پخش زنده
امروز: -
سردار هادیان فر، رئیس پلیس راهور فراجا گفت: هفته گذشته تقریبا ۳۰ استان و دیشب تقریبا ۲۰ استان درگیر برف و باران و کولاک بود. هنوز استانهای شمالی، غربی و مرکزی و برخی از استانهای جنوب شرق که بحث وزش باد و کاهش دید دارد، درگیر شرایط زمستانی است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما برنامه صبحانه ایرانی شبکه دو با حضورسردار هادیان فر رئیس پلیس راهور فراجا به موضوع راه بندان برفی تهران پرداخت.
سوال: سردار در راه بندان برفی تهران که نماندید راهها باز بود
هادیان فر: وضعیت، وضعیت خوبی بود که ما در هفته گذشته تقریبا ۳۰ استان در گیر برف و باران و کولاک بود در شب گذشته تقریبا ۲۰ استان درگیر بود و صبح گزارشها را که من کنترل میکردم تقریبا حدود ۱۳ محور ما که حالا در محورهای فرعی ما بود در مسیرها به علت برودت هوا و سرما و برف زیاد مسدود بود که خوب امروز در واقع کنترلهایی که صورت گرفته بخش هاییش بازگشایی شده است، ولی خوب هنوز استانهای شمالی، غربی و مرکزی و برخی از استانهای جنوب شرق ما هم که در واقع بحث وزش باد و کاهش دید دارد هنوز در واقع درگیر شرایط زمستانی است خوب مستحضرید که ما الان در اجرای طرح زمستانه هستیم نه تنها پلیس بیش از ۷۶ هزار نفر از عزیزان ما در پلیس راه در پلیس راهور، اورژانس وهلال احمر، سازمان راهداری، امداد خودروهایی که در این بخش دارند کمک میکنند اینها در واقع دارند فعالیت میکنند در بخش زمستانی و من خدا قوت میگویم به همه شان به جهت اینکه واقعا در این شرایط سخت شبانه روز دارند تلاش میکنند گزارشی را صبح میخواندم از عزیزان هلال احمر در بحث امداد رسانیهایی که انجام دادند واقعا بیش از ۷۰۰ نقطه را امداد رسانی کردند در بخشها به خصوص در راههای روستایی کارهای بسیار گستردهای دارد صورت میگیرد که به هر حال شرایط زمستان هست و طبیعی هم هست
سوال: مردم تهران حداقل معتقدند که حداقل یک روز برفی میشود گشتهای پلیس راهور در خیابانها خیلی کمتر میبینند درست است یا نه آیا تعداد گشت پلیس راهور ما در تهران کم داریم یا اینکه به خاطر ترافیکی که ایجاد میشود کمتر به چشم میآید واقعیت موضوع چه هست؟
هادیان فر: ببینید ما یک مقدار عمیقتر به مساله نگاه کنیم، امروز بالغ بر ۳۸ میلیون وسیله نقلیه در کشور داریم من همین تهران را که شما مد نظرتان هست مثال میزنم ظرفیت زیرساختهای ترافیکی ۱.۹ دهم میلیلون وسیله است، ولی امروز بیش از ۸ میلیون وسیله دارد جابه جا میشود خوب این کشش در خیابانها نیست، امروز متوسط سرنشینان خودروهای شخصی در تهران یک و نیم نفر است از آن طرف نگاه میکنیم میبینیم که ناوگان عمومی در کلان شهرهای ما به خصوص در تهران ناکارآمد است کافی نیست نیاز من مردم را تامین نمیکند در جابه جایی، یا گرانی حمل ونقل شخصی مثل تاکسیهای اینترنتی، تاکسیها، خودروهای شخصی سبب میشود که اقبال مردم در هوای سرد در استفاده از خودورهای شخصی شان بیشتر شود این را ما داشته باشیم که ترافیک اساسش این است از آن طرف نگاه میکنیم در ماده ۸ قانون