ برگزار نشده بود به خاطر این بحران کرونا که پیش آمد جشنواره تعطیل شد مثل خیلی از رویدادهای ملی دیگر بعد از ۴ سال امسال جشنواره ۱۰۰ سیزدهمین دوره خودش را برگزار کرد با یک قدمتی حدود ۱۷ تا ۱۸ سال، چون چند دوره هم دوسالانه شده بود در آن ۱۲ دوره قبلی به همت بچههایی که زحمت اجرای جشنواره را میکشیدند جشنواره یک اعتبار و یک شان و شخصیتی بین اهالی سینما و علاقهمندان به سینما داشت که با عشق فیلم میساختند و با عشق نسبت به فیلمها حضور پیدا میکردند و نگاه میکردند و این وقفه ۴ ساله باعث شده بود که مخاطب اصلی که سازنده اثر است یک نسل کاری جابه جا شود الان میرویم دفترهای سال قبل نگاه میکنیم مثلاً دهه ۸۰ کسانی در جشنواره ۱۰۰ اثر میدادند و حالا بعضی هاشون هم در بخش رقابتی راه پیدا نکردند یعنی بودند و جایزه نگرفتند بعضیها هم جایزه گرفتندکه امسال اسامی بزرگی هستند در سینما مثلاً خانم نرگس آبیار مثلا سیدی، مثلاً سعید روستایی تا بیاد این سالهای آخر حسین دارابی، محمدرضا خردمندان که این بدنه وارد جریان اصلی سینما شدند و فیلمهای معروف و در سطح جهانی الان دارند این فاصله که افتاده بود مخاطب اصلی که قرار بود برای این جشنواره اثر بسازد یک خورده آن طوری که قدیمیها جشنواره را میشناسند نمیشناخت به همین دلیل دوستان و همکاران من در سازمان صوره فکر میکنم در آبان ماه بود که فراخوان را که منتشر کردند به موازاتش برنامههای مختلفی را تدارک دیدیم یکی این بود که ما قریب ۱۵ استان بیش از ۱۵ تا استان کارگاه آموزش فیلم ۱۰۰ ثانیهای را برگزار کردیم، چون فیلم ۱۰۰ ثانیهای جنس روایت خودش را دارد این موجز گفتن و سهل روایت گفتن شاید کار هر کسی نباشد به این معنی که خیلی از بزرگان سینما که الان آدمهای نامداری هستند وقتی من باهاشون صحبت میکنم میگویند که ما نمیتوانیم در ۱۰۰ ثانیه قصه بگوئیم.
سئوال: مثل رباعی است مثلاً یک شاعر ممکن است غزل بگوید قصیده بگوید و حتی مثنوی داشته باشد، ولی نمیتواند در دو بیت مثلاً همه چیز را مختصر و مفید و آهنگین بگوید.
منصوری: عاشقانه بگوید که خیلی هم به دل بشیند حالا ما یکسری کارگاههایی داشتیم و فعالیتهایی داشتیم که خوشبختانه به این رسیدیم که چیزی حدود چهار هزار و ششصد و بیست و خوردهای کار به مجموعه ارسال شد که این یک رکورد حساب میشود این تعداد اثر به خصوص در سالی که گذشت با سختیهای تولید که نزدیک به دو هزار و چهارصد و خوردهای بخش بین الملل است و بیش از ۱۰۰ کشور دنیا اثر دارند.
