پخش زنده
امروز: -
سازمان هواپیمایی کشوری با برگزاری نشست های متعدد در بهمن و اسفند ماه تدابیر لازم برای آماده سازی شرایط برای پروازهای نوروزی را فراهم کرده است
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما رادیو گفتگو در برنامه صبح و گفتگو با حسن خوشخو معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری درباره پروازهای نوروزی گفتگو کرد .
سئوال: وقتی درباره سفرهای نوروزی صحبت میکنیم بحث بلیطها یک طرف، بلیط هواپیما یک طرف میخواهیم ببینیم که چه تدابیری اندیشیده شده و چه برنامه ریزیهایی صورت گرفته برای اینکه این سفرها هم به بهترین قیمت ممکن باشند و هم بهترین حالت سرویس دهی؟
خوشخو: انشااله ما هم آرزوی سفری خوشی را برای هموطنان داریم انشاالله پایان سال و آغاز سال جدید را با سلامتی برای هموطنانمان آرزو میکنیم طبق روال معمول طبیعتاً در بهمن ماه و اسفند ماه همکاران ما چه در حوزه شرکتهای هواپیمایی و چه در حوزه فرودگاهها تدابیر لازم را برای در واقع آماده سازی شرایط برای پرواز نوروزی فراهم میکنند سلسله جلسات منظمی برگزار میشود که بتوانیم سرویس خدمات خوبی به مسافران در فرودگاهها ارائه شود در همین موضوع کمیته و نشستهای کارگروههای تخصصی تشکیل میشود و هماهنگیهایی انجام میشود طبق روال که امسال هم این اتفاقات افتاده و ما سعی مان را خواهیم کرد که ایشالا بتوانیم به بهترین حالت ممکن این خدمات را به مردم عزیزمان ارائه کنیم.
سئوال: این بهترین حالت میتوانیم بگوییم که از طرف کدام نگاه است آیا مسافران انتظار افزایش نداشتن، انتظار کاهش و یا انتظار سرویس و خدمات بهتر کدام از اینها در این برنامه ریزیها نمود دارد جناب خوشخو؟ یا اینکه همه این موارد در نظر گرفته شده
خوشخو: اینکه برنامه ریزی میشود اینکه در حوزه سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی صنعت هوانوردی آن چه که تشکیل قانونی به عنوان اصل وجود دارد بحث ایمنی پروازها است بنابراین آن چیزی که ما در ابتدا بهش توجه میکنیم بحث ایمنی پروازها و نظم پروازهاست بنابراین ما بایستی طوری برنامه ریزی کنیم که مسافرین عزیز کمترین دغدغه را به لحاظ ایمنی داشته باشند و کمترین نگرانی را برای سفرشان ایجاد شود این اولویت ماست بنابراین آن چیزی که هم جنابعالی بهش اشاره کردید و مد نظرتان بود خوب طبیعتاً سرویس و خدمات بهتر منظمتر همچنین با در واقع دسترسی بلیط به سهولت دسترسی بلیط برای مسافرین عدم مداخله دلالی و اینها موضوعاتی است که و کنترل بازار اینها موضوعاتی است که کلاً بحث میشود و تلاش میشود که همه اینها یک سفر ایمن و بی خطری را برای مسافرین رقم بزند.
سئوال: جناب خوشخو طبعاً این سئوالی که من پرسیدم برای شما یک تناقض نمایی وجود دارد در این قضیه چرا؟ وقتی راجع به قیمت اعتراض میشود مثلاً الان شنوندگان تماس گرفتند و پیامک میدهند راجع به گرانی قیمت بلیت هواپیما مثلاً دیروز داشتیم درباره گردشگری در کیش صحبت میکردیم معاونت سازمان درباره گرانی بلیت هواپیما صحبت میکرد نمیخواهیم بپرسیم که چرا قیمت بلیت هواپیما گران است کما اینکه نمیتوانیم بپرسیم که چرا فلان محصول گران است؟ الان دلیل گرانی مشخص است تناقض نما اینجاست که شما از یک طرف هم بحث خدمات رسانی و سرویس دهی به مردم را در نظر دارید باید یک قیمتی باشد که مسافر بتواند از پس آن بربیاد از طرف دیگر بحث گرانی آنچه که بر قیمت نهایی بلیط هواپیما است بحث سوخت، بحث حقوق و دستمزد همه اینها باعث میشود که قیمت تمام شده بالایی در بیاید چطور میشود که این تناقض را حل کرد از طرفی هم مواظب جیب مصرف کننده و منفعت مصرف کننده و مسافر بود از یک طرف دیگر صنعت هواپیمایی ما دچار ضرر نشود؟
خوشخو: واقعیتش یعنی جواب دادن به سئوال جنابعالی در یکی دو دقیقه امکان پذیر نیست، اما من یک خواهشی دارم به همه همکارانی که به نوعی دارند خدمات رسانی انجام میدهند که بالاخره این مردم بتوانند از مزیتها و تسهیلاتی که ایجاد میشود بتوانند استفاده کنند خواهش بنده این است که در حوزهای تخصصی سایر دستگاهها و نهادها لزوماً اظهار نظر صریح و ممکن چالش برانگیز پرهیز بکنند قطعاً سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان یک نهاد دستگاه تخصصی در سایر موارد به خودش اجازه نمیدهد که بخواهد این موضوع را بررسی کند و یا ورود کند بحث قیمت هواپیما و بحث قیمت بلیت هواپیما موضوعی است که مولفههای مختلفی را شامل میشود ببینید هواپیما یک وسیله وارداتی است و کلیه آموزش پرواز، تامین قطعات و تهیه بولتنهای هواپیما همه اینها از طریق ارز اتفاق میافتد خوب طبیعتاً مشکلاتی را با توجه به نوسانات ارزی که وجود دارد برای ارائه کنندگان خدمت در این موضوع پدید میآورد بنابراین این را نمیشود انکار کرد از طرفی ما باید این موضوع را لحاظ داشته باشیم که آخرین موقع و زمانی که قیمت بلیت هواپیما افزایش پیداکرد مربوط به آذر ماه ۱۴۰۰ است یعنی بیش از یک سال است که ما افزایش قیمتی را در حوزه بلیت هواپیما نداشتیم خوب طبیعتاً واقعیتش را شما بخواهید محاسبه کنید الان قیمت بلیطها با توجه به نرخ تورم و با توجه به مشکلات اقتصادی که به وجود آمده نرخ هواپیما همه کارشناسان حوزه صنعت حمل و نقل هوایی معتقد هستند که نرخ فعلی نرخ خیلی خوبی نیست برای تامین ایمنی برای تامین نیازمندیهای جامعه نیست و ما را با مشکلاتی مواجه کرده ما فکر میکنیم که قیمت بلیت هواپیما آن چیزی که مثلاً برای یک مسیر تهران به کیش یک میلیون و سیصد هزار تومان است فکر می کنیم قیمت پائینی است و این مشکلاتی را برای صنعت پدید میآورد علی ایحال آن چیزی که....
مجری: پس تناقض وجود دارد یک تناقض سنگینی است و چالش برای مدیریت سازمان است که بتواند این موضوع را بخواهد مدیریت کند کار سختی است طبیعتاً کار سختی است آن تذکری هم که شما دادید تذکر به جایی است با تمام این تناقضها الان سازمان دارد مدیریت خودش را انجام میدهد طبعاً شایسته نیست کسانی که در این حوزه صلاحیت ندارند بخواهند یک نقد بی پایهای را یا اینکه به هر حال زیر سوال میبرند که خدماتی که در این حوزه صورت می گیرد.