هوای پاک تاکید بر این بوده که این ناوگان عمومی توسعه پیدا کند ظرفیتها افزایش پیدا کند نوسازی ناوگان اتفاق بیفتد و شرایط به گونهای باشد که مردم کمتر از خودروی شخصی سان استفاده کنند، چون در واقع ما قاعده ظرف و مظروف است دیگر درواقع خیابان هایمان افزایش پیدا نمیکند ترافیک که در این بخش اتفاق میافتد دارد شرایط خیابانها را به گونهای تبدیل میکند که دارند تبدیل به پارکینگ میشوند در این بخشی که در واقع وجود دارد، از آن طرف بحث اسقاط وسیله نقلیه است که باید اتفاق میافتاده که خیلی در سالهای گذشته اتفاق نیفتاده متاسفانه مثلا تولید کننده وارد کننده که باید به ازای هر تولید یا واردات یک وسیلهای را اسقاط میکرده یا چند وسیله را الان با یک ونیم درصد خودرو پول میریزند به حساب وزارت صنعت و خوب این شرایط به گونهای میشود که اگر بخواهیم این جوری توصیفش کنیم مثل یک قیفی میشود که دهانه قیف باز است و همین طوری خودرو دارد سالانه دو میلیون وسیله نقلیه اضافه میشود به وسایل ما به این ۳۸ میلیون از آن طرف ته قیف را هم بستیم چرا که باید پول پرداخت کنند خوب این وضعیت ترافیک ما هست عمدتا باید به این توجه داشته باشیم که الان زیرساختهای ما گنجایش این همه وسایل نقلیه را دارد از آن طرف هم مردم احتیاج دارند که از این وسیله استفاده کنند ببنید در کنترلهای ما به خصوص در کلان شهرها بیشتر همکاران من سیستمی اداره میکنند از پشت مونیتور در مرکز کنترل در جاهایی که لازم باشد حضور پیدا میکنند الان در واقع چراغها، علائم افقی عمودی به صورت هوشمند دارد عمل میکند ظرفیت راه را کلید تقاطع را تشخیص میدهد و براساس آن هست که در هر صورت اجازه عبور به خودروهای دیگر میدهند هر جا که لازم باشد همکاران باشند در واقع میآیند در آن معابری که به نوعی قفل شدند و دچار مشکل شده حاضر شده و مسیر را باز میکنند، ولی مثلا ترافیک دیشب مثلا من خودم یک مسیر یه ربع را شاید یک ساعت در ترافیک ماندیم چرا به دلیل آن که اقبال مردم ازچرا به دلیل آن که اقبال مردم از استفاده از خودروی شخصی بیش از ظرفیت میادین و خیابانهای ماست در هر صورت به نظرم باید دولت یک تدابیر جدی تری به خرج بدهد بحث ناوگان عمومی را که بتوانند مردم ازش استفاده راحت تری داشته باشند و یا اینکه هزینه سفر درون شهری را کاهش بدهد که اقبال مردم این باشد که به جای این که یک ساعت دوساعت در ترافیک پشت فرمان بمانند از خودروی عمومی استفاده که سریعتر هم بتوانند جابه جا شوند سوال: شما در ماهها و هفتههایی که پشت سر گذاشتیم مصاحبههای خیلی شفافی داشتید و صریح البته درباره کیفیت خودروهای ساخت داخل و از جمله اتفاقاتی که رقم میزند از جمله تصادفاتی که بروز پیدا میکند هم میخواهم از شما بپرسم آمار تصادفات ما حداقل در ۱۱، ۱۲ ماهی که از سال ۱۴۰۰ پشت سر گذاشتیم چی بود و چه قدر نسبت به سال قبل آیا افزایش دارد یا کاهش تلفات ما چه قدر بوده و این کیفیت خودروها مگر خود پلیس آنها را شماره گذاری نمیکند اگر کیفیت ندارد پلیس چه قدر میتواند د راین زمینه مقاومت کند