پخش زنده
امروز: -
در شرایطی که بخش درمان انگلیس در اعتصابهای گسترده به سر می برند هزاران بیمار مجبورند بیش از ۱۸ ماه برای درمانهایی مثل جراحی زانو و مغز در انتظار بمانند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ پایگاه اینترنتی «ایندیپندنت» گزارش داد در شرایطی که بخش درمان انگلیس به علت اعتصابهای «سرویس سلامت ملی» (NHS) احتمالاً نمیتواند به هدف تعیین شده خود دست پیدا کند، هزاران بیمار مجبورند بیش از ۱۸ ماه برای درمانهایی مثل جراحی زانو و مغز در انتظار بمانند.
«ربکا توماس»، خبرنگار ایندیپندنت، در گزارش خود نوشت: «سرویس سلامت ملی» انگلیس هفته گذشتهی مدعی شد که در مسیر رسیدن به هدف مورد نظر خود قرار دارد، اما منابع ارشد هشدار داده اند که تاثیر اعتصابهای طولانی مدت همراه با تقاضای بی سابقه برای مراقبتهای اورژانسی به این معنی است که دستیابی به هدف تعیین شده، حالا دیگر دور از ذهن است.
این منابع میگویند احتمالاً تا پایان مارس، ۱۰ هزار بیمار همچنان ۱۸ ماه یا بیشتر از آن در انتظار (دریافت خدمات درمانی) بمانند و علت آن تاثیر مخرب لغو ۱۴۰ هزار وقت ویزیت در پی اعتصابات است. اعتصابهای بیشتری هم برای هفتههای آتی برنامه ریزی شده است.
یکی از رهبران اتحادیه گفت که آنها نگرانند که به علت رفع عقب ماندگی ها، پروندههای اورژانسی بیشتری از اولویت خارج شوند.
«سر جولیان هارتلی»، مدیر عامل «تامین کنندگان سرویس سلامت ملی»، که نمایندگی اتحادیههای «سرویس سلامت ملی» در سراسر کشور را برعهده دارد، هشدار داد که دغدغهی رهبران این است که تلاشها برای جبران عقب ماندگیها ممکن است تحت تاثیر اعتصابها و کمبود نیروی کار قرار بگیرد.
او از دولت خواست گفتگو با اتحادیهها دربارهی مبلغ پیشنهادی دستمزد برای سال مالی آینده را از همین حالا شروع کند.
جدیدترین دادههای «سرویس سلامت ملی» نشان میدهد که ۵۱ هزار بیمار در ماه دسامبر بیش از ۷۸ هفته در انتظار (دریافت خدمات درمانی) بوده اند که این رقم در مقایسه با نوامبر، که این تعداد ۴۴ هزار بیمار بود، سیر صعودی داشته است. با وجود این، این رقم نسبت به سال گذشته که در حدود ۱۴۰ هزار بیمار بوده است، کاهش پیدا کرده است.
رهبران «سرویس سلامت ملی» در ماه ژانویه نامهای به تمامی مدیران اتحادیهها فرستادند و از آنها خواسته تا اطمینان حاصل کنند که برای تمامی بیمارانی که در فهرست ۷۸ هفته انتظار قرار دارند، تا پیش از پایان آوریل، وقت ویزیت یا درمان تعیین شده باشد.
یکی از منابع ارشد «سرویس سلامت ملی» اذعان کرده است که انجام این کار برای بسیاری از بیماران، غیرممکن است: «وقتی که متوجه میشوید اعتصابها باعث لغو حدود ۱۴۰ هزار وقت ویزیت شده است، واقعاً غافلگیرکننده نیست که ببینیم به این نقطه رسیده ایم، اما به نظرم، با توجه به اتفاقات ناگوارتری که ممکن بود رخ بدهد، باز هم در وضعیت نسبتاً بهتری هستیم. وضعیت ممکن است بدتر شود یا اینکه بهتر شود و همه چیز به شرایط بستگی دارد. مثلاً اگر تا قبل از پایان مارس، شاهد اعتصابهای بیشتری باشیم یا اینکه با دورهی عملیاتی دشواری مواجه شویم.»
رهبران اتحادیهها میگویند حدود ۹ تا ۱۰ هزار نفر در پایان ماه مارس، همچنان بیش از ۱۸ ماه در انتظار دریافت خدمات درمانی باقی خواهند ماند.
یکی از آنها گفت: «نگران این هستم که عواقب تلاشهای مضاعف برای جبران عقب ماندگی ۷۸ هفته ای، باعث تغییر اولویتهای درمانی شود و متخصصین بعضی از پروندههای اضطراری درمانی را از اولویت خارج کنند.»
منبع دیگری از «سرویس سلامت ملی» گفت که اتحادیهی آنها علمکرد بهتری از آنچه انتظار میرفته داشته است، اما اگر اعتصابهای اعلام شده، طبق برنامه پیش بروند، آن وقت است که هدف تعیین شده «در معرض خطر» قرار میگیرد. مدیر یکی از اتحادیهها گفت که «چند اتحادیه در منطقهی ما هستند که فاصلهی بسیاری با رسیدن به صفر شدن تعداد افراد در فهرست انتظار دارند. تخمین من این است که این تعداد در سراسر کشور به هزاران نفر خواهد رسید.»
