پخش زنده
امروز: -
ایمن سازی ساختمان ها در دستور کار سازمان آتش نشانی و مسکن و شهرسازی قرار دارد .
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما رادیو گفتگو در برنامه: صبح و گفتگو موضوع ایمن سازی ساختمان را با قدرت الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران بزرگ و محمد مهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بررسی کرد .
سوال : در خبرها اگر دنبال کرده باشید در چند وقت اخیر بیشتر موضوعات حول محور ایمن سازی ساختمان مبنی بر این بود که هشدارهایی داده شده، مهلتهایی داده شده مبنی بر اینکه یک سری ساختمانها که ناایمن تشخیص داده شدند بازسازی شوند و یا ایمن سازی بشوند آقای محمدی درباره این آخرین مهلت به چه کسانی چه سازمانهایی، چه ارگانهایی این مهلتها داده شده و بفرمائید که از این آخرین مهلت ما میخواهیم چه برداشتهایی بکنیم یعنی اینکه بعد از پایان این آخرین مهلت چه اتفاقی خواهد افتاد؟
محمدی: آخرین مهلت برای مالکین و ساختمان بسیار پرخطر که در آن جدول چهارگانهای است که ما اعلام کردیم وگرنه در خصوص وظیفههای بعدی ادامه دارد و تا پیگیریهای ایمن سازی کامل بشود در سه ردیف دیگری که پرخطر و میان خطر و کم خطر هستند هنوز ادامه دارد در خصوص این طرح ساختمان با جلساتی که از خرداد ماه امسال به صورت فشرده هم اخطارهای کتبی که بالای ۱۰ اخطار به مالکین این ساختمانها از طریق سازمان آتش نشانی ارجاع شده به غیر از این اخطارها هر کدام از مالکین را به صورت حضوری تک تک با این دوستان جلسه گذاشتیم وبرای اولین بار از گروههای ۳۰ تا ۴۰ نفره از مالکین دعوت شدند به سازمان آتش نشانی با حضور نمایندگان دادستانی تهران این عزیزان را توجیه کردند و اخطار دادند و بروند کار ایمن سازی شان را از لحاظ ایمنی حریق و استانداردهای آتش نشانی را انجام بدهند آخرین جلسه ما دو هفته پیش با آخرین گروه مالکین با نمایندگی دادستانی انجام شد و اخطار آخر تا پایان سال برای اینها صادر شده که اگر احیاناً اقدامی در این خصوص انجام ندهد در اوایل سال ۱۴۰۲ اولین اقدام در خصوص اینها قطع انشعابات این مالکین است که قطعاً ما در همین یک ماه قبل چندین مورد از این ساختمانها را انشعاباتشان را قطع کردیم و آمدند ایمن سازی شان را شروع کردند و دیشب از آخرین گزارشی که من گرفتم خدا رو شکر خوب همکاری کردند هم مراکز درمانی و هم مراکز تجاری واحتمال میدهم که تا پایان سال این عدد ۱۱۹ شما شاید به ۶۰ هم برسد یعنی پروندهای که ۳ تا ۴ سال با همین تعداد بود ایشالا تا پایان سال به عدد ۶۰ میرسد و تلاش میکنیم که با اقدامات قضایی و حقوقی ایشالا اون ۶۰ تا هم بیایند و کارشون انجام شود.
سئوال: ممنونم جناب دکتر حیدری درخدمت شما هستیم آنچه که آقای محمدی فرمودند طبعاً نشان میدهد که یک عزم وجود دارد برای اجرا یک جایی است که دغدغه داشته باشد یک جایی هست که نگرانی داشته باشد برای مردم این ۱۱۹ تا ۱۲۰ ساختمان پرخطری را که نام بردند تعدادی شون معروف باشند و تعدادی شون مالکین شان معروف باشند یا متصرفینش معروف باشند فرقی نمیکند الان سئوال اینجا هست که ما در شهر تهران به هر حال در پایتخت چرا رسیده به اینجا که یکسری ساختمان به عنوان بسیار پرخطر تلقی میشود در حال حاضر در مورد ساختمانهایی که دارد تازه ساخته میشود صحبت نمیکند چرا در شهر این چنینی در کلان شهری مثل تهران باید ساختمان بسیار پرخطر وجود داشته باشد آقای دکتر حیدری؟
حیدری: عرض کنم خدمتتان که همکاران ما در سازمان آتش نشانی موضوعات را از منظر حریق در واقع بررسی کردند و به آن تعداد ساختمان پرخطر رسیدند آنچه که هم خوب هم حریق مهم است و هم بحثهایی که ما از منظر سازهای دنبال میکنیم در این راستا در قانون مدیریت بحران سال ۹۸ بند ذ ماده ۴ در قانون مدیریت بحران تکلیفی را در واقع مصوب کردند که در کلان شهرها ساختمان بلند مرتبه از نظر سازه و حریق مورد ارزیابی قرار بگیرد بلند مرتبه در شهر تهران ۸ طبقه و در سایر کلان شهرهای دیگر ۱۲ طبقه و در سایر کلان شهرها ۸ طبقه محسوب میشود ببینید بعد از اتفاقی که در مورد متروپل رخ داد از همان