و اصرار داشته باشد که شماره گذاری نمیکنم سردار هادیان فر: در بحث تصادفات واقعا یکی از معضلات و مشکلات جدی دنیاست و سالانه بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر در دنیا بر اثر تصادفات جان خود را از دست میدهند و مثلا ۵۰ میلیون نفر هم مجروح و مصدوم میشوند کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست ما سال گذشته تقریبا ۱۶ هزار و ۷۷۸ نفر هموطنان مان را در راهها و شهرها براثر تصادف جانشان را از دست دادند تقریبا ۳۰۰ هزار مجروح میشوند یعنی تقریبا در هر دو ساعت نزدیک دو نفر جانباخته ما داریم به ازای هر جان باخته ۲۰ نفر مجروح داریم، و این شرایط، شرایط خوبی نیستش خوب هر چند ما در سال ۸۳، ۸۴ عددمان روی ۲۸ هزار بوده حد انتظار تا ۳۱ هزار هم بوده در آن ایام، ولی خوب کارهایی که صورت گرفته الحمدلله این کاهش ده هزار تایی را ایجاد کرده امروز رسیدیم تقریبا به ۱۷ هزارتا در سال ۱۴۰۰ که عددش را عرض کردم ۱۶ هزار و ۷۷۸ نفر فوتی را ما داشتیم خوب بحث جان باخته و تصادف بحث جدی است هم در واقع خسارت مادی فراوانی به کشور وارد میشود هر جان باخته معادل نزدیک ۸ میلیارد تومان به کشور خسارت وارد میکند به طور مستقیم و غیرمستقیم تقریبا ۷ درصد به تولید ناخالص ملی دارد لطمه میزند بحث بسیار جدی است که ما حالا در قالب شورای عالی ایمنی حمل ونقل ترافیک خدمت آقای رئیس جمهور و معاون محترم اولشان جلساتی برگزار شد در این هفته در واقع جلسهای هم داشتیم در خدمتشان بودیم و در واقع اراده دولت برای اینکه بتواند کنترل کند بتواند کاهش بدهد و شرایط را متفاوت کند، ولی بحث جدی است در بحث تصادفات، تصادفات را ما امروز متاسفانه ۵۱ درصد در همان تصادف اول در همان صحنه اول جانشان را از دست میدهند ۶ درصد در حین انتقال جانشان را از دست میدهند و ۴۳ درصد در بیمارستانها یکی از مشکلات ما در بیمارستان هاست که بحث ضربه مغزی، خونریزی داخلی ما در همه استانها و در همه شهرستانها بخش تروما نداریم که رسیدگیهای اولیه را در واقع بتوانند انجام بدهند تصادفات یک بحث جدی است که ما باید بهش بپردازیم حالا نقش عامل انسانی، وسیله نقلیه، نقش قوانین و مقررات، نقش مدیریت، نقش راه همه اینها میتواند اثر بخش باشد در واقع در مطالعات گذشته آن سه عامل اصلی مد نظر بوده راه و انسان و وسیله که ۹۰ درصد معتقد هستند که عامل انسانی میتواند نقش داشته باشد، ولی اگر اینها را تفکیک و تلفیق کنید درواقع میشود به نقش راه، انسان و وسیله به طور جدی نگاه کرد، ولی بحث مدیریت به صورت کلان که بر این حوزه نظارت کند در همه دستگاهها تکالیف را ابلاغ بکند، توضیح بخواهد نقش بسیار جدی است در سطح عالی در سطح راهبری و سطح قوانین و مقررات امروز سطح قوانین و مقرارت و جریمههای ما خیلی بازدارنده نیست امروز در واقع اتفاقاتی که دارد میافتد د رحوزه ترافیک با توجه به نرخ تورمی که د رکشور ایجاد شده خیلی نرخ جرائم نمیتواند اثر بخشی خودش را داشته باشد و بازدارندگی ایجاد کند
سوال: هر سال ما افزایش جرائم را داریم
