انجام فرآیند ارتقاء کیفیت آموزش پزشکی، همگام با استانداردهای بین المللی
دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی وزارت بهداشت از انجام فرآیند اعتبار بخشی دانشکدههای علوم پزشکی کشور در راستای ارتقاء کیفیت آموزش پزشکی بر اساس استانداردهای فدراسیون بین المللی خبر داد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت؛ دکتر بابک ثابت افزود: فرآیند اعتباربخشی آموزش پزشکی عمومی با هدف بررسی کیفیت آموزش پزشکی در سطح دانشکدههای علوم پزشکی کشور انجام میشود.
دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی وزارت بهداشت با بیان این نکته که فرآیند اعتبار بخشی با تلاش و همکاری خبرگان و اعضای هیئت علمی متخصص مطابق استانداردهای فدراسیون جهانی آموزش پزشکی صورت میپذیرد، افزود: فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، کشورها را موظف کرده است تا سال ۲۰۲۴ میلادی، برنامه آموزش دوره پزشکی عمومی در دانشکدهها را به وسیله یک سیستم اعتبار بخشی معتبر به روز رسانی کنند؛ در واقع این برنامه به منظور بررسی و افزایش کیفیت آموزش پزشکی انجام میگیرد، زیرا فارغ التحصیلان رشته پزشکی مسئول حفظ سلامت جامعه هستند.
دکتر ثابت با اشاره به دریافت مجوز اعتباربخشی وزارت بهداشت از سوی فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، ادامه داد: این موضوع به معنای آن است که کیفیت آموزش پزشکی در ایران مورد تأیید استانداردهای بین المللی است.
دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی گفت: تیم اعتبار بخشی تاکنون ۲ بار از همه دانشکدههای علوم پزشکی کشور بازدید کرده است که در دور اول ۶۴ دانشکده و در دور دوم ۶۲ دانشکده را بر اساس استانداردهای تدوین شده ارزیابی و با تمام ذینفعان دانشکده (دانشجویان، استادان و کارکنان) مصاحبه کرده است.
دکتر ثابت افزود: از ۶۴ دانشکده در دور اول، ۲ واحد دانشگاهی برای سه سال، ۲۲ واحد دانشگاهی برای دو سال، ۲۲ واحد دانشگاهی برای یکسال، ۱۶ دانشکده به مدت یکسال مشروط و ۲ دانشکده مشروط با اخطار ۶ ماهه، مورد اعتبار بخشی قرار گرفتند و در مورد ۶۲ دانشکده در دوره دوم، هنوز فرآیند بازدید ادامه دارد.
گفتنی است؛ دانشکدهها بعد از فرآیند اعتباربخشی، این فرصت را دارند تا نسبت به رأی صادره اعتراض کنند و مستندات لازم را برای بازنگری ارائه دهند.
دکتر ثابت تأکید کرد:کیفیت آموزش پزشکی به هیچ عنوان نباید تحت الشعاع قرار گیرد و علاوه بر آن در هر دانشکده استانداردهای پایه از لحاظ منابع، فضای فیزیکی، تجهیزات، وسایل کمک آموزشی و فناوریهای نوین بررسی میشوند.
دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی گفت: تیم اعتباربخشی به شورای گسترش دانشکدههای علوم پزشکی کمک میکند که دانشکدههایی که این ظرفیت دارند که در برنامه آموزش پزشکی عمومی به عنوان یک عضو جدید مشارکت کنند؛ بازدید شوند تا در صورت تأیید توانمندیهای آنها، مجوزهای لازم برای ارائه آموزش به دانشجویان پزشکی به آن دانشکده داده شود.
دکتر ثابت با اشاره به انجام مستمر فرآیند اعتبار بخشی در دانشکدههای علوم پزشکی، افزود: آنچه مدنظر است اینکه کیفیت آموزش در کنار افزایش مشارکت دانشجویان و واقعی شدن آموزش انجام گیرد، در واقع آموزش در عرصه باید توسعه یابد و دانشجویان، مهارت برخورد با بیماران سطح یک و استفاده از فناوریهای جدید در آموزش را فرا بگیرند و نسبت به آنها آشنایی کامل داشته باشند.
دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی افزود: دانشجویان باید آزمونهای صلاحیت بالینی را با موفقیت طی کنند و پزشکان از مهارت و توانمندی کافی برای ارائه خدمات سلامت به جامعه برخوردار باشند.
دکتر ثابت از برنامه ریزی آموزش پزشکی عمومی بر اساس شرایط مناطق تحت پوشش خبر داد و گفت: در کارگروههای اعتبار بخشی و کیفیت آموزش، دبیرخانه آموزش پزشکی عمومی، پیش رو است.
دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی عنوان کرد: پذیرش فرآیند اعتبار بخشی یک نکته مهم است و مسئولان دانشکدهها باید به این باور برسند که فرآیند اعتبار بخشی به اعتلای کیفیت آموزش پزشکی کمک میکند.
دکتر ثابت گفت: آموزش پزشکی در ایران همگام با استانداردهای بین المللی ارائه میشود، حضور دانشجویان خارجی در کشور برای ادامه تحصیل در رشتههای پزشکی حاکی از این مسئله است که کیفیت آموزش پزشکی ایران مورد تأیید در سطح جهانی است.
دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی وزارت بهداشت پاسخگویی اجتماعی و کسب و کارهای دانش بنیان را از شاخصهای مهم در برنامه اعتباربخشی برشمرد و افزود: پاسخگویی اجتماعی یکی از استانداردهای ۹ گانه در این فرآیند به شمار میرود و مشارکت دانشجویان در بهره وری اقتصادی، نوآوری، توسعه کسب و کارهای مرتبط با سلامت و استفاده از روشهای نوین درمانی از اهم محورهای اعتبار بخشی است که برای نمونه میتوان به برنامه هوشمند سازی دانشکدههای علوم پزشکی و استفاده از شبیه سازها در آموزش به دانشجویان اشاره کرد.