خرداد خود وزارت کشور جلسات متعددی گذاشت که برای اجرایی شدن این قانون، این قانون سال ۹۸ مصوب شده، ولی از آنجایی که تا الان که من دارم با شما صحبت میکنم یک ریال اعتبار بودجهای برای بحث ارزیابی به دستگاههای متولی از سمت سازمان مدیریت بحران و سازمان برنامه بودجه کشور تخصیص پیدا نکرده، ولی آنچه که ضرورت داشت باید ما ورود میکردیم در این موضوعات از همان خرداد ماه در واقع چک لیستهای ارزیابی را تهیه کردیم و وزارت کشور هم پای کار آمد و کارگروههایی را در استانها با ریاست معاون عمرانی استانداریهای و اعضایی که ذینفع هستند اداره کل راه و شهرسازیها، آتش نشانیها، نظام مهندسیها، دادستانیها همه عضو این کارگروهها هستند و بر اساس چک لیستهایی که ما دادیم موظف هستندکه ساختمانها هم از منظر حریق و هم از منظر سازهای ارزیابی کنند در تهران این امر واگذار شد به شهرداری تهران و سازمان مدیریت بحران شهر تهران که ۲۲ اکیپ در ۲۲ منطقه تهران در واقع تجهیز شدند و بر اساس چک لیستهای اولیه که نیاز به بازدید عینی نداشت به یکسری ساختمانها رسیدند که نیاز است به صورت مفصلتر و به صورت عینی بازدید اتفاق بیفتد که این کار در تهران دارد انجام میشود این کار در تهران خوشبختانه دارد انجام میشود و هر هفته بازدیدهایی اون اکیپها دارند و نتایجش را قرار است به ما اعلام کنند و ما به سه گزینه خواهیم رسید نهایتاً یکی اینکه ساختمان نیاز به مقاوم سازی هم از منظر حریق و هم از منظر سازه ندارد خوب ما کاری به این ساختمانها نداریم یکسری ساختمانها هستند که مشکل دار هستند و ارزش مقاوم سازی دارند که باید بر اساس ساز و کارهایی که شهرداری و وزارت کشور در واقع ساماندهی میکنند مالکین اقدام کنند برای بحث مقاوم سازی یکسری ساختمانها ما بهشون میرسیم که اصلاً ارزش مقاوم سازی نخواهند داشت و اینها میبایست در واقع تخریب بشوند این اتفاق و ارزیابیها خوشبختانه در تهران دارد انجام میشود عرض کردم اون کاری که آقای محمدی کردند از نظر حریق ورود کردند و خوب کار ارزشمندی است که دارند پیگیری میکنند، ولی فقط بحث حریق ما نداریم ما الان سازههای نا ایمن ساختمانهایی داریم که از لحاظ سازهای دچار مشکل هستند و میبایست اینها مشخص بشوند و اگر ارزش مقاوم سازی دارند طرح مقاوم سازی پیاده سازی شود و ایشالا ایمن سازی اتفاق بیفتد.
سئوال: در برابر این مقاوم سازی آیا مقاومتی هم وجود دارد؟
حیدری: ببینید قطعاً مشکلاتی وجود خواهد داشت همین الان که تیمها و اکیپها برای ارزیابی مراجعه میکنند برخی از مالکین، خوب مالک خصوصی هستند به راحتی اجازه ورود شما برای ارزیابی نمیدهند که این اکیپها دچار این مشکلات هم هستند که بعضاً با ورود دادستانی این اتفاقات را داریم رقم میزنیم که این ارزیابیها انجام شود ارزیابی یک مرحله است ببینید ما ارزیابی کردیم و به یک جمع بندی خواهیم رسیدی، ولی آنچه که مهمتر است اقدامات پس از ارزیابی است اینکه ما چه ابزار قانونی پیش بینی کنیم که مالک را مجبور کنیم که مقاوم سازی را در دستور کارش قرار بدهند؛ و جدی بگیرند اون ساختمانهایی که دولتی هستند که این ابزار قانونی وجود خواهد داشت، ولی در بحث مالکیت خصوصی این باید دادستانی ورود کند وزارت کشور ورود کند، چون اینها بالاخره ساختمان خصوصی است، ولی تبعات عمومی خواهد داشت اگر تخریب اتفاق بیفتد تبعات اجتماعی و عمومی خواهد داشت و باید به فکر بعد از این ارزیابی باشیم از الان ساز و کارهایی بچینیم و قوانینی را اگر نیست مصوب کنیم که احتمالاً هست در قانون شهرداریها احتمالاً هست که بشود مالکین را در واقع اجبار کرد که این بحث مقاوم سازی را انجام دهند این اتفاق در تهران خوب دارد پیش میرود من نگران سایر کلان شهرها هستم که در واقع اون کارگروهها خیلی تحرک خاصی را ما نمیبینیم و مشکل عدیده هم بحث اعتبارات بودجه است، چون این قانون سال ۹۸ مصوب شده تا الان باید این اتفاقات رقم میافتاد اگر متروپل این اتفاق نمیافتاد کسی به فکر ارزیابی ایمنی ساختمانها شاید نبود تا الان اون هم به خاطر اینکه اعتباری دستگاههای متولی امر برای این موضوع در هویت بحران پیش بینی نمیکنند.