هادیان فر: نه نکردیم، ما الان در واقع به جهت شرایط خاصی که در کشور حاکم بود حداقل از سال ۹۸ که من آمدم به جهت آنکه کرونا بود یک مقدار آستانه تحمل مردم و مشکلاتی که برایشان پیش آمده بود شرایط اقتصادی یک مقداری نامناسب بود ما به جهت اینکه خیلی به مردم فشار نیاید خیلی دنبال نکردیم در قانون پیش بینی شده که هر سه سال پلیس باید پیشنهاد کند با امضای پلیس وزیر محترم کشور، وزیر محترم راه و وزیر محترم دادگستری اینها چهارنفر امضا کنند و برود هیات مصوبه وزیران و مصوب شود و این اتفاق نیفتاده، ولی در هر صورت بحث جدی است که ما حداقل باید در تخلفات حادثه ساز که سرعت در واقع سرآمد اینهاست ما ۳۴ درصد تصادفات مان در جادهها دارد اتفاق میافتد، ولی متاسفانه ۷۰ درصد کشتههای ما در جاده هاست یعنی خانم و آقای رانندهای که ما داریم به استثنای کسانی که راننده حرفهای در جادهها میکنند اینها رانندگی در شهر را بیشتر آموختند بعد یک دفعه قصد میکنند سفر میکنند در مسیرهای طولانی ما ۶۲ درصد حوادث مان در ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق میافتد یعنی همین ابتدای شهر که میخواهند حرکت کنند آن شتاب واشتیاق سفر که همان موقع تصادف میکنند یا آن ۳۰ کیلومتری آخر که از سفر طولانی خسته میشوند میخواهند شتاب و عجله کنند که زودتر به شهر بعدی برسند، ولی متاسفانه تصاف میکنند و لذا تصادفات بحث بسیار جدی است که باید در این حوزه به نظرم دولت محترم که دارد تلاش میکند نقش جدیتر ایفا کند، در بحث خودرو واقعیت این است که بالاخره مشکلاتی در بحث خودرو هست ما هم حرف هایمان را شفاف زدیم خدمت آقای رئیس جمهور هم من گزارش دادم و تاکید مقام معظم رهبری هم بوده که ایشان دو بار این حوزه را تاکید کردند و تکلیف گردن همه صنعت خودرو هست که به فرمان مقام معظم رهبری که بروند به سمت بحث ایمنی، بحث کیفیت اخیرا ما صحبتی داشتیم با آقای رئیس جمهور ایشان فرمودند که من تذکر دادم به وزارت صنعت معدن تجارت و بنشینید در بحث ایمنی هم فکری بکنید که بتوانیم موضوع را حل بکنیم من با آقای وزیر هم صحبت کردم قول مساعد ایشان دادند که در کیفیت کار جدی تری صورت بگیرد که امیدواریم که سریعتر این اتفاق بیفتد، ولی من نکتهای که برایم حائز اهمیت است بالاخره جان مردم بیشتر از همه برای خودشان دارای ارزش است رانندهای که پشت فرمان مینشیند باید نهایت احتیاط را بکند باید هم وسیله ایمن داشته باشد هم کنترل کند وسیله اش را همین که واقعا حرفهای رانندگی کند رانندگی چیزی نیست که بگوییم یک عادت روزمره است داریم رانندگی میکنیم با گوشی تلفن همراه هم صحبت کنیم با بغل دستی هم صحبت کنیم و به هزار موضوع هم فکر کنیم بعد داریم رانندگی هم میکنیم، چون رانندگی میتواند هر لحظه یک حادثهای را در بر داشته باشد فلذا خواهشم از مردم عزیزمان این است که با توجه به این که امسال، چون سوال شما هم این بود که امسال متاسفانه ۱۴ درصد در عدد مطلق، عدد مطلق یعنی عدد کشته به کشته، ولی دبلیو اچ او در بحث متغیرهای تاثیر گذار سازمان بهداشت جهانی این عدد