سئوال: چه جالب همه استقبال کردند؟
منصوری: بله از کشورهای مختلف ما خدارو شکر اثر داشتیم همه قارهها از اسپانیا و ترکیه و هند فکر میکنم بیشترین اثر برای ما ارسال شده بود و حالا سنگاپور و کره و چین، ایتالیا، پرتغال، برزیل، کوبا، ونزوئلا، کلمبیا و خیلی جاهای مختلف با فرهنگ خاص خودشان در ۱۰۰ ثانیه اون بخش سینمای بین الملل ما شعارش سینمای اخلاق بود و در بخش ملی مان شعار ما ایران عزیز بود و یک بخش هم امسال اضافه شد برای مخاطب کودک و نوجوان عمده فیلمهایمان در این ژانر درباره کودک و نوجوان بود احتمالاً ما اولین گروه نیستیم و احتمالاً آخرین گروه هم نیستیم که یک حرکتی را بخواهد شروع کند که توجه فیلمسازها به این عرصه جلب شود منتهی در سطح رضایت خودمان تلاش کردیم یک بخشی را با پیشنهادهای مخصوص خودش داشته باشیم که بچههای فیلمساز با نگاه برای مخاطب کودک و نوجوان هم اثر داشته باشند حالا ایشالا اگر علاقمندان دوست داشتند این آثار را ببینند این روزها در پردیس سینمای ملت از ساعت ۱۴ و ورود برای عموم آزاد است و در سه بخش برگزار میشود ملی و بین المللی و بخش کودک و نوجوان و البته یک بخش مسابقه داریم و یک بخش خارج از مسابقه که خارج از مسابقه اکران داشت در کنار آن کارگاههایی هم داریم ما الان دو تا داور یک کارگردان یونانی و کارگردان اسلواکی داورهای بخش بین الملل ما هستند که تشریف آوردند مثلاً این آقای الکس که از یونان تشریف آورده کارگاه برگزار میکند ما امروز کارگاه فیلمسازی خانم لیلی عاج را خواهیم داشت و آقای دانشی هم امروز کارگاه خواهند داشت که سال گذشته فیلم علفزار را داشته اند دیگر کلیتش ما یک پرتاب ۱۰۰ درصد داشتیم فارغ از این ۴۶۰۰ تا اثری که آمد در بخش مسابقه ما یعنی بخش ملی و بین الملل ما برای شرکت در مسابقه که اثر ساخته بودند یک رویداد پرتاب هم برگزار کردیم که کسانی که ایده یک ساخت فیلم کوتاه دارند به دبیرخانه ما آثارشان را ارسال کردند داوری مجزا داشت این رویداد پرتاب تجربه پیچینگ است و جاهای دیگر برگزار میشود ما برای فیلم کوتاه برگزار کردیم و سرمایه گذاران مختلف بخش خصوصی و دولتی را دعوت کردیم بچهها دیروز آمدند طرحهایشان را ارائه کردند خیلیها خوششان آمد یک ارتباطاتی برگزار شد ما در جشنواره صد تلاش کردیم که این دست به دست شدن بچههایی که اهل ایده هستند و خوش ذوق هستند و فیلم میسازند با اهالی سرمایه گذار در عرصه فرهنگ و هنر و رسانه و کسانی که در آینده میتوانند دست اینها را بگیرند که مرحله بعدی فیلمسازیشان را تجربه کنند را در دست همدیگر بزاریم مثلاً انجمن سینمای جوان، شبکه نسیم، شبکه کودک و نوجوان، شبکه مستند تفاهم نامهای با جشنواره صد امضاء کردند که از بین آثاری که به جشنواره ۱۰۰ ارسال میشود در بخش مسابقه هست به برنده خودشون یعنی داوری مستقل خودشان دارند در حاشیه برندگانی که داوران ما اعلام میکنند حمایت تولید مالی اثر بعدی را دارد این خیلی برای بچهها مهم است و ما یک تفاهمی را یعنی یک خواهر خواندگی را با جشنواره اسلواکی امضاء کردیم که سه اثر برتر جشنواره فیلم ۱۰۰ بدون بررسی توسط هیات انتخاب اون جشنواره برود مستقیم در بخش رقابتی جشنوارهای که همزمان در لهستان، چک، بوسنی و اسلواکی اکران دارد و شما میتوانید با یک فیلم ۱۰۰ ثانیهای که میسازید و به جشنواره ۱۰۰ ارسال میکنید چقدر فرصت پیش روی آن سازنده است. یک اتفاق خوب دیگری که امسال افتاده این است که علاوه بر اینکه شما برنده فیلم ۱۰۰ شوید و میتوانید بروید البته این برنده جشنواره ۱۰۰ که میگویم ما یکسری برنده در بخش ملی داریم یک سری برنده در بخش بین المللی و یک بخش کودکان و نوجوانان در مجموع اینها پس از جشنواره داوری در مجموع ۳ اثر ارسال میشود علاوه بر اینکه میتوانید فیلمتان را در سه کشور اروپایی و یک جشنواره خوب فیلم کوتاه اروپایی اکران کنید بخش بین المللی سازمان سوره هم کارشناسان حضوردارند فیلمهایی که قابلیت داشته باشند در بازار بین المللی فیلم کوتاه عرضه شوند مثلاً فکر کنید ایتالیا یا سنگاپور و یا جاهای مختلف.