یکی دیگر از رهبران در «ساوت وست» گفت که عقب ماندگی آنها به هزاران نفر میرسد و این به آن معنی است که «مدام باید به آنهایی که مدتهای مدیدی منتظر مانده اند یا آنهایی که نیازمند رسیدگی فوری هستند، اولویت داده شود.»
«سرویس سلامت ملی» از دسامبر به صورت پیوسته شاهد اعتصاب از سوی پرستاران و کارگران آمبولانسها بوده است و در حادترین مورد، «کالج سلطنتی پرستاری» (RCN) و اتحادیه «جی ام بی» (GMB) در یک روز دست به اعتصاب زدند. انتظار میرود اعتصابهای بیشتری از طرف پزشکان عمومی پس از پایان رای گیریها در ماه جاری صورت بگیرد.
«سر جیم مکی»، مدیر «سرویس سلامت ملی»، پنج شنبهی گذشته مدعی شد که «سرویس سلامت ملی در مسیر رسیدن به هدف تعیین شده تا ماه آوریل است.» با وجود این، یکی از سخنگویان «سرویس سلامت ملی» انگلستان، در بیانیهای که روز سه شنبه منتشر شد، اذعان کرد که «سرویس سلامت ملی» نمیتواند به هدف تعیین شده دست پیدا کند.
در این بیانیه آمده است که در عوض، «سرویس سلامت ملی» در مسیر «حذف نسبی» نام افراد از فهرست انتظار ۷۸ هفتهای تا ماه آوریل قرار دارد.
این بیانیه همچنین افزود که «طبق برنامه ریزی انجام شده، سرویس سلامت ملی تلاش فراوانی میکند تا اطمینان حاصل کند که تعداد افراد در فهرست انتظار دریافت خدمات درمانی، از جمله افرادی که پیش از این هم در فهرست انتظار بوده اند یا افرادی که نیازمند درمان بسیار تخصصی هستند، کاهش پیدا کند.»
«سرویس سلامت ملی» انگلستان نتوانست به هدف قبلی خود برسد؛ قرار بود در ژوئیه سال گذشته، تمامی بیمارانی که بیش از ۱۰۴ هفته در انتظار بودند، خدمت درمانی دریافت کنند.
«سر جولیان هارتلی»، مدیر عامل «تامین کنندگان سرویس سلامت ملی»، گفت: «کارکنان خط مقدم به تمام بیمارانی که دو سال در انتظار بودند، خدمت رسانی کرده اند و تعداد بیمارانی هم که بیش از ۱۸ ماه در فهرست انتظار بوده اند، در طول یکی از دشوارترین مقاطع زمانی برای «سرویس سلامت ملی»، به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. با وجود این، رهبران اتحادیه نگرانند که تلاشها برای رفع عقب ماندگیها ممکن است تحت تاثیر بالا گرفتن موج اعتصابها و کمبود شدید نیروی کار قرار بگیرد.»
او افزود: «ما همه میدانیم که اختلالات ایجاد شده بر اثر اعتصابها را میتوان فوراً از طریق گفتگوی دولت و اتحادیهها دربارهی میزان پرداخت در سال مالی جاری، برطرف کرد. ما همچنین منتظر انتشار طرح نیروی کار بلند مدت دولت با بودجهی کامل هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که «سرویس سلامت ملی» منابع موردنیاز برای ارائهی خدمات درمانی مناسب به مردم را در اختیار دارد.»
«پاتریشیا مارکیز»، مدیر کالج سطنتی پرستاری انگلیس، گفت که عقب افتادگیها «بیش از پیش نشانگر این نکته است که وقتی سرمایه گذاری در بخش نیروی انسانی را رها کنید، چه اتفاقی ممکن است رخ بدهد.»
او گفت: «اگر وزرا دربارهی جلوگیری از یک خروج گستردهی دیگر و جبران عقب ماندگی ها، جدی هستند لازم است که به درخواستهای رهبران «سرویس سلامت ملی» گوش کنند و به میز گفتگو دربارهی دستمزدها برگردند. فقط آن وقت است که بیماران میتوانند خدماتی شایسته دریافت کنند و تعداد بیماران حاضر در فهرست انتظار هم کاهش پیدا خواهد کرد.»
سخنگوی وزارت سلامت و مددکاری اجتماعی گفت: «ما این آمار و ارقام را به رسمیت نمیشناسیم، چون در حد تخمین هستند و این نکته را لحاظ نمیکنند که بعضی از افراد خودشان انتخاب میکنند که مدت زمان بیشتری منتظر درمان بمانند.»
او همچنین گفت: «ما به صورت بی وقفه در تلاش هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که «سرویس سلامت ملی» از حمایت لازم برای تطبیق خود با فشارهای ناشی از همه گیری و فصل زمستان برخوردار است. حالا دیگر تعداد افرادی که بیش از دو سال در انتظار دریافت خدمات درمانی «سرویس سلامت ملی» بوده اند، به صفر رسیده است و تعداد بیمارانی هم که بیش از ۱۸ ماه در انتظار دریافت خدمات درمانی بودند، از زمان اوج آن یعنی سپتامبر ۲۰۲۱، بیش از ۵۵ درصد کاهش داشته است.
او افزود: «ما تا به حال ۹۲ مرکز تشخیص محلی افتتاح کرده ایم که از ژوئیه ۲۰۲۱، سه میلیون بیمار را پذیرش کرده اند و این به آن معنی است که بیماری افراد زودتر تشخیص داده میشود و درمان آنها هم سریعتر انجام میشود.»