مطلق را خیلی قبول ندارد تاکیدش بر این است که در ۱۰ هزار وسیله در ۱۰۰ هزار جمعیت ودر میلیارد پیمایش باید شاخصها در واقع در بیاید که ما در سال ۱۴۰۰ تقرییا در ۱۰۰ هزار جمعیت ۱۸ و نیم نفر فوتی مان بوده شاخص هایمان در واقع شاخصهای بدی نیست با توجه به این چند سال اخیر که اتفاق افتاده، ولی در عدد مطلق ما تقریبا ۱۴ درصد کشته هایمان امسال نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده به همین میزان مجروحینمان افزایش پیدا کرده و شرایط، شرایط خوبی نیست یعنی من در جلسه شورای عالی هم عرض کرد اگر با همین شرایط برویم ما نگران این هستیم که آن ۱۶ هزار و ۷۷۸ نفر ما تبدیل شود به نزدیک ۱۹ هزار کشته
سوال: علت اصلی هنوز مشخص نشده
هادیان فر: یکی اینکه ما ۲۸ درصد سفرهایمان افزایش پیدا کرده ما در سال تقریبا ۹۸ و ۹۹ و ۱۴۰۰ کرونا و محدودیتها را اعمال کرد امسال تقریبا آن محدودیتها نیست و افزایش سفر ما ۲۸ درصد افزایش سفر پیدا کرده به خصوص در جادههای کشور ما در واقع این دارد میافتد اشتیاق سفر در مردم خیلی بالا رفته و مردم علاقهمند هستند و تعطیلات هم هست مثلا الان سه دوره است که ما شنبهها را هم تطعیل داریم الان ما شنبه را هم تعطیل داریم یعنی از امروز بعدازظهر علی رقم این که همش تاکید میکنیم که شرایط جوی شرایط خوبی نیست همین محور چالوس یک مقدار که آسمان باز میشود بهمن حرکت میکند و در همین سه هفته گذشته ما سه بار سقوط بهمن داشتیم در محور چالوس که خوب خطرناک است و ابلاغ کردیم که همکاران مان هر جا که احساس میکنند امنیت مردم به مخاطره میافتد هر جا که احساس میکنند خدایی نکرده در راه ماندهای هست که بر اثر سرما دچار مشکل میشود راه را مسدود کنندسوال: خیلی اتفاق میافتد ما با راهداری تماس میگیریم و حرکت میکنیم و آنها میگویند راه باز است، اما سرجاده پلیس راهور جلوی ما را میگیرد به دلایل مختلف این تعامل با راهداری دیر انجام میشودسردار هادیان فر:یکی از سازمانهایی که خیلی با هم ما هماهنگ داریم پیش میرویم البته با این هشت دستگاه همگی هماهنگ هستیم و در مرکز عملیات مان هستند دوستان راهداری خیلی زحمت میکشند شبانه روزی، ببینید راهداری معبر را میگوید که باز است، ولی آنچه که ارزیابان ما و افسران ما میروند بررسی میکنند طول مسیر را ریزش سنگ، ریزش کوه، احتمال بهمن، کولاک شدید اینها از نظر ما آسیب دارد، نگرانی دارد شما تصور کنید یک خانوادهای در شب قصد سفر میکنند و میآیند وسط راه یک اتفاقی برای وسیله میافتد اینها دیگر در راه مانده هستند که فاصله رسیدن به آنها میشود ۱۰۰ کیلومتر که ما دائم به عزیزانمان گفتیم که با خودروهای شاستی بلند طول مسیر را کنترل کنید که کسی در راه مانده نباشد من نکتهای را خدمت شما بگویم علی رقم اینکه پلیس میبندد به خاطر حفظ جان بعد فرد میآید از راه فرعی از راه روستایی اصرار به رفتن دارد عزیزان راهداری وقتی معبر باز است میشود خودرو عبور کند، ولی ارزیابی ما این است که حتما بهمن حادث میشود و حتما دچار مشکل میشود او تا بهمن را نبیند نمیگوید که راه