سئوال: چیزی که ما در داخل کم داریم و یا اصلاً نداریم.
منصوری: بله ما اقتصادی سازی فیلم کوتاه را آن شکلی رویش کار نکردیم، ولی ما تلاش کردیم یک همچین بازاری را برای فروش بین المللی را برای بچههایی که صاحب اثر هستند فراهم کنیم که کسی که یک کاری میسازد فکر نکند با پایان جشنواره تمام شد ما تلاش کنیم و دست به دست سایر ارگانها و نهادها و بخش دولتی و بخش خصوصی کاری کنیم که این علاقمندان سینما مثل اون کسانی که اسمشون را بردم که در دهه قبل اینجا بودند و حالا امروز در این جایگاه امروز هم در این جایگاه من به شما قول میدهم از دل این بچهها در طی چند سال آینده اسمهایی را خواهید شنید این بچهها این مسیر را حرفه ایتر طی بکنند و راحتتر طی بکنند با استادهای عرصه سینما راحت تر تعامل پیدا کنند مجموع اتفاقاتی که دارد در ۱۰۰ رقم میخورد حول این است یعنی تمامش طراحی میشود برای اینکه علاوه بر اینکه خروجی مطلوبی از لحاظ فرم و مظمون اثر وجود داشته باشد بچهای که کار میسازد بچه منظور رفقا است یعنی سن سن معمولاً ۱۷ تا ۲۵ رها نشود و این حمایت از آن ادامه داشته شود.
سئوال: خیلی اتفاق خوبی است خیلیها را من در سالن سینما دیدم شما هم میدانم این را دیدید فیلم بلند دارد اکران میشود وسطش نور گوشیها نشان دهنده این است که کلافه شده مخاطب از این ریتم کند و یا بالاخره طولانی بود و یا هر چیز دیگری در فیلمهای بلند فکر میکنم که در جشنواره شما هیچ مخاطبی نتواند به صفحه گوشیش نگاه کند؟
منصوری: احتمالاً این شکلی است حالا دیروز که حداقل این طوری بود ما همزمان در ۴ سالن پردیس سینمای ملت برنامه داشتیم فرض کنید بخش ملی به یک سالن برگزار میشد و بخش بین المللی در یک سالن دیگری کودک و نوجوان هم اکران داشت و در یک سالن هم کارگاه آموزش فیلم کوتاه بود روایت در فیلم کوتاه مثلاً من بخش ملی را رفتم دیدم ۳۰۰ تا صندلی دارد علاوه بر اینکه پر بود توی راهروها کف زمین بچهها نشسته بودند این عشق بچهها را به سینما نشان میدهد اومده بودند کارهای همدیگر را میدیدند و همدیگر را تشویق میکردند یک خورده ریاکاریهایی که ماها داریم وقتی وارد عرصه حرفهای میشویم آنجا چنین چیزی نمیدیدیم بچهها با عشق و علاقه کارهای همدیگر را میدیدند و تشویق میکردند و درباره کارهای همدیگر حرف میزدند دیروز مثلاً محمدرضا شفیعی آمد با بچهها فیلمها را دید و با بچهها حرف شد و ایده هایشان را مطرح میکردند فضا یک فضای گرمی است خصوصاً برای علاقمندان سینما.