پخش زنده
امروز: -
وقتی خودرو نسبت به فرم و شکل خود از حالت تعادل خارج میشود، میتواند با واژگونشدن همراه باشد.
به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما ، هرچقدر نسبت عرض به ارتفاع خودرو بیشتر باشد، احتمال واژگونی آن کمتر است، پس خرید یک خودرو با ضریب واژگونی SSF بیشتر، باعث میشود احتمال واژگون شدن شما در جاده کمتر شود که معمولا خودروهای شاسی بلند به علت ارتفاع زیاد و هاچ بکهای شهری کوچک به علت عرض کم، ضریب کمتری نسبت به سایر خودروها دارند.
مهمترین اقداماتی که در جلوگیری از واژگونی خودرو میتوانید انجام دهید به دو دسته تقسیم میشود:
-کاهش نیروی گریز از مرکز وارد شده به خودرو.
-کاهش ارتفاع مرکز ثقل خودرو.
۱- موثرترین راه در جلوگیری از واژگونی، کاهش نیروی گریز از مرکز وارد شده به خودرو است.
در توضیحات مربوط به نیروی گریز از مرکز ماهیت این نیرو و شیوه عملکردی این نیرو در واژگون کردن خودرو، شرح داده شد؛ اکنون میخواهیم بدانیم چطور این نیرو کم یا زیاد میشود.
مقدار نیروی گریز از مرکز که نیروی واژگونی نیز نامیده میشود در شکل زیر با عبارت overturning force نشان داده شده و همانطور که میبینید از مجذور (به توان دو رساندن) سرعت خودرو (speed) تقسیم بر شعاع پیچ (Radius of cornering) به دست میآید.
این نیرو به شدت به سرعت وابسته است یعنی مثلا اگر شما سرعت خود را دو برابر کنید نیرو ی گریز از مرکز وارد به خودروی شما چهار برابر می شود یا مثلا اگر سرعت مجاز در یک پیچ ، ۶۰ کیلومتر برساعت باشد و سرعت شما ۶۵ کیلومتر نیروی واژگونی وارد شده به خودروی شما ۱۷.۵ درصد زیادتر می شود و اگر سرعت شما ۷۰ کیلومتر باشد این نیرو ۳۶.۱ درصد افزایش پیدا می کند.
پس تنها راه معقول و ساده و مرسوم ، کاهش سرعت قبل از رسیدن به پیچ است.
در بعضی از وسایل نقلیه که مرکز ثقل آنها در ارتفاع زیادی قرار دارد (مانند تریلی هایی با بار سنگین و مرتفع یا اتوبوس های دو طبقه) ممکن است حتی در سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت هم واژگونی اتفاق بیافتد.
همانطور که در شکل زیر می بینید به علت قرار گرفتن مرکز ثقل تریلی در ارتفاع زیاد نیروی گریز از مرکز به راحتی بر کانتینر اثر می گذارد.
راه دیگری که برای کاهش نیروی گریز از مرکز وجود دارد افزایش شعاع پیچ است. منظور از افزایش شعاع پیچ در شکل زیر نشان داده شده است ، همان طور که می بینید هنگامی که اتومبیل به پیچ می رسد دو مسیر برای گذشتن از پیچ دارد که یکی با خط چین (خط ناپیوسته) نشان داده شده و با نام geometric line مشخص شده و دیگری که با خط ممتد نشان داده شده با نام Racing line مشخص شده است.
همانطور که مشاهده می کنید اگر خودرو از مسیری که با خط ممتد نشان داده شده عبور کند شعاع پیچ بیشتری را طی کرده و احتمال واژگونی اش کمتر است اما با توجه به اینکه حرکت در خط ممتد نشان داده شده نیاز به تعویض لاین دارد یعنی خودرو باید قبل از شروع پیچ از لاین سبقت به لاین سمت راست آمده و در وسط پیچ مجددا به سمت لاین سبقت حرکت کند، این کار در جاده های دو طرفه غیر ممکن و در جاده های یک طرفه می تواند خطرساز و حادثه آفرین باشد، چون اگر خودرویی در طرف راست خودروی شما باشد و در نقطه کور از آینه های شما باشد (یعنی در آینه خودروی خود آن را نبینید) به شدت به هم برخورد می کنید؛ پس این روش مخصوص جاده و خیابان نیست و مخصوص پیست های اتومبیل رانی است و در جاده و خیابان هنگام پیچ باید در لاین خود حرکت کنید و دوبار تعویض لاین آن هم به سرعت و مخصوصا سرپیچ که نقطه کور آینه ی شما زیادتر می شود کار عاقلانه ای نیست.