بسته است، ولی ما احتمال بهمن را بدهیم راه را میبندیم الان دیشب محور خمین به اراک خوب یا سمیرم به اصفهان اینها در هر صورت کولاک شدید دچار مشکل میشوند راه میشود رفت، ولی اگر خانوادهای بماند تا صبح دوام نمیآورد به خصوص اگر سوخت کافی هم نداشته باشند فلذا هر جا احساس بکنیم که جان مردم در خطر است ابلاغ کردیم به همکاران حتما مسدود کنند حتما اطلاع رسانی کنند اجازه عبور ندهند هر موقع شرایط به شرایط ایمن برسد که خودروها میتواند عبور کنند ازش عبور کنند حالا یک گریزی هم در رانندگان هست متاسفانه مثلا استفاده از لاستیک یخ شکن اصلا تمایل ندارند مثلا در جاده یا شهر استفاده از زنجیر چرخ خیلی تمایل ندارند استفاده نکنند، مثلا در سالیان گذشته خودروها زنجیر چرخ داشتند وقتی میخواستند حرکت کنند مثلا در تهران که شرایط فلت و صاف را ندارد و کوهستانی هست خوب همه جا هم شهرداری نمیتواند شن و نمک بریزد دارد این کار را میکند، ولی همین شن و نمک باعث فرسایس آسفالت میشود و عمر این آسفالت را کاهش میدهد یعنی در واقع ما یک زیان یک طرفه دیگر هم در کشور میخوریم، ولی در هر صورت عزیزان راهداری تلاش خود را میکنند هماهنگیها دارد صورت میگیرد به لحظه جاهایی که شرایط خاصی که هست در مرکز کنترل ما مستقر هستند ارتباط بر خطی بین دستگاهها دارد اتفاق میافتد، ولی بعضا این اتفاق هم میافتد عزیزان میتوانند تماس بگیرند و اطلاعات را دریافت کنند
سوال: پلیس چه قدر میتواند مقاومت کند در مقابله شماره گذاری نکردن یک خودرویی که کاملا میداند غیر استاندارد است
هادیان فر: قانون صراحت دارد شفاف سه مرجع تایید وسیله نقلیه را معرفی کرده وزارت صنعت معدن تجارت، سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست برای تست آلودگی و تست چهار گازی که وجود دارد در شماره گذاری به پلیس ابلاغ شده هر وسیله نقلیهای که دارای این سه وسیله مجوز بود شماره کنند یعنی ما نمیتوانیم سازمان ملی استاندارد گفته وزارت صنعت معدن گفته و تایید کرده و محیط زیست هم از نظر محیط زیست تایید کرده خودرو را شماره نکنیم
سوال: یعنی پس میتوانید نظرتان را اعلام کنید
هادیان فر: ما به جهت این که فقط میتوانیم تذکر بدهیم تاکید کنیم، چون من در فضای مجازی هم شنیدم که بعضی از هموطنان گفتند که شما وقتی انتقاد دارید به خودرو چرا شماره میکنید خوب تولید دارد مدام در ایرانخودرو روزی مثلا فرض بگیرید روزی ۳، ۴ هزار خودرو تولید میشود در سایپا تولید میشود خط تولیدکار میکند، تقاضا هم به شدت وجود دارد حالا قانون هم به ما تاکید کرده وقتی آن سه دستگاه تاییدش کردند شما پلاکش کن من بگویم متوقفش کنند درست است که دستور آقای رئیس جمهور در جلسه اول شورای عالی بر این بود که اگر ایمنی را درست نمیکنند ولو اینکه توقیف میشوند متوقف کنید ما نامه نوشتیم به خودروساز دعوت کردیم جلسه گذاشتیم بروید روی ایمنی و کیفیت ما خواستهای به جز این نداریم یکی از آرزوهای من از روز اولی که به راهور آمدم این بوده که ما یک خودروی صد درصد ملی دور از وابستگی ارزی با کیفیت