پخش زنده
امروز: -
هشتم اسفند ماه سال ۱۳۵۹، «ستاد امر تربیتی» در مدارس کشور به همّت شهیدان رجائی و باهنر تأسیس شد و امروز به همین مناسبت روز امور تربیتی و تربیت اسلامی نام گرفت.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، در سالهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی، نهاد «امور تربیتی» با هدف گسترش و تعمیق ارزشهای انقلاب اسلامی در نظام آموزش و پرورش کشور شروع به شکل گیری کرد و بر همین اساس شهیدان رجایی و باهنر در دوران تصدی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۵۹ شمسی اقدام به تاسیس ستادهای امور تربیتی در مدارس کردند تا دانش آموزان با ارزشهای اسلامی ترغیب شوند.
بدیهی است که استمرار و بقای هر جامعه مستلزم آن است که مجموعه باورها، ارزش ها، رفتارها، دانشها و مهارتهای آن به نسلهای جدید انتقال یابد. مهمترین وسیله این انتقال آموزش و پرورش است و مدرسه مهمترین واسطه انتقال دانش و مهارت فنی است بر همین اساس در دوره نخست وزیری شهید رجایی و در دوران تصدّی شهید باهنر در وزارت آموزش و پرورش آنها به تأسیس ستادهای امور تربیتی در مدارس کشور اقدام کردند تا فرهنگ اسلامی را گسترش دهند و دانش آموزان را به حرمت نهادن و عمل به ارزشهای اسلامی ترغیب کنند.
پاسداری از ارزشهای اسلامی و دستاوردهای انقلاب، برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی بین عملکرد عوامل تربیتی، توجّه جدی به نقش معلمان در فعالیتهای تربیتی و توجه به نقش دانش آموزان در فعالیتهای تربیتی از جمله اهداف ستادهای امور تربیتی است.
در جمهوری اسلامی ایران هشتم اسفند ماه روز «امور تربیتی و تربیت اسلامی»، نامگذاری شده است.
شهید بزرگوار رجایی، مربیان امور تربیتی را سربازان انقلاب در آموزش و پرورش نامید و بنا به گفته شهید باهنر «مربیان زمانی با انبیا هم صف و با امام عادل هم ردیف هستند که آموزش را از محتوای تزکیه پر کنند» و چه پر معناست کلام امام (ره) که میفرمایند:«اگر تهذیب در کار نباشد علم توحید هم به درد نمیخورد.»
این نهاد از بدو شکل گیری تا به امروز مجموعه وسیعی از عملکردها و وظایف متعدد و گوناگونی را بعهده داشته و تحقق امر تربیت را منوط به حضور مربی و فعالیتهای رسمی غیر کلاسی در کنار آموزشهای کلاسی میداند. اهداف و اصول مشروحه زیر علل اصلی تشکیل این نهاد انقلابی پرورشی میباشند که عبارتند از:
انتقال ارزشهای دینی و فرهنگی انقلاب اسلامی به مدارس
- تربیت و بازسازی دانش آموزان در فضایی انقلابی و اسلامی
- زمینه سازی برای ورود نگرشهای دینی و ارزشهای انقلاب اسلامی به نظام آموزش و پرورش و حفظ مدارس از آفات فرهنگی و سیاسی
شناخت و پرورش استعدادهای دانش آموزان در رشد دینی، عقلی، اجتماعی، عاطفی آنان و حفظ ارزشها؛ بنابراین مهمترین اهداف تشکیل امور تربیتی را حراست از مرزهای اعتقادی و حفظ دستاوردها و تبیین ارزشهای انقلاب در مدارس باید دانست. چرا که انگیزههای انقلابی و اسلامی همراه با شعار «مربیان امور تربیتی سربازان انقلابند» موجب تأسیس این نهاد انقلابی شده است.
این مجموعه در طی سالهای شکل گیری خود تلاش هایی را در جهت رفع کاستیها و پرورش مذهبی و انقلابی دانش آموزان به انجام رسانده است. که به نظر می رسد این تلاش ها باید با بازنگری در روش ها وبرآورد نقاط قوت وضعف این جایگاه در سال های گذشته وبا اتخاذ تدابیر دقیقترو با قوت وقدرت بیشتری در راستای امر مهم تربیتی کوشا شود.
لازم به ذکر است که ارزیابی فعالیتها نیاز به شناختن اهداف و راهبردهای اجرایی دارد؛ لذا فعالیتهای امور تربیتی باید همراه و هم قدم با نظام پرورشی باشد تا بتواند نسبت به رسالت و نقش خویش و اهداف بنیادی این نهاد جامعه عمل بپوشاند. قابل ذکر است که طرح امور تربیتی همه ارکان آموزش و پرورش رابا محوریت معلمان، کتابهای درسی، نظام ارزشیابی، خانواده و دانش آموز در برمی گیرد.
هر ستاد امور تربیتی در مدارس از سه عضو تشکیل میشود که عبارتند از:
مدیر مدرسه و یا یکی از معاونان که به مسائل تربیتی آگاهی بیشتری دارد و نیز مربی تربیتی مدرسه (یا مربی ارشد)
یکی از معلمان یا دبیران مومن و متعهد دارای حُسن شهرت و سابقه اعتقادی و اخلاقی موفق در اجرای وظایف آموزشی و آشنا به مبانی و روشهای تربیتی اسلام به انتخاب شورای معلمان مدرسه.
و امام (ره)؛ چه خوش میفرمایند: «... اگر چنانچه معلم یک معلمی باشد که دعوت به نور بکند، دعوت به صلاح بکند، دعوت به اسلام بکند، دعوت به اخلاق صالحه بکند، دعوت به ارزشهای اسلامی بکند، آن ارزشهایی که عندالله ارزش است، اگر معلم این کار را بکند همانطوری که انبیاء مردم را از ظلمت به نور میکشانند، این معلم هم این بچهها را از ظلمات به نور وارد میکند و همین شغلی است که شغل انبیاء است»