و ایمنی داشته باشیم بپرسید شما از مدیر ایرانخودرو، قبلی و فعلی و هر شرکتی که الان وارد کننده است و از شرکت چین دارد وار دمی کند مونتاژ میکند در هر جلسهای که من با این آقایان نشستم گفتم آقا کی یک خودروی ملی تولید میکنید دست این مردم بدهید واقعا کاری برایشان ندارد فنی دارند، منابع مالی دارند، توانمندی مالی دارند این همه جوان نخبه که میتوانند در این کشور کمک بکنند چرا نگاه همه ما به خارج است چرا همه نگاه ما به دست فلان کشور است که از آنجا دست مردم محصول بدهیم چرا کسی نمیآید در این کشور بیاید کسی که در این حوزه تخصص دارد بیاید شروع کند یک موتور ملی درست کند یک موتور سیلکت، خودروی ملی درست کند چه مانعی وجود دارد که اینها نمیتوانند این کارها را را انجام دهند حالا شرکتهای بزرگ مثل (مپنا؟) کارهای بزرگ و عجیب غریبی کردند مثلا جزو معجزه است در کشور پس شده است دیگر مثلا در صنعت موشکی معجزه اتفاق افتاده چطور نمیتوانیم یک ماشین تولید بکنیم ما هر جلسهای که با این عزیزان نشتیم گفتیم خودروی ملی به من به آقای دکتر خطیبی گفتیم شما توان دارید تخصص دارید توان مالی دارید ما هم کمک میکنیم، ولی یک خودروی ملی تولید کنید در کشور الان شروع کنید دو سه سال دیگر به این خودرو برسیم در اختیار مردم بگذاریم خودروی ایمن و با کیفیت در هر صورت امیدواریم که وزیر صنعت، خودروسازهای عزیزمان دارند تلاش میکنند دارند در واقع جان فشانی میکنند، ولی در این حوزه هم توجه کنند
سوال: یکی طرح تقویت پلیس بزرگراه ویکی پویشی داریم به نام ۱۸۱۸ در هر دو مورد توضیح بفرمایید
هادیان فر:در بحث پلیس بزرگراه خوب ما یکی از معضلاتمان در تصادفات برون شهری بزرگراه هاست و در بزرگراهها اساس معضلات هم سرعت است که خوب در هر صورت در تصادف برون شهری عامل سرعت ۶۰ درصد جان باخته به ما تحمیل میکند خوب این شرایط، شرایط خوبی نیست در کشور به خصوص در کلان شهرها پلیس بزرگراه چیز جدیدی نیست ما پلیس آشکار داشتیم بعد پلیس نامحسوس عملیاتی کردیم و بعد پلیس بزرگراه در تهران بود چند سال است که دارد فعالیت میکند و کارهای خوبی هم انجام داده، ولی ۱۳ تا کلان شهر ما محروم بود ه از این توان خوب ما باحضرور برادر عزیزم سردار رادان مراسمی داشتیم تقویتی در حدود ۲۰۰ دستگاه تامین کرده بودیم از خودروهای داخلی و حالا بعضیهای میشوند میگویند چرا میگویید خودرو خوب ما گریزی نداریم باید از همین خودروها استفاده کنیم در دنیا بهترین خودروها، عالیترین خودروها مال پلیس است، ولی خوب ما الان ما این شرایط ارزی که بتوانیم تامین کنیم آقای رئیس جمهور هم دستور دادند آقای دکتر مخبر هم دستور دادند، ولی خوب شرایطتش یک مقدار سخت است، ولی با همین دنا پلاسهایی که هست ما داریم استفاده میکنیم خوب طرح پلیس بزرگراه در ۱۳ تا استان اجرایی شد و کار خوبی که اتفاق افتاد آمدیم در واقع مکمل بزرگراه که به پلیس راه مرتبط میشد آن بخش را هم تقویت کردیم که اینها بتوانند در طول در واقع بزرگراه پدیدههای سرعت، سبقت و حرکتهای مارپیچ و خطرناک را برخورد بکنند آن بخشش که عزیزان ما باید در راهور انجام بدهند و آن بخشش که هم پلیس راه هست که قالبش در ۳۰ کیلومتری شهرهاست که همان ۶۲ درصد تصادفات است آن هم عزیزان پلیس راه و لذا قطعا معتقد به این هستیم که همه استانها باید تقویت بشونددر این حوزه و در طرحهای الحاق بعدی این کارها را خواهیم کرد و میتواند کاملا تاثیر گذار باشد و حضورشان بسیار اثر بخش باشد و بتوانیم آن ۶۰ درصدها را یک کاهش اثربخشی را ایجاد بکنیم تو بحث پویش ۱۸۱۸ خوب باز میگردیم به جان باختگان متاسفیم که بگوییم که یک بخش حدود ۲۰ درصدی کسانی که دارند در تصادفات جانشان را از دست میدهد سن زیر ۲۰ سال را دارند ۱۸۱۸ یعنی ۱۸ درصد از کسانی که دارند در تصادفات دارند در کشور خودمان جان خودشان را از دست میدهند زیر ۱۸ سال دارند کودک و نوجوان یعنی خوب بچهای که مثلا یک سال دوسال است در خودرو نشسته یک وزن سبکی دارد در واژگونی در تصادفات بیشترین لطمه به این بچهای که وزن کمی دارد و در پرتاب از خودرو جان خودش را از دست میدهد که این درصد، درصد بسیاری هست خوب در واقع ما در تصادف مان ۲۲ درصد کسانی هستند که عابرین پیاده هستند ۲۰ درصد موتور سواران ما هستند که در اینحوزه دارند جان خودشان را از دست میدهند و بیشتر بچههایی که شما ببنید از آن عدد ۵ درصد بچههایی هستند کم سن سال به عنوان سرنشین موتور سیکلت جان خودشان را از دست میدهند یعنی پدر میآید این بچه را سوارش کند بچه را پشت خودش میگذارد بدون کلاه و حفاظ با موتور تصادف میکند اولین کسی که پرت میشود و لطمه میبیند بچه کوچک است
سوال: وحالا قرار است در این پویش چه اتفاقی بیفتد
هادیان فر: ما هم تشکر میکنیم از مدیران صداوسیما که دارند کمک میکنند، وزارت آموزش و پرورش دارد کمک میکند در واقع رسانههای مجازی دارند کمک میکنند هفته آینده دعوت کردیم از مدیران پلتفرمها بیاینند به ما کمک کنند در این بخش بتوانیم یک شرایطی به وجود بیاوریم که تاکید بر ایمنی کودکان و نونهالان، صندلی کودک استفاده از کمربند واین ظرفیتها را بتوانیم فرهنگش کنیم در مورد صندلی کودک خیلی از خانوادهها توان خرید این صندلی را هم ندارند
سوال: اگر نکتهای هست بفرمایید
هادیان فر: این روزها روزهای سفر نیست شرایط شرایط زمستانی است شرایط سختی است ما استدعایمان این است که مردم به خصوص در این چند روز که تعطیل هستند در منزل بمانند در شهر خودشان و سفر نکنند اگر ضرورت به سفر هست اگر شرایط ناوگان عمومی است از آن استفاده کنند باز اگر میخواهند از خودروی شخصی استفاده کنند حتما تاکید بر این است که خودرو ایمن باشد سوخت کافی داشته باشند حتما به اطلاع رسانی پلیس توجه داشته باشند حتما در طول روز با تجهیزات کامل زمستانی حرکت کنند با سوخت کافی و در واقع حتما در روزهایی که ما گرفتگی آسمان را داریم با چراغ روشن در شهر حرکت کنند در جاده هم همین طور که دید کافی داشته باشند حتما هم در شهرها هوای عابرین پیاده را داشته باشند وعابرین پیاده هم حواسشان باشد که امروز دید رانندگان ناکافی است به خاطر غبار پشت شیشه و شرایط جوی.